Ordet er frit · Tror du på det overnaturlige?

29 svar
Senest opdateret 7 år siden · 8 bruger(e) deltager
7 år siden

Tror du op mere mellem himmel og jord?
Det gør jeg og har gjort et meste af mit liv.
Jeg vil gerne tro på at der er mere end det øjet kan se.

Og sådan går det når man har et åben sind. Man opleve mange sære ting. Fx. i sidste måned sad jeg hjemme, da jeg fik et syn (Tror om mig hvad I ville) men det gjorde jeg altså.

( Det her så jeg som i Amerika.)

Det handlede om en lille familie, bestående af en far, en mor og en ung datter. De stod på en bro over en flod, der brusede af sted under dem. Broen gik i stykker og de faldt alle tre ud over og ned i floden. Forældrene døde og pigen forsvandt. Der var mange ude og lede efter hende.

Mit syn viste mig at pigen havde grebet fat i en tyk gren der hang nøgen ud over floden. Hun havde også kunne kile sig fast i mellem grenene og nu hang hun der og kunne ikke komme fri ved egen hjælp, for hendes kræfter var brugt op. Og nu kom det så. Vandet i floden vil stige, for der var en ordenligt regnvejr på vej.

Jeg fik også navnet Caroline/Carolina og Miranda.

Og når jeg for sådan nogle syner, skal jeg ikke søge om det på nettet.

Der har været en del drukne ulykker i Usa og Uk, efter jeg har haft det her syn. Skræmmende.

Hvad tror du/I på?

Har du/I oplevet sådan noget?

7 år siden
7 år siden

Det er altid svært at sige om det er noget imellem himmel og jord eller om det er noget mellem ørerne som vi ikke kan kontrollere til daglig.
Vores almindelige bevidsthed i hverdagen er nok kun en lille bitte del af vores hjerne.
Selv er jeg et jordnært gemyt uden oplevelser af denne art.
Jeg har en kusine der som skolepige var kommet grædende hjem og fortalt at hun på vej hjem fra skolen "ligesom havde gået ved siden af sig selv." Altså noget "ud af kroppen agtigt noget."

Mange har oplevet uforklarlige ting.

7 år siden
7 år siden

Uh ha da, det har jeg kun når jeg sover. Så kan jeg mærke at jeg svæver oppe over min krop.

7 år siden
7 år siden

Min onkel på min fars side var gift med en roma fra Spanien. Udover hun var dybt religiøs, men havde fravalgt kirken, drømte hun også de mærkeligste ting og kunne læse fremmedes karakter bare ved at betragte dem.
Nu var såvel min fars familie, og dermed min onkel også, ret jordbundne karakterer. Det samme gjaldt nok hele miljøet omkring dem.
Vi børn elskede hendes flagrende og livlige temperament, men jeg tror aldrig hun var lykkelig heroppe blandt vi mere materialistiske nordboere.
Jeg tænker tit på hende og hendes mærkelige betagende væsen, når jeg møder de nye mennesker, der er ankommet til vores land i dag.
Hvordan vil de klare omplantningen?
Min nu for længst afdøde tante overlevede den helt sikkert ikke. Hun vegeterede bare og døde så.
Et betagende menneske med et livfuldt indre liv, som vi aldrig forstod og ikke tog vare på.

Med venlig hilsen
Kattegat

7 år siden
7 år siden

Der bør nok være plads til mangt og meget når man betænker at vor opfattelse af virkeligheden ikke er virkeligheden selv, men vor simulering af den. Og sådanne simuleringer har nok et stort udfaldsrum.
Vi kan vide noget med bestemthed. Vi ved at vi gør klogt i at flytte os når en potteplante vælter ud af et vindue højere oppe. Her er nok ingen tvivl mulig. Men det rører ikke ved at vor virkelighedsopfattelse er en databehandling af sanseinput. Og det levner nok plads til mange sære ting.

7 år siden
7 år siden
#5

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

7 år siden
7 år siden

Alt mellem himlen og jorden...
Ja det er der jo,ellers havde vi vel ikke vores fantasi, vel om magi, mystik og de forskellige universer vi jo selv opdigte, ikke?? Eller er det bare ønsketænkninger fra vores side af, eller bare en nødvendighed fra forfatterens siden af...At kunne skrive, sådan noget??? Ja der er jo en del, ikke?

7 år siden
7 år siden
#7

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

7 år siden
7 år siden

Ja sådan kan det jo gå. Jeg kender det godt, det er med tankerne. Jeg har selv prøvet det. Det er skræmmende. For jeg ser og kommer på dyster tanker.

7 år siden
7 år siden
#9

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

7 år siden
7 år siden

Overnaturligt? Eller bare uforklarligt?
Som soldat ( det er mange mange år siden) blev vi kommanderet UD af takt, når vi gik over en bro.
Et regiment der går i takt kunne, ligesom sanger der får glas til at springe, risikere at få broen til at kolapse...
Ak ja. Josva og Jeriko...
Tankeoverførsel? Selvfølgelig, men det kræver at sender og modtager er tunet (læs:kender hinanden udover det sædvanlige)...

Hilsen levi

7 år siden
7 år siden

Det skyldes ikke overtro, men fysik. Man helgarderer imod at tramp i takt kunne være i resonans med broens egen svingningsfrekvens.

7 år siden
7 år siden
#12

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

7 år siden
7 år siden

Bibelen er eneste kilde til Jerikomyten. Der er evidens for byens eksistens, men ikke for dens endeligt ved musik alene. En arkæologisk undersøgelse har vist tydet i andre retninger, men jeg husker ikke kilden til denne TV udsendelse.
Resonans handler om udveksling af energi, når frekvensen er den samme. Selv hvis man kunne trutte murens resonansfrekvens, ville der næppe være energi nok.
Men det er en spændende tanke, bestemt!

7 år siden
7 år siden

Det er nogle inertsandet emner der kommer frem her ;-)
Men der er jo mere mellem himmel og jord end man lige tror.

Jeg har da oplevet et par ting. Fx. set den hvide dame osv.

7 år siden
7 år siden
#15

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

7 år siden
7 år siden

Engbo

Godt for den kone. Hvad så med alle de koner, børn og mænd som faktisk er druknet i mergelgrave og andre steder i tidens løb? Interesserede Gud sig ikke for dem, eller havde de ikke fortjent bedre?

Kåemer

7 år siden
7 år siden
#17

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

7 år siden
7 år siden

Engbo

Ja, du har ganske ret.

Jeg vil heller ikke benægte, at der findes noget overnaturligt. Eller jeg vil snarere sige noget naturligt, som vi endnu ikke kender til (og måske aldrig kommer til). Det burde vi i vort århundrede vide. Jeg mener, vi kan sidde i vores stue og se og høre mennesker fra den anden side af kloden optræde, tale og synge, ja, endog nogen der for længst er døde. For et par hundrede år siden ville det blive regnet for den rene magi. - Hvorfor skulle vi da mene at der ikke findes kræfter som vi ikke kender til.

Overtro er noget andet. Det er det rene pjat, at Gud skulle sende lynild for at redde en vildfaren kone i at falde i vandet.

Jeg læste en historie fra en koncentrationslejr under nazismen. En dreng på elleve år var blevet taget i at stjæle et brød, og derfor skulle han hænges. Alle jøderne skulle møde frem for at overvære henrettelsen. Mens det foregik var der en blandt jøderne der blev ved med at gentage: "Hvor er Gud nu. Hvor er Gud nu."

Kåemer

7 år siden
7 år siden
#19

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

7 år siden
7 år siden

Jeg har læst den store jødiske forfatter Isac Bashevis Singer. Han var ikke religiøs i snæver forstand, men han respekterede jødisk religion og skikke,fordi han mente, at det var det der havde holdt dem sammen som et folk. Han troede på at en mægtig Gud havde skabt verden, universet osv, - det mente han var logisk - men han mente ikke at han interesserede sig specielt for menneskene, og da slet ikke for det enkelte menneske. - Jeg er tilbøjelig til at give ham ret, selvom jeg også lader andre muligheder stå åbne.

Kåemer

7 år siden
7 år siden

Troldmanden fra Lublin (I Singers bog af samme navn) var suveræn til at dirke låse op. De sværeste låse kunne han åbne med bind for øjnene. Men da han ville begå et kup, gik alt galt. (Selvom det burde have lav sværhedsgrad.) Det var helt klart Gud der stak ham en kæp i hjulet. Som jeg ser det.

7 år siden
7 år siden

Singers bog Troldmanden fra Lublin er vist en af de bøger jeg ikke har læst, men jeg har svært ved at tro at han her skulle mene noget andet end andre steder, at Gud skulle gribe ind for eller imod det enkelte menneske. Men det kan jo godt være. Intet er jo entydigt, hvis man da ikke er fundamentalist.

Singer er i øvrigt en forfatter der virkelig kan få en til at tænke selv.

Karen Blixen mente, at Gud og Djævelen var en og den samme.

Kåemer

7 år siden
7 år siden

Jeg har oplevet en del svært forklarlige ting - både mere og mindre håndfaste. Men denne har et familiemedlem fortalt mig:
Hun ventede sit første barn, og sad en dag og talte med en af de ældre i familien. Han spurgte, hvornår hun havde termin, og det fortalte hun ham. Han så et øjeblik på hende og sagde så: "Jeg tror, din søn kommer til verden den [specifik dato] klokken [specifikt tidspunkt]. Og det grinede de så af.
Hvordan det gik? Hun fik en søn på den dag, fire minutter før det tidspunkt, den gamle havde forudsagt.
Jeg tror ikke på, at mit familiemedlem er så underdanig, at hun ville sørge for at få veer på en forudsagt dag og så klemme sammen, indtil det rette tidspunkt nærmede sig, blot for at være et ældre familiemedlem tilpas. (Griner)

7 år siden
7 år siden
#24

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

7 år siden
7 år siden

Hvorfor egentlig sige jeg tror eller ikke tror, når man kan sige, jeg ved ikke?

Kåemer

7 år siden
7 år siden
#26

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

7 år siden
7 år siden

Jeg har set det hvide dame,
hørt legetøj tale, selvom der ikke var batterier i,
og min lillesøster har oplevede låste døre, selvom hun var alene hjemme, og kort tid efter var de åbne.
Min mor har oplevet at musikken skruede sig selv ned. Mine søstre og har oplevede at fjernsynet tændte sig selv, mens vi sad og hørte musik inde i stuen.
Og vi har haft et gammel familie spøgelse med os hele tiden, som vi kaldte Oskar, men han forsvandt da vi flyttede hver for sig.

7 år siden
7 år siden

Mange har set og oplevet mærkelige ting. Det har jeg også. Men det er personlige oplevelser, og kan ikke bruges over for andre. De har jo ikke oplevet det.

Har du set en smuk blomst eller et smukt hus, så kan du plukke blomsten og give den til en ven, og du kan føre ham hen og se huset, men har du set den hvide dame, så kan du ikke præsentere hende for dine venner. Det er din oplevelse, din alene.

Kåemer

7 år siden
7 år siden

Ja det er rigtig nok. Men min lillesøster så "HENDE" nogle dage efter, for vi delte børneværelset sammen dengang. I dag tror min lillesøster ikke på den slags. Ikke sådan rigtig, men hun fortæller stadig at hun også så den hvide dame dengang. Det var omkring det tidspunkt, vores tante blev stukket ned og døde.

7 år siden

Besvar debattråd

Debatten Tror du på det overnaturlige? er startet 04/09-2016 13:25 af Winnie Leth Buch (Miss-Leth) og er placeret under Ordet er frit.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

44Dagens DJ
1 dag, 12 timer siden · AnsuLa
4Digtteknikker: GAS-sætninger
3 dage siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
3 dage siden · Tungnemt
7Dage med Ralf.
19 dage siden · David H
0Astronautens Poetik
25 dage siden · Tungnemt
0Løn er tabu
25 dage siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
29 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 8 dage siden · AnsuLa
10Berøringsangst mht. kommentarer?
2 måneder, 20 dage siden · David H
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
3 måneder, 2 dage siden · Kafkaesque
25Digte
3 måneder, 9 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
3 måneder, 10 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
3 måneder, 13 dage siden · Ansu
1Politiken promoverer pædofili
3 måneder, 14 dage siden · David H
6Overgreb er tortur - lovforslag
3 måneder, 16 dage siden · Ansu
1Kreative hjemmesider
3 måneder, 17 dage siden · Tungnemt
4163Dagens ord
3 måneder, 24 dage siden · Savanti
11Hvad sker der for, at ingen læser m...
4 måneder, 8 dage siden · Løvinde
1Hjælp til et spørgsmål i Adventure ...
4 måneder, 17 dage siden · Skriverkunstner
3Fortivlet: Ægteskab uden romantik -...
4 måneder, 19 dage siden · Maria77
8Poesi forlag søges
4 måneder, 28 dage siden · heksemutter
3Dagens Dok
5 måneder, 11 dage siden · HamDenKorte
5God digital bogside
5 måneder, 12 dage siden · HamDenKorte
3Dansk eller Engelsk?
5 måneder, 13 dage siden · cell
5Dagens Sketch (del en sketch/joke)
5 måneder, 13 dage siden · HamDenKorte
8Hjælp og råd vedr. Økonomisk værgem...
5 måneder, 17 dage siden · David H
162Hvad er du taknemmelig for i dag?
5 måneder, 17 dage siden · Ansu
2Voldtægts-kultur
5 måneder, 18 dage siden · Ansu
3Forlags forretnings-model
5 måneder, 20 dage siden · Ansu
521Kontraster
5 måneder, 20 dage siden · Brehmer
5Jeg er ny og vil gerne rigtigt i ga...
5 måneder, 22 dage siden · Skriverkunstner
3Din yndlings kirken salme sang
5 måneder, 22 dage siden · Skriverkunstner
34Hvad inspirerer dig
5 måneder, 23 dage siden · Skriverkunstner
6Word og teknik.
6 måneder siden · MollyTrine
3Egen hjemmeside⁸
6 måneder, 15 dage siden · David H
1Skrivekonkurrence
6 måneder, 20 dage siden · grkemacar
4Vedrørende litteraturtidsskrifter
8 måneder, 1 dag siden · heksemutter
0Den kærlighed
8 måneder, 12 dage siden · MariaMolgaard
16Jeg bliver udgivet!
8 måneder, 13 dage siden · Bahlsen
38'Penge'
8 måneder, 17 dage siden · Denungeblødende...
4Til dem der skriver romaner...
9 måneder, 3 dage siden · MollyTrine
2Skrivekonkurrence
10 måneder, 16 dage siden · heksemutter
4Kronikkonkurrence
10 måneder, 16 dage siden · heksemutter
0Efterlæsning af betalæsere til min ...
10 måneder, 17 dage siden · grkemacar
4Venne/følge liste.
10 måneder, 28 dage siden · Ansu
1Spørgeskema; Hjælp mig lige med min...
10 måneder, 28 dage siden · Snowlion
0Hvilket forlag passer til min bog?
11 måneder, 13 dage siden · David H
1Pennemakker efterlyses (ihærdigt)
11 måneder, 22 dage siden · ScribblyCat

Ordet er frit

1Hjælp til et spørgsmål i Adventure ...
4 måneder, 17 dage siden · Skriverkunstner
3Dansk eller Engelsk?
5 måneder, 13 dage siden · cell
521Kontraster
5 måneder, 20 dage siden · Brehmer
1Spørgeskema; Hjælp mig lige med min...
10 måneder, 28 dage siden · Snowlion
1Pennemakker efterlyses (ihærdigt)
11 måneder, 22 dage siden · ScribblyCat
4Se verden i et nyt lys!
1 år siden · heksemutter
35Mellemgaard - et forlag i frit fald
1 år, 2 måneder siden · Bullensohn
5Er jeg den eneste, som savner en pe...
1 år, 2 måneder siden · Eddie
0Wadskjær Forlag
1 år, 3 måneder siden · RBAN
4Hvordan håndterer man skriveblokade...
1 år, 3 måneder siden · grkemacar
2Boganmeldelser
1 år, 6 måneder siden · Brit Skovgaard
140Dagens Vits
1 år, 7 måneder siden · leviP
27Chatten
1 år, 8 måneder siden · grkemacar
15Gang i lidt større projekter: Novel...
1 år, 8 måneder siden · Eddie
1Selvudgivelse, momsfritagelse og Am...
2 år siden · Turse
0Alt er relativt
2 år siden · Ansu
2Feedback søges til min novellepodca...
2 år siden · Stenfisker
4Hjælp ønskes til sangtekster
2 år siden · Den Lianer Gois...
0Presse meddelser
3 år siden · JesperSB
20Komplimenter
3 år siden · Prem
1DAGENS KÆRLOGHED
3 år siden · Engbo
6Dagens Dammark ,døde mink
3 år siden · Engbo
27Godt man ikke kan
3 år siden · Wernn
50Liv andre steder?
3 år siden · Wernn
157Læserbreve
3 år siden · Savanti
5Jalousi kontra .
3 år siden · Wernn
8Etik af begrænsninger for tekst
3 år siden · Emeli
17Down to Earth . Med zac efron.
3 år siden · Wernn
8Spansk
3 år siden · Savanti
4Hobbitten
3 år siden · Kafkaesque
8Udødelige fortællinger
3 år siden · Engbo
3Droner
3 år siden · JohannesB
2Royalty
4 år siden · WeirdSpace
0Tillykke til dronningen
4 år siden · Savanti
2Klima krigeren.
4 år siden · Savanti
1470% sænkning af CO2 udslip
4 år siden · Wernn
7Noget galt i halsen? Sprog og biolo...
4 år siden · Wernn
23Entropi og evolution
4 år siden · Wernn
2Hærværk
4 år siden · dino
0Gælds styrelsen .
4 år siden · Savanti
1Brug af navne i bøger?
4 år siden · Eddie
0Diskrimination af kvindesport?
4 år siden · dino
2Skrivegrupper eller blot makkere
4 år siden · heksemutter
4Gætteleg
4 år siden · Polo
3Udgivelse af digtsamling
5 år siden · Fink
1Retstilstand og retssikkerhed
5 år siden · Kattegat
2Mindre smerter når jeg skriver
5 år siden · dino
4Gratis
5 år siden · Savanti