Gode råd fra læser til læser · Skriveblokade/Hvordan skal jeg starte min bog?

5 svar
Senest opdateret 7 år siden · 5 bruger(e) deltager
7 år siden

Hej allesammen,
Jeg er en 15-årig pige, hvis største drøm er at få udgivet sin egen ungdomsroman. Jeg har tidligere publiceret flere af mine bøger online, hvor de fleste af dem har fået imellem 100.000-200.000 views - men her for, godt og vel et års tid siden nu, mistede jeg fuldstændigt grebet, og gik en langvarig skriveblokade i møde. Nu er jeg langt om længe ude af den, men til gengæld er jeg ikke længere i stand til, så meget som at starte en bog længere. Er der nogle af jer, der sidder inde med nogle gode råd, angående hvordan man eventuelt kunne starte sin bog? Og nogle råd angående, hvordan jeg kan komme tilbage på sporet igen?

7 år siden
7 år siden

Tillad dig at lade være med at skrive, læg en plan om ikke at skrive i et halvt år.
Skriv nota hvis du undervejs får ideer, tag til en tur til en storby, sæt dig på en bænk, digt en historie om de mennesker der går forbi, skab selv din historie som du måske kan bruge. Kik ind i alle porte og opgange, stemninger på torve og butikker, så du får billederne med du selv har set.
Så kommer det af sig selv. Mit bud. Vh. Hanna Fink

7 år siden
7 år siden

Mine bøger kommer ud af en masse noter jeg skriver ned. Dem benytter heg til at sammensætte en synops. Så skriver jeg alle de spændende steder (alt imens jeg stadig skribler noter ned, da ideer hele tiden popper op). Og så binder jeg hele bogen sammen. Lidt alternativt, da jeg tror de fleste skriver kronologisk. Jeg får stor hjælp af programmet Scrivener, der passer fint til den metode.

7 år siden
7 år siden

Jeg kan nu og da køre fast i det jeg sidder og skriver.
Så lukker jeg det ned. Men hvis jeg får en ide ligger jeg den i et nyt dokument, i en mappe for sig selv, og lader den første sætning være overskriften. Nogle gange ser jeg en af de nye sætninger og får en ide og så køre det, andre gange sidder jeg og kikker på alle overskifterne sammen i mappen, og det er faktisk en samlet ide.

Jeg kan også finde på bare at skrive de ting ned jeg har om en historie når jeg føler for dem, og kæder dem sammen senere.

Lige for tiden øver jeg mig på kun at få ideer til små korte historier der indeholder alt hvad den historie har behov for, for at komme videre. Der bor nemlig 2 store romaner i mit hovede, men inden af dem har tænkt sig at flytte ud. De har boet der i 17 år, jeg er åbenbart ikke god nok til at skrive dem ned endnu. Så indtil da, øver jeg mig. Og måske en dag kommer der en ud og siger, ok nu er jeg klar til at komme på papir.

M.A.

7 år siden
7 år siden

Hej kreativ!

Jeg føler med dig - jeg har selv også skrevet en hel masse og kæmper samtidig bestandigt med skriveblokeringer.

Det er en ufatteligt frustrerende følelse, for rent logisk ved du jo, at du godt kan. Hjernen og tastaturet vil bare ikke samarbejde.

På min blog har jeg samlet et par erfaringer med, hvordan jeg selv håndterer mine skriveblokeringer:http://skrivebloge...du-kommer-videre/

Jeg håber, at det kan være til hjælp.

Held og lykke!

Hilsen Maria, skriveblogering.dk

7 år siden
7 år siden

Hej allesammen, tusinde tak for alle jeres svar! Der har helt sikkert været en masse ting i blandt, som jeg har kunnet tage til mig. :-)

7 år siden

Besvar debattråd

Debatten Skriveblokade/Hvordan skal jeg starte min bog? er startet 16/06-2016 22:58 af kreativ og er placeret under Gode råd fra læser til læser.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

6Digtteknikker: undgå adjektiver
6 dage siden · PetraLinnea
3Digtteknikker: GAS-sætninger
6 dage siden · PetraLinnea
7Dage med Ralf.
15 dage siden · David H
0Astronautens Poetik
21 dage siden · Tungnemt
0Løn er tabu
21 dage siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
25 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 4 dage siden · AnsuLa
10Berøringsangst mht. kommentarer?
2 måneder, 16 dage siden · David H
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
2 måneder, 28 dage siden · Kafkaesque
43Dagens DJ
3 måneder siden · Ansu
25Digte
3 måneder, 5 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
3 måneder, 6 dage siden · Ansu

Gode råd fra læser til læser

8Hjælp og råd vedr. Økonomisk værgem...
5 måneder, 13 dage siden · David H
3Fastlåst i skriveprocessen. Hjælp m...
1 år, 1 måned siden · heksemutter
1Søger app til og skrive. Historie
2 år siden · MerakiPLyhne
0Søger råd vedr. redaktørhjælp
3 år siden · melberg
11Råd søges om tid til at skrive
3 år siden · JacobScribus
0Gode fonde til rejselitteratur
4 år siden · Rejseforfattere...
0Otiumstol - anbefalinger
4 år siden · Machula T.
0Anbefal et fælleskontor
5 år siden · sylvain_24
4Smag
5 år siden · Stinapige
10Følgebrev?
5 år siden · Stinapige
1Skrivekursus KBH
6 år siden · Bondekonen
4Inspiration af regn
6 år siden · dino