Ordet er frit · Lydbøger

17 svar
Senest opdateret 7 år siden · 8 bruger(e) deltager
8 år siden

Der er det seneste år blevet reklameret heftigt for lydbøger. Selv er jeg ikke blevet fristet. Ved letforståelig tekst er min læsehastighed højere end en speakers talehastighed, og ved tungt forståeligt sprog, har jeg brug for at lade øjnene gå tilbage for lige at læse afsnittet en gang til. Det vil ikke matche en lydbog.

Jeg kan forstå at nogle ved hændernes anden brug kan have glæde af lydbog i hovedtelefoner eller aktivitet hvor øjnene skal være beredte til andre indtryk, så som færden i trafikken.

Alligevel er udvalget vist ret imponerende. Jeg ved at en her på Fyldepennen har indtalt en lydbog og det må være en vanskelig præstation. For talen skal jo være helt fri for hakken, hosten og stammen og tillige med stemmeføringer der rimeligt afspejler handlingen.
Selv har jeg indtalt stemmen til nogle undervisningsting, hvor en computer skal vise hvordan man laver billedmaterialer, men selv sådanne mindre ting kræver en vis øvelse, med mindre man altså er blottet for selvkritik. Dårlige talepræstationer er dog en pestilens for tilhørerne.

Hvordan har I det med lydbøger? Idéen er jo fremragende selvom jeg ikke selv har benyttet tilbudet.

8 år siden
8 år siden

Jeg er nok også en af dem, der har det lidt svært med lydbøger, lidt af de samme grunde. Det er svært at slå tilbage, hvis man ikke kan huske en person. Jeg kan dog godt se værdien af dem i og med, at det er muligt at høre dem mens man arbejder med hænderne.

8 år siden
8 år siden

Jeg benytter dem hver dag. Har ca 45 minutters kørsel til og fra job.

Er således kommet igennem hele Min Kamp af Knausgård, hvilke har et par gode indtalere.
Jeg nikker dog genkendende til det med at mangle at kunne slå tilbage - jeg har løst det ved et par gange at låne bogen på biblioteket og finde omtrent det sted, jeg lige ville genlæse - eller simpelthen høre nogle afsnit flere gange. Især Knausgård har haft passager, jeg har hørt flere gange, fordi det bare er genialt...

Det svinger meget af kvaliteten af indtaleren, og jeg er dyb modstander af lydbøger/indtalere, der forsøger at lægge for meget stemning ind i det. Det skal gerne bare læses op, selvom det kan virke kedeligt umiddelbart. Men det er gerne mig, der skal danne mig et billede og ikke indtaleren for mig.
Har sågar hørt om lydbøger med indlagte effekter. De ville ryge hurtigt ud hos mig :)

Jeg foretrækker stadig at læse bøger, men med lydbøgerne får jeg mulighed for at komme gennem endnu flere bøger, og føler ikke jeg spilder tiden bag rettet. Det gør mig tilmed roligere i trafikken og jeg stresser ikke over alle de idioter på vejene, som lige skal overhale med 30 km/timen for meget kort inden en sammenfletning osv :-)

8 år siden
8 år siden

Jeg kan ikke lade være med at sige, at hvis en lydbog afstresser en i trafikken - er det så ikke det samme som at bogen berøver en opmærksomheden omkring trafikken?
Jeg har flere gange oplevet at når konen snakker (undskyld TALER!), mens jeg kører, kan denne tale føre til at mine øjne helt slukker, så de intet ser. Jeg ser kun de billeder som hendes tale fremkalder. Det er ikke særlig fremmende for sikkerheden i min kørsel.

8 år siden
8 år siden

Jeg ville ønske, jeg kunne bruge lydbøger, for det er da et smart koncept. Jeg har mange gøremål, hvor det kunne være hyggeligt at høre en historie samtidig med. Men jeg bruger høreapparater, så der er ikke plads i ørerne til høretelefoner, så hvis jeg skal lytte til noget, skal mine omgivelser også lytte til det. Det giver visse begrænsninger. Jeg har prøvet et par gange i bilen, men jeg har en tendens til at lade tankerne vandre og lige pludselig opdager jeg, at jeg slet ikke har hørt efter de sidste fem minutter. Men jeg får da helt lyst til at prøve igen ...

8 år siden
8 år siden

Kan slet ikke undvære lydbøger personligt. Læser meget langsomt, og har svært ved at nyde en bog, Der vandre mine tanker med billederne i mit hoved, og jeg kommer ikke videre.
Lytter som regl til dem på engelsk. Det sted jeg køber dem har mange gode oplæsere. Da en oplæser kan være alfa og omega for bogen kan det nogle gange være en fordel at søge efter dem man kan lide stemmen på. Man kommer også ud på eventyr man aldrig regnede med, på den måde.
Det med trafiksikkerhed, er vel individuelt. Kan nu ikke selv mærke forskellen på lydbøger og radioen.

8 år siden
8 år siden

Bilradio, lydbog, mobiltelefon ... Man skal ikke undervurdere risikoen.

Jeg har selv CD spiller i bilen og faktisk kan musik også berøve en noget af opmærksomheden. (Jeg bruger den dog ikke meget.)

8 år siden
8 år siden

Mener nu også bare at det er individuelt om man bør køre og lytte. Selv syntes jeg det går ud på et om jeg høre det ene eller andet.

8 år siden
8 år siden

Ja, man kan sige at en bilradio eller en lydbog kan være det samme. Dog vil jeg sige at en lydbog kræver koncentration om at få det hele med. Og måske hermed en lidt større risiko for at glemme trafikken omkring sig.

Jeg siger det ikke for at fordømme, jeg vil blot ikke reklamere for lydbøger hvis det får folk til at bruge dem i bilen.
Vi skal også huske at det er evident at mobiltelefoner har ført til ulykker og faktisk er forbudt i håndholdt udgave.
Og derfor må radio, cd og lydbog nærme sig grænselandet, hvor det kan være betænkeligt.

I en flyver eller som passager i tog må det derimod være super. Hvis ikke man hellere vil læse selv.

8 år siden
7 år siden

I forhold til det oprindelige indlæg; ja, kvaliteten af oplæsningen er helt afgørende. En dårlig oplæser kan få mig til at kvitte en god bog. Så læser jeg den hellere selv.

Jeg har i årevis været skeptisk overfor lydbøger og tænkt det ikke var noget for mig. Min kæreste har brugt det meget og fik mig overtalt til at give det en chance - det var engang sidste år jeg hørte min første lydbog (Stå fast af Svend Brinkmann) som er så fremragende oplæst. Og siden har jeg hørt rigtig mange lydbøger.

Jeg hører lydbøger når jeg lufter hunden, når jeg laver mad, når jeg cykler til og fra arbejde. Nogle gange skifter jeg mellem at læse og lytte det samme værk (funktionen findes på flere af Mofibos udgivelser) hvilket fungerer fint for mig.

Hvor jeg altså har taget lydbogen til mig som en del af min måde at læse på har jeg aldrig rigtigt kunnet forlige mig med at læse bøger digitalt - men det er så også en helt anden snak :)

7 år siden
7 år siden

I forhold til det oprindelige indlæg; ja, kvaliteten af oplæsningen er helt afgørende. En dårlig oplæser kan få mig til at kvitte en god bog. Så læser jeg den hellere selv.

Jeg har i årevis været skeptisk overfor lydbøger og tænkt det ikke var noget for mig. Min kæreste har brugt det meget og fik mig overtalt til at give det en chance - det var engang sidste år jeg hørte min første lydbog (Stå fast af Svend Brinkmann) som er så fremragende oplæst. Og siden har jeg hørt rigtig mange lydbøger.

Jeg hører lydbøger når jeg lufter hunden, når jeg laver mad, når jeg cykler til og fra arbejde. Nogle gange skifter jeg mellem at læse og lytte det samme værk (funktionen findes på flere af Mofibos udgivelser) hvilket fungerer fint for mig.

Hvor jeg altså har taget lydbogen til mig som en del af min måde at læse på har jeg aldrig rigtigt kunnet forlige mig med at læse bøger digitalt - men det er så også en helt anden snak :)

7 år siden
7 år siden

Jeg er glad for at I andre har været med til at nuancere min egen uvilje imod konceptet.
Den har vel mest handlet om at en anden person styrer processen. Man må være med, holde koncentrationen, for det er trælsere at spole elektronisk tilbage end i en analog bog lade øjnene hoppe tilbage.
Måske vil en smuk stemme kunne gøre det. I en af mine busser er der en dame der annoncerer stoppestederne. Hende kunne jeg godt høre på længe. Men man kan nok ikke bestille hende som bogoplæser.

E-boglæserne (Kindle,IPad osv) synes jeg egentlig godt om, da man med en sådan på en rejse kan bære mange værker i samme elektroniske dims. Men jeg er heller ikke der hoppet på vognen. Jeg har allerede som barn lært at værdsætte lugten af gammelt papir.

A propos - når man ser en film der foregår i gammel tid, ser man aldrig nye bøger. De bøger man læste i 1700 årene var allerede gamle. Jeg har aldrig set en film fra århundreder siden, hvor de bøger der optræder netop er blevet købt. Måske er instruktøren bange for at seerne skal udbryde: "Ha! Man har bare taget en tilfældig bog og givet den til skuespilleren."
Derfor vælger man en gammel bog.
(Som med kufferter - de ser altid mistænkeligt tomme ud. Det er nok stjernens agent der forbyder at hun skal forulempes med at bære en tung kuffert blot for at det skal se rigtigt ud. Men scenen skal jo nok også tages om tyve gange, så det bliver til nogle kilo!)
Nå - det var et sidespring!

7 år siden
7 år siden

Lige ang. at køre bil og lydbøger. Der må jeg sige, at trafikken jo altid har første prioritet hos mig. Derfor er der mange gange, jeg bliver nødt til at starte et "kapitel" forfra, fordi jeg simpelthen ikke lyttede godt nok efter.
Men hellere det end køre galt.
Jeg synes på den anden side, at jeg får mere overskud til at køre bil, og stresser mindre over det. Tror mange kunne nyde godt af det, så de ikke sidder der og dytter af personen foran, såfremt de forsinkes et halvt sekund :)

7 år siden
7 år siden

For nogle år siden fik jeg nethindeløsning og begyndte derfor at høre lydbøger. Det gør jeg stadig. Jeg synes det har virkelig stor betydning hvilken oplæser det er. Nogle bøger har jeg simpelthen måttet opgive.

Men årsagen til at jeg kom frem til denne tråd er at jeg gerne selv ville lave en lydbog. Jeg så at 'en herind havde linket noget musik til en tekst.
Er der mon nogen her, der ved hvordan man indtaler sin tekst??
Hvis det lyder hovmodigt at man gerne selv vil læse det op, nå ja så er jeg hovmodig ;0).

7 år siden
7 år siden

Jeg kan se at Fyldepennen har været inde og svare i en anden tråd,så måske også her? Kan man udgive en lydbog her ? Eller i al fald indlæse sin egen tekst ?

7 år siden
7 år siden
#15

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

7 år siden
7 år siden

Hej Engbo. Det må være vor forestillinger om engle og måske også en lille smule om vores mødre, der læste for os først.
Jeg beklager hvis du hører dårligt. Selv er jeg heldig at have en god hørelse. Den har jeg nok også arvet fra min mor hvis hørelse var helt intakt til det sidste.
Jeg håber at dine øjne giver god kompensation.

7 år siden
7 år siden
#17

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

7 år siden

Besvar debattråd

Debatten Lydbøger er startet 12/05-2016 09:59 af Flemming Dalsgaard (dino) og er placeret under Ordet er frit.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

45Dagens DJ
1 dag, 11 timer siden · AnsuLa
4Digtteknikker: GAS-sætninger
7 dage siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
7 dage siden · Tungnemt
7Dage med Ralf.
23 dage siden · David H
0Astronautens Poetik
28 dage siden · Tungnemt
0Løn er tabu
29 dage siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
1 måned, 3 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 12 dage siden · AnsuLa
10Berøringsangst mht. kommentarer?
2 måneder, 24 dage siden · David H
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
3 måneder, 6 dage siden · Kafkaesque
25Digte
3 måneder, 13 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
3 måneder, 14 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
3 måneder, 17 dage siden · Ansu
1Politiken promoverer pædofili
3 måneder, 18 dage siden · David H
6Overgreb er tortur - lovforslag
3 måneder, 20 dage siden · Ansu
1Kreative hjemmesider
3 måneder, 21 dage siden · Tungnemt
4163Dagens ord
3 måneder, 28 dage siden · Savanti
11Hvad sker der for, at ingen læser m...
4 måneder, 11 dage siden · Løvinde
1Hjælp til et spørgsmål i Adventure ...
4 måneder, 21 dage siden · Skriverkunstner
3Fortivlet: Ægteskab uden romantik -...
4 måneder, 23 dage siden · Maria77
8Poesi forlag søges
5 måneder, 2 dage siden · heksemutter
3Dagens Dok
5 måneder, 15 dage siden · HamDenKorte
5God digital bogside
5 måneder, 16 dage siden · HamDenKorte
3Dansk eller Engelsk?
5 måneder, 16 dage siden · cell
5Dagens Sketch (del en sketch/joke)
5 måneder, 17 dage siden · HamDenKorte
8Hjælp og råd vedr. Økonomisk værgem...
5 måneder, 21 dage siden · David H
162Hvad er du taknemmelig for i dag?
5 måneder, 21 dage siden · Ansu
2Voldtægts-kultur
5 måneder, 21 dage siden · Ansu
3Forlags forretnings-model
5 måneder, 24 dage siden · Ansu
521Kontraster
5 måneder, 24 dage siden · Brehmer

Ordet er frit

1Hjælp til et spørgsmål i Adventure ...
4 måneder, 21 dage siden · Skriverkunstner
3Dansk eller Engelsk?
5 måneder, 16 dage siden · cell
521Kontraster
5 måneder, 24 dage siden · Brehmer
1Spørgeskema; Hjælp mig lige med min...
11 måneder, 2 dage siden · Snowlion
1Pennemakker efterlyses (ihærdigt)
11 måneder, 25 dage siden · ScribblyCat
4Se verden i et nyt lys!
1 år, 1 måned siden · heksemutter
35Mellemgaard - et forlag i frit fald
1 år, 2 måneder siden · Bullensohn
5Er jeg den eneste, som savner en pe...
1 år, 3 måneder siden · Eddie
0Wadskjær Forlag
1 år, 3 måneder siden · RBAN
4Hvordan håndterer man skriveblokade...
1 år, 4 måneder siden · grkemacar
2Boganmeldelser
1 år, 6 måneder siden · Brit Skovgaard
140Dagens Vits
1 år, 7 måneder siden · leviP
27Chatten
1 år, 8 måneder siden · grkemacar
15Gang i lidt større projekter: Novel...
1 år, 8 måneder siden · Eddie
1Selvudgivelse, momsfritagelse og Am...
2 år siden · Turse
0Alt er relativt
2 år siden · Ansu
2Feedback søges til min novellepodca...
2 år siden · Stenfisker
4Hjælp ønskes til sangtekster
2 år siden · Den Lianer Gois...
0Presse meddelser
3 år siden · JesperSB
20Komplimenter
3 år siden · Prem
1DAGENS KÆRLOGHED
3 år siden · Engbo
6Dagens Dammark ,døde mink
3 år siden · Engbo
27Godt man ikke kan
3 år siden · Wernn
50Liv andre steder?
3 år siden · Wernn
157Læserbreve
3 år siden · Savanti
5Jalousi kontra .
3 år siden · Wernn
8Etik af begrænsninger for tekst
3 år siden · Emeli
17Down to Earth . Med zac efron.
3 år siden · Wernn
8Spansk
3 år siden · Savanti
4Hobbitten
3 år siden · Kafkaesque