Ordet er frit · Noget galt i halsen? Sprog og biologi.

7 svar
Senest opdateret 4 år siden · 3 bruger(e) deltager
7 år siden

Jeg har netop truet med at oprette en ny tråd omkring visse principielle parametre ved vores sprog. Jeg vil lægge mig mod den biologiske side. Ikke mindst fordi vort sprog er biologisk bestemt.

Hvorfor nu det? Har sprog ikke principielt en universalitet, der gør biologiens konkretisering uinteressant? Jo, på en måde. Men biologien er en vinkel som er interessant fordi den måske ikke altid har alles opmærksomhed. Og det vil jeg komme ind på her.

Til sagen:

Har I prøvet at få noget galt i halsen? Sikkert. Har I også tænkt over at det kan være livsfarligt? Har i så spurgt jer selv, hvorfor et sådant problem eksisterer? Burde evolutionen ikke for længe siden have ryddet denne misère af vejen?
Svar følger!

Hvordan er sproget opstået? Og hvad er egentlig sprog? Sprog er en metode til at udveksle informationer imellem en arts medlemmer og herigennem skabe virkninger der har forskellige positive eller negative indflydelser på disse individers liv.
Sproget kunne principielt opstå på mange måder, og gør det faktisk også. Man kan lave lyde ved at slå på en hul træstamme med en kæp og opnå at andre kommer nærmere. Eller man kan sende røgsignaler som andre kan se med deres øjne.
Men her skal vi beskæftige os med de signaler der kan opstå, når vejrtrækningsorganerne ved deres luftbevægelser kan skabe hørbare lyde af forskellig art.
Løver kan brøle, hunde kan gø og også mennesker kan sætte bindevævsflapper i resonans således at visse lyde opstår. Endnu er sproget ikke opstået! Men menneskene har fundet ud af at visse bestemte lyde kan repræsentere visse begreber eller meninger, og hver gang disse lyde dannes, vil de ALTID have denne betydning. Hermed er sproget faktisk til stede. Nu gælder det bare om at skabe nuancer, så mange flere begreber kan repræsenteres af flere forskellige lyde.
Vejrtrækningen er faktisk ikke særlig egnet til dette formål. Men vi har opdaget, at hvis tyggeorganerne inddrages, kan lydene moduleres og ændres på fantastisk mange måder.
Det er derfor afgørende for et nuanceret sprog at vejrtrækningsorganet og spise/tyggeorganet har forbindelse til hinanden.
Derfor har udviklingen aldrig ladet individer med en farlig forbindelse imellem spise og vejrtrækningsorganerne uddø. For den sproglige mulighed har givet dem så mange fordele, at disse mere end opvejer risikoen for at dø af kvælning.

Et ideelt designet menneske ville have et selvstændigt sprogligt organ, et herfra isoleret vejrtrækningsorgan og et spiseorgan der ligeledes intet har med de øvrige at gøre.
Når det ikke er således, skyldes det nok at sproget som vi kender det er kommet til siden og er blevet afhængigt af at luften fra vejrtrækningen ledes igennem munden, hvor lydene kan varieres.

Man kunne spørge sig om sproget som begreb simpelthen er noget artsspecifikt, som ikke har en begrebsmæssig universalitet.
Men det er jeg nok ikke enig i. Sprog har ligesom matematik generelle "sandheder."
Men hos os hænger sproget sammen med denne oprindeligt uheldige forbindelse imellem to organsystemer, der ellers intet har med hinanden at gøre.
Det er ikke ligefrem intelligent design. Men det fungerer. Jeg kan dog ikke tro på at sproget som noget i menneskehjernen virkende kan være meget ældre end vore tidligste luftvejslyde eller anden støjende adfærd.

7 år siden
7 år siden

Dino, du skriver:
"Et ideelt designet menneske ville have et selvstændigt sprogligt organ, et herfra isoleret vejrtrækningsorgan og et spiseorgan der ligeledes intet har med de øvrige at gøre."

Undskyld mig, Dino, men jeg forstår dig ikke. Hvordan skulle et sådant ideelt menneske se ud? Har du prøvet at tegne det?

Jeg synes tværtimod, at skaberen (evolutionen) har vist sig overordentlig kreativ ved at bruge én enkelt kanal til 1) fødeindtagelse, 2) sproglig kommunikation og 3) iltning af blodet - ja, samme kanal bruges neden for til 4) luftudslip og 5) affalds-udskillelse.

Nå, men jeg har nok ikke forstået meningen med denne tråd.

7 år siden
7 år siden

Tak, Hemingway.

Prøv at tænke helt forfra. Hvis du skulle konstruere et individ, hvor der var funktioner til iltning af blodet, findeling af fødeemner osv. og du ville muliggøre en kommunikation med andre artsfæller - hvordan ville du da gøre?
Ville du lave tankeoverføring? Et digitalt display? Eller en selvstændig ting der kunne skabe lyd eller lys effekter der kunne tydes af artsfællerne?
Jeg tror ikke du ville lade sproget håndtere som en bifunktion af iltorganet og madknusningsorganet. Og slet ikke hvis kombinationen kunne resultere i kvælning fordi maden havner i iltorganet.
Vort sprog skabes ved at kombinere iltning med madknusning/synkning. Vi har ikke et selvstændigt sprogorgan. Vi har stemmelæberne, og de yder stor hjælp.

Det er vor evne til at tale og synge der har skabt vort begreb om sprog som sådant.

Hvis blodets iltning kunne ske i et organ der lå fjernt fra munden (for eksempel i læggene) ville dannelsen af vort sprog være sket helt anderledes, hvis det overhovedet var kommet.

7 år siden
7 år siden

"Hvis blodets iltning kunne ske i et organ der lå fjernt fra munden (for eksempel i læggene) ville dannelsen af vort sprog være sket helt anderledes, hvis det overhovedet var kommet."

Altså, Dino, det er den mest surrealistiske debat, jeg nogensinde har deltaget i.
Hvis nu læggene skulle bruges som iltningsorgan, så ville alt muligt skidt på vejen blive hvirvlet ind i "lægge-lungerne". Desuden ville man ikke kunne bevæge os på smult vand.

Så ville det være bedre at bruge overkroppen som lunge, sådan som fiskene, hvor gællerne jo er placeret.

Men gællerne er jo et overstået kapitel i pattedyrenes evolution.

P.S. - Vidste du, at vi dvs. det menneskelige foster, starter som fisk med rigtige gæller?

7 år siden
7 år siden

Man er nødt til at abstrahere. Det er et biologisk tilfælde at vejrtrækningsorganet er i så nær relation til tygge/synke-organet at disse kan samarbejde om at lave lyde der er nuancerede nok til at kunne danne et brugbart sprog.
Lungerne kunne jo, selv med aktuelle placering, have et hul til atmosfæren placeret midt på brystbenet, eller måske netop under, for at give bløde muskulære dele en chance for at kunne åbne og lukke efter behov. Naturen har nu engang maget det således at mund og næse sidder tæt sammen. Og derfor problemet.
For øvrigt kan en flue smage med fødderne, så andre placeringer af sanseorganer er ikke en helt syg tanke.
Det er klart at hukommelsen er en vigtig sparringspartner i vor sproglige dannelse.

Og denne nære relation imellem mund og luftrør som bevirker at spisning på en uforsigtig måde er forbundet med livsfare, er set fra et designmæssigt synspunkt et så stort flop, at kun sprogets stærke overlevelsesrelaterede egenskaber gør fortsat brug forsvarlig.
Den dialektiske udviklingstanke er derimod helt rationel og sandsynlig, mener jeg.
At få noget galt i halsen er en risiko vi må leve med. Man kunne få lavet en plastisk operation der adskilte spiseorgan fra vejrtrækningsorgan, men det ville koste sproget.

Menneskets embryonale begynderstadier har forskrækkende ligheder med andre dyrs.
I bunden af det voksne menneskes kranium sidder nogle knoglespidser der kaldes processus styloideus. (pga den spidse form) Disse stammer fra tidligere gællestadier.

7 år siden
4 år siden

Få små fejl.
Men det slæber sig over 51 % korrekt.
Så ingen kommentar. Tak for at henvise.

4 år siden
4 år siden

Tjah, jeg havde nu regnet med 52%!

4 år siden
4 år siden

@ #6 Flemming Dalsgaard (dino)

52 er over 51, der, hvor jeg kommer fra.

Wernn

4 år siden

Besvar debattråd

Debatten Noget galt i halsen? Sprog og biologi. er startet 05/10-2016 18:29 af Flemming Dalsgaard (dino) og er placeret under Ordet er frit.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

45Dagens DJ
1 dag, 22 timer siden · AnsuLa
4Digtteknikker: GAS-sætninger
7 dage siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
7 dage siden · Tungnemt
7Dage med Ralf.
23 dage siden · David H
0Astronautens Poetik
29 dage siden · Tungnemt
0Løn er tabu
29 dage siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
1 måned, 3 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 12 dage siden · AnsuLa
10Berøringsangst mht. kommentarer?
2 måneder, 24 dage siden · David H
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
3 måneder, 6 dage siden · Kafkaesque
25Digte
3 måneder, 13 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
3 måneder, 14 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
3 måneder, 17 dage siden · Ansu
1Politiken promoverer pædofili
3 måneder, 18 dage siden · David H
6Overgreb er tortur - lovforslag
3 måneder, 20 dage siden · Ansu
1Kreative hjemmesider
3 måneder, 21 dage siden · Tungnemt
4163Dagens ord
3 måneder, 28 dage siden · Savanti
11Hvad sker der for, at ingen læser m...
4 måneder, 12 dage siden · Løvinde
1Hjælp til et spørgsmål i Adventure ...
4 måneder, 21 dage siden · Skriverkunstner
3Fortivlet: Ægteskab uden romantik -...
4 måneder, 23 dage siden · Maria77
8Poesi forlag søges
5 måneder, 2 dage siden · heksemutter
3Dagens Dok
5 måneder, 15 dage siden · HamDenKorte
5God digital bogside
5 måneder, 16 dage siden · HamDenKorte
3Dansk eller Engelsk?
5 måneder, 17 dage siden · cell
5Dagens Sketch (del en sketch/joke)
5 måneder, 17 dage siden · HamDenKorte
8Hjælp og råd vedr. Økonomisk værgem...
5 måneder, 21 dage siden · David H
162Hvad er du taknemmelig for i dag?
5 måneder, 21 dage siden · Ansu

Ordet er frit

1Hjælp til et spørgsmål i Adventure ...
4 måneder, 21 dage siden · Skriverkunstner
3Dansk eller Engelsk?
5 måneder, 17 dage siden · cell
521Kontraster
5 måneder, 24 dage siden · Brehmer
1Spørgeskema; Hjælp mig lige med min...
11 måneder, 2 dage siden · Snowlion
1Pennemakker efterlyses (ihærdigt)
11 måneder, 26 dage siden · ScribblyCat
4Se verden i et nyt lys!
1 år, 1 måned siden · heksemutter
35Mellemgaard - et forlag i frit fald
1 år, 2 måneder siden · Bullensohn
5Er jeg den eneste, som savner en pe...
1 år, 3 måneder siden · Eddie
0Wadskjær Forlag
1 år, 3 måneder siden · RBAN
4Hvordan håndterer man skriveblokade...
1 år, 4 måneder siden · grkemacar
2Boganmeldelser
1 år, 6 måneder siden · Brit Skovgaard
140Dagens Vits
1 år, 7 måneder siden · leviP
27Chatten
1 år, 8 måneder siden · grkemacar
15Gang i lidt større projekter: Novel...
1 år, 8 måneder siden · Eddie
1Selvudgivelse, momsfritagelse og Am...
2 år siden · Turse
0Alt er relativt
2 år siden · Ansu
2Feedback søges til min novellepodca...
2 år siden · Stenfisker
4Hjælp ønskes til sangtekster
2 år siden · Den Lianer Gois...
0Presse meddelser
3 år siden · JesperSB
20Komplimenter
3 år siden · Prem
1DAGENS KÆRLOGHED
3 år siden · Engbo
6Dagens Dammark ,døde mink
3 år siden · Engbo
27Godt man ikke kan
3 år siden · Wernn
50Liv andre steder?
3 år siden · Wernn
157Læserbreve
3 år siden · Savanti
5Jalousi kontra .
3 år siden · Wernn
8Etik af begrænsninger for tekst
3 år siden · Emeli