Religion, politik og samfund · velfærds farisære i tugthuset port

13 svar
Senest opdateret 7 år siden · 4 bruger(e) deltager
7 år siden

Hvordan kan det være at en dansk statsborger kun er reel udsat, når blot de ikke er 50+ og single?
Og hvorfor taler alle de ansvarlige kun om ledige, som kontanthjælpsmodtagere, der koster samfundet 75 milliarder årligt?
Hvordan kan De udtale at alle de initiativer, der iværksættes for at tvinge ledige (især kontanthjælpsmodtagere) i aktivering - er uden effekt. Når man ikke, i samme mundfuld, tager ansvaret for sin politik?

Formålsløs og intetsigende strategi er første tanke jeg får, ansvars fraskrivende medieklovne, der med åbenlys foragt stigmatiserer og nedgør folk, uden anerkendelse og reel kendskab til verden, som vi ledige hver dag står op til.

De er så kloge på effekt og motivation, men som altid sløres ansvaret bag politiske farver og lånte vokaler. Og Joakim stamper på vanligvis rundt i glasbutikken iført lerfødder. Tænk hvis ledige en dag havde samme ret?

Måske mangler ledige blot niveau...? Mit bliver ikke lavere!

7 år siden
7 år siden
#1

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

7 år siden
7 år siden

Søren, Jeg har lidt svært ved at forstå dit indlæg. Jeg læser at formuleringen er præget af irritation og frustration over visse ting. Men jeg er meget usikker på budskabet.
Hvis du mener noget i retning af at uanset hvor meget og flittigt arbejdsledige søger efter et job, så er det meget muligt at jobbet slet ikke findes. Og at man ikke kan nedgøre de ledige fordi de ikke kan finde noget der ikke eksisterer - så er jeg enig.

7 år siden
7 år siden

Ok I har begge fat i pointen.
Og du dino, sætter lys på motivationen bag min tanke, det er ikke bare det, at søge job der tæller.
Så Dino, det er ikke irritation, men et budskab og konstatering borgere uden job ikke har rettigheder - kun pligter?
Har vores politikere ikke et ansvar?
De taler ofte om tilværelsen i overført betydning, uden empati og manglende erfaring. De lever simpelthen i deres egen verden, fjernt fra danskerne. De rammes aldrig af deres egne love og økonomiske begrænsninger.
Hvilke job muligheder ville Joacim b.o få uden for rabbial alliance, uden for folketinget? Nadaa! Og dog er han så klog.
De vedtag love - som resulterer i de stik modsatte konsekvenser gang på gang.
1. to job om ugen tvunget for alle ledige tilmeldt jobcenter.
hvor mange tror du finder job via den latterlige lov? Ingen!
Tværtimod har vi fået et nyt udtryk i ordbogen, Proforma jobansøgning.

7 år siden
7 år siden

Jeg kan nok se idéen bag politikernes ønske om at "det skal kunne betale sig at gå i arbejde."
Men jeg tror ikke de helt ved hvor svært det kan være at få et job. Selv er jeg elendig til at søge. ("Jeg har ikke prøvet det før, så jeg kan ikke love at jeg kan finde ud af det...")

7 år siden
7 år siden

Så er du jo heldig, og født under en lysende sol.
At du ikke tror arbejdsløshed kan ramme dig lol - er du virkelig så dygtig?
Men hvordan kan du så i samme stund - erklære at De ikke ved, hvor svært det er at få job?
Jeg tror, at du udmærket ved hvad jeg taler om, men jeg er nu meget i tvivl om du reelt, forstår lediges situation eller om du blot taler joacim b. olsens sprog.
personligt respekterer jeg begge sider af meninger, sålænge retorikken ikke er overfladisk.
Du taler faktisk i tåger, og jeg er ikke klogere på dine tanker om emnet. Læs mit intro igen.
hvem ved måske er jeg også ledig?

7 år siden
7 år siden

Lad os da puste lidt til tågen.

En påstand, der stilles som et spørgsmål, er svært at forholde sig til, når det er uklart formuleret og ikke indeholder andet information end påstanden.
Hvad er der med unge under 50+ og ikke singler, som gør dem specielt mere reelt udsatte i modsætning 50+ og singler?
Hvad er de udsat fra? Samfundet, arbejdsmarkedet, uddannelse, sociale kontakter, eller?

Jeg er enig i, at man taler meget om ledige på kontanthjælp og nærmest slet ikke om grundene til det. Her kan vi kun gribe i egen barm og bebrejde os selv. Vi har selv valgt de lands- og kommunalpolitikkere, der udmønter vores socialpolitik gennem lovgivning og administrationen af den. Jeg medgiver, at vores såkaldte demokratiske model er blevet så udhulet, at det er vanskeligt at gennemskue tingene grundet spin og manipulation.
Dog! - Hvornår har du sidst deltaget i en generalforsamling i din: fagforening, boligforening, vælgerforening, eller andet sted, hvor du kunne øve indflydelse.

Jeg hører da ofte, at politikkere og embedsmænd tager ansvar og argumentere for deres beslutninger i form af formålsløse og intetsigende strategier. Det er jo også fuldstændigt risikofrit, da ingen stiller dem til ansvar for deres tilståelser endsige straffer dem for dårlig udført arbejde og mangel på målsætninger.
Næeeee! Vi er i stedet blevet forsynet med en sikkerhedsventil for vores frustrationer i form af FB og Twitter, og hvad ved jeg. Her kan vi så få lov til at slippe dampen ud. Det er noget mere ufarligt for dem end at stå ansigt til ansigt med deres anklagere.

Jeg tror bestemt ikke, at ledige mangler niveau. Tror mere din generation og dem yngre end jer har glemt begreber som indbyrdes solidaritet og sammenhold. I har glemt, at I hidtil har stået på skuldrene af dem, der skabte velfærdsstaten. De skuldre er nu forsvundet, og I må selv til at finde et nyt ståsted.

Held og lykke med det.

Med venlig hilsen
Kattegat

7 år siden
7 år siden

Endelig en, der tager bladet fra munden.
Og nej jeg har ikke glemt dem under 50+ slet ikke!
Mit indlæg sætter fokus på at der rent faktisk er nogle over 45, der kæmper eller måske frygter arbejdsløsheden.

Og ja alle kan være ledige uanset deres status, problemet er at folketinget ikke anerkender, hvad alle derude synes at vide, at det er svært at finde job. Et på grund af alder og ikke mindst pga. nævnte årsager. Ledige skaber ikke arbejdsløshed! De er konsekvensen af politisk vilje og erhvervslivets evne til at skabe job.
Mangel på kvalificeret medarbejdere, den kan ses i lyset af manglende praktikpladser og det er uanset om du går efter candidat udd. eller erhvervsudd. Systemet er nærmest giret til at modarbejde sig selv.

Og Kattegat, der er ingen mangel på social samvittighed og empati fra min side for alle der er ramt af eksisterende politik her i landet.
Og solidaritet og sammenhold ligger under alle omstændigheder i mit blod, det er jeg opvokset med som så mange andre.
Måske skal du også se på udviklingen de sidste 15 år her i samfundet, politikken lefter for egoisme og selvretfærdighed.

Distance og fremmedgjorthed er fremherskende i dagens danmark, modsat dengang vi havde et velfærd.

Og ja selv ledig har niveau, - men ingen respekt!

7 år siden
7 år siden

Respekt er ikke noget man får eller kan tilkomme pr. automatik. Den skal erhverves enten gennem personlig integritet eller magt.
I samme øjeblik man af omstændighederne tvinges ind under andre menneskers og systemers magt og vælde smuldrer den personlige integritet - respekten daler og forsvinder til sidst helt.
Man kan så vælge enten at indrette og underkaste sig eller sætte hårdt mod hårdt overfor overmagten.
Gøre oprør.
At gøre oprør kræver, at man definerer modstanderne og råder over et minimum af resurser.
Modstanderne er i første led ikke længere kapitalen og kapitalisterne. Nej! - Det er bureaukratiet. Det fuldstændigt absurde bureaukratiske kontrolsamfund, som vi selv og vore børn har fået etableret under betegnelsen velfærdssamfund. Et velfærdssamfund, der i sin altomfavnende godhed har bundet os på hænder og fødder. Frataget os al solidaritet og ikke mindst kampånd. Det har efterladt os med en hoben gule, golde og totalt ubrugelige kampmidler.
Vi har kun os selv at takke for den situation. Vore børn kasserede os, da de smagte magtens sødme gennem uddannelse og vor egen ligegyldighed overfor historien.
Thommas Nielsens slutreplik fra LO kongressen i 1982 "vi har flyttet hegnspæle" og "vi har sejret ad helvede til" er i dag ikke det sejrsråb, som det var ment som, men i vor tid et mene-tekel.

Med venlig hilsen
Kattegat

7 år siden
7 år siden

Jeg er fuldstændig enig!
Og netop derfor, har jeg startet denne tråd. For at se om jeg skulle være så heldig, at andre også ser både ironien og magtløsheden, der er så fremherskende i dagens samfund. Og som du skriver bider ironien os bagi, ikke fordi vi er blinde og uvidende, men fordi bureaukratiet har overtaget bl.a. via automatiseringer af før personlige funktioner såsom sagsbehandling, kontakt til myndigheder. Der nu mere minder om kundeservice firewall i vores distance samfund.
Magtløshed, synes jeg, kendetegnes ved at din, min og alles stemme er blevet stigmatiseret. Der er ingen rettigheder mht. hjælp fra vores velfærdssystem snarer kun pligter til yde. Polarisering af forskellige borgere, forskelsbehandling af statsborger på baggrund af uddannelse mv.
Jeg må indrømme at mene-tekel skulle jeg lige slå op :D
så passer det jo fint med Farisæer LOL

7 år siden
7 år siden

Undskyld Søren, men var din #5 henvendt til mig?

I så fald forstår jeg dig ikke. Min #4 var 100% udtryk for forståelse for de arbejdsløse. Indlægget var ret kort og burde være temmelig umisforståeligt.

Jeg må vist prøve igen:
"Jeg kan nok se idéen bag politikernes ønske om at det skal kunne betale sig at gå i arbejde."
Hvad betyder denne sætning? Den betyder at jeg kan konstatere at politikkerne synes at det skal kunne betale sig.
Dette er ikke et argument. Det er indlysende, nærmest en naturlov at vi går på arbejde for at forsørge os. Og det er ikke sært at mange politikere har den holdning.
Men denne konstatering betyder ikke at jeg angriber de arbejdsløse. Læs hvad der står.
Jeg går videre med dette:
"Men jeg tror ikke de helt ved hvor svært det kan være at få et job."
Det betyder at jeg tror at politikerne forestiller sig at de arbejdsløse er for dovne til at bestille noget og at de blot ikke gider søge arbejde.
Selv udtrykker jeg jo netop det modsatte! At det er svært at finde et job, hvor jobbene ikke findes, og at man må have forståelse for at mange arbejdsledige ikke har held med det, og at de derfor ikke skal straffes.
Så giver jeg mig selv som eksempel. Jeg har selv været arbejdsløs. Jeg har taget en uddannelse, men aldrig fået et job inden for dette fag. At jeg er beskæftiget nu er et held, der skyldes andre omstændigheder. Og i en anden branche.

Jeg har ofte før her i spalterne udtrykt at der skulle være en skarpere jobformidling. Den lediges vanskelighed med at gøre sig interessant nok til at ansættes, kombineret med arbejdsgiverens ret til at afvise, er uheldig. Det offentlige burde gribe mere ind: "Her er et job, og her en en mand. Så giv ham jobbet og giv ham chancen. Måske er han god nok alligevel.
Måske er han bare ikke så god til at reklamere for sig selv.

Hvis Joakim B. Olsen hævder at 2+2=4, så må jeg være enig med ham!
(Og hvis Hitler siger at 100 jøder+100 jøder=200 jøder så er jeg også enig med ham der! Det betyder dog ikke at jeg bifalder hans håndtering af dem.)
Og hvis han (Joakim) kan konstatere konkret at nogle blot ikke gider lave noget fordi merindtægten ved et job ikke er stor nok, så kan jeg også forstå ham på det punkt.

Men jeg udtrykker jo netop at politikerne er for optimistiske i deres tro på at enhver ledig kan få et job hvis blot han gider søge. For det tror jeg ikke at de ledige (rigtig mange af dem) kan.

Nogle har taget initiativ til at ledige kan komme på prøve med løntilskud fra det offentlige. Det er netop for at give dem en chance. Jeg kender selv en der blev ansat på den måde. Hun faldt god til og fik hurtigt et vikariat af den rigtige slags. Senere kom hun ind som fast ansat til alles glæde. Men hun var ikke blevet ansat uden denne chance, hvor det offentlige støttede hende.

Men de venstreorienterede har her på Pennen tordnet imod denne ordning. Det kan dog skyldes at de har oplevet dårlige erfaringer med tilskudsordningen.
Også det må man have forståelse for. For det kan nok give mulighed for at arbejdsgiveren kan slippe med lavere gagering af de ansatte.
Jeg tror dog at det offentlige kunne gøre mere for at få en kreativ formidling af jobs. Den hidtidige liberale model hvor den enkelte selv har ansvar for at søge giver mange vanskeligheder.
Så kommer opgivelsen og man resignerer måske med sin kontanthjælp. Det er en sump som mange desværre havner i. Og de kan ofte ikke selv komme op. At slå dem oven i hovedet hjælper ikke. De skal hjælpes ind i et job på lempelige startvilkår.

Men kan man arbejde, og er jobbet der - så bør man tage det og yde sit. Det gjorde jeg slev engang. Et job der på ingen måde fristede mig. Det lå langt udenfor mine interesser, og kollegerne var slet ikke min type af mennesker. Men man havde peget på mig og jeg tog det og arbejdede flittigt, indtil det halve år var gået og min uddannelse kunne begynde. Og at det job ikke var sundt for min ryg har jeg aldrig brokket mig over.

7 år siden
7 år siden

:D taget til efterretning og osse respekteret, da jeg i dit indlæg ser mere af dig, end i dit første indlæg. Og vi er enige, for så vidt det vi begge skriver om. 2 og 2 er 4 ja, men sådan mener jeg ikke Joakim B. Olsen udtrykker sig. Han påstår, at alle kan - hvis vil og gider få en Phd. Og her tror jeg nu, at selv du må give mig ret i at hverken fysisk eller teoretisk ville den udmelding kunne bevises.
Og jeg som du - har også måtte se en uddannelse ryge i spanden og fandt heldigvis at min hobby kunne være og blev en levevej gennem godt 28 år. Alle finde den sandhed, gennem kortere eller længere tid i livet - sporskifterne indfinder sig!
De røde eller venstreorienterets politik ang. støtte ordninger for at fremme job, via praktik, tilskud, revalidering mv. kan jeg kun bifalde. For de højreorienterede vil så gerne at alle er deres egen lykkesmed. Det er jo blot venstre kontra højre politik mht. offentlige udgifter og statsadministrationen. Mindre offentlig service!
Med andre ord er politisk korrekthed - klar dig selv borger!
job og arbejdsvilkår skal kunne relateres, via løn, tid, opgave og ikke mindst atmosfæren på pladsen. En form for ligevægt om du vil.
Jeg har selv haft et job i en spillehal, aften og weekender. 3 hverdage fra 17 - 23,30 fredag 14-23,30 samt hveranden weekend lør og søn fra 9,30,-23,30 og læg til det gæster der forventer at vinde altid. Et meget negativt miljø, dårlige arbejdstider og hold fast ca. 190 timer pr. måned for knap 23000 før skat. Men det var et job! Det gør jeg aldrig mere :D 3½ år i den stilling var rigeligt.
jeg havde dog 6 andre job oveni. så doven er jeg næppe.

7 år siden
7 år siden

Et eksempel på et af de alvorlige velfærdsproblemer og manglende politisk ansvar.
http://videnskab.d...hjaelp-til-ledige

Med venlig hilsen
Kattegat

7 år siden
7 år siden

Og så er det slået fast :D
Måske forstår min kommune mig? "lotto"

7 år siden

Besvar debattråd

Debatten velfærds farisære i tugthuset port er startet 18/09-2016 00:35 af Søren Wellendorph (Villain) og er placeret under Religion, politik og samfund.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

0Astronautens Poetik
2 dage, 17 timer siden · Tungnemt
0Løn er tabu
2 dage, 23 timer siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
6 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
16 dage siden · AnsuLa
2Digtteknikker: GAS-sætninger
1 måned, 5 dage siden · Tungnemt
4Dage med Ralf.
1 måned, 5 dage siden · MollyTrine
10Berøringsangst mht. kommentarer?
1 måned, 28 dage siden · David H
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
2 måneder, 9 dage siden · Kafkaesque
43Dagens DJ
2 måneder, 12 dage siden · Ansu
5Digtteknikker: undgå adjektiver
2 måneder, 13 dage siden · Tungnemt
25Digte
2 måneder, 16 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
2 måneder, 17 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
2 måneder, 21 dage siden · Ansu
1Politiken promoverer pædofili
2 måneder, 22 dage siden · David H
6Overgreb er tortur - lovforslag
2 måneder, 24 dage siden · Ansu
1Kreative hjemmesider
2 måneder, 24 dage siden · Tungnemt
4163Dagens ord
3 måneder, 1 dag siden · Savanti
11Hvad sker der for, at ingen læser m...
3 måneder, 15 dage siden · Løvinde
1Hjælp til et spørgsmål i Adventure ...
3 måneder, 24 dage siden · Skriverkunstner
3Fortivlet: Ægteskab uden romantik -...
3 måneder, 27 dage siden · Maria77
8Poesi forlag søges
4 måneder, 5 dage siden · heksemutter
3Dagens Dok
4 måneder, 19 dage siden · HamDenKorte
5God digital bogside
4 måneder, 19 dage siden · HamDenKorte
3Dansk eller Engelsk?
4 måneder, 20 dage siden · cell
5Dagens Sketch (del en sketch/joke)
4 måneder, 21 dage siden · HamDenKorte
8Hjælp og råd vedr. Økonomisk værgem...
4 måneder, 25 dage siden · David H
162Hvad er du taknemmelig for i dag?
4 måneder, 25 dage siden · Ansu
2Voldtægts-kultur
4 måneder, 25 dage siden · Ansu
3Forlags forretnings-model
4 måneder, 28 dage siden · Ansu
521Kontraster
4 måneder, 28 dage siden · Brehmer
5Jeg er ny og vil gerne rigtigt i ga...
5 måneder siden · Skriverkunstner
3Din yndlings kirken salme sang
5 måneder siden · Skriverkunstner
34Hvad inspirerer dig
5 måneder siden · Skriverkunstner
6Word og teknik.
5 måneder, 7 dage siden · MollyTrine
3Egen hjemmeside⁸
5 måneder, 23 dage siden · David H
1Skrivekonkurrence
5 måneder, 27 dage siden · grkemacar
4Vedrørende litteraturtidsskrifter
7 måneder, 8 dage siden · heksemutter
0Den kærlighed
7 måneder, 19 dage siden · MariaMolgaard
16Jeg bliver udgivet!
7 måneder, 20 dage siden · Bahlsen
38'Penge'
7 måneder, 24 dage siden · Denungeblødende...
4Til dem der skriver romaner...
8 måneder, 10 dage siden · MollyTrine
2Skrivekonkurrence
9 måneder, 23 dage siden · heksemutter
4Kronikkonkurrence
9 måneder, 24 dage siden · heksemutter
0Efterlæsning af betalæsere til min ...
9 måneder, 25 dage siden · grkemacar
4Venne/følge liste.
10 måneder, 6 dage siden · Ansu
1Spørgeskema; Hjælp mig lige med min...
10 måneder, 6 dage siden · Snowlion
0Hvilket forlag passer til min bog?
10 måneder, 20 dage siden · David H
1Pennemakker efterlyses (ihærdigt)
10 måneder, 29 dage siden · ScribblyCat
4Brug af ordet 'dog'
11 måneder, 4 dage siden · Filia

Religion, politik og samfund

1Politiken promoverer pædofili
2 måneder, 22 dage siden · David H
6Overgreb er tortur - lovforslag
2 måneder, 24 dage siden · Ansu
3Dagens Dok
4 måneder, 19 dage siden · HamDenKorte
162Hvad er du taknemmelig for i dag?
4 måneder, 25 dage siden · Ansu
2Voldtægts-kultur
4 måneder, 25 dage siden · Ansu
3Din yndlings kirken salme sang
5 måneder siden · Skriverkunstner
11Filosofi
1 år, 1 måned siden · Bullensohn
4Tro og juletid
1 år, 4 måneder siden · Inghard
42Menneskerettighederne
2 år siden · BjørnLangkilde
11Troen og kirken
2 år siden · MariaMolgaard
3Gør ægte kærlighed blind?
2 år siden · dino
22Lykke
2 år siden · Engbo
137Virus
3 år siden · dino
46Big Brother Is Watching You!
3 år siden · Wernn
3Socialkonstruktivisme og socialkons...
3 år siden · Wernn
0Regering ser rødt. Apoteket .dk
3 år siden · Savanti
105Skyder de; fordi, der er krig?
3 år siden · Wernn
230Forbyde kritik?
3 år siden · Engbo
11Metwo-two
3 år siden · dino
11668
3 år siden · Wernn
26JULEN
3 år siden · Wernn
14Aftægtens objektive problem
3 år siden · dino
185Den frie verdens leder
3 år siden · Wernn
0Kringsat
3 år siden · Engbo
221Hvad betyder én menneskehed for dig...
4 år siden · Wernn
27SAS
4 år siden · Morpheus
379Gud
4 år siden · Wernn
19Penge-tro vs. religion eller?
4 år siden · dino
5Verdens økonomi
4 år siden · dino
4Nytårstalen
4 år siden · dino
117Statsborgerskab
4 år siden · Wernn
12Julens indlæg
4 år siden · dino
65Demokrati
4 år siden · Wernn
39Løsrivelse - af provinser og hele l...
4 år siden · Wernn
44Forskningsprojekt om konflikt og ko...
4 år siden · Wernn
109Homofobi
4 år siden · leviP
5Pengetroen
4 år siden · Wernn
53Politiske ideologier anno 2019
4 år siden · Wernn
1Det store intet
4 år siden · dino
0Sekterisk aggression
4 år siden · dino
2Uartige børn i gamle dage og idag
4 år siden · Engbo
30Kristendom
4 år siden · Engbo
23folkeafstemning
4 år siden · Engbo
63Hvad er meningen med livet?
4 år siden · dino
74På'n igen.
4 år siden · Engbo
8Bøn
5 år siden · Morpheus
32Politik .
5 år siden · Engbo
2Folkepension - hvornår?
5 år siden · dino
47At rejse er at leve?
5 år siden · Inghard