Religion, politik og samfund · Moral

15 svar
Senest opdateret 3 år siden · 4 bruger(e) deltager
3 år siden

Hvad er egentlig moral?

I forbindelse med en anden debat her, kom jeg til at savne en klar definition.

Jeg ved nøje hvad moral er for mig, selvom jeg måske ikke fuldt ud kan udtrykke det i ord. Men jeg er også sikker på, at min moral ikke er helt den samme som så mange andres.

Kåemer

3 år siden
3 år siden

Et umuligt spørgsmål at besvare, da det er et spørgsmål om kultur og tilhørsforhold.
Moral er i sidste ende et personligt anliggende, hvilket vi jo klart ser demonstreret herinde i debatterne.
Det moral kodeks jeg betjener mig af, afviger fra det andre anvender og vica versa.
Derfor uenigheder opstår og hurra for det.
Mangfoldighed er i modsætning til monokultur berigende.

Med venlighed
Kattegat

3 år siden
3 år siden

Vi i Danmark er opdraget i den kristne tro, og i den lære mener jeg der automatisk sniger sig moral ind, hvis budskabet ikke er forstået.
Det kalder jeg en "civiliseret befolkning" som rimeligt har samme regelsæt.
Menneskes personlighed er forskellig hurra for det,
Bare det er for egen regning, og ikke skader andre. God weekend Hanna Fink

3 år siden
3 år siden

PH sagde: "Rend mig i den offentlige mening".

Der er en offentlig moral, og en personlig moral, og de er sjældent i overensstemmelse.

"... bare det er for egen regning og ikke skader andre," skriver Fink. Det er ikke min erfaring.

Kåemer

3 år siden
3 år siden

Privat kan man gøre hvad man kan Kåemer, hvad banker og politikkere gør ved os brugere og kunder er værre end dårlig moral.

Man sender rigtig mange signaler om os selv ud fra vores moral, så kan man være ligeglad eller ej.

Men som udgangspunkt er det vejen til ensomhed i den sidste ende. Sådan jeg har det med andre mennesker, at det de siger og det de gør skal for mig passe sammen. Vh. Hanna Fink

3 år siden
3 år siden

Fink

Naturligvis skal det man siger passe sammen, men det er jo hvad jeg har sagt hele tiden. Men hvis det jeg siger og mener ikke passer sammen med den offentlige moral. Vi, jeg og min ven, lever i hvad man kan kalde et åbent ægteskab og det har holdt i 47 år, og der er fuld overensstemmelse mellem hvad vi siger og hvad vi gør. Men du har tidligere sagt, at så er det kun på papiret et ægteskab.

Kåemer

3 år siden
3 år siden

Lev I Kåemer som I gør, de fleste ægteskaber har et andet samliv, så hvis i kan styre det uden at rive hovedet af hinanden for mig ingen alarm.

Jeg står ved at jeg har skrevet," så er det kun et ægteskab på papiret"

Jeg tror faktisk du nyder at andre bliver "forarget" siden dine debatter cirkler om disse emner.
Men jeg tror at for 50 år siden var det ikke nemt at være så åben om jeres samliv, du må have mødt modstand før, jeg kan da ikke være den eneste der har undret mig.

3 år siden
3 år siden

Fink

"Jeg tror faktisk du nyder at andre bliver "forarget" siden dine debatter cirkler om disse emner."

Jeg mener nu ikke, at jeg nyder at nogen bliver forarget, for det er jeg meget sjældent ude for. Men det er rigtigt, at jeg cirkler om disse emner, fordi jeg er interesseret i sex, samlivsformer, samfundsforhold, alle disse måder mennesker udfolder sig på, og jeg tager gerne udgangspunkt i mine egne oplevelser og erfaringer.

Nu dette emne om moral. Det har altid undret mig hvor stor afstand der er mellem samfundets normer og sådan som mennesker virkelig lever. Her kommer mine erfaringer i høj grad ind.

Da jeg kom til København i 1967 og havde besluttet at leve som åben homoseksuel, så var det virkelig frygtindgydende. Homoseksuelle blev betragtet som syge, stærkt umoralske, eller ligefrem som forbrydere.

Jeg mødte på det tidspunkt en lesbisk pige som jeg blev venner med. Hun foreslog da at vi giftede os, for at have en facade udadtil. Det syntes jeg var en god idé. - Det blev dog ikke til noget, og tilfældet førte os væk fra hinanden. Et par år senere mødte jeg hende på gaden. Det var et glædeligt gensyn, og hun inviterede mig og min ven hjem. Hun boede da sammen med en anden pige. Vi talte da om at vi skulle have været gift, og det lo vi meget af. - Men sådan var tiden. Der i 67-68 var det en lyssky affære at være homoseksuel. Bare et par år senere var det bare en af mange samlivsformer. - Så er det så mærkeligt, at jeg er interesseret i hvordan samfundsnormer udvikler sig?

Kåemer

3 år siden
3 år siden

Jeg er da godt klar over at du i starten da "du sprang ud" har været svært. I min barndom var en forretning der solgte legetøj, hende der ejede butikken var klædt i herretøj, jeg undrede mig, og de voksne sagde ham/hun om hende.
Jeg tror ikke min mor som var fra Mors vidste der var noget der lesbisk, det var ikke noget man talte om dengang.
Jeg havde mange kollegaer der var bøsser, der var mange i frisørfaget. I forhold til mange andre mænd var det rigtige søde bøsser der forstod os piger.
I dag kan man næsten ikke åbne et blad uden der er nogen der springer ud som bøsser og lesbisk.

Jeg interesserer mig også for mennesker der byder ind med sig selv Kåemer, men lidt ensformig hvis al dialog kun handler om "under bæltestedet" vh. Hanna Fink

3 år siden
3 år siden

Fink

"... men lidt ensformig hvis al dialog kun handler om "under bæltestedet""

Synes du da jeg gør det Fink? Jeg synes jeg kommer rundt om mange emner i forskellige debatter.

Hvis vi ser op over i denne debat, så er det faktisk dig der bringer den under bæltestedet.

Kåemer

3 år siden
3 år siden

God påske Kåemer . Vh. Hanna Fink

3 år siden
3 år siden

Fink

Tak og i lige måde.

Min pointe er og har hele tiden været, at et holdbart parforhold IKKE bygger på sex først og fremmest, men på så meget andet, individuelle og fælles interesser, børn osv. - Jeg vil mene, at de forhold der holder, er dem der redder sig gennem den vidunderlige men ustabile fase som den stærke forelskelse er, og de kommer videre med andre værdier.

I Aftenshowet på P1 var der for nylig en kvinde der fortalte om det helvede hun havde været igennem, fordi hendes mand havde været utro.

Det er da klart. Hvis ægteskabets grundvold er den seksuelle troskab, Og den så svigter, så falder det hele jo sammen.

Kåemer

3 år siden
3 år siden

Skal jeg sige det kort, er moral nok et samfunds kulturelle smertetærskel. En tærskel der adskiller det tilladelige fra det utilladelige.

Alligevel ikke en helt dækkende definition. For hvis man bryder færdselsregler er man jo umoralsk. Men at krydse et fodgængerfelt for rødt lys er jo ikke en adækvat beskrivelse af hvad moral er.

Men moral er vel ikke et absolut begreb? Det må være kulturafhængigt. Jeg ser ingen umoral i at folk går med enden bar på stranden i varmt vejr. Andre kulturer kan derimod ikke tillade det.

Moral angår såvel skrevne som uskrevne love.
Det er let at sige at det er umoralsk at bryde skrevne love. Men nogle gange synes nogle jo at også skrevne love er umoralske i sig selv. ("Civil ulydighed.")
Men der er normer som ikke (endnu?) er skrevet ned i love. Og også sådanne normer kan det kaldes umoralsk at bryde.
For eksempel er det umoralsk at udbryde: "Jeg smadrer dig hvis du har spist den sidste kage!" til en mor, mens hendes børn hører på det, selvom det er sagt i spøg og helt uden virkelig hensigt.

I #1 siger Kattegat:
"Mangfoldighed er i modsætning til monokultur berigende."
Sandheden i denne påstand er bestemt ikke indlysende. For da det ofte sker at mangfoldighed fører til strid, måtte man da også mene at strid er positivt.
Det kan sagtens siges således:
Enighed er godt. Uenighed er skidt.
Monokultur er udtryk for enighed. Derfor er monokultur godt.
Jo mere folk er enige om, desto mindre er risikoen for at de komme op at slås.
Se ud i verden. Der hvor der er strid er der hvor kulturerne ikke er ens nok.

Det forekommer mig umoralsk at skabe betingelserne for strid i mellem folk og lande.

3 år siden
3 år siden

Din definition af moral kan jeg helt og holdent skrive under på. Men her er det vel nærmest det man kan kalde offentlig moral. Hvad med personlig moral? Kan du give en lige så god definition af den?

Hvad med bagsiden af moralen, når den bliver brugt til at slå andre i hovedet med, eller til at holde mennesker fanget i livsformer de ikke ønsker?

Er det så mærkeligt at begrebet moral har fået en lille bismag af pietisme og selvgodhed?

Kåemer

3 år siden
3 år siden

#12 dino
""Mangfoldighed er i modsætning til monokultur berigende."
Sandheden i denne påstand er bestemt ikke indlysende. For da det ofte sker at mangfoldighed fører til strid, måtte man da også mene at strid er positivt."

Selvfølgelig er min påstand om mangfoldighedens velsignelser i forhold til monokultur ikke selvindlysende. Krige har lige siden Kain og Abels strid været en fast bestanddel af menneskehedens historie. Uanset; kultur, etniske tilhørsforhold eller styreformer. Det er bestemt heller ingen selvindlysende præmis, at det skal være sådan, men er dog en kendsgerning.

I sin bog: "One Thousand Road to Mecca " skriver Michael Wolf."
"Strømmen af viden
Det er sjældent, at vi nøjagtigt kan sige, hvor en civilisation lærer noget fra en anden, men det muslimske Spanien er en klar undtagelse. Her var arnestedet for et nært samarbejde mellem jødedom, kristendom og islam. I denne eksplosion af filosofiske tanker som skabtes i denne periode, blev de "tabte" værker af Aristoteles, Platon, Hippokrates, Galen, Ptolemæus og Euklid ført til Europa igen gennem arabiske oversættelser med kommentarer af muslimske filosoffer og lærde. Den fulde værdi af dette væld af oversættelser bliver måske aldrig afdækket. På to områder kan vor tids lærde mødes: De værker, som overlevede og genoplivedes i det muslimske Spanien, skabte den europæiske renæssance - og strømmen af information gik kun én vej!"
I følge ovenstående er vore nuværende kulturelle og dermed moralske samfundsværdier et resultat af en mangfoldig viden udveksling mellem vidt forskellige kulturopfattelser, som desværre er gået tabt i dag, grundet gold selvoptaget nationalisme.

Så for mit personlige vedkommende tager jeg chancen og møder det nye på min vej med en positiv tilgang i stedet for frygt, da jeg livet igennem har erfaret, at det, der er fremmed for mig i dag - ofte har givet mig indsigt i det, jeg skal møde lige om hjørnet i morgen.

Med venlig hilsen
Kattegat

3 år siden
3 år siden

Jeg er helt enig i, Kattegat, hvad du siger om det arabiske Spanien. Det var en slags guldalder, som Europa fik megen glæde af. Og jeg er også enig i at vor viden om den græske kultur og dannelse går den anden vej rundt, via araberne. De blev den klassiske kulturs hukommelse, og det skal vi være taknemmelige for.
Ved romerrigets fald var der ikke nogen i Europa til at bringe lærdom og civilisation videre.
Men tyrker og arabere kom bare galt afsted da de forsøgte at snuppe det hele.
Da først Europa vågnede af middelalderens folkevandringskaos og civilisatoriske søvn havde araberne ikke mere at byde på, og de sank hen i stagnation.

Moralen som vi kender den idag har været på en lang rejse hertil. Og vi skal huske at den let kan forsvinde igen

Men moralen i kærlighedsforhold - som denne debat vel mest handler om - er sprunget ud af den mulighed for tolerance som vor velstand giver os mulighed for.

3 år siden

Besvar debattråd

Debatten Moral er startet 18/03-2016 07:23 af Kåemer Asmussen (Kåemer) og er placeret under Religion, politik og samfund.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

0Vil I venligst lade være med.
6 timer, 3 minutter siden · Savanti
192Kontraster
15 timer siden · Engbo
2918Dagens ord
15 timer siden · Engbo
30Kristendom
1 dag, 13 timer siden · Engbo
99Dagens Vits
3 dage siden · Savanti
2Hjælp - flyt af tekst til anden kat...
4 dage siden · knudkp
1En god slutning
4 dage siden · dino
18Homofobi
5 dage siden · dino
2Skrivegrupper eller blot makkere
7 dage siden · heksemutter
2Kulturkanon
7 dage siden · Engbo
23folkeafstemning
13 dage siden · Engbo
18Dinosaurus.
14 dage siden · JohannesB
3Sletning af profiler
15 dage siden · NAHansen
4Bøger om at skrive
16 dage siden · IntetNavn
0DI Georges syndrom. Helbreds opdate...
18 dage siden · Savanti
6Samtykke
18 dage siden · dino
1Beskyttelse af truede dyrearter
18 dage siden · dino
12Forfatteri og ensomhed
18 dage siden · NAHansen
2Har du osse været ude for det?
18 dage siden · NAHansen
1Redigering af kategori efter public...
18 dage siden · NAHansen
4Livsbane . Livsveje. Livsvalg.
20 dage siden · Nicolas Jessen
4Grammatikkurser?
21 dage siden · Mette-Maj Ronja
63Hvad er meningen med livet?
21 dage siden · dino
0Spam fra profilen : Ellen baby
26 dage siden · knudkp
2Er E-sport sport?
27 dage siden · dino
1To Liv
1 måned siden · Engbo
10Danmark
1 måned, 11 dage siden · dino
16Chettoer
1 måned, 16 dage siden · Engbo
5Norges bjerge
1 måned, 17 dage siden · Engbo
74På'n igen.
1 måned, 29 dage siden · Engbo
0Otiumstol - anbefalinger
2 måneder siden · Machula T.
3Sonateform
2 måneder, 4 dage siden · Muhkovending
1hvilke lande, hvilke genrer?
2 måneder, 4 dage siden · Muhkovending
44Politiske ideologier anno 2019
2 måneder, 5 dage siden · Engbo
9Humor .
2 måneder, 10 dage siden · Engbo
5Udgivet novelle Inder
2 måneder, 13 dage siden · Birkmand
1Super-søger søges
2 måneder, 13 dage siden · Kattegat
18Hormonforstyrrende stoffer.
2 måneder, 16 dage siden · Stinapige
4Gætteleg
2 måneder, 18 dage siden · Polo
7Saxo.com
2 måneder, 27 dage siden · Lauhan
1Hvordan er Saxo Publish?
2 måneder, 28 dage siden · Paolosaks
12Nem mad til 1
2 måneder, 29 dage siden · Kattegat
3Udgivelse af digtsamling
3 måneder, 6 dage siden · Fink

Religion, politik og samfund

30Kristendom
1 dag, 13 timer siden · Engbo
18Homofobi
5 dage siden · dino
23folkeafstemning
13 dage siden · Engbo
63Hvad er meningen med livet?
21 dage siden · dino
74På'n igen.
1 måned, 29 dage siden · Engbo
44Politiske ideologier anno 2019
2 måneder, 5 dage siden · Engbo
121Hvad er du taknemmelig for i dag?
3 måneder, 16 dage siden · Engbo
82Tysklands ansvar
4 måneder, 19 dage siden · Engbo
8Bøn
4 måneder, 26 dage siden · Morpheus
32Politik .
6 måneder, 8 dage siden · Engbo
2Folkepension - hvornår?
6 måneder, 9 dage siden · dino
47At rejse er at leve?
6 måneder, 9 dage siden · Inghard
27Evolutions forskning.
6 måneder, 10 dage siden · Inghard
8Circumcisio.
6 måneder, 12 dage siden · dino
6Den nye EU aftale
6 måneder, 17 dage siden · dino
62Parti til alternativ befrielse af D...
6 måneder, 21 dage siden · Engbo
4Salme
8 måneder, 13 dage siden · Engbo
6Victoria
9 måneder siden · Kåemer
71Saudi-Arabien - Rusland
9 måneder, 8 dage siden · Engbo
9Er den danske kultur modellerbar?
10 måneder, 3 dage siden · Nicolas Birch-J...
10Folkekirken – ad hvilken vej skal d...
10 måneder, 23 dage siden · Engbo
9Sandhed
11 måneder siden · Inghard
9debat af moderæset, versus lykken.
11 måneder, 1 dag siden · Pia Hansen
12Straf. Og forbrydelse.
11 måneder, 19 dage siden · dino
67Burkaforbud
11 måneder, 26 dage siden · Kåemer
41Demokrati
11 måneder, 29 dage siden · Kåemer
23Legalisering af cannabis