Religion, politik og samfund · Nu har jeg fået nok!

19 svar
Senest opdateret 3 år siden · 5 bruger(e) deltager
3 år siden

Det går mig på at vores samfund er fyldt med uvidende mennesker med høtyven i højre hånd og en hjerne der kun fungerer på lemming-princippet. Jeg står i splittelse med årsagen til denne stupiditet, skyldes det manglende globalisering af traditionelle værdisæt, eller skyldes det simpelthen bare frygt?

Jeg taler selvfølgelig om hele flygtninge-krisen. Jeg vil endda gå så langt og sige, at vi aldrig undslap racismens lænker. Jeg ved godt at I ikke kan give et klart svar herinde, for det er der ingen der kan, men jeg vil gerne debattere om hvorfor debatten omkring flygtninge og asylansøgerer objektiviseres.

Lad os starte med den såkaldte flygtningekrise herhjemme: Jeg møder til dagligt en del asylansøgere og aldrig har jeg mødt sødere mennesker. De er aldrig blege for at give et smil og hilse, eller for den sags skyld begive sig ud i en samtale, endda på dansk. Her kan man så tale om en komplet modsætning til de hvide danskere. Aldrig har jeg mødt et så fjendtligt og dømmende folkefærd som de hvide danskere. Jeg bruger betegnelse 'hvide', for set i mine øjne vil jeg kalde alle der har ret til at være bosiddende i Danmark for danskere. Med flygtningekrisen kommer selvfølgelig integrationen. Integrationen starter ifølge mig ved os alle sammen og så længe en stor del af befolkningen er fjendtlige overfor asylansøgere, vil integrationen aldrig lykkes. Vi skal stå med ligeså åbne arme som de gør. Hvis vi møder personer der allerede er ude i problemer skal de hjælpes ligesom vi gør med alle andre her i landet. Her på det seneste er der kommet stort fokus på radikalisering og det er endnu et ord som sætter frygt i kroppen hos den gennemsnitlige dansker - for hvad er det dog? For at forebygge radikalisering bør og skal vi acceptere islam som en religion herhjemme, for den er endnu ikke accepteret i Danmark - ikke af befolkningen:

- Islam er ikke mere voldelig en kristendommen
- Islam er ikke bygget på ondskab
- Islam er den seneste religion i forhold til de tre; Jødedommen, Kristendommen og Islam.
- Muslimer er ikke mennesker med blod på hænderne.

Spørg den gennemsnitlige muslim om ISIS og I vil få et svar der udviser ligeså stor forargelse som hvis du havde spurgt den gennemsnitlige kristen. Men for at vende tilbage til forebyggelsen af radikalisering, så mener jeg bestemt at man skal indføre islam som en del af undervisningen i folkeskolen. Vores børn må og skal lære om islam, for vi kan ikke løbe fra vores ansvar. Derudover skal vi som land og samfund erkende multikulturen. Hvilket betyder at hvis vi opnår et stort nok antal af indbyggere der har islam som trosretning, så skal vi opføre moskéer på lige fod med kirker og der er derfor brug for lovgivning om uddannelse af imamer, ligesom uddannelse af præster.

Vores ansvar er meget stort og endda meget større end vore naboland Sveriges. Vi er med i NATO og er derfor deltagende i krigsaktioner. Vores indblanding på opfordring af USA i det der engang kunne kaldes for Palæstina har været med til at udvikle stærke spændinger. Hvis vi havde sagt nej til at deltage i disse uhyrligheder, ville vi også være i vores gode ret til at lukke grænserne, men fordi vi selv er medskyldige i denne krise, kan vi ikke løbe fra vores ansvar som kujoner. Det betyder at de der står med høtyve og råber på DFs veje, skal tænke sig om en ekstra gang, for vil de ses af deres efterkommere som kujoner?

Deltag endelig. Jeg undskylder på forhånd hvis der er stødende passager. Jeg er hverken kristen, jøde eller muslim, jeg er ateist.

Og så lige et lille digt til at slutte af på, for det er jo et forfatternetværk ;)

I fatter ikke en skid
Overbedækket med gammelsyn, overalls og høtyv
En vid i bør åbne jeres øjne

Hvorfor står i der
Proklamere og provokere samt nægter at diskutere
Fordømmende og uvidende

Hvor skal vi starte? Spørger jeg jer
Er det ikke bedre at slutte?
I er sluttet før i er startet

Pak høtyven sammen
Værn om danskhed
Jeg håber i falder i dammen

3 år siden
3 år siden

Nå Jonas der fik du luft, du har ret langt hen af vejen.
Vi er 2 kulture der mødes, vi i vores land har andre værdier, som ikke kan læres på få dage, det kan man ikke forlange.
Venlighed er en mangelvare i vores land det kan man se i trafikken, hidsige billister og brok over fuldstændige ligegyldige ting fylder danskerne.

Når det er skrevet vil jeg lige bemærke at pressen er med til at puste den negative stemning op om migranter og evt. flygtninge.

Fortravlede danskere der er offer for besparelser på arbejdspladsen giver stress og lunten bliver kort, og finder uretfærdighed over ting som virker urimeligt i forhold indvandrerdebatten.

Eks. At islam i ekstremerne forbyder kvinder at arbejde- og hvis de "skal" må der ikke være mænd på arbejdspladsen. Det kan være svært at forstå. Hos os hvis man kan arbejde, ingen arbejde ingen penge

Vi kan sikkert lære rigtig meget af andre kulturer hvis vi vil, vi danskere tager forbehold over for fremmede, det ligger til gengæld i vores kultur. Vh. Hanna Fink

3 år siden
3 år siden

Du er ateist, siger du, Ilum. Og det siger du frankt og frit. Det er da herligt! Jeg mener: herligt at du kan det!
Du kan antyde at der ikke findes guder, hverken en eller flere. Det kan du fordi DK endnu er et frit land. Men det er ikke nogen selvfølge.

Imødekommenhed over for fremmede er et indlysende plusord. Der findes mange andre indlysende gode og positive ord at bruge om hele komplekset med at udvise næstekærlighed og vilje til at dele ud af bord og seng.
Men hvis alle var sådan, ville du snart risikere at du ikke længere kunne tillade dig at være ateist i det offentlige rum.
Det multikulturelle samfund eksisterer ikke. Det er en selvmodsigelse. Et samfund kan ikke være multikulturelt. For så er det ikke længere et samfund men flere samfund. Og et sådant område vil aldrig kunne forblive i fred og harmoni. Der kan være relativ fred hvis den ene part har den dominerende magt. Derfor er DK endnu et ret fredeligt sted at være. Men hvis magtbalancen nærmer sig tippepunktet kommer der krig.
Det har intet i sig selv med kristendom, Islam eller agnosticisme at gøre. Det sker overalt, lige fra hønsegårde til de mest civiliserede menneskeområder. Sådan fungerer det når kulturer bliver blandet. Der opstår strid indtil en vinder er fundet. Hvem skal sejre hos os? Hvem holder du selv med?
Det er fint nok at hjælpe andre. Men det er ikke fint at man slet ikke vil sætte grænser og risikere ufred i sit land.
Det er rigtigt at vi bør lære mere om Islam. For det er farligt at så mange ved så lidt!

3 år siden
3 år siden

Men er vi ikke dominerende overfor samfundet? Det er os der har skabt det og bestemmer hvordan det formes. Jeg er dog stadig sikker på at det er uvidenhed der er årsagen til de fleste konflikter. Hvis begge parter bliver uddannet, har jeg svært ved at se hvilke store problemer vi vil få. Er det du så siger, at samfund kun kan være bygget på monotoni?

3 år siden
3 år siden

Jonas hvis mange af dem der kommer er styret af religionen islam og manglende skolekundskab hjemmefra og ovenikøbet skal lære et nyt sprog.
Så skal man være stærk, og gå imod strømmen med deres egne leveregler, jeg siger ikke de ikke kan, men må de for deres religion.

Du skriver at de er søde og venlige, ja hvorfor ikke på din alder har i mødtes på jeres studier hvor i har et fællesskab, det er unge der har opbakning hjemmefra og vil noget med deres liv, og har visioner om deres fremtid. Selvfølgelig er søde unge mennesker jeg kender ikke personligt ikke nogen der ikke er det.
Dem hører man ikke om i pressen det sælger ikke aviser.
Jo vi har i vores land skabt regler for hvordan vores samfund er/blev opbygget, på de værdier vi har og løfter alle i flok, og vi har grundloven at henholde os til.
Som hvis du har i dit hjem har regler, dine gæster syntes måske dine regler er latterlige, men det er dit hjem, nogen regler står ikke til diskution andre er mindre væsentlige.
Vi bliver nød til at have samme fodslag, drage omsorg for hinanden, skabe et samfund hvor vi rummer hinanden, og ikke religionen der skaber lovene. Vh. Hanna Fink

3 år siden
3 år siden

Men hvordan kan vi tillade os at stille os op som om vi er stolte over vores land når vi ikke kan slippe det diskriminerende syn. Tror du/I ikke det vil hjælpe på integration at acceptere deres kultur. Hvorfor skal de kun lære om os, når vi ikke er påkrævet at lære om dem. Det er den uvidenhed der fører til problemer.

Til dem af jer der vil komme med kommentaren om at de bare kan lade være med at kommer til Danmark så, har jeg igen kun det at sige, at vi selv er skyld i det. Vi smed snebolden og nu skal vi stoppe lavinen.

3 år siden
3 år siden

Jeg tror uanset hvor i verden du befinder dig vil diskriminationen leve i bedste velgående, selvsamme befolkning i et land kan diskriminere hinanden, de fattige og rige hver for sig, det tror jeg er begravet dybt i menneskets natur, at der er dem og os.

Jeg er da tilhænger Jonas af at forskellige kulture mødes og lærer af hinanden, ting kan ses fra flere vinkler. De er bedre til at tage sig af de gamle,
Jeg tror mine børn ville være betænkelige at bruge deres sparsomme fritid på mig i deres hjem, når jeg ikke kan klare mig selv.

I min barndom huskede man i flere år hvis man havde set en sort i gadebilledet, vi har ikke haft tradition for at have blandede kulturer som for Eks. England, så det er også nyt for Norden så politikerne famler i blinde for at løse opgaven bedst mulig. Vh. Hanna Fink

3 år siden
3 år siden

Diskrimineringen kommer vi nok aldrig uden om, i og med at vi alle er egoistiske individer.

Men måske skulle politikerne få øjnene op for hykleriet omkring ISIS og Saudi-Arabien samt erkende årsagen til 'krisen'. Tvivler dog på at nogen på Christiansborg har nosserne til at udtale sig på det område. Det er meget lettere bare at tale til folks uvidenhed og gå rundt med nej-hatten.

3 år siden
3 år siden

Måske skulle du, som jeg læser det, have sat dig præcis ind i hvad isis står for så du kan fortælle os andre det, og se om det flytter noget hos os. Vh. Hanna Fink

3 år siden
3 år siden

Jamen siden vi som land åbenbart har valgt at arbejde sammen med Saudi-Arabien, så anerkender vi også ISIS og burde ligeledes samarbejde med dem. Forskellen er minimal: Saudi-Arabien kalder sig for et kongedømme, mens ISIS ønsker at oprette og opretholde et Kalifat. I begge lejrer foregår der offentlige henrettelser, drab på civile, censur og meget mere. Hvis ikke det flytter jeres forståelse for den problematik der regerer over vores regering, så ved jeg ikke hvad ellers vil.

3 år siden
3 år siden

Jeg forstår Jonas, det vidste jeg men også kritikken af kronprinseparret besøg i Saudi- Arabien var til debat.
Deres menneskesyn og religionen styrer, det kræver gode argumenter der kæmper vi nok forgæves da vi er afhængi af deres råvarer, så vi sælger vores sjæl for usle mammon. Tak for en god debat Jobas. Vh. Hanna Fink

3 år siden
3 år siden

Det er der bestemt noget om. ISIS er egentlig ikke særlig yderliggående. De er bare konsekvente.
Men deres higen efter et samfund som det var i Arabien i det 7'ende århundrede vil nok svare til at nogle hos os forsøgte at gøre vikingetiden levende igen som påtvungen samfundsmodel. Det hører jo ingen steder hjemme.
Når nu du synes at muslimer er så gode, så prøv at nævne mig en god og nyttig ting som er af islamisk oprindelse.

3 år siden
3 år siden

Med oprindelse kan vi jo forstå forskellige ting. Men jeg prøver at komme med forskellige besvarelser på din efterspørgelse. Her er den første.

Her ser man tydeligt, at koranen også fortæller om lighed og ligestilling mellem mænd og kvinder, selvom det omvendte oftest er det folk snakker om. Det er hentet fra islam.dk, som har afskrevet det fra koranen:
"Sandelig, til
de mænd og kvinder der har overgivet sig [til Gud],
de mænd og kvinder der er troende,
de mænd og kvinder der er tålmodige,
de mænd og kvinder der er sandfærdige,
de mænd og kvinder der er ydmyge,
de mænd og kvinder der giver almisser,
de mænd og kvinder der faster,
de mænd og kvinder der vogter deres seksualitet,
de mænd og kvinder der ofte mindes Gud,
har Allah lovet tilgivelse og en stor belønning."
- Koranen 33:35

En anden tid er den høflighed og forståelse islam viser gennem koranen overfor især kristendommen. Koranen omtaler Zakarias, Johannes, Jesus og Elias som retledte.

En tredje og for denne omgang sidste ting: Islam ophøjer sig ikke over andre religioner, som omtalt i koranen er alle mennesker lige og at vi skal lære af hinanden. Islam omtaler ikke sine egne som guds udvalgte folk, for vi er alle lige og hvis man ønsker at smede sin lykke i den immaterielle verden, så er retskaffenhed vejen frem.

Hvis det ikke var sådan nogle svar du havde tænkt, så sig endelig til.
Men hvis vi skal tale om nyttige og gode ting, så er kristendommen nok ikke stedet at søge alt for meget hen. Den har ikke en mere pletfri historie end Islam - tværtimod.

3 år siden
3 år siden

Kristenhedens forbrydelser er uden ende gennem historien.
Ateismen har også uendeligt meget på samvittigheden.

Men vi kan ikke indrette samfundet på noget der er mere end tusind år gammelt. I vor tid hvor vi har kaldet os kristne i mere end 1000 år (eller langt mere i Sydeuropa) består livet af alle de fremskridt vi har gennemlevet siden de gamle tider. Når folk skifter religion er de måske tilbøjelige til at gå til den nye religions rødder.
Men skal man afskaffe kristendommen - vil man så også afskaffe alle de ting som kristendommen i Europa har ført med sig (på godt og ondt)?
Det vi kalder fremskridtet, ville ikke have været her, hvis Europas historie havde været anderledes. Det er i opgøret med kristendommen - hvor man forhåbentlig har gemt nogle af dens bedste sider - at man er kommet fra tro til tvivl. Og fra tvivl til viden. Hvis Europa var forblevet i en dogmatisk tro på kristendommens læresætninger, hvor var vi da havnet? Havde vi haft hospitaler? Smertefri lægebehandling? Biler, telefoner? Fyvemaskiner? Elektricitet? Jeg tvivler.
Tvivlen har spillet en stor rolle i Europas seneste 500 års historie.
Faktisk var det ikke mindst araberne der hjalp Europa videre fra middelalderen.
Men tvivlen har mere end troen (på gamle dogmer)bragt Europa videre. Tvivlen førte til en evig søgen efter noget som man måtte finde ude i fremtiden, ude i det ukendte.
Når det er sagt må det også med at verdens historie også kan kaldes folkenes kamp om territorier. Og det er den territoriale strid der kan forklare hvorfor mange føler sig usikre ved pludselige forandringer i landenes befolkninger og kulturer.
I Kosovo blev folkene anderledes. Og med ét skulle Kosovo ikke længere tilhøre Serbien.
Stalin flyttede russere til de baltiske lande. Det skete i det håb at med mange russere i disse lande, ville de med tiden blive naturlige dele af Rusland og ikke længere selvstændige baltiske lande.
Og sådan er der nok mange eksempler.

Det nytter ikke at skændes om hvilken kultur der er den bedste i universal målestok. Men i hvert land må folk kæmpe for og forsvare deres kultur og deres sprog. Og derfor er mange skeptiske overfor indvandrere. De er vel flinke og rare - hvorfor skulle de ikke være det? Men hvor flinke er man i de arabiske lande overfor andre kulturer der? Hvordan står det til med kristne minoriteter i Saudi Arabien? Iran? Hvor godt bliver de behandlet?
Kan man forstå hvis europæerne ser med en smule skepsis på fremmede kulturer?
Og ja - Vesten har mange lig i lasten hvad mellemøsten angår! Siden kolonitiden har man ikke været for flinke der!
Nu må Europa frygte eksplosion af radioaktive "dirty bombs" hvis formål er at dræbe så mange europæere som muligt. Og terror er blevet meget lettere siden så mange folk er indvandret. Det er ikke så sært hvis mange har svært ved at se strømmen af unge mænd der vil hertil som noget der er helt trygt og positivt. For man kan jo ikke se hvem der er flinke og hvem der bærer had bag ved smilet.
Jeg håber folk kan finde arbejde og skabe en tilværelse baseret på konstruktive værdier. Og lade religionen forblive i privatsfæren.

3 år siden
3 år siden

Så enkelt og alligevel så meget kaos.

Kristendommen blev fortolket på mine bedsteforældres tid af stivnakker præster hvor man vogtede over hinanden, hvis man trådte ved siden af og blev udstødt.

I vores tid bliver islam fortolket af stivnakkede imamer til uoplyste islamister som bliver holdt skak med et regelsæt som ikke hører vores tid til.
Vh. Hanna Fink

3 år siden
3 år siden

"Når nu du synes at muslimer er så gode, så prøv at nævne mig en god og nyttig ting som er af islamisk oprindelse."

www.islamstudie.dk/viden_bidrag.htm

Med venlig hilsen
Kattegat

3 år siden
3 år siden

Ja, Kattegat, det er fint at få "lektier for."
Og det har vi allerede erklæret os enige i: Den arabiske verden var på mange områder langt mere avanceret, dengang Europa var i middelalderen.
Og i Kina var man sikkert meget avanceret dengang vi andre levede i stenalderen. Men det er vel ikke signal til at Europa skal tilpasses denne kinesiske oldtid?
Men prøv alligevel at svare på det dagsaktuelle spørgsmålet, som jeg stillede.

3 år siden
3 år siden

Tak for irettesættelsen. Nu er der jo andre end du og jeg på sitet her.
Så oplysningerne kan jo være relevante nok. Især når du fremturer i samme stil og ordvalg, som udløste min første reaktion.
Lad os derfor bare springe lidt frem i tiden, når du så gerne vil.
Hvor mange muslimer har mon modtage Nobel prisen, siden den blev etableret.

Med venlig hilsen
Kattegat

3 år siden
3 år siden

Nå, det var nu ikke ment som en irettesættelse. Du er faktisk en af de bedre "dokumentarister" her. Men jeg tror du vil indrømme at det ofte kan være lettere at fyre en tekst af og så overlade det til modparten at stykke argumenterne sammen.

Mit ordvalg - det er vist ganske normalt, hvis man ser godt efter. Stilen ditto. Det er sjældent jeg kommer med grove formuleringer. Jeg siger ikke det aldrig er sket.
Jeg husker engang hvor jeg alene måtte stå for skud hvor venstreorienterede stod sammen imod mine synspunkter og hvor man åbenlyst omtalte mig indbyrdes. Det mener jeg er dårlig stil og dengang fløj der nok et par finker af panden.
Jeg er vist blevet bedre til at formulere mig uangribeligt.

Hvad Nobelprisen angår tror jeg nok at jøder er stærkt repræsenteret. Nogle vil dog nok sige at der i denne institution kan ligge nogle preferencer indbygget, som uretfærdigt kan føre til at andre begavelser ignoreres.
Men homo sapiens lever overalt og alle kulturer er stort set lige intelligente.
Visse kulturer har dog et element af konservatisme indbygget, som vanskeliggør fremskridt og opfindsomned. Når man som mig værdsætter mange af de fremskridt der er sket i Europa de seneste 500 år (Og vi ved godt at ikke alt har været godt) er det svært ikke at sende en venlig tanke til den kultur der gjorde det muligt. Og vedgå dens betydning. Det er da relevant at spørge om hvordan vor tid havde været om ikke europæerne bevarede kontrollen med Europa dengang en anden kultur truede med at tage magten.
Meget havde i hvert fald været anderledes.

Den reformerte kristendom har kunnet leve i en slags "virtuel ateisme." Det vil sige at man i hverdagen kobler religionen fra og fungerer i jobbet, uanset en formel religiøs tilknytning. Denne praktiske suspension af religionen er vist ganske enestående og som jeg ser det et vigtigt element i vore fremskridt.

3 år siden
3 år siden

Efter at have arbejdet mig gennem denne så relavante debat, har jeg lært meget og ser at mine argumenter og synspunkter ser ud til at holde.

Jeg føler mig bare ikke klædt ordentlig på til at komme med Egne argumenter her. Det er en kompleks problematik.

Jeg må sige at jeg giver Dino helt ret.
Tak for en yderst saglig debat.

Jytte

3 år siden

Besvar debattråd

Debatten Nu har jeg fået nok! er startet 30/03-2016 12:26 af Jonas Ilum Sørensen (Ilum) og er placeret under Religion, politik og samfund.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

2Chettoer
1 time, 44 minutter siden · JohannesB
2801Dagens ord
1 time, 57 minutter siden · Engbo
47Hvad er meningen med livet?
20 timer siden · Engbo
1Danmark
1 dag, 15 timer siden · Engbo
93Dagens Vits
1 dag, 20 timer siden · Savanti
95Kontraster
2 dage siden · Savanti
74På'n igen.
2 dage, 2 timer siden · Engbo
0Er E-sport sport?
2 dage, 3 timer siden · dino
0Otiumstol - anbefalinger
3 dage siden · Machula T.
3Sonateform
7 dage siden · Muhkovending
1hvilke lande, hvilke genrer?
7 dage siden · Muhkovending
44Politiske ideologier anno 2019
8 dage siden · Engbo
9Humor .
13 dage siden · Engbo
5Udgivet novelle Inder
16 dage siden · Birkmand
1Super-søger søges
16 dage siden · Kattegat
18Hormonforstyrrende stoffer.
19 dage siden · Stinapige
4Gætteleg
21 dage siden · Polo
7Saxo.com
1 måned siden · Lauhan
1Hvordan er Saxo Publish?
1 måned, 1 dag siden · Paolosaks
12Nem mad til 1
1 måned, 2 dage siden · Kattegat
3Udgivelse af digtsamling
1 måned, 9 dage siden · Fink
8MODERSMÅLET
1 måned, 9 dage siden · Engbo
3Entropi og evolution
1 måned, 14 dage siden · dino
2Skrivegruppe Randers og omegn
1 måned, 16 dage siden · Stinapige
121Hvad er du taknemmelig for i dag?
1 måned, 19 dage siden · Engbo
2Bøger om at skrive
1 måned, 29 dage siden · litteraturmagi
3Grammatikkurser?
2 måneder, 2 dage siden · Dyppepennen
0Lidt sjov med statestikken
2 måneder, 8 dage siden · knudkp
0Opfindelse til fyldepennen
2 måneder, 10 dage siden · Savanti
21Porno
2 måneder, 11 dage siden · Kåemer
8Voldtægter og overgreb
2 måneder, 14 dage siden · maryanna
11Forfatteri og ensomhed
2 måneder, 16 dage siden · Engbo
3Hjælp til handling
2 måneder, 16 dage siden · Det Anonyme Pun...
20Korrekturlæsning
2 måneder, 16 dage siden · Filia
2Hvorfor ?
2 måneder, 18 dage siden · Brehmer
0Anbefal et fælleskontor
2 måneder, 19 dage siden · sylvain_24
2Google
2 måneder, 21 dage siden · Savanti
1Dagbøger
2 måneder, 22 dage siden · dino
82Tysklands ansvar
2 måneder, 22 dage siden · Engbo
10Min nye bog er netop sat i salg
2 måneder, 22 dage siden · Syrene Hvid
9Novellesamling
2 måneder, 22 dage siden · dino
6Sprogproblemer
2 måneder, 26 dage siden · Marver
102Kontraster
2 måneder, 26 dage siden · Engbo
3Hvilke børnebogsforlag skal jeg kon...
2 måneder, 27 dage siden · mandeniskoven
9Komma
2 måneder, 28 dage siden · Dyppepennen
8Bøn
2 måneder, 29 dage siden · Morpheus
82Perfekt?
3 måneder, 1 dag siden · Engbo
7Hvor kan jeg finde noget om Egyptis...
3 måneder, 1 dag siden · dino
23Efter døden
3 måneder, 1 dag siden · dino
7Helbred opdatering.
3 måneder, 2 dage siden · Savanti
7Udslettelse af selvet
3 måneder, 4 dage siden · Morpheus
6Skriveøvelser
3 måneder, 5 dage siden · Miss-Leth
1Retstilstand og retssikkerhed
3 måneder, 7 dage siden · Kattegat
4Samtykke
3 måneder, 8 dage siden · dino
0Sjovt!
3 måneder, 9 dage siden · knudkp
2Er det virkelig rigtigt?
3 måneder, 9 dage siden · dino
1Hvilke skrivebord bruger i, når i s...
3 måneder, 10 dage siden · Kåemer
2Mindre smerter når jeg skriver
3 måneder, 11 dage siden · dino
4Gratis
3 måneder, 11 dage siden · Savanti
2GROFT
3 måneder, 13 dage siden · knudkp

Religion, politik og samfund

47Hvad er meningen med livet?
20 timer siden · Engbo
74På'n igen.
2 dage, 2 timer siden · Engbo
44Politiske ideologier anno 2019
8 dage siden · Engbo
121Hvad er du taknemmelig for i dag?
1 måned, 19 dage siden · Engbo
82Tysklands ansvar
2 måneder, 22 dage siden · Engbo
8Bøn
2 måneder, 29 dage siden · Morpheus
32Politik .
4 måneder, 11 dage siden · Engbo
2Folkepension - hvornår?
4 måneder, 12 dage siden · dino
47At rejse er at leve?
4 måneder, 12 dage siden · Inghard
27Evolutions forskning.
4 måneder, 13 dage siden · Inghard
8Circumcisio.
4 måneder, 15 dage siden · dino
6Den nye EU aftale
4 måneder, 20 dage siden · dino
62Parti til alternativ befrielse af D...
4 måneder, 24 dage siden · Engbo
4Salme
6 måneder, 16 dage siden · Engbo
6Victoria
7 måneder, 3 dage siden · Kåemer
71Saudi-Arabien - Rusland
7 måneder, 11 dage siden · Engbo
9Er den danske kultur modellerbar?
8 måneder, 6 dage siden · Nicolas Birch-J...
10Folkekirken – ad hvilken vej skal d...
8 måneder, 26 dage siden · Engbo
9Sandhed
9 måneder, 3 dage siden · Inghard
9debat af moderæset, versus lykken.
9 måneder, 4 dage siden · Pia Hansen
12Straf. Og forbrydelse.
9 måneder, 22 dage siden · dino
67Burkaforbud
9 måneder, 29 dage siden · Kåemer
41Demokrati
10 måneder, 2 dage siden · Kåemer
23Legalisering af cannabis