Bøger, forlag og litterært · Er der nogen der lever af at skrive?

3 svar
Senest opdateret 7 år siden · 3 bruger(e) deltager
7 år siden

Økonomisk og ikke sjæleligt.. :)

Jeg har en drøm, som så mange andre - at leve af det jeg elsker - jeg drømmer om at blive udgivet en dag. Lige nu arbejder jeg på en roman - og det ser ud til at være den første der vil lykkes for mig at blive færdig med.

Jeg drømmer om at blive udgivet - tjene en god skilling på den, for at kunne skrue ned for mit almindelig arbejde (helt at stoppe almindeligt arbejde er nok utopi) og så skrive endnu mere ned af alle mine ideer. Jeg vil rigtig gerne en dag også skrive børnebøger for minoriteter - f.eks. handicappede. Og det kommer bestemt ikke til at gøre mig rig.

Så det er en drøm der må vente lidt.

Så mit endelig spørgsmål.. er der nogen der virkelig lever af deres forfatterskab? og hvad det følger med af usikkerhed osv. Men trods alt ikke laver meget andet end det.

Det er frygtelig svært at finde artikler om - nok fordi det er en sjældenhed i Danmark. Men måske gemmer der sig nogen herinde alligevel som har været så heldige at det de laver rammer en stor målgruppe?

7 år siden
7 år siden

Jeg lever ikke af at skrive - min sidste royalty var på 500 kr, så det ville vist være ret uklogt.:-) Men jeg kender nogle, der gør. De supplerer bogindtægterne ved at undervise i skrivning og i hvert fald i starten var dagpengene en god sikkerhed, men det er ret bøvlet, fordi forfattervirksomhed er en selvstændig virksomhed og så skal der jo modregnes i antal timer og så ender man med et stort nul til udbetaling.

Skriv alt hvad remmer og tøj kan holde. Et pænt antal sider på biblioteket giver bibliotekspenge.

7 år siden
7 år siden

Mange tak for svar. Så det sker - så er der også håb for mig en dag.
Det er frygtelig svært at presse skriverier en med et fuldtidsjob og et barn - så det kunne være skønt at kunne gå ned i tid en dag.

7 år siden
7 år siden

Ja, der er nogle der lever af at skrive :) Fx Dennis Jürgensen.

Andre supplerer med undervisning, foredrag og lignende.

På den her side kan du se, hvad de forskellige danske forfattere får i bibliotekspenge:http://www.bibliotekspenge.dk/

Det kan give dig en ide om, hvad det kræves for at tjene så og så mange penge (fx hvis du kender en forfatter som har udgivet x antal titler - så kan du se hvad han/hun har fået).

Vær dog opmærksom på, at der er forskel på om man skriver voksenbøger, børnebøger, billedbøger osv. når det kommer til udregningen af, hvor mange penge man får.

Det kan også være lidt tricky at gennemskue HVOR mange antal af forskellige titler bibliotekerne har købt. En dårlig lektørudtalelse trækker meget ned i salget. Også bare hvis den er lidt lunken.

7 år siden

Besvar debattråd

Debatten Er der nogen der lever af at skrive? er startet 11/11-2016 10:57 af Anja C og er placeret under Bøger, forlag og litterært.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

0Krimikonkurrence Leitura
20 timer siden · heksemutter
45Dagens DJ
3 dage siden · AnsuLa
4Digtteknikker: GAS-sætninger
9 dage siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
9 dage siden · Tungnemt
7Dage med Ralf.
25 dage siden · David H
0Astronautens Poetik
1 måned, 1 dag siden · Tungnemt
0Løn er tabu
1 måned, 1 dag siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
1 måned, 5 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 14 dage siden · AnsuLa
10Berøringsangst mht. kommentarer?
2 måneder, 26 dage siden · David H
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
3 måneder, 8 dage siden · Kafkaesque
25Digte
3 måneder, 15 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
3 måneder, 16 dage siden · Ansu

Bøger, forlag og litterært

8Poesi forlag søges
5 måneder, 4 dage siden · heksemutter
3Forlags forretnings-model
5 måneder, 26 dage siden · Ansu
4Vedrørende litteraturtidsskrifter
8 måneder, 7 dage siden · heksemutter
0Hvilket forlag passer til min bog?
11 måneder, 19 dage siden · David H
0Erfaringer med forlagene Wadskjær o...
1 år siden · Asger Nørlund
0Harry Potter - for yngre børn?
1 år, 3 måneder siden · Løvinde
7Anbefalinger til forlag?
1 år, 8 måneder siden · Krimi4Y
4Søger kritik af Digtsamlings opsætn...
2 år siden · Ansu
3Valg af forlag til digtsamling
2 år siden · belmindelig
0Presse meddelse.?
2 år siden · JesperSB
75Bibelen
2 år siden · Engbo
11Brug af kommentarer?
2 år siden · Pia Hansen
20En udfordring med Den fede mand af ...
3 år siden · Morpheus