Gode råd fra læser til læser · Søren Kirkegaard

2 svar
Senest opdateret 8 år siden · 3 bruger(e) deltager
8 år siden

Hej litteratur læsere.
Jeg er i færd med at skrive min DHO, Dansk og Historie opgave, hvor jeg har valgt at tage mit udgangspunkt i teksten " Forførrens Dagbog" af Søren Kirkegaard.
Mit formål er at redegør og analysere denne tekst, derved trække paraleller til skribentens eget liv ( kærligheds liv ).
Mit spørgsmå lyder således: Er der nogen der har en fantastisk, fangende og inspirerende ide' til en mulig problemformulering?

8 år siden
8 år siden

Jeg ved ikke stort om Kirkegaard. Faktisk kun meget "småt!"
Men med tanke på hans (u-)sandsynlige karriere som forfører og hans ironiske tilgang til visse ting, om ikke andet så for ironiens egens skyld, kan man måske forestille sig noget som:
"Hvordan kan menneskets hypotetiske spil af roller bruges som værktøj i filosofiens stræben efter generelle indsigter, belyst ved Kirkegaards "Forførerens Dagbog."

Måske det rene vrøvl! :-)

Held og lykke med projektet.

8 år siden
8 år siden

Kierkegaards rolle som forfører var nok ikke imponerende, hvis man ser på de faktiske resultater. Men for ham selv betød det meget, og var igangsættende for forfatterskabet. Han var forlovet med Regine Olsen, men brød forlovelsen, og det var ingen lille ting i samtidens København. Det hang nok også sammen med forholdet til hans far, som, i hvert fald i Sørens øjne, var meget mere en forfører. Der var et misforhold mellem farens religiøse indstilling og hans livsførelse - stadig i Sørens øjne. - Det førte Kierkegaard ud i store personlige konflikter, og til filosofien.

Kåemer

8 år siden

Besvar debattråd

Debatten Søren Kirkegaard er startet 20/05-2016 12:48 af Oscar Loui (Caos) og er placeret under Gode råd fra læser til læser.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

2Krimikonkurrence Leitura
5 timer, 37 minutter siden · heksemutter
45Dagens DJ
4 dage siden · AnsuLa
4Digtteknikker: GAS-sætninger
10 dage siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
10 dage siden · Tungnemt
7Dage med Ralf.
26 dage siden · David H
0Astronautens Poetik
1 måned, 1 dag siden · Tungnemt
0Løn er tabu
1 måned, 2 dage siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
1 måned, 6 dage siden · Tungnemt

Gode råd fra læser til læser

8Hjælp og råd vedr. Økonomisk værgem...
5 måneder, 24 dage siden · David H
3Fastlåst i skriveprocessen. Hjælp m...
1 år, 2 måneder siden · heksemutter
1Søger app til og skrive. Historie
2 år siden · MerakiPLyhne
0Søger råd vedr. redaktørhjælp
3 år siden · melberg
11Råd søges om tid til at skrive
3 år siden · JacobScribus
0Gode fonde til rejselitteratur
4 år siden · Rejseforfattere...
0Otiumstol - anbefalinger
4 år siden · Machula T.
0Anbefal et fælleskontor
5 år siden · sylvain_24