Det danske sprog · datid problemet

5 svar
Senest opdateret 2 år siden · 5 bruger(e) deltager
2 år siden

Hej alle sammen, jeg er ny her og vil gerne starte ud med at stille spørgsmål

Jeg er i gang med at skrive en novelle.
og jeg skriver den som jeg-fortæller
Men hver gang jeg har skrevet noget opdager jeg at det er skrevet i datid,
så ville jeg lige hører jeres mening,
- om det virker dårligt at være jeg-fortæller og skrive i datid
- om det ville være bedre at skrive i nutid
- om nogen har nogen råd til mig for at kunne undgå at skrive i datid.

Med venlig hilsen Lizzie :)

2 år siden
2 år siden

Hej Lizzie - og velkommen.

Du kan tænke på, at du fortæller en ven noget du har oplevet. Det vil du som regel gøre i datid. Man kan godt sige, at det er den naturlige fortællemåde og den næsten alle skriver i.

Hvis du bruger jeg-fortæller, skal du forestille dig enten at det er dig selv eller at du går ind i fortælleren, og er ham eller hende.

Det ville være tungt at skrive en hel historie, for ikke at tale om en hel roman i nutid, men det kan gøres. Ellers bruges nutid mest i korte passager som skal være særlig intense.

Så jeg vil ikke råde dig til at undgå datid, tvært imod, skriv i datid og brug så nutid til at skabe afveksling og spænding.

I digte bruges ofte nutid, fordi det er så kort og koncentreret.

Kåemer

2 år siden
2 år siden

Velkommen til Pennen, Lizzie.
Der findes hele romaner, der er skrevet i nutid, men jeg finder dem meget tunge at læse. Så jeg vil også sige, at det er bedst at holde sig til datid, også med en jeg-fortæller. Som Kåemer siger: når vi fortæller andre noget vi har oplevet, bruger vi datid.

2 år siden
2 år siden

Tak for hjælpen, det hjælper meget at vide hvad andre synes. så behøver jeg ikke længere at holde mig tilbage med at skrive :)

2 år siden
2 år siden

Mange ungdomsromaner er skrevet i nutid, da det giver et nærvær og en nerve, hvor man kommer direkte ind under huden på hovedpersonen. Mange prisbelønnede og godt sælgende romaner til voksne er også skrevet i nutid, så nogle må jo kunne lide det.:-) Jeg har også forsøgt mig med nutid i nogle noveller og kan faktisk godt lide det. Men datid føles som det rigtige i andre historier, det kommer an på hovedpersonens stemme, synes jeg. Så måske er det din hovedperson, der fortæller dig, at datid er det bedste for lige netop den historie, siden det føles mest naturligt for dig. Hvis det er et spørgsmål om vane, at du skriver i datid, så var det måske en god ide at ruske lidt op i din skrivestil, men det er jo noget, du selv må vurdere, hvornår du er klar til det og har lyst til det.

2 år siden
2 år siden

Jeg synes ikke man kan sige at en måde er bedre end andre. Det kommer helt an på historien og fortælleren.

Personligt kan jeg rigtig godt lide (at læse) når det er en jeg fortæller, men det betyder ikke så meget om det er datid eller nutid, det kommer helt an på hvad der fungerer bedst for historien.

Så gør det du føler for. Måske er det som en anden nævner din karakter der prøver at sige at historien egner sig bedst til datid :)

2 år siden

Besvar debattråd

Debatten datid problemet er startet 14/04-2016 13:00 af Lizzie92 og er placeret under Det danske sprog.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

2debat af moderæset, versus lykken.
2 timer, 50 minutter siden · martin23april90
2158Dagens ord
4 timer, 2 minutter siden · Engbo
3Søger kommentarer
6 timer, 59 minutter siden · Savanti
44Er mænd mere jaloux end kvinder?
13 timer siden · anonymus-sheik
61Hvad er du taknemmelig for i dag?
13 timer siden · anonymus-sheik
33Kontraster
14 timer siden · Savanti
7At rejse er at leve?
1 dag, 16 timer siden · Kattegat
3Slettelse af kommentarer
2 dage, 1 time siden · digterinden
8Sandhed
2 dage, 17 timer siden · Anni Idorn
25Hvad er meningen med livet?
6 dage siden · digterinden
2Brugt, misbrugt, udnyttet og udmyge...
8 dage siden · storyteller
1Et værs/rim gives bort.../en tjener...
8 dage siden · dino
6Vind en forfatterkontrakt!
14 dage siden · Crystal Butterf...

Det danske sprog

2158Dagens ord
4 timer, 2 minutter siden · Engbo
6Moderne fraser og vendinger.
3 måneder, 6 dage siden · Stinapige
1Velvalgte ord
3 måneder, 22 dage siden · Engbo
3Brug af ordet 'dog'
4 måneder, 3 dage siden · Theplayer1978
2Valg af stedord
4 måneder, 5 dage siden · DenFrieNukleoti...
1Stavefejl -.-' (suk)
6 måneder, 25 dage siden · dino
17Bandeord
7 måneder, 14 dage siden · Engbo
0drilsk beskrivelse
7 måneder, 21 dage siden · DenFrieNukleoti...
3Underlig sætning
8 måneder, 6 dage siden · DenFrieNukleoti...
8Min moders stemme
8 måneder, 18 dage siden · Engbo
21Ligger-lægger
10 måneder, 1 dag siden · solvejgh
6Beskrivelse af lyde...
10 måneder, 15 dage siden · amandastorgaard
5ABC
10 måneder, 22 dage siden · dino