Ordet er frit · Forfattere & andet skrivende godtfolk: spørgeskema

2 svar
Senest opdateret 5 år siden · 3 bruger(e) deltager
5 år siden

Igennem mit virke som fanfiction forfatter og i det hele taget via min berøring med skrivekulturen på den engelsk-sprogede side af internettet, har jeg lært at en god måde at blive mere bevidst om sig selv som skribent er, helt enkelt, at indgå i en form for dialog med sig selv (og hvem der ellers skulle have interesse) om ens tanker og oplevelser med skrivningen. Derfor har jeg her samlet en oversat og fordansket række spørgsmål til "en person der skriver" som alle var en del af en "meme" på Tumblr, et stort socialt netværk jeg bruger meget. Jeg lægger både de ubesvarede spørgsmål ud og derefter mine egne svar. Jeg ville være meget interesseret i at se andre folks svar også! Det kan være meget lærerigt.

1. Er det at skrive en passion eller bare en hobby for dig?

2. Beskriv dine perfekte skriveforhold.

3. Hvad er det bedste råd du nogensinde har fået, i forhold til at skrive?

4. Hvad bruger du af hjælpemidler, såsom oversigter, mindmaps, etc.?

5. Skriver du dine scener i kronologisk rækkefølge eller uafhængigt af hinanden?

6. Hvor mange gange redigerer eller gennemlæser du din tekst, før du føler du kan lægge den til side?

7. Hvad er en af dine styrker som skribent?

8. Hvad er en af dine svagheder?

9. Beskriv din litterære komfortzone; en typisk "dig"-tekst.

10. Har du en muse eller en anden fast inspirationskilde?

11. Hvor mange ideer til tekster har du lige nu?

12. Hvilken tekst har været den sværeste at skrive?

13. Hvilken tekst har været den letteste?

14. Hvis du kunne skrive forgængeren eller fortsættelsen til hvilken som helst historie der ikke er skrevet af dig selv, hvilken skulle det så være?

Mine svar som følger:

1. Det er lidt af begge dele, tror jeg. Det er en passion på den måde at det at skrive er noget jeg føler jeg har brug for at gøre og et meget naturligt værktøj for mig, være det sig til selvbearbejdelse, professionelt, kunstnerisk eller bare for at skabe noget eskapisme for mig selv. Skrivningen kan være det hele. Derfor er det noget jeg gør rigtigt meget, noget jeg går ekstremt meget op i og gerne vil kunne gøre rigtigt godt også, men ikke nødvendigvis noget jeg forventer vil bringe mig stor berømmelse eller anerkendelse på et større plan. Vil jeg gerne udgives engang? Selvfølgeligt, men det er ikke min målestok for om jeg nyder skriveprocessen eller ej.

2. Det kommer an på hvordan jeg har det. Generelt kan jeg dog godt lide at "komme ud af huset", når jeg skriver. Jeg sidder tit på biblioteket og skriver (hvilket også gør research nemmere) eller på en café. Jeg kan godt lide at der er mennesker og baggrundsstøj omkring mig, men det skal være på behørig afstand, hvor jeg ikke behøver skulle interagere med det. Jeg har altid musik i ørerne, når jeg skriver.

3. Jeg læste engang et citat af en amerikansk litteraturprofessor, som også var leder af nogle skrivekurser, hvori han beskrev, hvordan han oplevede at folk tit begræd, at deres inspiration ville løbe tør og de i perioder simpelthen ikke kunne skrive overhovedet. Dertil sagde han, at inspiration er ligesom et genopladeligt batteri som altså ikke kan power én i det uendelige, men engang imellem skal tages ud og lægges til genopladning. Det er en naturlig proces og helt nødvendigt at gøre. I stedet, foreslog han, kunne man i de her genopladningsperioder, hvor batteriet var tomt for energi, i stedet fokusere på detaljearbejdet såsom redigering eller research, for stadig at vedligeholde sin skrivning, uden dog at tvinge sig selv til at producere noget nyt. Dette har jeg tit tænkt på siden og det har hjulpet mig til at acceptere og langsomt lære at gøre bruge af mine produktive og dvælende perioder på lige konstruktive men stadigvæk forskellige måder.

4. Min noteapp på min telefon er fuld af lister der nok ikke giver den store mening, hvis man ikke ved, hvilke skriveprojekter jeg er i gang med eller planlægger. Jeg samler også visuelle noter, billeder og kunst som skal minde mig om stemninger eller locations jeg vil have med i mine tekster. Jeg er ikke helt vildt ordnet omkring det, jeg bruger kun mindmaps hvis jeg skriver længere tekster eller tekster der foregår i meget store universer, men navnelister og karakterlister har jeg hundredevis af liggende løst rundt omkring.

5. Generelt skriver jeg mine historier (jeg skriver primært noveller i øjeblikket) fra start til slut uden at hoppe rundt i den opstillede kronologi, men jeg kan godt lide at sætte min historie op udenom en kronologisk linje, så til tider skriver jeg bare stikord til hver scene, så jeg er sikker på jeg får bundet det rigtigt sammen i sidste ende. Det varierer dog fra historie til historie.

6. Efter jeg har færdigskrevet første udkast af en tekst, plejer jeg selv at gennemtærske den to-tre gange, før jeg sætter en anden til at læse den for mig (enten min skrivegruppe eller min kæreste), men det kommer an på teksten. Nogle gange har den været besværlig at gøre færdig og så kan det tage mig lang tid at "give slip" på den, hvis det kan siges på den måde. Når jeg så har haft en anden til at læse den, lyttet til deres tilbagemeldinger og sikret mig at det jeg vil sige med den også er det modtageren kvitterer for den, retter jeg den måske igennem to-tre gange mere for mindre fejl (mest det sproglige). Derefter plejer jeg at lægge den væk og sige slut.

7. Jeg synes selv jeg er ret god til at etablere en konsistent og troværdig stemme for mine karakterer, lige meget hvem der er fortæller eller hovedperson i mine historier.

8. Dialog. Jeg er ikke elendig til dialog, men det tager mig lang tid at skrive en dialog der ikke på en eller anden måde lyder opsat og en smule forceret. Jeg beundrer virkelig forfattere der kan skrive en flydende og ligetil dialog, der lyder naturlig. Fx Murakami. Vi har slet ikke samme skrivestil, så jeg kan ikke som sådan bare bruge hans kneb, men nej hvor jeg elsker hvordan han altid formår at få sine karakterer til at tale som man ville høre mennesker tale sammen, hvis man smuglyttede til dem i offentligheden.

9. Man kan generelt forvente sig tre ting af mig i mine tekster: Kvinder der elsker kvinder, en ret "flydende" tegnsætning der gør tempoet i mine afsnit glidende og så nogle meget sensuelt visuelle beskrivelser, megen sansen.

10. Jeg har ikke én specifik person/ting som jeg er konstant inspireret af og tager udgangspunkt i, men der er altid ballet og den udtryksform ét eller andet sted i mine tekster. Direkte eller indirekte. Jeg er lidt ligesom Anne Linnet på den måde, der er altid en danserinde derinde et sted. ;-)

11. Lige nu har jeg fire separate ideer der er specifikke nok til at jeg kunne gå i gang med at skrive og gøre dem færdige. Derudover er der to eller tre mere løse ideer som jeg skal arbejde mere på, for at kunne få startet.

12. Jeg har det første kapitel liggende på min computer, til en semi-selvbiografisk bog om de første par år af mit sygdomsforløb, viklet ind i nogle motiver fra balletten "Sylfiden" og selvom jeg er utroligt glad for mit første kapitel og kom halvvejs igennem mit andet kapitel, så er hele oplevelser som jeg arbejder med stadig for tæt på til at jeg kan omsætte det. Måske en dag. Ideen ligger der i hvert fald, bundfæstnet.

13. En novelle jeg har skrevet inspireret af Svanesøen. Karaktererne fra balletten bliver brugt som originale karakterer med løse referencer til ballettens plot, men min hovedperson er en original karakter, fanget imellem sine følelser for Odette og Odiles krav på hende. Den skrev næsten sig selv og blev færdig på måske to dage, minus efterredigering.

14. Hvis jeg havde arrogancen til det, ville jeg skrive fortsættelsen til Murakamis Sputnik min elskede, men jeg ville aldrig kunne leve op til hans geni og ud over det fungerer historien måske netop bedst med sin åbne slutning. Ellers kunne jeg godt tænke mig at skrive et par sådan "øjebliksbilleder" som indlæg i Kameliadamen af Alexandre Dumas den Yngre, helst med helhjertede forsøg på at ramme 1800-talssproget og den romantiske skrivestil. Ja tak.

Og det var det fra mig, håber nogle af jer andre vil give jer i kast med det!

5 år siden
5 år siden

Vi må se! Det er da spændende. Måske vil jeg forsøge, blot ikke nu.

5 år siden
5 år siden

Værd at overveje. Det er et stort arbejde du har lagt i det. Vil nu nok, som jeg oftest gør med kommentarer give min egen før jeg læser dine.

5 år siden

Besvar debattråd

Debatten Forfattere & andet skrivende godtfolk: spørgeskema er startet 04/04-2016 02:22 af Syrene Hvid og er placeret under Ordet er frit.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

7Brug af kommentarer?
22 timer siden · Pia Hansen
2Efterlysning af serie
2 dage, 10 timer siden · Kåemer
474Kontraster
3 dage siden · Engbo
3918Dagens ord
5 dage siden · Engbo
6Skriveklub?
5 dage siden · Andreas9000
0Kritik / personlig / offentligt
7 dage siden · Brehmer
0Presse meddelser
27 dage siden · JesperSB
1Copyright af navn
1 måned, 6 dage siden · Kafkaesque
2Skrivegruppe 45+
1 måned, 10 dage siden · HeleneHK
1Psykoterapi
1 måned, 15 dage siden · Kåemer
0Inspirationsråd til at skrive digte
2 måneder, 1 dag siden · belmindelig
21Skal vi starte et skrive- fortællef...
2 måneder, 3 dage siden · Anniina
20En udfordring med Den fede mand af ...
2 måneder, 5 dage siden · Morpheus
7Gratis TV-kiggeri
2 måneder, 5 dage siden · Prem
2Navne
2 måneder, 6 dage siden · Engbo
94Dagens Had
2 måneder, 7 dage siden · Prem
74Ligheder
2 måneder, 8 dage siden · Prem
20Komplimenter
2 måneder, 8 dage siden · Prem
145Hvad er du taknemmelig for i dag?