Religion, politik og samfund · Ikke til at komme udenom.

62 svar
Senest opdateret 2 år siden · 5 bruger(e) deltager
2 år siden

Vi må vel have en debat om Englands sandsynlige exit fra EU?

Jeg ser nok sådan på det, at man må spørge sig hvorfor?
Og det bør EU gøre. Der er en grund til at tingene udvikler sig i visse retninger. Var det fordi det lykkedes for en flok gammelimperialistiske briter at få skabt en stemning af "rule brittania...?"
Det tror jeg ikke selv på. Jeg mener at EU ikke har villet høre og lytte. Som med alt muligt andet der er kørt af sporet i Europa. Man vil ikke lytte til advarsler i tide.

Hvis "Brexit" er en katastrofe, så er det ikke kun englændernes skyld.
Folk i landene rundt omkring passer ikke altid til de politiske idealer der kører i hovederne hos EU eliten.
Jeg er nok lidt vemodig over englændernes exit. Men jeg skal ikke bebrejde dem, for der er grunde til at de gør det.
Til EU lederne vil jeg sige: Velkommen til virkeligheden!

Cameron har nok ikke haft tilstrækkelig troværdighed. Han har ellers tordnet imod spændetrøjen fra Bruxelles. Men nu skal han stå som eksponent for Englands forbliven i EU. Det er nok lidt svært. Han vil gerne være medlem, men ...
Her ligner han vist os andre.

2 år siden
2 år siden

Cameron har nok været troværdig nok, men har nok undervurderet hvad der skete i de lokale samfund, hvor der er talsmænd der har talt godt for en udmeldelse.
Det store overblik mangler, hvor konsekvenserne af en exit ikke var gennemtænkt, så der er noget at arbejde på.
Men vi danskere plejer at sige" det går nok alligevel" så mon ikke det går.vh. Hanna Fink

2 år siden
2 år siden

Ja, Hanna Fink Folkene er jo et problem i et folkestyre. Vi kan jo også høre på statsministerens og allierede politiske kommentarer, at nu må vi endelig undgå en folkeafstemning i Danmark.

Både i Stor Britanien og andre steder har man vil ledt folket så længe. Der for kommer modreaktionen nu. Jeg håber, vi også får en Folkeafstemning i Danmark - men det er da sørgeligt at folkets mening bekymrer statsministeren.
Venligst og medfølende Engbo

2 år siden
2 år siden

Folket ja - men halvdelen af folket var jo for og halvdelen imod, og begge parter er vel folket.

Jeg beklager at England træder ud. Jeg ser udmærket EUs svage sider, og jeg giver dem absolut ret der siger at dette bør være et wake up-call for alle politikere. Men ellers synes jeg bestemt ikke det er tiden at vi splitter os op i egocentriske nationalstater. Samarbejde er nødvendig. Hvis EU er for dårlig må det genopfindes på en ny måde.

Kåemer

2 år siden
2 år siden

I Skotland og Nord-Irland har der været flertal for at forblive i EU. De er vel også Folket, eller hvad?

Dette må være specielt til Engbo.

Kåemer

2 år siden
2 år siden

Javel Kåemer. Man må finde sig i, når flertallet går en i mod. Men det er da helt tydeligt i Danmark, at erfaringen fra 1992 - og senere Lisabon traktaten, førte til , at nu var det bedst ikke at lytte til folkene mere, så undlod man folkeafstemninger - i Danmark og andre steder. Skotland og Irland høre jo med til Stor Britanien - sådan er jo reglerne. Så skal det lige bemærkes, at det største fagforbund i Skotland gik ind for udmeldelse. EU betyder ikke international samarbejde; men blokpolitik, hvor pigtrådshegn bliver mere og mere nødvendige. Vi så jo også i Ukraiene, at det var nødvendigt at bekæmpe modstandere af EU - igen ja, til demokratiet - altså når folkene opfører sig som de økonomiske magthavere vil have det.

2 år siden

Viser kun 10 af i alt 62 indlæg
2 år siden

Jeg har aldrig ment at tilstedeværelsen af eventuelle lagre af sennepsgas skulle begrunde interventionen. Det var bare et påskud. Det egentlige formål tror jeg var noget andet.
Men den har vi vendt før og det hører ikke rigtig til i denne debat om Englands exit fra EU.

2 år siden
2 år siden

Det er noget kaotisk i England, særlig på nej-siden, og man kan vel ikke helt dy sig for at være lidt skadefro, for ja-siden herhjemme bliver jo styrket.

Nå, de ender jo nok med at få orden på det og få noget fornuftigt ud af det. Englænderne er jo ikke helt idioter, heller ikke nej-sigerne. (Ikke dem alle i hvert fald).

Kåemer

2 år siden
2 år siden
#59 Engbo

Ja, Kåemer medierne - både her og i Storbitannien -var og så bekymrede. De maler alle de grimme ting op, som vil overgå os uden for EU.
Er der et liv efter døden?
Er der et liv efter EU?
Så nu tør EU tilhængerne måske tage et valg?

Jeg tror det ikke.
Ja, skade fro?
Jeg er også lidt bange. Men jeg tror nu ikke, at EU - eksemplerne Tyskland og Danamrk vil støtte et oprør lige som i Ukraine.

Der blev EU mostanderne da banket på plads af behjælpsomme nazister, som med Merkels ord "- men i har vor støtte."
Se fagforeningens hus, der blev brændt ned og ung kommunister banket til døde. Der var der baggrund for at være skadefro - en god gang latter.
Men nej. lidt bliver der nok set på historiske erfaringer. Minderne om et begejstret fjendskab vil nok styre lysten.

2 år siden
2 år siden

Engbo, du skriver:Der blev EU mostanderne da banket på plads af behjælpsomme nazister, som med Merkels ord "- men i har vor støtte."

Jeg vil helst ikke misforstå det derhen at Angela Merkel skulle være nazist? Hun er fra DDR og det fornemmer man. Specielt højreorienteret er hun bestemt ikke.
Kan du forklare nærmere? :-)

2 år siden
2 år siden
#61 Engbo

#60 Jeg er ikke ude på, at stemple Merkel eller andre borgerlige , for at være nazister.

Jeg har set andre bare stemple politiske modstandere med slige beskyldninger.
Det håber jeg ikke nogen tror om mig.

Jeg gentager bare de begivenheder, vi oplevede i Ukraine - og der skete det, som pressen helst vil fortie eller fordreje.

Uden nazister og andre ekstreme højre folk ville det nuværende styre ii Ukraine ikke have vundet noget. De blodige angreb på fredelige demonstrationer og mordbranden i fagbevægelsens og kommunisternes huse kunne Merkel eller vore hjemlige politikere slet ikke finde på.
Men det har de så nazisterne til. Venligst Engbo

2 år siden
2 år siden
#62 Engbo

Nu kan jeg i TV avisen høre kommentatoren begrunde NATOs provekationer i Polen og andre øst lande med eksemplet fra Ukraine: Rusland overtog jo Krim.

Så skal folk huske at konflikten begyndte her.
Både her i debatten og ved andre diskussioner har jeg opdaget, at der kan vi godt blive enige.
Det var ikke her det hele startede; men på grund af man afbrød forhandlingerne med EU.
Jo, venlige folk kan godt se, det er en forkert historie - men ikke ret længe. Man, ledet af dygtige kommentatorer, har det nu bedst med den fordrejede , vedvarende forklaring.

2 år siden

Besvar debattråd

Debatten Ikke til at komme udenom. er startet 24/06-2016 09:47 af Flemming Dalsgaard (dino) og er placeret under Religion, politik og samfund.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

4At rejse er at leve?
7 timer, 22 minutter siden · dino
2151Dagens ord
1 dag, 2 timer siden · Savanti
0Slettelse af kommentarer
2 dage, 5 timer siden · digterinden
57Hvad er du taknemmelig for i dag?
2 dage, 23 timer siden · digterinden
25Hvad er meningen med livet?
2 dage, 23 timer siden · digterinden
43Er mænd mere jaloux end kvinder?