Helbred · Hormonforstyrrende stoffer.

9 svar
Senest opdateret 2 år siden · 5 bruger(e) deltager
2 år siden

Skal vi tillade virksomhederne at tilsætte hormonforstyrrende stoffer i vores mad, tandpasta og flere ander produkter eller
Har det altid været der og er vi bare blevet klogere på stoffets farlighed.
Jeg er træt af selvbestaltede og "såkaldte" eksperter der igennem tiden har vejledt os i medierne, først er det kartofler, sukker, smør der er farlig, måske bliver vi immune for skræmmekampagner, og tager det ikke alvorlig.
Hvad mener I?
Vh. Hanna Fink

2 år siden
2 år siden

Nej selvfølgelig skal vi ikke finde os i hormonforstyrrende tilsætningsstoffer og andet skidt. Men der er jo ikke så meget vi som enkeltpersoner kan gøre ved det. Spise skal man jo, og det er også rart at få børstet tænder.

Måske er det alligevel meget godt med disse eksperter der undersøger tingene og maden for os. Deres informationer kan godt sommetider være forvirrende - gode forskere er ikke altid gode til at kommunikere deres resultater. Men oplysning får vi da, så må vi selv sortere lidt i det, så godt vi kan.

Brug så vidt muligt økologisk, selv om det ikke giver garanti for noget som helst.

Kåemer

2 år siden
2 år siden

Mine forælder havde en kolonihave tæt Poul Bergsøe som omsmeltede metaller.
Så vi fik grønsager og frugt fra haven, der sikkert var fyldt med bly.
Dengang var man uvidende om den form for forurening.
Området er senere blevet villa område og blev pålagt at udskifte overfladejorden, inden dyrkning af jorden.

2 år siden
2 år siden

Det er i hvert fald træls hvis en virksomhed forurener, og man så 50 år senere pålægger en uvidende parcellist der har købt et hus på en sidenhen lovligt udstykket grund at betale for oprensningen.
Det må skyldes at man ved hvem han er og hvor han bor, hvorimod forureneren er død og borte forlængst.
Sådan noget kan en privatmand jo ikke betale.
Den gamle industri har desværre svinet meget. I vor postindustrielle æra må vi nok finde os at noget kom før os på godt og ondt.

2 år siden
2 år siden

Dengang Dino, vidste man ikke hvilke konsekvenser, det fik det der kom ud af skorstenen.
Vi/I har i vores liv haft eksperter der har rådet os til at undgå ditten og datten, for senere at frigive det igen, og at de tog fejl.
For tiden er det emballagen vi bliver advaret imod, hvad f... Ligner det at forgifte os, men undskyldningen er nok at måleinstrumenterne er forbedret væsentlig så selv små mængder/ doser kan registres. Vh. Hanna Fink

2 år siden
2 år siden

Alt med måde.

2 år siden
2 år siden

Vagn i dag som forældre, er det noget af en opgave at give sine børn gode vaner. Vh. Hanna Fink

2 år siden
2 år siden

Det er det helt sikkert. Men som forældrer er jeg nu glad for, at der er kommet fokus på nogle ting. Fx køber vi gerne økologisk.
Og spænder dem fast i bilen, der ikke er fyldt med cigaretrøg :)

2 år siden
2 år siden

Vi spiste som barn også istapper fra tagene, man blev også kun badet en gang om ugen og skiftet undertøj samtidig, og allergi var ikke noget man kendte til.
Måske er vi blevet for renlig i dag, pletter på tøj er et fyord, så man opfinder sæbe der indholder stoffer vi/de intet aner om.
Jeg er ikke fanatisk men vi skal også tænke os om, hvad vi bruger. Vh. Hanna Fink

2 år siden
2 år siden

Vi er i dag i stand til at måle de mest utrolige ting og i så uanseelige mængder, at det næsten er utroligt. Jeg kan som Fink huske tidligere tider, hvor vi var omgivet af skidt og møg, røg og støj i et vanvittigt omfang, og ingen reagerede på det.
Det var i industrialiseringens teenageår, hvor jeg har oplevet skibsværft arbejderne nærmest vade dagevis rundt i asbest tåger og infernalsk støj fra nittehamrenes uophørlige knitren, ligesom landbrugets brug af insektbekæmpelsesmidler herunder især DDT var helt ude af kontrol.
Regningerne fra den tid blev betalt 40-50 år senere med frygtelige lidelser for de ramte til følge, og ikke mindst samfundet som helhed.
Det værste af alt dette fra den tid fik vi nogenlunde styr på efterhånden, som regningerne blev præsenteret.
Årsagerne blev trods massiv modstand og fejlinformation tydelige for enhver, og brugen af disse midler og arbejdsmetoder er nu flyttet til ulandenes kaffe- og bananplantager samt Asiens ophugningsstrande.
Desværre er vi som forbrugere ikke rigtig fulgt med i teknologiens udvikling.
Vi vil hellere bruge vore penge på udlandsrejser, en ny bil hvert tredje år, samtalekøkkener, og hvad ved jeg. I stedet for et ordentligt klima og sunde fødevarer.
En løsning eller måske nærmere en minimering af vort indtag af hormonforstyrrende stoffer kunne være, at vi brugte lidt mere tid i vore samtalekøkkener på madlavning fra grunden og så selvfølgelig samtale.
Så kunne vi måske til gengæld få råd til at købe kød uden penicillin resistente bakterier og grøntsager uden plantebeskyttelses- og stråforkortningsmidler.
Så kunne såvel vi selv; vore åer, vandløb, skov og vore omgivelser få det meget bedre uden kvælstofgødede tegltage og pesticid befængte fisk og skaldyr
Det er en ren utopisk tanke, som kun kan praktiseres af pensionister og andet godtfolk, der er ikke mere kan opfylde liberaløkonomernes mantra - vækst, vækst for enhver pris...

Med venlig hilsen
Kattegat

2 år siden

Besvar debattråd

Debatten Hormonforstyrrende stoffer. er startet 10/03-2016 10:21 af Hanna Fink (Fink) og er placeret under Helbred.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

1892Dagens ord
10 timer, 5 minutter siden · Engbo
31Hvad er du taknemmelig for i dag?
21 timer siden · nillepoulsen
3Lidt om dig og mig :-)
21 timer siden · nillepoulsen
3Ny ide til bog.
2 dage, 22 timer siden · Jes B
9Verdens bedste roman
3 dage siden · dino
3Brug af ordet 'dog'
4 dage siden · Theplayer1978
13Lysets Engel
5 dage siden · Engbo
2Valg af stedord
6 dage siden · DenFrieNukleoti...
0Moderne fraser og vendinger.
6 dage siden · dino
7Æblemostreglementet
7 dage siden · dino
11Scifi/fantasy skrivegruppe i Københ...
10 dage siden · John Blicher Ma...
47Dagens Vits
10 dage siden · Morpho
1Hvilken genre er dette?
11 dage siden · dino
5Status på fantasy-skriverier?
14 dage siden · DenFrieNukleoti...
5Før Adams tid.
17 dage siden · Engbo
0Ugebladsnovelle
18 dage siden · Dizzy76
0Fantasy-novelle til unge