Ordet er frit · Tror du på det overnaturlige?

29 svar
Senest opdateret 4 år siden · 8 bruger(e) deltager
4 år siden

Tror du op mere mellem himmel og jord?
Det gør jeg og har gjort et meste af mit liv.
Jeg vil gerne tro på at der er mere end det øjet kan se.

Og sådan går det når man har et åben sind. Man opleve mange sære ting. Fx. i sidste måned sad jeg hjemme, da jeg fik et syn (Tror om mig hvad I ville) men det gjorde jeg altså.

( Det her så jeg som i Amerika.)

Det handlede om en lille familie, bestående af en far, en mor og en ung datter. De stod på en bro over en flod, der brusede af sted under dem. Broen gik i stykker og de faldt alle tre ud over og ned i floden. Forældrene døde og pigen forsvandt. Der var mange ude og lede efter hende.

Mit syn viste mig at pigen havde grebet fat i en tyk gren der hang nøgen ud over floden. Hun havde også kunne kile sig fast i mellem grenene og nu hang hun der og kunne ikke komme fri ved egen hjælp, for hendes kræfter var brugt op. Og nu kom det så. Vandet i floden vil stige, for der var en ordenligt regnvejr på vej.

Jeg fik også navnet Caroline/Carolina og Miranda.

Og når jeg for sådan nogle syner, skal jeg ikke søge om det på nettet.

Der har været en del drukne ulykker i Usa og Uk, efter jeg har haft det her syn. Skræmmende.

Hvad tror du/I på?

Har du/I oplevet sådan noget?

4 år siden
4 år siden

Det er altid svært at sige om det er noget imellem himmel og jord eller om det er noget mellem ørerne som vi ikke kan kontrollere til daglig.
Vores almindelige bevidsthed i hverdagen er nok kun en lille bitte del af vores hjerne.
Selv er jeg et jordnært gemyt uden oplevelser af denne art.
Jeg har en kusine der som skolepige var kommet grædende hjem og fortalt at hun på vej hjem fra skolen "ligesom havde gået ved siden af sig selv." Altså noget "ud af kroppen agtigt noget."

Mange har oplevet uforklarlige ting.

4 år siden
4 år siden

Uh ha da, det har jeg kun når jeg sover. Så kan jeg mærke at jeg svæver oppe over min krop.

4 år siden
4 år siden

Min onkel på min fars side var gift med en roma fra Spanien. Udover hun var dybt religiøs, men havde fravalgt kirken, drømte hun også de mærkeligste ting og kunne læse fremmedes karakter bare ved at betragte dem.
Nu var såvel min fars familie, og dermed min onkel også, ret jordbundne karakterer. Det samme gjaldt nok hele miljøet omkring dem.
Vi børn elskede hendes flagrende og livlige temperament, men jeg tror aldrig hun var lykkelig heroppe blandt vi mere materialistiske nordboere.
Jeg tænker tit på hende og hendes mærkelige betagende væsen, når jeg møder de nye mennesker, der er ankommet til vores land i dag.
Hvordan vil de klare omplantningen?
Min nu for længst afdøde tante overlevede den helt sikkert ikke. Hun vegeterede bare og døde så.
Et betagende menneske med et livfuldt indre liv, som vi aldrig forstod og ikke tog vare på.

Med venlig hilsen
Kattegat

4 år siden
4 år siden

Der bør nok være plads til mangt og meget når man betænker at vor opfattelse af virkeligheden ikke er virkeligheden selv, men vor simulering af den. Og sådanne simuleringer har nok et stort udfaldsrum.
Vi kan vide noget med bestemthed. Vi ved at vi gør klogt i at flytte os når en potteplante vælter ud af et vindue højere oppe. Her er nok ingen tvivl mulig. Men det rører ikke ved at vor virkelighedsopfattelse er en databehandling af sanseinput. Og det levner nok plads til mange sære ting.

4 år siden
4 år siden

"Tror du op mere mellem himmel og jord?"

Tænk om man tog spørgsmålet bogstaveligt.
Ja, så er der mere mellem himmel og jord. For er jorden et nogenlunde fast udgangspunkt, så er himlen jo uendelig langt borte. Så der er plads til alle muligheder.
Jeg kunne også fortælle om uforklarlige ting; men generelt er det, vi oplever ud over det naturlige fremkommet af fantasi - og en mulighed, et stort spørgsmål: er oplevelserne noget der er nedfældet i generne.

Vilde dyrs angst for bestemte ting er klart de nedarvede for forfulgte forældre.

Måske bliver vi også påvirket af fortidens forfølgelse eller stolthed?
Noget af det oplever vi i drømme. andre ting gør, at man bliver vagtsom over for bestemte personer, som man slet ikke har en bogstavelig grund til at mistænke.

Nogle påstår, de har oplevet fortiden - var med i kimper toget mod Romerriget. Fantasi er nu et godt bidrag til mulighederne her fra og til Himlen.

4 år siden
4 år siden

Alt mellem himlen og jorden...
Ja det er der jo,ellers havde vi vel ikke vores fantasi, vel om magi, mystik og de forskellige universer vi jo selv opdigte, ikke?? Eller er det bare ønsketænkninger fra vores side af, eller bare en nødvendighed fra forfatterens siden af...At kunne skrive, sådan noget??? Ja der er jo en del, ikke?

4 år siden
4 år siden

Hovedpersonen, kvinden i bogen og filmen Åndernes Hus, kunne se og føle, hvad der ville komme. Så for hende var der meget at se efter mellem himmel og jord. Det var nok også forfatterens mening, der her går igen. Ud over bogen hedder forfatterens hus også Åndernes Hus.

Selv leger jeg med tanke overførsel - tanke stråler. Det er en god underholdning, der ofte overrasker mig selv. Det er for mig selv. Men en undtagelse var i Vietnam, hvor vi sad nede i hotellets cafè - og jeg bemærkede, at det var vist min tur til at give.
"Jamen så gå da op og bestil, sagde en af mændene," - og så faldt jeg for fristelsen "hvorfor skulle jeg det. Jeg sender bare mine tanker." og damen i baren, der stod og kiggede i nogle papirer vendte sig om og kom smilende:"
Er der noget I ønsker."
Så pas på, når I er inden for skudvidde.

4 år siden
4 år siden

Ja sådan kan det jo gå. Jeg kender det godt, det er med tankerne. Jeg har selv prøvet det. Det er skræmmende. For jeg ser og kommer på dyster tanker.

4 år siden
4 år siden

Åndernes Hus er af Isabel Allende. Man skal ikke omtale en bog uden forfatternavnet.

...Venligst Engbo

4 år siden
4 år siden

Overnaturligt? Eller bare uforklarligt?
Som soldat ( det er mange mange år siden) blev vi kommanderet UD af takt, når vi gik over en bro.
Et regiment der går i takt kunne, ligesom sanger der får glas til at springe, risikere at få broen til at kolapse...
Ak ja. Josva og Jeriko...
Tankeoverførsel? Selvfølgelig, men det kræver at sender og modtager er tunet (læs:kender hinanden udover det sædvanlige)...

Hilsen levi

4 år siden
4 år siden

Det skyldes ikke overtro, men fysik. Man helgarderer imod at tramp i takt kunne være i resonans med broens egen svingningsfrekvens.

4 år siden
4 år siden
#12 Engbo

Levi Soldat for længe siden; men du husker alligevel da murerne om Jeriko brød sammen!!!

Men ellers i nyere tid for 62 år siden oplevede jeg det samme over broen. der forbinder Ålborg med Nørre Sundby.
"Giv agt, Uden trit!
Men min mere fredelige verdens tanke maskingevær-salver rammer nu ikke folk, jeg kender; men også andre uskyldige, hjælpeløse, herlige ofre.
...Venligst og fredeligst Engbo

4 år siden
4 år siden

Bibelen er eneste kilde til Jerikomyten. Der er evidens for byens eksistens, men ikke for dens endeligt ved musik alene. En arkæologisk undersøgelse har vist tydet i andre retninger, men jeg husker ikke kilden til denne TV udsendelse.
Resonans handler om udveksling af energi, når frekvensen er den samme. Selv hvis man kunne trutte murens resonansfrekvens, ville der næppe være energi nok.
Men det er en spændende tanke, bestemt!

4 år siden
4 år siden

Det er nogle inertsandet emner der kommer frem her ;-)
Men der er jo mere mellem himmel og jord end man lige tror.

Jeg har da oplevet et par ting. Fx. set den hvide dame osv.

4 år siden
4 år siden
#15 Engbo

Jeg troede, jeg skulle høre fra flere vidner, om hvad der findes mellem Himmel og Jord. I kan da godt berige emnet med jeres mystiske oplevelser.

Jeg tror, jeg har fortalt om - gengivet af min salige bedstefar - . En kone, der havde været hjælper ved en fest på en gård, gik sent om natten hjem over marken. Pludselig kom der et kraftigt lys foran hende. Hun besvimede af skræk.
Da hun vågnede. var det blev et lyst, og hun lå lige på kanten af en mergelgrav - et stort vandhul.

For min troende bedstefar var der ingen tvivl. Gud havde reddet hende på den måde. med venlig hilsen Engbo

4 år siden
4 år siden

Engbo

Godt for den kone. Hvad så med alle de koner, børn og mænd som faktisk er druknet i mergelgrave og andre steder i tidens løb? Interesserede Gud sig ikke for dem, eller havde de ikke fortjent bedre?

Kåemer

4 år siden
4 år siden
#17 Engbo

Det er et godt spørgsmål, Kåemer.
Men husk lige det var min salige bedstefar, jeg citerede.

Ellers er det også et spørgsmål, jeg stiller til de religiøses talsmænd M/K. Hvad har vi det at bruge til, når man i Bibelen kan læse om de, der ved bøn kunne fremkalde regn, når visse lande er ved, i den virkelige verden, at gå til p.gr. af tørke - eller andre modsat af oversvømmelser?

Jo, jeg kan undre mig. Der er tilsyneladende langt imellem vor måde at tænke på. Stiller jeg det spørgsmål til JV så svarer de begejstret med et skriftsted: "---men tredje gang han bad, viste der sig en lille sky, der voksede - og bredte sig og så strømmede regnen ned." Manden sagde det med begejstringens tro; men tænkte tilsyneladende ikke på spørgsmålet om nutidens problemer. Jo, jeg undrer mig over den forskel.

4 år siden
4 år siden

Engbo

Ja, du har ganske ret.

Jeg vil heller ikke benægte, at der findes noget overnaturligt. Eller jeg vil snarere sige noget naturligt, som vi endnu ikke kender til (og måske aldrig kommer til). Det burde vi i vort århundrede vide. Jeg mener, vi kan sidde i vores stue og se og høre mennesker fra den anden side af kloden optræde, tale og synge, ja, endog nogen der for længst er døde. For et par hundrede år siden ville det blive regnet for den rene magi. - Hvorfor skulle vi da mene at der ikke findes kræfter som vi ikke kender til.

Overtro er noget andet. Det er det rene pjat, at Gud skulle sende lynild for at redde en vildfaren kone i at falde i vandet.

Jeg læste en historie fra en koncentrationslejr under nazismen. En dreng på elleve år var blevet taget i at stjæle et brød, og derfor skulle han hænges. Alle jøderne skulle møde frem for at overvære henrettelsen. Mens det foregik var der en blandt jøderne der blev ved med at gentage: "Hvor er Gud nu. Hvor er Gud nu."

Kåemer

4 år siden
4 år siden
#19 Engbo

"Hvor er Gud nu. Hvor er Gud nu." citerer Kåemer en jøde i KZ lejr for at gentage. Godt spørgsmål til en der har egenskaber der hedder allesteds nærværende og almægtig.

Jeg tror ikke på en bogstavelig gud. Skulle jeg tage fejl og møde ham, ville jeg også stille det spørgsmål. Hvor var du da du kunne vise din kærlighed og almagt? Jeg tror nok vi andre ville blive straffet, hvis vi undlod at hjælpe et menneske i nød. Så Gud har et forklarings problem.

4 år siden
4 år siden

Jeg har læst den store jødiske forfatter Isac Bashevis Singer. Han var ikke religiøs i snæver forstand, men han respekterede jødisk religion og skikke,fordi han mente, at det var det der havde holdt dem sammen som et folk. Han troede på at en mægtig Gud havde skabt verden, universet osv, - det mente han var logisk - men han mente ikke at han interesserede sig specielt for menneskene, og da slet ikke for det enkelte menneske. - Jeg er tilbøjelig til at give ham ret, selvom jeg også lader andre muligheder stå åbne.

Kåemer

4 år siden
4 år siden

Troldmanden fra Lublin (I Singers bog af samme navn) var suveræn til at dirke låse op. De sværeste låse kunne han åbne med bind for øjnene. Men da han ville begå et kup, gik alt galt. (Selvom det burde have lav sværhedsgrad.) Det var helt klart Gud der stak ham en kæp i hjulet. Som jeg ser det.

4 år siden
4 år siden

Singers bog Troldmanden fra Lublin er vist en af de bøger jeg ikke har læst, men jeg har svært ved at tro at han her skulle mene noget andet end andre steder, at Gud skulle gribe ind for eller imod det enkelte menneske. Men det kan jo godt være. Intet er jo entydigt, hvis man da ikke er fundamentalist.

Singer er i øvrigt en forfatter der virkelig kan få en til at tænke selv.

Karen Blixen mente, at Gud og Djævelen var en og den samme.

Kåemer

4 år siden
4 år siden

Jeg har oplevet en del svært forklarlige ting - både mere og mindre håndfaste. Men denne har et familiemedlem fortalt mig:
Hun ventede sit første barn, og sad en dag og talte med en af de ældre i familien. Han spurgte, hvornår hun havde termin, og det fortalte hun ham. Han så et øjeblik på hende og sagde så: "Jeg tror, din søn kommer til verden den [specifik dato] klokken [specifikt tidspunkt]. Og det grinede de så af.
Hvordan det gik? Hun fik en søn på den dag, fire minutter før det tidspunkt, den gamle havde forudsagt.
Jeg tror ikke på, at mit familiemedlem er så underdanig, at hun ville sørge for at få veer på en forudsagt dag og så klemme sammen, indtil det rette tidspunkt nærmede sig, blot for at være et ældre familiemedlem tilpas. (Griner)

4 år siden
4 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

4 år siden
4 år siden

Hvorfor egentlig sige jeg tror eller ikke tror, når man kan sige, jeg ved ikke?

Kåemer

4 år siden
4 år siden
#26 Engbo

En af mine venner fra for mange år siden, var forsvunden nogle dage - og vi, der kendte ham, var noget bekymrede. Det var nogle dage, hvor der havde været snestorm, så alt kunne ske. Nå han kom dog tilbage. Han havde bare været på druktur.

Da vi blev alene blev jeg sådan lidt moralsk. "hvor for dog foretage dig noget så skørt, når du til en hver tid kan købe et par øl ved købmanden og have det hyggeligt med dine venner?"
"Jamen du har ret," sagde elendigheden. (sådan så han ud.) "Da jeg kom hjem gik jeg en tur i mosen, så kom jeg til at se mig selv, spejlende i et vandhul. Jeg lignede et lig."

Nå tiden gik og jeg forlod egnen. I et brev fra min mor, spurgte hun, om jeg kendte ham de kaldte Skæve Thorval, for han var druknet i et vandhul, hvor han tilsyneladende ville redde en harekilling, der var dumpet i.
Jamen han var jo advaret - eller hvad?

4 år siden
4 år siden

Jeg har set det hvide dame,
hørt legetøj tale, selvom der ikke var batterier i,
og min lillesøster har oplevede låste døre, selvom hun var alene hjemme, og kort tid efter var de åbne.
Min mor har oplevet at musikken skruede sig selv ned. Mine søstre og har oplevede at fjernsynet tændte sig selv, mens vi sad og hørte musik inde i stuen.
Og vi har haft et gammel familie spøgelse med os hele tiden, som vi kaldte Oskar, men han forsvandt da vi flyttede hver for sig.

4 år siden
4 år siden

Mange har set og oplevet mærkelige ting. Det har jeg også. Men det er personlige oplevelser, og kan ikke bruges over for andre. De har jo ikke oplevet det.

Har du set en smuk blomst eller et smukt hus, så kan du plukke blomsten og give den til en ven, og du kan føre ham hen og se huset, men har du set den hvide dame, så kan du ikke præsentere hende for dine venner. Det er din oplevelse, din alene.

Kåemer

4 år siden
4 år siden

Ja det er rigtig nok. Men min lillesøster så "HENDE" nogle dage efter, for vi delte børneværelset sammen dengang. I dag tror min lillesøster ikke på den slags. Ikke sådan rigtig, men hun fortæller stadig at hun også så den hvide dame dengang. Det var omkring det tidspunkt, vores tante blev stukket ned og døde.

4 år siden

Besvar debattråd

Debatten Tror du på det overnaturlige? er startet 04/09-2016 13:25 af Winnie Leth Buch (Miss-Leth) og er placeret under Ordet er frit.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

7Brug af kommentarer?
21 timer siden · Pia Hansen
2Efterlysning af serie
2 dage, 9 timer siden · Kåemer
474Kontraster
3 dage siden · Engbo
3918Dagens ord
5 dage siden · Engbo
6Skriveklub?
5 dage siden · Andreas9000
0Kritik / personlig / offentligt
7 dage siden · Brehmer
0Presse meddelser
27 dage siden · JesperSB
1Copyright af navn
1 måned, 6 dage siden · Kafkaesque
2Skrivegruppe 45+
1 måned, 10 dage siden · HeleneHK
1Psykoterapi
1 måned, 15 dage siden · Kåemer
0Inspirationsråd til at skrive digte
2 måneder, 1 dag siden · belmindelig
21Skal vi starte et skrive- fortællef...
2 måneder, 3 dage siden · Anniina
20En udfordring med Den fede mand af ...
2 måneder, 5 dage siden · Morpheus
7Gratis TV-kiggeri
2 måneder, 5 dage siden · Prem
2Navne
2 måneder, 6 dage siden · Engbo
94Dagens Had
2 måneder, 7 dage siden · Prem
74Ligheder
2 måneder, 8 dage siden · Prem
20Komplimenter
145Hvad er du taknemmelig for i dag?
710 trælse brølere...
2 måneder, 10 dage siden · K.B. Assenholm
11Jalousi
2 måneder, 11 dage siden · Kåemer
3Saxo Publish eller Book on Demand (...
2 måneder, 11 dage siden · TheProject
4Gensidig betalæsning - Roman
2 måneder, 11 dage siden · Kafkaesque
5Bekræft dit køb med nemid
2 måneder, 15 dage siden · mlsj
9Limericker på Vendelbomål
2 måneder, 17 dage siden · Prem
1DAGENS KÆRLOGHED
2 måneder, 20 dage siden · Engbo
6Hvem kan italiensk?
2 måneder, 20 dage siden · Kafkaesque
10Skriveblokering/flow
2 måneder, 28 dage siden · Prem
1Leder af betalæsere til up-and-comi...
3 måneder siden · Aurelian
2opbygning
3 måneder, 1 dag siden · Avj81
6Dagens Dammark ,døde mink
3 måneder, 2 dage siden · Engbo
7Novelle vs Kort Roman
3 måneder, 3 dage siden · mlsj
7Kalle er død
3 måneder, 3 dage siden · Pia Hansen
68Bibelen
3 måneder, 5 dage siden · Engbo
1Litteraturlæsning sci-fi/fantasy - ...
3 måneder, 7 dage siden · Kafkaesque
0Hej Alle sammen!
3 måneder, 8 dage siden · mlsj
2Antal digte i digtsamling
3 måneder, 8 dage siden · dino
0Betalæsere søges til kvindelitterat...
3 måneder, 10 dage siden · Djani
2Må eller må man ikke?
3 måneder, 12 dage siden · Savanti
9Voldtægter og overgreb
3 måneder, 13 dage siden · Ormstunge
52Skrivegruppe søges - København og o...
3 måneder, 14 dage siden · Clara de N
123Dagens Vits
3 måneder, 14 dage siden · Savanti
3Ja ja, ser man det.
3 måneder, 20 dage siden · dino
3Betalæsere søges til fantasy roman
3 måneder, 22 dage siden · dino
2jeg søger feedback
3 måneder, 29 dage siden · Ormstunge
1Skrive-software?
4 måneder siden · Anlou
10Hvilken sprogstil foretrækker i?