Gode råd fra læser til læser · Hjemmehjælpen.

3 svar
Senest opdateret 8 år siden · 4 bruger(e) deltager
8 år siden

Er der mon nogen af jer kloge mennesker her, der ved noget om hjemmepleje? Det handler om min mor på 97, der er ved at blive "gammel." Nu er hun nået til kun at kunne gå, hvis hun har begge hænder på rollatoren, hun kan ikke være oprejst ret længe af gangen, hun bliver svimmel og nervøs.

Toiletbesøg er blevet den helt store udfordring, så hun har en del nødopkald til hjemmeplejens store irritation.

Deres sidste påfund er et toilet inde i stuen ved siden af hendes stol. Her er problemet så - udover det uæstetiske - at det kan hun heller ikke, men det overser de.

Kan det mon være rigtigt at man behandler de gamle med så lidt værdighed, og er det i det hele taget lovligt. Hvad mener i?

8 år siden
8 år siden

Jeg er ked af at skrive at sådan er det at blive gammel i dk. Lizzi.
Hæld indholdet ud på gulvet, før bliver der ikke lavet noget om, det er uværdigt at blive afhængig af andre på den måde.
Man syntes det er en selvfølge når man har bidraget til samfundet og have klaret sig selv i alle årene.
Kæmp du med hjemmeplejen men det er hårdt. Vh. Hanna Fink

8 år siden
8 år siden

Jeg har været hjemmehjælper det meste af mit liv, men det er snart længe siden, og jeg ved at det er blevet meget strammere og mere upersonligt siden da. Nu er jeg selv i den alder, men modtager dog ikke hjemmehjælp, men en gang om året kommer en dame fra kommunen for at tale om hvilken hjælp der er nødvendig. Du skriver ikke hvor du bor, men en sådan kontakt må vel også være hos jer.

Visse hjælpemidler kan være nødvendige, f.eks. en toiletstol. Her må æstetikken vige for det nødvendige.

Det ser ud som om din mor burde være på et plejehjem nu. Det er naturligvis en svær tanke, men når problemerne hjemme hober sig op, så kan det alligevel ende med at være løsningen.

En gang i 70'erne kom slagordet: "Længst muligt i eget hjem". Det var naturligvis en god tanke, men det blev efterhånden til, at kommunerne kunne spare plejehjemspladser.

Skal man være længst muligt i sit eget hjem, så må man sandelig også have den nødvendige hjælp. Men drop din vrede, og find et fornuftigt menneske du kan tale med, og få lagt en plan der fungerer.

Kåemer

8 år siden
8 år siden

Kæmp for din mor! Hun fortjener en bedre behandling! Findes der mon privat hjemmehjælp, måske du kan få tilskud eller søge sådan noget? Ved desværre ikke meget om den slags men det var da en ide. Ellers tag en snak med personalet. Tag evt. Billeder af hvad du ser. Er de ligeglade så gå til medierne og få dem til at "oplyse" om problemet. Alle store som små fortjener at blive behandlet med respekt og omsorg. Og specielt dem som været med til at skabe og bidrage til samfundet. "Råb" højt så de hører dig!

Kram S.

8 år siden

Besvar debattråd

Debatten Hjemmehjælpen. er startet 14/04-2016 19:59 af Lizzi Pedersen (Lizzi) og er placeret under Gode råd fra læser til læser.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

0Astronautens Poetik
2 dage, 21 timer siden · Tungnemt
0Løn er tabu
3 dage siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
7 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
16 dage siden · AnsuLa
2Digtteknikker: GAS-sætninger
1 måned, 5 dage siden · Tungnemt
4Dage med Ralf.
1 måned, 6 dage siden · MollyTrine
10Berøringsangst mht. kommentarer?
1 måned, 28 dage siden · David H
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
2 måneder, 10 dage siden · Kafkaesque
43Dagens DJ
2 måneder, 12 dage siden · Ansu
5Digtteknikker: undgå adjektiver
2 måneder, 13 dage siden · Tungnemt
25Digte
2 måneder, 17 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
2 måneder, 18 dage siden · Ansu

Gode råd fra læser til læser

8Hjælp og råd vedr. Økonomisk værgem...
4 måneder, 25 dage siden · David H
3Fastlåst i skriveprocessen. Hjælp m...
1 år, 1 måned siden · heksemutter
1Søger app til og skrive. Historie
2 år siden · MerakiPLyhne
0Søger råd vedr. redaktørhjælp
3 år siden · melberg
11Råd søges om tid til at skrive
3 år siden · JacobScribus
0Gode fonde til rejselitteratur
4 år siden · Rejseforfattere...
0Otiumstol - anbefalinger
4 år siden · Machula T.
0Anbefal et fælleskontor
5 år siden · sylvain_24
4Smag
5 år siden · Stinapige
10Følgebrev?
5 år siden · Stinapige
1Skrivekursus KBH
6 år siden · Bondekonen
4Inspiration af regn
6 år siden · dino