Religion, politik og samfund · Døgnets drab.

4 svar
Senest opdateret 7 år siden · 4 bruger(e) deltager
7 år siden

Mærkeligt, som det hurtigt bliver en en del af hverdagen i nyhederne at " nu er der sket et drab her og der"
Man tager dårlig nok notits af nyheden.
Er vi blevet så hårhudet at det ikke rammer?
eller er det fordi vi tænker der er dem og os, som vi jo ikke er en del af?
Da jeg var ung, sagde de ældre" jeg kommer ikke på gaden efter det er blevet mørkt" er det også blevet virkelighed for mig nu.
Jeg nægter sku' at lade mig styre af frygt.
Hvad med jer, eller er det kun mig der har de tanker som mit indlæg.

7 år siden
7 år siden

I forbindelse med terrorisme er det flere gange blevet sagt, at hvis vi begynder ikke at gå på gaden eller andre steder af frygt, så har de vundet.
Noget af det samme gælder også helt almindelige drab, selv om gerningsmændende i de tilfælde ikke lige er bevidste om noget mål som terroristerne er. Så det er en yderst fornuftig holdning ikke at lade sig styre af frygt, det holder jeg på er det rigtige.
Når drabene fylder så meget i nyheder, så er det fordi det er effektivt salgsstof. Så ser det værre ud end det er. Men selvfølgelig kan jeg også blive bange for, at vi bliver alt for upåvirkede.

7 år siden
7 år siden

Dødsfald gør altid indtryk, særlig når det er voldeligt og særlig når det er børn. Men naturligvis vil det altid røre en mest, når de døde er nogen der står os nær. Skulle man sørge over alle der dør, kunne man lige så godt begrave sig selv med det samme. Kan vi feste og more os, samtidig med at flygtninge drukner i Middelhavet? Vi hjælper ingen ved at klæde os i sæk og aske.

da jeg var indlagt på hospital for en tid siden, døde patienten i sengen ved siden af mig på en ret voldsom måde. Hvad der gjorde mest indtryk var at se hvor resolut og effektivt personalet arbejdede med manden.

Bagefter kom en sygeplejerske og talte med os der ufrivilligt havde overværet dette. Om vi var chokerede. Jeg og en anden svarede, at chokerede var vi ikke, men naturligvis gjorde hændelsen indtryk. "Det må da være værre for jer Der er midt i det". - "Vi er jo vant til det," svarede hun. - Men vi var enige om, at naturligvis gjorde det indtryk, og det ville ikke være godt den dag det ikke gjorde. Man kan godt acceptere døden i alle sine forer, men den kan aldrig blive rutine.

Kåemer

7 år siden
7 år siden

Døden kommer naturligt. Inden for de næste 100 år vil syv milliarder mennesker dø.
Men døden er ikke en del af livet. Døden er livets modsætning.
Der er uendelig meget der stræber os efter livet. Men vi lever en vis tid fordi vi har et (mange) forsvar imod døden.
Det er når døden slår til på det forkerte tidspunkt at vi skræmmes. Og det sker desværre nok oftere og oftere. Eller gør det?
Vi bliver måske mere sårbare med tiden. For døden er taget bort fra hjemmene og ind på institutionerne. Bort fra den komfortable hverdag.
Gammelmor dør ikke længere inde i værelset ved siden af de yngres soveværelse.

Drab på unge mennesker er noget rod, som ikke bør ske. Hvis drab sker for at skræmme os, bør vi vel gøre alt for at sende et signal om at der skal mere til.
Men står man med ét lige i suppedasen er det svært at holde modet oppe.

7 år siden
7 år siden

Vi er i nyhederne proppet med informationer time for time, man kan næsten fornemme ud fra dem, at de skyder om hvert hjørne i byerne.
Jeg mener vi skal være varsom med at lade det fylde og ikke bare lade nyhederne køre nonstop, så det sætter stemningen i hjemmet.
Ja døden kan vi ikke undgå, men min ønskedød er at få en værdig afslutning og sove ind i den. Vh. Hanna Fink

7 år siden

Besvar debattråd

Debatten Døgnets drab. er startet 01/11-2016 02:55 af Hanna Fink (Fink) og er placeret under Religion, politik og samfund.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

2Krimikonkurrence Leitura
4 timer, 53 minutter siden · heksemutter
45Dagens DJ
4 dage siden · AnsuLa
4Digtteknikker: GAS-sætninger
10 dage siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
10 dage siden · Tungnemt
7Dage med Ralf.
26 dage siden · David H
0Astronautens Poetik
1 måned, 1 dag siden · Tungnemt
0Løn er tabu
1 måned, 2 dage siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
1 måned, 6 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 15 dage siden · AnsuLa
10Berøringsangst mht. kommentarer?
2 måneder, 27 dage siden · David H
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
3 måneder, 8 dage siden · Kafkaesque
25Digte
3 måneder, 16 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
3 måneder, 16 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
3 måneder, 20 dage siden · Ansu

Religion, politik og samfund

1Politiken promoverer pædofili
3 måneder, 21 dage siden · David H
6Overgreb er tortur - lovforslag
3 måneder, 23 dage siden · Ansu
3Dagens Dok
5 måneder, 18 dage siden · HamDenKorte
162Hvad er du taknemmelig for i dag?
5 måneder, 24 dage siden · Ansu
2Voldtægts-kultur
5 måneder, 24 dage siden · Ansu
3Din yndlings kirken salme sang
5 måneder, 29 dage siden · Skriverkunstner
11Filosofi
1 år, 2 måneder siden · Bullensohn
4Tro og juletid
1 år, 5 måneder siden · Inghard
42Menneskerettighederne
2 år siden · BjørnLangkilde
11Troen og kirken
2 år siden · MariaMolgaard
3Gør ægte kærlighed blind?
2 år siden · dino
22Lykke
2 år siden · Engbo
137Virus
3 år siden · dino
46Big Brother Is Watching You!
3 år siden · Wernn