Religion, politik og samfund · Agnete og Havmanden - folkeviser og kunst

9 svar
Senest opdateret 3 år siden · 5 bruger(e) deltager
3 år siden

I en diskussion på VUC Århus nævnte jeg Agnete og Havmanden og gjorde opmærksom på, at de stod uden for Rådhuset, hvor vandet uafbrudt strømmede ned over det nøgne par. Til min overraskelse havde ingen på holdet bemærket dem.

Nu slog jeg dem op, som overskriften, på nettet. Til min underen (igen) stod der ikke noget om meningen med folkevisen, som var på linket. Det gjorde der nok, hvis jeg havde søgt mere.

Men allerede i min barndom, når vi sang den i skolen, blev vi belært om at visen, sagnet symboliserede striden mellem den nordiske gudetro og kristendommen.
Det der kaldte den forførte tilbage var jo også, da hun hørte "den engelske klokkeklang" - altså kirkelokken der kaldte tilbage: kom, kom, kom. "Håh håh håh, så hørte hun Engelands klokkeklang."

Så tænkte jeg, jeg vil afprøve meningen her. Kender I visen?
har jeg opfattet den rigtig?
Det skal lige bemærkes , at den nok siger mere og andet end lige det, jeg fremhæver. Jeg tænker tit på den i mange sammenhænge.

3 år siden
3 år siden

Jo, jeg kender den godt, og ja, jeg tror også det er striden mellem den nordiske gudetro - asetro som det hedder - og kristendommen, der ligger bag. Det gælder flere folkeviser, elverpigerne der forfører er efter min mening også et symbol på asetroen, der lokker folk tilbage.
Det er lidt pudsigt som vi kan gå forbi noget meget ofte uden at bemærke det. Det har jeg da også selv gjort, må jeg indrømme ;-)

3 år siden
3 år siden

Kender godt folkevisen, det er en af dem jeg har på WeirdSpace Digital Library. Der er også en statue at Agnete og havmanden i København. Den står i kanalen lige ved Højbro Plads. Den er relativt svær at se pga. det plumrede vand, men om aftenen, når der er lys på, kan man se at der er noget der nede.

Anyway, det gode ved fortolkninger er, at man ikke kan kalde dem rigtig eller forkerte, for det er tolkningens væsen. Personligt tror jeg ikke det har noget at gøre med striden mellem kristendom og asetro. Det er ikke forskelligt fra historier som Ragner Lodbrog og Amlet i Saxos Danmarkskrønike eller folkeeventyrene, det er blot et andet medie. Det er historier om helte og magi, som bliver fortalt og genfortalt. Vi har dem også i sagaerne og Eddaen. Det er underholdning på samme måde som når vi viser børnene Star Wars og Die Hard, som er nogle af vor tids heltekvad... men hvis der er nogen der mener, at det er striden mellem kristendom og asetro, så for min skyld ingen alarm. Det er jo ikke sådan, at vi kan spørge forfatteren om hvad han eller hun ville med folkevisen, så alt hvad man kan komme op med at forslag vil være gætterier.

3 år siden
3 år siden

Ind til videre, tak for svarene. Det gælder både det enige, og at vi må selv fortolke.

Jeg vil gentage, som tidligere, at en bog kunst osv er lige som et køb.
Sælgeren, mekanikeren ved mere om bil end jeg; men det er mig, der bestemmer, hvor jeg kører hen.

Ja, når jeg udtrykker underen over, at nogen kan gå forbi uden at opdage - så er jeg også enig. Så det er ikke fordømmende, når jeg fortæller om de, er ikke har set lyset!

3 år siden
3 år siden

Agnete og havmanden er jo en skøn og bitter historie. Den der engang i middelalderen skrev den ned, har næppe haft i tankerne at den skulle være symbolsk, men han var jo påvirket af de konflikter som var aktuelle i samfundet, som han levede i. Dens styrke er, at den er en historie som kan tolkes på mange måder, og mange forfattere, bl.a. H.C. Andersen har brugt den som grundlag for deres egne værker.

Myter vokser ofte ud af virkelige begivenheder. En ung pige forsvinder sporløst. Det er jo den slags som sker. Hvor er hun blevet af? Måske taget af havmanden, eller hun er bjergtaget, som andre sagn og viser siger.

Også i dag forsvinder mennesker sporløst, og man tror næppe at de er blevet taget af en havmand eller at de er lukket inde i Dovregubbens hal. Men det kan da godt være, at de er blevet hentet af en UFO.

Kåemer

3 år siden
3 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

3 år siden
3 år siden

Monrads anmeldelse er ikke af folkevisen, men af H.C. Andersens teaterstykke, som er bygget på den. Men den er alligevel interessant. Jeg har aldrig læst H.C. Andersens digt. Mig bekendt findes det ikke i nogen af de almindelige udgaver. Det blev helt fra begyndelsen betragtet som håbløst, og Andersen var fortvivlet. Men eftertiden har, så vidt jeg ved, givet datidens kritik ret.

Typisk for Andersen. Han kunne skrive, så det nåede til himlen, og så kunne han skrive det rene pladder, og han selv syntes ikke at kunne skelne.

Kåemer

3 år siden
3 år siden

#5 Charly Nej hvor er jeg heldig, når jeg tror jeg har noget at fortælle - og så får jeg især en masse nyt (betyder gammelt) fortalt.
Så det var noget anderledes end det jeg skrev, hvor jeg undrede mig over, at man ikke havde set - eller beskæftiget sig med tanken.

Opdrageren skal selv opdrages. Fortælleren skal selv lytte til fortællere!

Kåemer om piger, der pludselig bliver væk - måske hentet af en Uffe?
Ja, i Sverige, i flg. Margit Søderholm er det jo Strømkarlen, der har taget dem. Men vi må jo finde ud af det.
Den der søger skal finde. Det burde jo være en garanti!
...Venligst Engbo

3 år siden
3 år siden

Engbo

Du skulle læse Thomas Manns Josefbøger. Fire bind, absolut ikke lette, men meget givende. Han fortæller ikke om Agnete og Havmanden, men meget om vort forhold til myter. Agnete er jo ikke kun en folkevise, den er også en myte. Thomas Mann kalder myten for menneskehedens hukommelse.

Kåemer

3 år siden
3 år siden

Det lyder da både rigtigt og spændende. Men jeg vil da sætte på min plan - jeg er bagud med mine "lektier."

3 år siden

Besvar debattråd

Debatten Agnete og Havmanden - folkeviser og kunst er startet 07/02-2016 22:10 af Engbo og er placeret under Religion, politik og samfund.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

83Homofobi
7 timer, 8 minutter siden · Morpheus
2Er man tvunget til tavshed?
9 timer, 3 minutter siden · Eddie
46Demokrati
15 timer siden · dino
9Udslettelse af selvet
1 dag siden · Blækhuset
7El-biler
1 dag, 8 timer siden · dino
324Kontraster
1 dag, 13 timer siden · Savanti
18Ligheder
1 dag, 18 timer siden · Savanti
20Løsrivelse - af provinser og hele l...
1 dag, 19 timer siden · Wernn
3095Dagens ord
2 dage, 6 timer siden · Engbo
29Sentimentalitet
2 dage, 10 timer siden · Wernn
5Pengetroen
2 dage, 14 timer siden · Wernn
14Kunst og digte
4 dage siden · rasmusgron
35Forskningsprojekt om konflikt og ko...
7 dage siden · Wernn
19Lykke
7 dage siden · Engbo
53Politiske ideologier anno 2019
8 dage siden · Wernn
2Gådemagerens Gade aka Svendborg Mys...
13 dage siden · Jes B
1Det store intet
16 dage siden · dino
106Dagens Vits
18 dage siden · Savanti
5Bøger om at skrive
1 måned siden · neran
16Køn
1 måned, 4 dage siden · JohannesB

Religion, politik og samfund

83Homofobi
7 timer, 8 minutter siden · Morpheus
46Demokrati
15 timer siden · dino
20Løsrivelse - af provinser og hele l...
1 dag, 19 timer siden · Wernn
5Pengetroen
2 dage, 14 timer siden · Wernn
35Forskningsprojekt om konflikt og ko...
7 dage siden · Wernn
19Lykke
7 dage siden · Engbo
53Politiske ideologier anno 2019
8 dage siden · Wernn
1Det store intet
16 dage siden · dino
0Sekterisk aggression
1 måned, 6 dage siden · dino
2Uartige børn i gamle dage og idag
1 måned, 16 dage siden · Engbo
30Kristendom