Religion, politik og samfund · Burka

8 svar
Senest opdateret 2 år siden · 5 bruger(e) deltager
2 år siden

I går sad jeg i et venteværelse, da pludselig en besynderlig skikkelse kom fejende gennem lokalet. En høj person dækket af flagrende sorte gevandter. Jeg havde jo set noget lignende før, så jeg måtte antage, at der inde i det spøgelse måtte være en kvinde.

Nu mener jeg oprigtigt, at mennesker må klæde sig fuldstændig som de selv vil. Om de vil gå nøgne eller forklædt som spøgelset fra Louvre. Men spørger man mig hvad jeg synes, hvilket heldigvis ingen gør, så synes jeg det er hæsligt.

Kan nogen virkelig tro, at Gud finder behag i, at kvinder klæder sig sådan?

Undskyld jeg spørger!

Kåemer

2 år siden
2 år siden

Nej, som om Gud ikke har problemer nok i forvejen. - og så tilsløre de dejligste af hans skaberværket. Det er skaberi!

2 år siden
2 år siden

Dit "spøgelse" er nok en gift muslim, der ikke må vække andre mænds syndige, kødelig lyster ved synet af hendes krop
- det er den forklaring, jeg engang har fået på deres burka, som jeg også finder hæslig og ikke passende i vores frie verdensdel.

mvh. Benno

2 år siden
2 år siden

Jeg må indrømme, at jeg også bliver deprimeret, når jeg ser disse zombier vandre rundt i bybilledet som levende døde.
De er bestemt ingen kulturberigelse.

Med venlig hilsen
Kattegat

2 år siden
2 år siden

Benno

Hvad så? Må mændene så godt vække mine kødelige lyster?

Kåemer

2 år siden
2 år siden

Smag og behag ... men religionen eller kulturen bagved tilsiger at kvinden skal afskærmes for alle andre end hendes ægtemand. Og det skal mændene ikke. Og man har meget svært ved at anerkende at mænd kan tiltrækkes af mænd, eller kvinder ditto.
Faktisk har man mange steder så stærk knytning til disse regler at man kræver dødsstraf for at bryde dem.

Engang kom en foran mig i køen til posthuset med ansigtet tildækket. Da det blev min tur, spurgte jeg om man da ikke var bange for bankrøvere? Hvad mente jeg med det? Jo, der havde da lige været en der var maskeret som en røver fra "det vilde vesten."
Tjoh... men det måtte de jo ikke sige noget til.
Men de må da gerne sige noget hvis en mand kommer ind med styrthjelmen på! Så bliver han høfligt bedt om at tage den af.
At myndighederne ikke fra dag ét har krævet maskerne af i banker og posthuse (og lufthavne?), uanset årsagen til maskeringen, er skandaløst, dumt og på sigt farligt.
Dels fordi det skaber præcedens for tildækning af kvinder i det offentlige rum og dels fordi en mandlig røver jo kan snige sig ind i forklædning.

Men... spøgelset på Louvre har altid haft en plads i mit hjerte.

2 år siden
2 år siden

Ja, jeg synes også det er så trist, når kun man ser påklædningen. Hvordan mon de har det indbyrdes?

For nogle kvinder nøjes jo med hovedklæde. Jeg så i bussen en kvinde med hovedklæde. Da bussen måtte bremse lidt pludseligt hoppede hun rundt på gulvet for ikke at miste balancen.

"Du får dig lige en svingom," bemærkede jeg. Så lo hun, som om hun var en nordisk pige; men skyndte sig så at se alvorlig ud igen.
Sådan så hun også ud, da hun forlod bussen; men kunne alligevel ikke dy sig, for at kigge tilbage - og så kom hun til at grine igen.
Jeg håber Allah beskytter hende. En anden gang jeg kom ind i en fyldt bus, sad der en ung arabisk udseende pige der men klædt vesligt, pynteligt, lårkort og med et synligt, smukt hår. Men da hun, mærkeligt, troede jeg var en ældre mand, rejste hun sig straks og tilbød mig pladsen - med det sødeste smil.

Når jeg undtagelses vis bader på den rigtige badeanstalt - i stedet for det åbne hav - møder jeg mange fra den tyrkiske og arabiske verden. Flinke folk, der gerne snakker.
Kun min dumme hørelse hindrer den store. dialog.

2 år siden
2 år siden

Hvor går grænsen mellem tolerance og personlig smag. Som jeg allerede har sagt, så kan folk klæde sig som de vil, også med burka. Jeg skal ikke indvende et ord. Men det betyder ikke, at jeg kan lide det. Og en burkaklædt kvinde er så dominerende et syn, at man dårligt kan undgå at have en mening om det. Og hvis hensigten med burkaen er at gøre kvinden usynlig, er det da helt misforstået, da hun så bliver mere end almindelig synlig.

Apropos tolerance. En mand boede i et stort hus, og lejede da den ene etage ud. Beboeren der var af en særlig religion, og der opstod uenighed mellem de to. Det førte til, at lejeren gik til en domstol. Og dommeren gav da en formaningstale til udlejeren: "Vi lever altså i et land med religionsfrihed. Hvordan kan du da blande dig i hans religionsudøvelse?" - Manden svarede: "Jeg er en tolerant mand, og min lejer kan for mig have hvilken religion han vil. Men da han ville ofre en tyr til Odin i min baghave, så syntes jeg altså det blev for meget."

Kåemer

2 år siden
2 år siden

Det huer heller ikke mig at stille mig intolerant an, hvad beklædning angår. Men der er andet på spil med tildækkelsen af kvindens ansigt. For det handler ikke om smag! Men om magt i samfundet. Som i Sverige hvor man visse steder oplever svenskere indføre islamiske regler for kvinders færden i det offentlige rum. Når politiet ikke er talrigt nok til at garantere kvinders sikkerhed imod overfald, så tyer man til at bede dem blive hjemme eller i det mindste kun færdes under mænds ledsagelse. Det er uhyggeligt og ubegribeligt at politikerne ikke kan se faren.

2 år siden

Besvar debattråd

Debatten Burka er startet 12/04-2016 12:22 af Kåemer Asmussen (Kåemer) og er placeret under Religion, politik og samfund.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

3Er mænd mere jaloux end kvinder?
4 timer, 31 minutter siden · Engbo
1957Dagens ord
4 timer, 37 minutter siden · Engbo
4Ved bålet --ja, ved bålet
10 timer, 12 minutter siden · dino
11Skepticismens tidsalder
15 timer siden · Robert Kallehav...
9Hvad skete der med dige.dk ?
17 timer siden · dino
1Grundtvigs højskole
17 timer siden · dino
9Skriveblokering
1 dag, 7 timer siden · Margana 12-9-22...
0Lydbog?
1 dag, 12 timer siden · SikiloHenrik
40Skrivegruppe søges - København og o...
2 dage, 17 timer siden · Papirkanin
16Kontraster
3 dage siden · Engbo
10Udvikling af Fyldepnnen.dk
3 dage siden · knudkp
6Moderne fraser og vendinger.
7 dage siden · Stinapige
4Smag
8 dage siden · Stinapige
0Skrivegruppe Randers og omegn
8 dage siden · Stinapige
3Skriveklub?