Familie, børn og parforhold · Monogami-utroskab

16 svar
Senest opdateret 11 måneder, 9 dage siden · 7 bruger(e) deltager
2 år siden

I "Aftenshowet" i går optrådte en ung mand, Ulrik Frost, i en debat om monogami og fri sex. Problemstillingen er ikke ny, debatter om "den frie kærlighed" har kørt de sidste hundrede år, og sikkert også længere. Carmen i operaen synger jo om at kærligheden er en fri fugl, som man ikke kan bure inde, og Don Juan i hans opera synger, at hvis han er trofast mod én kvinde er han utro mod alle de andre. Ulrik Frost praktiserer det mest på Amager Fælled hvor han har uforpligtende sex med både mænd og kvinder - nåja, nok mest mænd. Gifte mænd. Mænd der ikke finder sig tilrette i monogamiets snævre rammer, men heller ikke kan finde legal udløsning for indestængte længsler, og derfor stjæler sig til det.

Det er et spørgsmål vi har haft oppe mange gange før, men det er evigt aktuelt og der er stadig nye vinkler. Eller hvad mener I?

Kåemer

2 år siden
2 år siden

Jeg så godt udsendelsen Kåemer, du får det til at lyde som om ægteskab er som et fængsel der vare skal overstås så der er fribillet til at leve livet ved siden af.
I USA har de lavet et "udløsningsmaskine" lad vær med at grine. Med dem kan mænd få deres behov dækket hvis det kun er "indestængte længsler"

2 år siden
2 år siden

Jeg så godt udsendelsen Kåemer, du får det til at lyde som om ægteskab er som et fængsel der vare skal overstås så der er fribillet til at leve livet ved siden af.
I USA har de på gaden lavet en "udløsningsmaskine" lad vær med at grine. Med dem kan mænd få deres behov dækket hvis det kun er "indestængte længsler" Vh. Hanna Fink

2 år siden
2 år siden

Hvis jeg har skrevet som om ægteskabet er et fængsel, beklager jeg det. Det kan det være, men behøver ikke at være det. Jeg selv har levet sammen med den samme i 48 år, men så har det da også været et meget åbent ægteskab.

Der er ingen grund til at vrænge ad "indestængte længsler". De er skam meget reelle, og så sandelig ikke kun hos mænd. Hvorfor skulle der ellers være så meget "utroskab".

Kåemer

2 år siden
2 år siden

Vi lever i en tid hvor man er blevet afhængig af at adrialinen ruller i årerne, nyt nyt, og tror at græsset er grønnere på den anden side af hække, for så at konstaterer det er den ikke.
Man spejler sig i andre og tror det man ser, er det man får, alle har en facade.
Den higen efter lykke og anerkendelse skaber stress, som gør at man aldrig bliver tilfreds med sig selv,
Måske Kåemer er der ikke noget nyt under solen, det har måske altid været sådan, men mere udtalt i dag, hvor skilsmisser er hverdag for mange.
Mit bud på den virkelighed jeg ser.
Vh. Hanna Fink

2 år siden
2 år siden

Jeg tror heller ikke, at der er noget nyt i dette, men det er nok nyt, at man taler frit og frejdigt om de mest intime problemer. Er det forkert?

Husker du for en del år siden en roman og film, der hed "Den franske løjtnants kvinde". Den handlede om den yderliggående dobbeltmoral i den victorianske tidsperiode. På den tid da alt der bare havde den fjerneste hentydning til kønslivet var absolut tabu, da var antallet af prostituerede i London større end nogensinde. Disse stakkels "faldne kvinder" optræder da også i talrige romaner fra perioden.

Så "indestængt" lever vi da heldigvis ikke i i dag, men mange mener nok, at det burde vi gøre - i hvert fald i ægteskabet.

Kåemer

2 år siden
2 år siden

Det er ikke forkert, men tankevækkende at man i dag ved mere om menneskes sexliv end deres økonomi.
I året 1891 udstillede JF willumsen en radering der blev udstillet på Den Fri Udstilling, den forestillede/forestiller JF Willumsens kone som gravid, med tøj på. Den skabte skandale pga. af den ublufærdige fremvisning af svangerskabet, at vise den form for kunst, fortæller også os noget om den tid. Vh. Hanna Fink

2 år siden
2 år siden

Ved man da mere om menneskers sexliv, end om deres økonomi? Ja, det er vist rigtigt nok. Sådan bør det også være, efter min mening. Ens økonomi er meget privat, men sexlivet er et samfundsspørgsmål.

Dog er det kun visse sider af sexlivet der er kendt. Det er et stort uudforsket område. Det har beskæftiget forskere i mere end hundrede år, og stadig er det meste ukendt land.

Har du hørt om begrebet "bromance". Det er i det sidste dukket op her og der, og er endnu en side af menneskers følelsesliv.

Kåemer

2 år siden
2 år siden

Sjovt så forskellig men tænker Kåemer, jeg syntes at mit/andres sexliv er mest privat.
Jeg ville i et selskab syntes at dele ideer om hinandens sexliv være at gå over mine grænser.
Kald mig kedelig, men jeg klarer det nok.
Men jeg har ikke set Den Franske Løjtnants Kvinde. Er jeg gået glip af noget godt? Vh. Hanna Fink

2 år siden
2 år siden

Ja, sådan holdningsmæssigt kan man også kalde mig kedelig, som Fink udtrykker det til Kåemer.

Men det får mig til at tænke på min ungdom (især ungdom.) For der blev sex livet bestemt kommenteret i arbejdsskure og karlekamre.
Det var før at sex livet, blev kaldt sex.

Der var andre kontante udtryk.

Det var pigerne, der var ofre for snakken. Det var bestemt ikke med ømhed, de blev nævnt. For mig at se, når jeg tænker tilbage, var det kontraster til det modsatte.

Det var en egn, hvor indre mission stod stærk. - og så havde de underkuede jo også en måde at underkue andre på. Jeg husker ved et arr. en af de, ellers flinke karle, sparke en pige bag i og udråbte: "hende var jeg på i aftes."
Nå, en undtagelse var så at en forbipasserende satte ham kraftigt på plads.

Jeg syntes ikke selv, jeg var sådan; men alligevel ærger det mig, at jeg ikke var voksen nok til at udtrykke en anden holdning.

2 år siden
2 år siden

Jeg har oplevet i mit liv at mænd ofte har det bedst i kvinders selskab. Der bliver skabt den bedste dialog.
Hr. Gabold fra tv har udtrykt det samme, substansen i samtalerne har et mere spændende indhold, og kvinder er bedre til at grine af sig selv.
Nu er jeg jo ikke mand, men har I mænd den samme mening?
Hvad taler mænd om når de er sammen, kvinders mening er at de kun sparker dæk, og Superligaen for et par ord med på vejen. Bare min mening.vh Hanna Fink

2 år siden
2 år siden

Fink

"Jeg har oplevet i mit liv at mænd ofte har det bedst i kvinders selskab. Der bliver skabt den bedste dialog."

Det har sin naturlige forklaring i netop det vi taler om her: det erotiske spil mellem mennesker. Selv Karen Blixen siger et sted at det i an vigtig sag altid er godt at høre det andet køns mening. Men for mænd der er tiltrukket af andre mænd er det også let at etablere denne fortrolighed.

Erotik er jo meget mere end sex. Det er bl.a. den varme der kan opstå mellem to mennesker, men som ikke behøver at føre til sex. Det er simpelthen rart fysisk og psykisk at være sammen med den anden, mand eller kvinde, og det er et godt grundlag for at kunne tale sammen.

Kåemer

2 år siden
11 måneder, 16 dage siden

uden tvivl dette emne er højst aktuelt og altid vil vaere det. Hvis der noget, der tydeligt afspejler resultatet af et mønster om en tendens til at afvige fra den trofaste vane, så er det spredningen af kønssygdomme. Debatten her handler ikke om boesser, da monogami for dem er eksisterende. Det handler, derfor om almindelige mennesker, der ønsker at have et liv med familie og boern.

11 måneder, 16 dage siden
11 måneder, 14 dage siden

Jeg kan tilslutte mig at det giver god atmosfære at omgås kvinder. Jeg har ½ år arbejdet på en "mandearbejdsplads." Det var temmelig træls. Det gør jeg kun nødigt igen!
Det er ellers ret klassisk at mænd og kvinder mødes ved nattetide. Men om morgenen skal manden afsted, ud at øve mandig dåd blandt andre mænd. Og faktisk findes endnu idag mange mænd der har det bedst blandt "kammerater" på job, på racercyklen, med jagtgeværet i hånd osv. De findes skam endnu! Kvindeligt selskab handler mest om måltiderne og sex.
Og så er der de mænd der helst omgås kvinder hele døgnet.
Af en eller anden grund kan kvinder bare ikke så godt lide den slags mænd. Jo - som kolleger og aferotiserede venner. Men til sex, foretrækker de nok den gammeldags mand der gerne taler grimt og sjofelt om kvinder når han er sammen med andre mænd.
Kvinder elsker ikke mænd der elsker (ikke kun begærer) kvinder. Det er heteroseksualitetens paradoks, der er så svært at håndtere for mange.
Det er dog let at give en biologisk forklaring. (Biologi handler om tiden fra aberne til kvinden i bukser.) Den "biologiske" kvinde vil have en høvding der kan tyre andre bejlere og sikre rigelighed af mad og tryghed til hendes børn.
Manden skal være hård imod andre mænd med mild mod børnene.
Vi andre slapsvanse dur ikke. (Mindst af alle mænd der er hårde imod børnene, men dukker sig blandt andre mænd.) Sagt med behørige gåseøjne der advarer imod udelukkelse af de mange gode nuancer der heldigvis også præger menneskelivet.

Spændende debat Kåemer. Jeg kan godt lide dine måde at skelne mellem sex og erotik. Og hvis jeg skal tage den et skridt videre, så synes jeg også at der er forskel på troskab og monogami. Jeg lever selv i et åbent forhold, og er i tidens løb stødt på alskens fordomme og holdninger til den måde at være i et parforhold på. Fra den ældre generation bliver jeg beskyldt for at være grådig og ikke "kunne" nøjes. For mig handler det ikke om at jagte sin lyst hele tiden. Der kan være noget dybt tilfredsstillende i selve beherskelsen. Det handler heller ikke om frihed. Der er noget fantastisk i at være forbundne og afhængige af hinanden. Det synes jeg faktisk er en af grundpillerne i et kærlighedsforhold. For os handler troskab ikke om hvem og hvor mange man har seksuelle og følelsemæssige forhold til, men hvordan man forvalter dem man har. Hvis jeg svigter i mit nærvær og lyst til at udvikle og dyrke forholdet til den kvinde jeg skal have børn med, så kan det jo netop skyldes at mit hoved er steder hvor det ikke burde være. Og det er det som oftest hvis der er noget i mit liv jeg ikke kan få realiseret. Uanset om det er et møde med en smuk kvinde jeg ikke kan tage derhen hvor jeg vil, eller at det er en uoverenstemmelse med et familiemedlem. Jeg skal have det ud. Jeg skal kunne få levet tingene igennem for at kunne være 100% i det jeg aktivt har valgt at være i. Jeg bevæger mig vist lidt væk fra hovedtemaet, som vel egentlig kan koges ned til "Uforløsning". Ulrik knalder med en masse mænd som jo af en eller anden vis ikke få forløst noget derhjemme. Og det er jo både i samtale og handling. Lidt á la Sanne Salomonsens "Lille løgn". Mange der er i et monogamt forhold har jo ikke engang valgt det. Det er blevet sådan fordi det eksplicit ligger i det at være kærester i et samfund. Jeg tror mange ville få glæde af at italesætte deres monogami. Hvorfor er vi det? Hvorfor sætter vi grænserne hvor vi gør?

Årsagen til monogami kunne handle om at der er omtrent lige mange mænd og kvinder. Så man i sin tid har vedtaget: En til hver!

Nu kunne det godt være sådan at folk miksede med hinanden trods det. Men så er der jo børnene! Man vil gerne kunne regne med at børnene bliver hjemme så de gamle kan støttes i alderdommen.
Det ses særlig stærkt i beduinsamfundene, hvor man har fundet det nødvendigt at holde strengt på disse former. Og skabt sig et fast moralbegreb til at styrke denne livsform. For en stamme kan uddø hvis pigerne får børn med fremmede mænd, som tager børnene med sig hjem. Derfor har man valgt at kæmpe indædt om at kunne holde pigerne i egne rækker og nøje skele til hvem de får lov at gifte sig med.

Vort samfund hos os er baseret på tankegange der ligner ganske meget. Det er bare vores rigdom der har gjort det muligt at bløde op på moralen omkring det.
I stedet for at pege fingre af ældre tiders "tåbelige moral" bør man prøve at forstå hvorfor tingene var sådan. Moralen kan godt have givet menig under andre forhold.
Jeg siger ikke at I andre "peger fingre," men det har andre gjort fra tid til anden.

11 måneder, 9 dage siden

Op med humøret, Dino! Der er også plads i kvinders liv til "slapsvanse", som du siger. Du skal bare møde hende på det rigtige tidspunkt i hendes månedlige cyklus. Lige omkring ægløsningen tænder hun på maskuline mænd. Resten af måneden på de bløde mænd, der vil være gode fædre. Prøv bare at se på de ubevidste signaler en kvinde sender ud, når hun ser en mand udvise omsorg for en baby. Der er næsten ikke plads på pointskalaen til alle de point den mand scorer i det øjeblik.

Det med monogami vs. fri sex synes jeg ikke er så ligetil at besvare. Mænds og kvinders behov kan være umådeligt forskellige, og har også sine undtagelser, der bekræfter reglen. Jeg går ud fra, at "fri sex" i denne sammenhæng handler om sex, hvor begge parter er indforståede og ikke, at den ene part tager, fordi han eller hun nu har lyst. Der kan være forskellige grunde til, at en ægtefælle kan opmuntre sin partner til at græsse andre steder. Sygdom/handicap eller generel lav sexlyst fx. Derfor kan de jo godt have det bedste sammen ellers. Jeg tænker bare, at for alles skyld bør man så nok tænke over at beskytte sig mod kønssygdomme i de tilfælde. Jeg har bare på fornemmelsen - og jeg kan ikke lige huske, om jeg har set noget forskningsbaseret på det område - at mennesker, der sværger til fri sex, også i andre vaner udviser risikoadfærd. Eksempelvis ved at kræve sex uden kondom. Så mine holdninger til spørgsmålet kan koges ned til, at så længe alle er indforståede og man er påpasselige med ikke at sprede smitte til andre, så fred være med det. Derfor finder jeg også stealthing (at fjerne kondomet uden partnerens vidende) ekstremt tillidsbrydende. Manipulativ voldtægt kunne man kalde det. Men som sagt: Monogami vs. fri sex er et kompliceret emne.

11 måneder, 9 dage siden

Besvar debattråd

Debatten Monogami-utroskab er startet 26/02-2016 09:41 af Kåemer Asmussen (Kåemer) og er placeret under Familie, børn og parforhold.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

1886Dagens ord
8 timer, 1 minut siden · Engbo
3Ny ide til bog.
20 timer siden · Jes B
9Verdens bedste roman
1 dag, 21 timer siden · dino
3Brug af ordet 'dog'
2 dage, 13 timer siden · Theplayer1978
13Lysets Engel
3 dage siden · Engbo
2Valg af stedord
4 dage siden · DenFrieNukleoti...
0Moderne fraser og vendinger.
4 dage siden · dino
7Æblemostreglementet
5 dage siden · dino
11Scifi/fantasy skrivegruppe i Københ...
8 dage siden · John Blicher Ma...
47Dagens Vits
8 dage siden · Morpho
1Hvilken genre er dette?
9 dage siden · dino
5Status på fantasy-skriverier?
12 dage siden · DenFrieNukleoti...
5Før Adams tid.
15 dage siden · Engbo
0Ugebladsnovelle
16 dage siden · Dizzy76
0Fantasy-novelle til unge
18 dage siden · Dizzy76
1Magt mellem elskende
19 dage siden · Kåemer
9Er det ok?
19 dage siden · Polo
11Uforståelige digte
19 dage siden · Circle
55Saudi Arabien og Rusland
20 dage siden · Engbo
59Den selektive etik.
21 dage siden · dino
7Litteratur festival for Horror m.m.
23 dage siden · FrkNordZ
3Udvikling af Fyldepnnen.dk
24 dage siden · dino
6Nu er jeg moden på udgivelse
25 dage siden · tope
26Erfaringer med forlaget Mellemgaard
1 måned, 1 dag siden · tope
0Fjodor, Jussi, Lars og Jules.
1 måned, 8 dage siden · dino
21Din dag.
1 måned, 9 dage siden · Engbo
2Boganmelder, hvordan?
1 måned, 10 dage siden · dino
31Spare på DR?
1 måned, 10 dage siden · dino
19Legalisering af cannabis
1 måned, 13 dage siden · ErDetSåVigtigt
38Er du kristen/religiøs?
1 måned, 16 dage siden · Engbo
4analfabeter og internettet
1 måned, 18 dage siden · WeirdSpace
3Skrivegruppe København/Frederiksber...
1 måned, 27 dage siden · Joaqin
0Lidt om dig og mig :-)
2 måneder siden · smukkehjerte
28Hvad er du taknemmelig for i dag?
2 måneder siden · smukkehjerte
56Utroskab
2 måneder, 2 dage siden · Engbo
1Hvad skete der med dige.dk ?
2 måneder, 2 dage siden · Mons1957

Familie, børn og parforhold

1Magt mellem elskende
19 dage siden · Kåemer
56Utroskab
2 måneder, 2 dage siden · Engbo
33Er ligestillingen umagen værd?
5 måneder, 14 dage siden · Morpho
15Overgreb
5 måneder, 25 dage siden · Morpho
3Hvad sker der, når han dør?
6 måneder, 26 dage siden · Blækhuset
16Monogami-utroskab
11 måneder, 9 dage siden · maryanna
14Ung på vej ud i hashmisbrug- Hvad g...
11 måneder, 15 dage siden · Anita A
8Blotter
1 år, 2 måneder siden · Kåemer
8Overgreb
1 år, 4 måneder siden · Kåemer
9En ven opførelse og min dårlige sam...
1 år, 10 måneder siden · smukkehjerte
7Er det i orden?
2 år siden · Kåemer
15Monogami
2 år siden · Kåemer
7Vold i ægteskabet