Ordet er frit · Respons på koncept om ny publiceringsform søges!

13 svar
Senest opdateret 7 år siden · 8 bruger(e) deltager
7 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

7 år siden
7 år siden

Hej,
Det er da egentlig en interessant ide :-) hvad forestiller I jer så? at læseren/forbrugeren betaler per "afsnit" eller et månedligt gebyr for adgang til et site ligesom du betaler for adgang til f.eks Netflix??

For mig er det I har som skrivefasen opdelt I flere underfaser
1. konceptfasen (ideen tager form, de første karakterer, hovedpersonerne skitseres)
2 Idefase (der skrives løs sådan lidt I øst og vest, ingen ideer er ikke gode nok, alt får et forsøg
3 skrivefase (man går igang med en reel outline, der sorteres I ideerne, det tager form og man går kronologisk til værks med at få kapitler gjort færdige)
4 redigeringsfase

For mig ville jeres koncept passé Ganske fint sammen med min skrivefase og kommer der fremragende inputs ville de også kunne nå at komme med
mvh, Hanne

7 år siden
7 år siden

Det at få offentliggjort en roman kapitel for kapitel finder jo allerede sted her på Fyldepennen. da får forfatteren ganske vist ikke noget for det, men det kan da være fint, hvis man vil "prøve om vingerne kan bære".

Men idéen er da fin nok.

Kåemer

7 år siden
7 år siden

Nu er jeg jo ikke den mest erfarne ud i den sag, men jeg vil da sige:
Jeg kender et eneste eksempel i større skala, og det er Stephen King, der vist engang udgav en bog bid for bid.
Men helt alment, synes jeg det er helt forkert. Jeg tvivler på at mange forfattere skriver sådan. En bog er en skulptur. En billedhugger ville heller ikke udstille en figur bid for bid. Og hvem gad se på den før den var færdig?
Citat fra oplægget:"Desuden kan forbrugere der ikke finder "tid", i hverdagen, til at læse en hel bog, få et bedre "overblik" over et kapitel af gangen"
Jamen - hvordan læser man ellers en bog? Hvor tyk den end er, så læser man den da bid for bid alt efter hvor megen tid man har. Det er da helt almindeligt at læse kapitel for kapitel indtil, det er tid at sætte bogmærket i og lægge den væk for denne gang. Så man behøver ikke gøre eksperimentet for læserens skyld. Han er vant til at læse sådan allerede.

OK, der skal nok være forfattere med stærkt greb om markedet og indtjeningen, der kunne skrive et kapitel ad gangen og derved finansiere livet, mens næste kapitel bliver skrevet, men jeg tror at de fleste ser deres skrivning som noget temmelig intimt, hvor man laver en masse rettelser, tilføjelser inden værket er klar til at blive læst af andre. Og hvor man ofte springer frem og tilbage i værket når indfald fremtvinger rettelser.

Men jeg kan kun sige: prøv det. Skriv en bog sådan. Men regn ikke for sikkert med at andre vil skrive en bog på en helt anden måde end de ellers gør blot fordi det kunne være "konceptuelt interessant." :-)

7 år siden
7 år siden

Synes bestemt ikke ideen holder. Medmindre man har skrevet romanen færdig allerede.
En roman er et kunstværk, der først har sin form, når den er færdig. Der vil dog sikkert være nogle, der kan se en "forretning" i det, men så bliver sådanne bøger nok aldrig kunst alligevel, da jeg tror kunst skabes uden skelen til mulig indtjening.
Det ville svare til alle læsere er betalæsere, og det tror jeg ikke ville være godt, da rettelser gør meget for det færdige værk.
Man ville heller ikke få så meget ud af et puslespil med en brik ad gangen. Ville blive kedeligt i længden, indtil man har det hele.

7 år siden
7 år siden

Jeg synes nu, idéen er meget god. Julian Fellowes, manden bag Downtown Abbey, er jo i øjeblikket ved at afprøve konceptet med sin nyeste bog, Belgravia. Jeg tror nu nok, han har skrevet det hele. Fasen mellem færdigskrevet bog og udgivelse er jo også temmelig lang, og jeg tror, det er dels et pr-stunt, dels for at afprøve en ny måde at sælge bøger på. Man kan hype den omtrent som en tv-serie, men måske skal forfatteren allerede være et navn for at det fanger folks interesse.

Min skrivestil egner sig i hvert fald heller ikke til løbende udgivelse af kapitler, da jeg har mange rettelser og tilføjelser. De kapitler, der ligger herinde er blevet lavet om mange gange. Desuden afstikker lønjobbet og familien rammerne for min skrivetid, og det kan svinge meget, så jeg tror ikke, jeg altid ville kunne levere et kapitel om ugen. Længere tid tror jeg ikke, der skal gå mellem kapitlerne for at holde læseflowet og interessen kørende. Men når først skidtet er skrevet og rettet til, kunne det være sjovt at prøve af.

7 år siden
7 år siden

Jeg tænker på begrebet "feulleton" (eller hvordan det nu staves). Charles Dickens skrev på den måde. Hvert kapitel blev offentliggjort i et tidsskrift efterhånden som de blev skrevet. Det er derfor hans "Edvin Drood" er uafsluttet, fordi han døde inden han fik romanen færdiggjort. Og det er i øvrigt Dickens Stephen ville efterligne, da han udgav en af sine romaner kapitel for kapitel. - Men jeg tror nu, at for at det skal virke kræver det at forfatteren allerede er så berømt, at publikum hungrer efter at få fortsættelsen på hans bog.

Og altså "feulleton". Før i tiden havde de fleste aviser en feulleton, og mange af disse udkom så senere som romaner.

Så det er to forskellige måder at se romaner på. Billedet af romanen som en skulptur man kun kan forstå, når den er fuldført, holder godt nok, synes jeg. Men ved siden af er der så feulletonen.

Er det studiegruppens hensigt at genoplive feulletonkulturen? Hvorfor ikke alliere sig med aviser og ugeblade. Det ville jeg hilse velkommen. Jeg husker stadig med glæde, hvordan vi hver tirsdag ventede spændt på ugebladet med den fortsatte roman. - Jeg kunne godt tænke mit, at Politiken kunne genoplive sit gamle "Magasinet" som havde feulletoner af meget høj kvalitet. Og så alle de gode tegninger.

Kåemer


Kåemer

7 år siden
7 år siden

I første afsnit nævner jeg en Stephen. Det skal naturligvis være Stephen King.

Kåemer

7 år siden
7 år siden
#8 Kemo

Det lyder som en ganske god idé. Man kunne evt. lave en slags magasin eller lign., med samlinger af forskellige forfatteres månedlige kapitler, så man på den måde kunne sælge et fysisk produkt med en vis fylde og ikke bare et tyndt, lille hæfte med 30 sider og en forside. Så bliver læsere måske også fristet til at læse andre værker end hvad de ellers nok havde tænkt sig :) Jeg synes I skal holde fast i jeres idé, den er super

7 år siden
7 år siden

Hmmm altså for det første så tror jeg ikke nødvendigvis det er umuligt at kombinere forretning med kunst og som sådan er jeg fuldstændig I opposition til at man ikke skal regne med at kunne få kunst ud af noget fordi det bliver udgivet på den her made. Det er da vist en lidt kategorisk måde at se det på??

Men det er selvfølgelig korrekt at der er mange ideer, megen retten til og I nogle tilfælde rykken rundt på kapitler med henblik på at holde en tidslinje indtakt hvis man har to sideløbende plot der mødes senere I historien. Jeg tænker at det her ville passe fint med en 2. eller måske 3. gennemskrivning. På et tidspunkt bliver man jo nødt til at komme I control hvis værket på et tidspunkt skal blive færdigt (kunne sendes ind til forlag) og det er der jeg arbejder på at komme hen. I den forbindelse syntes jeg det er en sjov ide at, som der også kommenteres, genindføre det her concept.

Om det virker hvis forfatteren ikke er kendt I forvejen er et rigtig rigtig godt spørgsmål

Alt I alt har det her udviklet sig til en meget interessant discussion :-)

7 år siden
7 år siden

Kan godt være mit tidligere indlæg så lidt for afvisende ud. Det var ment som set fra min stol. For mit eget vedkommende, ville det aldrig gå i hvert fald.
Jeg springer frem og tilbage i forskellige kapitler, som jeg skriver på samtidig. Derudover tilretter jeg mange gange efterhånden som jeg skriver mere. Men nu er det også en autofiktiv roman, så måske det kan lykkes med andre former.
Tror da gerne nogle kan lykkes med det, men føler nu stadig, at for at der skal komme noget brugbart ud af det, må man have det arbejdet rimelig godt igennem, før første kapitel sendes ud.
Men kunne dog nok godt så sende det ud, før de sidste kommaer osv er rettet, men jeg tror mere det vil være givtigt for kendte forfattere også. Som nystartet forfatter, tror jeg faren ved, at det bliver noget juks er større end gevinsten, hvis det lykkes.

Er dog også helt enig med Kåemer - en føljeton i en avis er jo en form for det, der her spørges efter. Det kunne man jo gøre.
Og vildt fed ide fra Kemo - et magasin med en masse føljeton'er... Dér er ideen! Go with it!

7 år siden
7 år siden

Der er vist noget i har misforstået. Man laver altså IKKE tbserier et afsnit ad gangen. Jo, måske daytime tv.

Men GoT og det andre er lavet færdige FØR de sende dem ud, I hvert fald den enkelte sesson. De vælge så at vise et afsnit om ugen.

DET kunne man også gøre med en roman. Det er vist gjort. Men tag ikke fejl! Hele romane ER skrevet. Og hele sessen er filmet og klippet inden afsnit 1 ruller over skærmen.

7 år siden
7 år siden

Tilbage ved at det her udviklet sig til en interessant discussion om process

@Vagn så tror jeg faktisk vi gør det samme. Muligvis skulle jeg ikke have kaldt det idefase I mit oprindelige indlæg. Men jeg skriver også løs på flere kapitler samtidigt. For mig føles det somom at jeg bringer alle ideer og tanker til torvs, karakterer får liv, storylines får liv - måske 400 sider senere starter outline (det jeg kaldte skrivefasen) hvor jeg prøve at få styr på det hele I kronologisk rækkefølge. Alle har deres egen måde at arbejde på men et er I hvert fald sikkert og det er at hvis jeg forblev I fasen som jeg kaldte idefase så ville jeg formodentlig 1200 sider senere stadig ikke have en historie der var læsbar af andre end mig selv :-) :-)

Jeg er også ret vild med ideen med et magasin med føljetoner - go for it :-) :-)

7 år siden
7 år siden

Jeg er netop stødt på et eksempel mere. (Ud over Stephen King.)
Jeg er tilfældigvis begyndt at læse en bog af Wilkie Collins, som første gang blev udgivet i Dickens' tidskrift, kapitel for kapitel. (Kåemer nævner netop Dickens i et indlæg ovenfor.)
Så nogen kan altså gøre det således. Men man skulle dog stadig tro at forfatteren har haft særdeles godt overbliv over hele romanen på forhånd.

7 år siden

Besvar debattråd

Debatten Respons på koncept om ny publiceringsform søges! er startet 20/05-2016 14:03 af Studiegruppen EAMV og er placeret under Ordet er frit.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

0Astronautens Poetik
2 dage, 12 timer siden · Tungnemt
0Løn er tabu
2 dage, 19 timer siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
6 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
16 dage siden · AnsuLa
2Digtteknikker: GAS-sætninger
1 måned, 5 dage siden · Tungnemt
4Dage med Ralf.
1 måned, 5 dage siden · MollyTrine
10Berøringsangst mht. kommentarer?
1 måned, 28 dage siden · David H
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
2 måneder, 9 dage siden · Kafkaesque
43Dagens DJ
2 måneder, 11 dage siden · Ansu
5Digtteknikker: undgå adjektiver
2 måneder, 12 dage siden · Tungnemt
25Digte
2 måneder, 16 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
2 måneder, 17 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
2 måneder, 20 dage siden · Ansu
1Politiken promoverer pædofili
2 måneder, 21 dage siden · David H
6Overgreb er tortur - lovforslag
2 måneder, 23 dage siden · Ansu
1Kreative hjemmesider
2 måneder, 24 dage siden · Tungnemt
4163Dagens ord
3 måneder, 1 dag siden · Savanti
11Hvad sker der for, at ingen læser m...
3 måneder, 15 dage siden · Løvinde
1Hjælp til et spørgsmål i Adventure ...
3 måneder, 24 dage siden · Skriverkunstner
3Fortivlet: Ægteskab uden romantik -...
3 måneder, 26 dage siden · Maria77
8Poesi forlag søges
4 måneder, 5 dage siden · heksemutter
3Dagens Dok
4 måneder, 18 dage siden · HamDenKorte
5God digital bogside
4 måneder, 19 dage siden · HamDenKorte
3Dansk eller Engelsk?
4 måneder, 20 dage siden · cell
5Dagens Sketch (del en sketch/joke)
4 måneder, 20 dage siden · HamDenKorte
8Hjælp og råd vedr. Økonomisk værgem...
4 måneder, 24 dage siden · David H
162Hvad er du taknemmelig for i dag?
4 måneder, 24 dage siden · Ansu
2Voldtægts-kultur
4 måneder, 25 dage siden · Ansu
3Forlags forretnings-model
4 måneder, 28 dage siden · Ansu
521Kontraster
4 måneder, 28 dage siden · Brehmer
5Jeg er ny og vil gerne rigtigt i ga...
4 måneder, 29 dage siden · Skriverkunstner
3Din yndlings kirken salme sang
5 måneder siden · Skriverkunstner
34Hvad inspirerer dig
5 måneder siden · Skriverkunstner
6Word og teknik.
5 måneder, 7 dage siden · MollyTrine
3Egen hjemmeside⁸
5 måneder, 22 dage siden · David H
1Skrivekonkurrence
5 måneder, 27 dage siden · grkemacar
4Vedrørende litteraturtidsskrifter
7 måneder, 8 dage siden · heksemutter
0Den kærlighed
7 måneder, 19 dage siden · MariaMolgaard
16Jeg bliver udgivet!
7 måneder, 20 dage siden · Bahlsen
38'Penge'
7 måneder, 24 dage siden · Denungeblødende...

Ordet er frit

1Hjælp til et spørgsmål i Adventure ...
3 måneder, 24 dage siden · Skriverkunstner
3Dansk eller Engelsk?
4 måneder, 20 dage siden · cell
521Kontraster
4 måneder, 28 dage siden · Brehmer
1Spørgeskema; Hjælp mig lige med min...
10 måneder, 5 dage siden · Snowlion
1Pennemakker efterlyses (ihærdigt)
10 måneder, 29 dage siden · ScribblyCat
4Se verden i et nyt lys!
1 år, 4 dage siden · heksemutter
35Mellemgaard - et forlag i frit fald
1 år, 1 måned siden · Bullensohn
5Er jeg den eneste, som savner en pe...
1 år, 2 måneder siden · Eddie
0Wadskjær Forlag
1 år, 2 måneder siden · RBAN
4Hvordan håndterer man skriveblokade...
1 år, 3 måneder siden · grkemacar
2Boganmeldelser
1 år, 5 måneder siden · Brit Skovgaard
140Dagens Vits
1 år, 7 måneder siden · leviP
27Chatten
1 år, 7 måneder siden · grkemacar
15Gang i lidt større projekter: Novel...
1 år, 7 måneder siden · Eddie
1Selvudgivelse, momsfritagelse og Am...
1 år, 11 måneder siden · Turse
0Alt er relativt
2 år siden · Ansu
2Feedback søges til min novellepodca...
2 år siden · Stenfisker
4Hjælp ønskes til sangtekster
2 år siden · Den Lianer Gois...
0Presse meddelser
3 år siden · JesperSB
20Komplimenter
3 år siden · Prem
1DAGENS KÆRLOGHED
3 år siden · Engbo
6Dagens Dammark ,døde mink
3 år siden · Engbo
27Godt man ikke kan
3 år siden · Wernn
50Liv andre steder?
3 år siden · Wernn
157Læserbreve
3 år siden · Savanti
5Jalousi kontra .
3 år siden · Wernn
8Etik af begrænsninger for tekst
3 år siden · Emeli
17Down to Earth . Med zac efron.
3 år siden · Wernn
8Spansk
3 år siden · Savanti
4Hobbitten
3 år siden · Kafkaesque
8Udødelige fortællinger
3 år siden · Engbo
3Droner
3 år siden · JohannesB
2Royalty
3 år siden · WeirdSpace
0Tillykke til dronningen
4 år siden · Savanti
2Klima krigeren.
4 år siden · Savanti
1470% sænkning af CO2 udslip
4 år siden · Wernn
7Noget galt i halsen? Sprog og biolo...
4 år siden · Wernn
23Entropi og evolution
4 år siden · Wernn
2Hærværk
4 år siden · dino
0Gælds styrelsen .
4 år siden · Savanti