Kunstnersnak · Bedste bog

22 svar
Senest opdateret 6 år siden · 17 bruger(e) deltager
8 år siden

Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvilken bog, der er den bedste i har læst?
For at finde mulige kandidater til bøger, jeg skal have læst.

Jeg har selv haft et system, hvor jeg har givet de bøger, jeg læser, karakter.
Det startede fint med en 1-5 skala. Den sprang Frederik Bachman dog med "min mormor hilser og siger undskyld" - den fik 6. Det samme har er par andre bøger opnået efterfølgende.
Jeg har dog nu læst den bedste bog (eller de bedste bøger), jeg nogensinde har læst. Det er 3 sammenhængende noveller af Agota Kristof. The Notebook, The Proof & The Third Lie.
Jeg har ikke besluttet, om de skal have den samlede karakter 7 - eller måske 10 :-)

8 år siden
8 år siden

I min ungdom læste jeg Brødrene Karamasow af Dostojevskij. Den er vist aldrig blevet overgået i min optik.

8 år siden
8 år siden

Ready Player One af Ernest Cline var den bedste bog jeg læste i 2015

I 2014 var det The Stand af Stephen King

:)

8 år siden
8 år siden

Vil da også gerne Dostojevskijs: Forbrydelse og straf.
Desuden Martin Andersen Nexøs Erindringer: Et lille Kræ, Under åben Himmel, For Lud og koldt Vand og Vejs Ende.

Med venlig hilsen
Kattegat

8 år siden
8 år siden

Jeg har ikke nogen favoritbog, jeg har læst så mange og har svært ved at vælge en bestemt, fordi alle bøger er gode på hver deres måde.
I stedet går jeg lidt mere efter forfattere.

Nu samler jeg på Stephen King, så det ville være ret indlysende at nævne noget af ham - Jeg tror altid, at jeg vil sige, at min favoritserie vil være "Det mørke tårn" (The Dark Tower), som er typisk Stephen King med horror, fantasy og stærke karakterer.

Hvis jeg skal nævne en anden forfatter, er den første, der lige popper op Martin Jensen. Han har skrevet en serie om "Eske Litle", der handler om en foged i Assens tilbage i.. pas, men en historisk krimi. Han har også skrevet en bog "Frit gennem Jylland", som jeg husker bedre end ret meget andet, jeg har læst.

Håber du finder noget godt i mellem vores forslag :)

8 år siden
8 år siden

Dark Tower brød jeg mig ikke om. Men Den Grønne Mil og Joyland er også fantastiske. :)

8 år siden
8 år siden

Hmmm det er svært for der er rigtig mange fantastiske bøger derude :-)

Robert Jordan er efter min mening fuldstændig fantastisk hvis man er til fantasy - eller Kate Elliot og George R R Martin

I en anden retning kan nævnes Haruki Murakami men Trækopfuglens Krønike

8 år siden
8 år siden

Spændende med forskellige forslag. Dostoyevsky er jeg blevet anbefalet en gang. Så må se om jeg kan få åbnet døren til ham. Lige færdig med sult af Hamsun.

8 år siden
8 år siden

Hej Vagn

Har ikke 'en yngling. Men der har været en del jeg samler op igen og igen. Jeg har altid været vild med "Det år hestene kom" "Hestene i folden" og "Forårets bål" af Mary Mackey.
"Greceling" "Fire" og "Bitterblue" af Kristen Cashore. Er tiden værd. Ynglings Stephen King er "Søvnløs" det var en meget lille brøkdel, af mine ynglings.

M.A.

8 år siden
8 år siden

Jeg var lige inde og kigge på min blog - i min kategori "all-time favoritter" har jeg fire bøger - fire meget forskellige bøger

I vilkårlig rækkefølge:
- Den fredløse af Carina Evytt (herinde fra)
- Monster af Patrick Ness
- Astrid Lindgrens klogebog
- Sarahs nøgle af Tatiana de Rosnay

8 år siden
8 år siden

Dark Tower serien (Stephen King), Slagtehal 5 (Kurt Vonnegut) er da to forslag :)

8 år siden
8 år siden

Det er jo svært at sige hvilken bog, der er den bedste. Umuligt vil jeg næsten sige. Det kommer jo i høj grad an på situation, stemning, humør, alder. Og der er så mange bøger, rigtigt gode bøger, som er gode på hver deres måde, på hver deres præmisser.
Det er bøger som er gode lige i det øjeblik man læser dem, nogle krimier fx, som til gengæld også lukker sig så snart man er igennem. så er der andre bøger som er lidt tunge eller svære eller krævende at læse der omvendt åbner sig og bliver hos én i lang tid.

Hvis jeg alligevel skal prøve at pege på den bedste bog, eller i hvert fald den der har betydet mest for mig, den som er blevet hos mig i længest tid vil jeg lede i denne stak:

Tåber Dør (Puzo, Mario)
Trolddomsbjerget (Mann, Thomas)
Gå - eller kunsten at leve et vildt og poetisk liv (Espedal, Tomas)
Veronika ønsker at dø (Coelho, Paulo)
Sidste nat i Twisted River (Irving, John)

Og allerede har nu har jeg begrænset mig og kommer i tanker om Baudolino (Eco), En bøn for Owen Meany (Irving), 1Q84 og Kafka på stranden(Murakami), Min Kamp (Knausgård), Madame Terror (Gulliou), Steppeulven (Hesse), Idioten (Dostojevskij) og så videre og så videre...

Men. Den bedste bog er nok og forhåbentlig den næste jeg læser :)

8 år siden
8 år siden
#12

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

8 år siden
7 år siden

Jeg ved ikke med en yndlingsbog, eller forfatter for den sags skyld, men jeg bliver ved med at vende tilbage til Hitchhikers Guide to the Univers. Den er hylende morsom og finurligt skrevet, jeg tror jeg har læst den snart 10 gange, men den er stadig lige god for mig :)

7 år siden
7 år siden

Jeg har tidligere her på Fyldepennen anbefalet Donna Tartt's "Stillidsen", og det vil jeg gerne gøre igen. Den er på 837 sider og jeg har læst den tre gange, og jeg kommer såmænd nok til at læse den endnu engang. En tolvårs dreng, Theo, er på kunstmuseum med sin mor. En terrorbombe lægger museet delvis i ruiner og hans mor bliver dræbt, og samtidig kommer han i besiddelse af et klassisk maleri. Stillidsen". Morens død og dette maleri sætter ham ud på en fantastisk livsrejse. Det er tragisk, morsomt og spændende, og det er først og fremmest en meget klod bog. Og foruden Theo er der en anden hovedperson, nemlig Boris, som er den mest vidunderlige person i nogen roman jeg kan huske. Og ikke at forglemme Popchik, et lille uldbundt af en hund som følger de to drenge gennem alle år. - Jo, den skulle I læse.

Kåemer

7 år siden
7 år siden

Ja det er en dejlig bog!! Jeg har lyttet til den . Heldigvis en god oplæser. Jeg kan ikke lige slå op, men også antikvarhandleren og pigen der bor hos ham er skønne figurer. Det er en bog der udvikler sig uhæmmet !

7 år siden
7 år siden

Anni

Ja, jeg kan ikke få armene ned. Hele dette register af personer, her af dem tegnet så klart så de bliver lyslevende, selv bipersoner der kun optræder et øjeblik, en taxichauffør, en dørvogter, tjeneren på en restaurant, alle er de levende mennesker så man er sikker på, at man kunne møde dem i virkeligheden. Den dejlige men skrøbelige Pipa, Hobie, den gennemreelle antikvitetshandler. Mrs. Barbour, skøn overklassefrue, og hele hendes særprægede familie, den stakkels, stakkels Andy, Theos far og hans kæreste Xandra, osv. Og jeg må gentage, Boris, så vist ikke noget dydsmønster, snarere tvært imod, men ikke desto mindre vidunderlig.

Årh, nu må jeg holde op. Jeg kunne blive ved.

Kåemer

7 år siden
7 år siden

En, set med mine øjne, vidunderlig bog er, "Så var verden deres" af Ib Michael. Den her unge fyr, der oplever hele verden omkring sig. Eller i hvertfald sin verden. Alt bliver muligt for hovedpersonen og hans kammerater. Han udforsker filmproducer-verdenen, kvinder, mange kvinder, venner, musik, Bob Dylan. Vi er måske et sted i 60-70'erne. Og livet er skønt.

En anden bog der har en speciel plads i mit hjerte er Den Kroniske Uskyld af Rifbjerg. Min mormor siger den hænger hende langt ud af halsen og at hun var tvunget til at læse den i folkeskolen. Selv er jeg ikke blevet tvunget til noget, har læst den helt fivilligt og har forelsket mig i den.

7 år siden
7 år siden

Intet af Janne Teller.

Jeg læste Intet i folkeskolen i forbindelse med en stil, jeg skulle skrive. Selvom det ikke normalt ville være en bog jeg selv ville havde valgt, så vil jeg indrømme, at jeg har aldrig læst noget der har fået mig til at tænke i samme grad og ikke har kunne glemme (det er 11 år siden at jeg har læst den). Det er derfor i mine øjne den bedste bog jeg har læst, selvom jeg har læst andre ting, jeg har nydt mere.

Mvh.
DFN

7 år siden
7 år siden

Min personlige yndlingsbog er "Sputnik min elskede" af Haruki Murakami, jeg har læst den flere gange og elsket den afsindigt hver gang. Nogle siger at det er en af de svageste af Murakamis romaner, men jeg synes den er noget af det mest fantastiske jeg har læst overhovedet, måske fordi jeg foretrækker Murakami, når han udfolder sig på færre sider. Jeg er også helt vild med de fleste af hans noveller.

7 år siden
6 år siden

Sjovt, Kåemer.
Når jeg ser debatten her igen...havde ikke set dit efterfølgende, ja, så kommer Stillidsen også tilbage igen, Det er mere end personerne, det er beskrivelse af stemninger, ordbilleder.
bog til alle dage, også regnvejr.
kh Anni

6 år siden
6 år siden

Årh Anni. Mind mig dog ikke om "Stillidsen", så bliver jeg jo nødt til at læse den en gang til.

Kåemer

6 år siden
6 år siden

Ja men husk:: Den















Tid der er gået godt kommer ikke dårlig tilbage;0)

6 år siden

Besvar debattråd

Debatten Bedste bog er startet 24/05-2016 22:48 af Vagn F. S. Ejegam (Nesnerøs) og er placeret under Kunstnersnak.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

3Seksuelle overgreb, og det manglend...
7 timer, 11 minutter siden · AnsuLa
2Krimikonkurrence Leitura
2 dage, 5 timer siden · heksemutter
45Dagens DJ
6 dage siden · AnsuLa
4Digtteknikker: GAS-sætninger
12 dage siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
12 dage siden · Tungnemt
7Dage med Ralf.
28 dage siden · David H
0Astronautens Poetik
1 måned, 3 dage siden · Tungnemt
0Løn er tabu
1 måned, 4 dage siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
1 måned, 8 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 17 dage siden · AnsuLa
10Berøringsangst mht. kommentarer?
2 måneder, 29 dage siden · David H
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
3 måneder, 11 dage siden · Kafkaesque
25Digte
3 måneder, 18 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
3 måneder, 18 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
3 måneder, 22 dage siden · Ansu
1Politiken promoverer pædofili
3 måneder, 23 dage siden · David H
6Overgreb er tortur - lovforslag
3 måneder, 25 dage siden · Ansu
1Kreative hjemmesider
3 måneder, 25 dage siden · Tungnemt
4163Dagens ord
4 måneder, 2 dage siden · Savanti
11Hvad sker der for, at ingen læser m...
4 måneder, 16 dage siden · Løvinde
1Hjælp til et spørgsmål i Adventure ...
4 måneder, 25 dage siden · Skriverkunstner
8Poesi forlag søges
5 måneder, 7 dage siden · heksemutter
3Dagens Dok
5 måneder, 20 dage siden · HamDenKorte
5God digital bogside
5 måneder, 21 dage siden · HamDenKorte
3Dansk eller Engelsk?
5 måneder, 21 dage siden · cell
5Dagens Sketch (del en sketch/joke)
5 måneder, 22 dage siden · HamDenKorte
8Hjælp og råd vedr. Økonomisk værgem...
5 måneder, 26 dage siden · David H
162Hvad er du taknemmelig for i dag?
5 måneder, 26 dage siden · Ansu
2Voldtægts-kultur
5 måneder, 26 dage siden · Ansu
3Forlags forretnings-model
5 måneder, 29 dage siden · Ansu
521Kontraster
5 måneder, 29 dage siden · Brehmer
5Jeg er ny og vil gerne rigtigt i ga...
6 måneder, 1 dag siden · Skriverkunstner
3Din yndlings kirken salme sang
6 måneder, 1 dag siden · Skriverkunstner

Kunstnersnak

5Litteratur er mange ting
1 år, 2 måneder siden · Bullensohn
0Kunst og verden politik
2 år siden · MariaMolgaard
0Dine øjne på Mona Lisa
2 år siden · MariaMolgaard
0Kan du anbefalde
2 år siden · MariaMolgaard
1Hvad synes i
2 år siden · Henrik German Q...
0Lejlighed insperation vintage art
2 år siden · MariaMolgaard
7Kalle er død
3 år siden · Pia Hansen
18Kunst og digte
3 år siden · Engbo
32Er kunst mulig eller umulig?
3 år siden · Prem
34Musikinspiration
4 år siden · dino
1Margit Sandemo
4 år siden · dino
12Benny Andersen er død
5 år siden · dino
9Stærke start- og slutsætninger.
5 år siden · dino
13Portræt
6 år siden · Morpho
22Bedste bog
6 år siden · Anni Idorn
10Matador marathon
6 år siden · dino
32Kætteri?
6 år siden · Kåemer
024syv
7 år siden · Fink