Religion, politik og samfund · Et eventyr

5 svar
Senest opdateret 7 år siden · 3 bruger(e) deltager
7 år siden

Jeg vil fortælle et lille eventyr.

En velhavende mand havde tolv børn. De elleve af dem artede sig godt, de fulgte farens leveregler og han belønnede dem derfor og sørgede for, at de havde det godt.
Men den tolvte søn skejede ud. Han kastede sig ud i hor og druk. Faktisk havde han det mægtig sjovt, men desværre, det var kortvarigt. Han prøvede også at få sine brødre og søstre med, men de tog i foragt afstand fra ham.
Faren advarede ham gang på gang, men til slut blev det for meget, så han fik den vanartede søn fanget ind og anbragt i et rum i kælderen. Så ansatte han et par stærke mænd, som skulle give ham en omgang pisk hver dag. Til at spise fik han kun halvt fordærvede levninger fra køkkenet.
En gang imellem holdt faren selskab for de gode børn, og det var overdådigt. Men den slemme søn fik en ekstra omgang prygl den dag.

Hvad synes I om den far?

P.S. Hvor moren er henne i dette, ved jeg ikke, men hun havde i alle tilfælde ikke noget at sige.

Kåemer

7 år siden
7 år siden

"Den tolvte søn skejede ud, kastede sig ud i hor og druk"
Med den formulering er det objektivt meddelt at sønnen gør noget forkert.
Men faderen har magten og selv efter en periode med straf, viser han ingen tegn til at kunne tilgive. Han bliver bare ved. Og han må overtage rollen som den slemme af dem. Han viser sig som et dumt svin og dertil en pædagog af allerværste skuffe.

Men Kåemer - der er vist en mening med fablen?

7 år siden
7 år siden

Diktatur og frihedstrang er uforenlige størrelser, da diktatorer sidder på flæsket og kan kaste smuler til hoben og modstandere for løverne.

Med venlig hilsen
Kattegat

7 år siden
7 år siden

Naturligvis har jeg en bagtanke med det lille eventyr.

Det er jo sådan Gud fremstilles af de store religioner. Jeg læser Koranen i øjeblikket, og det forbløffer mig, at Gud fremstilles som god, langmodig og kærlig, men samtidig truer han med helvedes flammer på hver eneste side.

Men helvedeslæren er jo også en del af kristendommen. I den danske Folkekirke er den blevet nedtonet så den næsten er forsvundet. Men den er der jo.

Gud er den kærlige fader, som udbreder velsignelse til sine lydige børn, men er de ulydige skal de brænde i helvede til evig tid. Mens de salige nyder himlens og paradisets glæder, hyler og jamrer den øvrige menneskehed i de frygteligste pinsler.

Kåemer

7 år siden
7 år siden

Ja de store religioner truer med evig tortur til de ulydige. Det ville være imod menneskerettighederne, hvis det var menneskeer der stod for mishandlingen. Men det siges jo at mennesker ikke har rettigheder. Kun pligter.
(Det er kun i FN at man påberåber sig menneskerettigheder, og her handler disse rettigheder ikke om VORES rettigheder, men derimod om vores pligter. (Til at respektere religionen i de lande, hvor der i hvert fald ingen rettigheder ellers er.))

Hos nogle handler himlen om sex med jomfruer. Hos andre spilles der på harpe. (Men det er måske en metafor?)

Hvis djævelen findes, hvor er han så henne? Jeg tror ikke på sådan noget. Jeg gider heller ikke lade som om, for hvis Gud er der så gennemskuer han naturligvis let hykleri. Så det nytter ikke at spille hellig. Man bliver let kigget ud. Og sikker straffet for sit forsøg på at snyde sig til en plads på det tog der kører opad.

Hvis man må reklamere, kan jeg anbefale min fortælling på SAXO hvor hovedpersonen er djævelen. (Eller rettere den figur som man gennem historien har TROET er djævelen.)

7 år siden
7 år siden

Problemerne er fundamentalisterne. Alle religioner mildnes - nogle vil sige udvandes - med tiden. Det er sket med kristendommen. Den har ikke så mange kanter som islam, men den er jo også 600 år ældre. Så islam er lillebroren, og han er ikke kommet over den skrappe fase.

Kåemer

7 år siden

Besvar debattråd

Debatten Et eventyr er startet 12/11-2016 09:10 af Kåemer Asmussen (Kåemer) og er placeret under Religion, politik og samfund.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

44Dagens DJ
22 timer siden · AnsuLa
4Digtteknikker: GAS-sætninger
3 dage siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
3 dage siden · Tungnemt
7Dage med Ralf.
19 dage siden · David H
0Astronautens Poetik
24 dage siden · Tungnemt
0Løn er tabu
25 dage siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
29 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 8 dage siden · AnsuLa
10Berøringsangst mht. kommentarer?
2 måneder, 20 dage siden · David H
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
3 måneder, 1 dag siden · Kafkaesque
25Digte
3 måneder, 9 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
3 måneder, 9 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
3 måneder, 13 dage siden · Ansu
1Politiken promoverer pædofili
3 måneder, 14 dage siden · David H
6Overgreb er tortur - lovforslag
3 måneder, 16 dage siden · Ansu
1Kreative hjemmesider
3 måneder, 16 dage siden · Tungnemt

Religion, politik og samfund

1Politiken promoverer pædofili
3 måneder, 14 dage siden · David H
6Overgreb er tortur - lovforslag
3 måneder, 16 dage siden · Ansu
3Dagens Dok
5 måneder, 11 dage siden · HamDenKorte
162Hvad er du taknemmelig for i dag?
5 måneder, 17 dage siden · Ansu
2Voldtægts-kultur
5 måneder, 17 dage siden · Ansu
3Din yndlings kirken salme sang
5 måneder, 22 dage siden · Skriverkunstner
11Filosofi
1 år, 2 måneder siden · Bullensohn
4Tro og juletid
1 år, 5 måneder siden · Inghard
42Menneskerettighederne
2 år siden · BjørnLangkilde
11Troen og kirken
2 år siden · MariaMolgaard
3Gør ægte kærlighed blind?
2 år siden · dino
22Lykke
2 år siden · Engbo
137Virus
3 år siden · dino
46Big Brother Is Watching You!
3 år siden · Wernn
3Socialkonstruktivisme og socialkons...
3 år siden · Wernn
0Regering ser rødt. Apoteket .dk
3 år siden · Savanti