Religion, politik og samfund · Frivillig arbejde.

9 svar
Senest opdateret 7 år siden · 6 bruger(e) deltager
7 år siden

Hvad er din holdning til frivillig arbejde?
Er frivillig arbejde resultatet af nednormering af personalet?

"Gamle dage" var der da meget af frivillig arbejde, bønderne hjalp hinanden ved høst og i markerne, kvinderne hjalp til ved barsel, og kom med mad så familierne ikke sultede. Nu er det i dag så " sort arbejde"
Jeg tænker, at hvis nogen har overskud til frivillig arbejde til at give en hånd med på plejehjem, hospic eller spille spil med børn i daginstitionerne er det ok.
I den sidste ende er det måske den frivillige der får mest ud af det, og som får lidt indhold i sit liv.

7 år siden
7 år siden

Jeg er enig med dig. Frivilligt arbejde er fint og den frivillige gør det også fordi han/hun får en hel masse ud af det. Jeg laver selv en del frivilligt arbejde, dog indenfor sportens verden :-) men det gør jeg jo fordi det er min interesse og det er fantastisk hyggeligt

Jeg syntes også at det er en god samfundsånd at der er en lyst til at hjælpe - det skaber en øget sammenhørighed / sammenhængskraft

Af begge grunde ville det være dumt at sige at 'det må man ikke'

Men det er forventeligt at der vil være forskellige der er imod. Min personlige holdning er at man som faggruppe ikke bør føle sig truet men se på mulighderne - fuld respect for at det kan være svært :-) og det forudsætter selvfølgelig at der reelt ikke er tale om et sparetogt men om øgede aktiviteter

7 år siden
7 år siden

Det ville være skønt, hvis alt arbejde var frivilligt, men desværre skal folk jo også gerne leve og det kræver jo mad, tøj m.v - også gerne tag over hovedet. lys. vand og varme. Med mindre nogle honorerer det frivillige arbejde med sådanne ydelser, behøver man penge - og de skal jo så komme et eller andet sted fra; løn fra andet, ikke helt så frivilligt (?) arbejde, pension, kontanthjælp (tror ikke man må være frivillig, mens man er på kontanthjælp). selvstændig virksomhed el. andet.
Der er nu engang kun en vis mængde arbejde, der skal udføres i samfundet plus selvfølgelig "det ekstra" - Derfor er det problematisk, hvis frivillig arbejdskraft fratager andre muligheden for et betalt job. der er jo også stor konkurrence fra aktiverede personer på dagpenge og kontanthjælp, diverse personer i diverse praktik osv.
Det er udmærket, at vi hjælper hinanden. Vennetjenester bør absolut ikke betragtes som såkaldt sort arbejde, men hvis man f.eks spiller og leger med børn i en børnehave, så røg der altså lige nogle pædagogmedhjælpertimer ud der.
Så i mange tilfælde (så længe samfundsrammerne er som nu mener jeg, at f.eks flere deltidsstillinger er langt mere gavnligt end flere frivillige.

vh. Pia H

7 år siden
7 år siden

Problemer er vel Pia at de fleste kan ikke leve af de få timer de er på arbejde der.
De fleste job er skrællet ind til benet, og medarbejderne kan måske "ikke få enderne til at nå sammen" uden frivillige.

I mange byer er de fleste der får biograferne til at køre er kun frivillig arbejde, ofte kun en ansat.
Røde kors butikker er frivillig arbejde.
Jeg er ikke foragtet over det, rigtig mange for et socialt netværk, som hiver et indhold i hverdagen.
Vågekoner på hospitalerne og plejehjem er de også frivillige.
Men trist at mange mennesker er sparet væk i visse job.

Det var lidt om frivilligt arbejde.vh, Hanna Fink

7 år siden
7 år siden

Enhver form for frivilligt arbejde, der udstøder, hvad vi med rette kan forvente udført af normalt aflønnet personale, er en forbandet uskik.
Vi betaler alle skat i dette land. Det indebærer, at vi alle har ret til de job, som vores offentlige forvaltninger administrerer. Derfor kan ingen offentlige arbejdsopgaver være baseret på privat velgørenhed. Det er både nedværdigende for de jobsøgende, der mangler et job - og i særdeleshed for modtageren af ydelsen.
Jeg bruger selv nogen tid på frivilligt arbejde, men er meget påpasselig med ikke at påtage mig opgaver, der er andre, som får deres gode løn for at udføre.
Det er der desværre mange eksempler på, at man ikke kan forvente sker.
Jeg bruger derfor en del tid på at hjælpe udlændinge igennem systemerne, så de får sig etableret med såvel lovlige arbejds- og opholdstilladelser - samt får dem indmeldt i relevante fagforeninger.
Her kunne man med rimelighed forvente, at LO forbundene ydede en langt mere målrettet indsats for en bedre organisering af de fremmede, og dermed sikrede dem velordnede forhold på deres arbejdspladser.
Det sker desværre ikke, så her har jeg følt, at jeg kunne gøre en smule nytte uden at træde nogens ret for nær.

Med venlig hilsen
Kattegat

7 år siden
7 år siden

God stil at hjælpe andre Kattegat, men sørgeligt at hjælpen bliver/blev brugt til at udrede love og regler som vi forventede de offentlige tog sig af.
Vi andre har igennem tiden også haft svært nok med at guide os igennem, som nydansker er endnu sværer, godt med ildsjæle der har overskud. Vh. Hanna Fink

7 år siden
7 år siden
#6

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

7 år siden
7 år siden

Frivilligt arbejde er som udgangspunkt rigtig godt og jeg har selv to fritidsjob som er frivillige fordi jeg gerne vil gøre en forskel. Men det er ikke i orden at frivilligt arbejde bliver en spareforanstaltning. Jeg er frivillig i en forening og i røde kors og ingen af delene er noget andre ville få løn for.

På Hospitalerne er det et kæmpe problem, at der spares i bunden sygeplejesker og sosu'er så patienterne ofte overlades til sig selv, fordi der bare ikke er tid. Jeg hørte lige i morges at Køge sygehus havde givet ekstra beroligende medicin på intensiv for at få ro til at hjælpe andre patienter. Det er virkelig et skråplan og nu må politikerne snart få øjnene op for at der ikke kan spares mere på sundhed. Der er også kommet mange frivillige på Hospitalerne og de gør et godt stykke arbejde men det lønnede personale burde have mere tid til patienterne.

7 år siden
7 år siden

Jeg er enig med dig i, Hanne, at de fleste ikke ville kunne leve af de timer, de arbejder som frivillige. Men hvis nu f,eks fire personer hver især arbejder fem timer om ugen, så kunne det blive en deltidsstilling til en der nu går ledig - og en lønnet deltidsstilling giver omtrent det samme som man får på kontanthjælp; afhængig af alder o.a.


Vh. Pia

7 år siden
7 år siden

Ingen tvivl om Pia at det kan gøres smidigt,
Mange kvinder, fordi de gik hjemme da jeg var barn, gav hinanden en hjælpende hånd, dengang kunne man leje vaskemaskiner, så hjalp man hinanden med det .
Høstarbejde var en af jobbene af frivilliges vej, som så blev en del af naboskabet.
Som Kattegat nævnte, at han hjalp med at føre nydanskere igennem papirarbejdet om regelsæt ved at arbejde i Danmark.
Jeg tror ikke frivillig arbejdskraft stopper her.
Engang var det postbude der var fodboldtrænere for drenge og de var frivillige. Dengang var det at være postbude et halvdagsarbejde på fuld tid. Men man glemmer nok de begyndte tidligere om morgenen. Vh. Hanna Fink

7 år siden

Besvar debattråd

Debatten Frivillig arbejde. er startet 05/08-2016 08:49 af Hanna Fink (Fink) og er placeret under Religion, politik og samfund.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

45Dagens DJ
2 dage, 20 timer siden · AnsuLa
4Digtteknikker: GAS-sætninger
8 dage siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
8 dage siden · Tungnemt
7Dage med Ralf.
24 dage siden · David H
0Astronautens Poetik
1 måned siden · Tungnemt
0Løn er tabu
1 måned siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
1 måned, 4 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 13 dage siden · AnsuLa
10Berøringsangst mht. kommentarer?
2 måneder, 25 dage siden · David H
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
3 måneder, 7 dage siden · Kafkaesque
25Digte
3 måneder, 14 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
3 måneder, 15 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
3 måneder, 18 dage siden · Ansu
1Politiken promoverer pædofili
3 måneder, 19 dage siden · David H
6Overgreb er tortur - lovforslag
3 måneder, 21 dage siden · Ansu
1Kreative hjemmesider
3 måneder, 22 dage siden · Tungnemt
4163Dagens ord
3 måneder, 29 dage siden · Savanti
11Hvad sker der for, at ingen læser m...
4 måneder, 13 dage siden · Løvinde
1Hjælp til et spørgsmål i Adventure ...
4 måneder, 22 dage siden · Skriverkunstner
3Fortivlet: Ægteskab uden romantik -...
4 måneder, 24 dage siden · Maria77
8Poesi forlag søges
5 måneder, 3 dage siden · heksemutter
3Dagens Dok
5 måneder, 16 dage siden · HamDenKorte
5God digital bogside
5 måneder, 17 dage siden · HamDenKorte
3Dansk eller Engelsk?
5 måneder, 18 dage siden · cell
5Dagens Sketch (del en sketch/joke)
5 måneder, 18 dage siden · HamDenKorte

Religion, politik og samfund

1Politiken promoverer pædofili
3 måneder, 19 dage siden · David H
6Overgreb er tortur - lovforslag
3 måneder, 21 dage siden · Ansu
3Dagens Dok
5 måneder, 16 dage siden · HamDenKorte
162Hvad er du taknemmelig for i dag?
5 måneder, 22 dage siden · Ansu
2Voldtægts-kultur
5 måneder, 23 dage siden · Ansu
3Din yndlings kirken salme sang
5 måneder, 27 dage siden · Skriverkunstner
11Filosofi
1 år, 2 måneder siden · Bullensohn
4Tro og juletid
1 år, 5 måneder siden · Inghard
42Menneskerettighederne
2 år siden · BjørnLangkilde
11Troen og kirken
2 år siden · MariaMolgaard
3Gør ægte kærlighed blind?
2 år siden · dino
22Lykke
2 år siden · Engbo
137Virus
3 år siden · dino
46Big Brother Is Watching You!
3 år siden · Wernn
3Socialkonstruktivisme og socialkons...
3 år siden · Wernn
0Regering ser rødt. Apoteket .dk
3 år siden · Savanti
105Skyder de; fordi, der er krig?
3 år siden · Wernn
230Forbyde kritik?
3 år siden · Engbo
11Metwo-two
3 år siden · dino
11668
3 år siden · Wernn
26JULEN
3 år siden · Wernn
14Aftægtens objektive problem
3 år siden · dino
185Den frie verdens leder
3 år siden · Wernn
0Kringsat
3 år siden · Engbo
221Hvad betyder én menneskehed for dig...
4 år siden · Wernn