Religion, politik og samfund · Udvisning

58 svar
Senest opdateret 7 år siden · 5 bruger(e) deltager
7 år siden

Når jeg hører om en asylsøger eller indvandrer som gentagne gange begår kriminalitet, reagerer jeg som de fleste: "Smid ham ud af landet hurtigst muligt".

Men når jeg så får tænkt mig om, så tænker jeg: "Hvad skal det egentlig gøre godt for? Er det bedre, at han begår kriminalitet andre steder? Er det fair at lade andre overtage byrden?"

Langt tilbage i historien kunne kriminelle blive landsforvist. Den skik er da blevet afskaffet. Men det er som om den bliver genindført, dog ikke for landets egne borgere.

Vi kan ikke afskaffe kriminalitet ved at flytte de personer der begår den til et andet sted. Den eneste måde hvor man virkelig kan pacificere den slags mennesker er ved dødsstraf, og den skal vi forhåbentlig ikke genindføre.

Kåemer

7 år siden
7 år siden

Langt tilbage i historien var det vist ikke kun kriminelle der blev landsforvist...

Så vidt jeg erindrer historien om demokratiet, var det grækeren Demokrates der var opfinder, og i sin oprindelige form, samledes byen årligt for t finde byens "mest uønskede person".

Efter endt afstemning blev den pågældende så udvist...

Ret mig, hvis det sku være en erindringsforskydning.

Tilbage til emnet: Ja, hvis der er tale om kriminalitet ser jeg ingen grund til "opbevaring", men love og regler bør bøjes iblandt...
-erindrer noget om en gut der blev udvist for et par år siden, fordi hans fartbøde var for stor...

7 år siden
7 år siden

Hej Kåemer.

Jeg forstår godt det principielle i dit synspunkt. Det er dog lidt for globalistisk til min smag.
Når nogle kommer hertil for at søge om lov til at være her og de så takker for bistand og bolig ved at begå kriminalitet i større målestok, så synes jeg at det er rimeligt at give svaret nej til ansøgningen.
Så kan de for min skyld få nedsat straffen der hvor de havner.

Vi er rigeligt selvforsynende med kriminelle. Vi behøver ikke trækkes med folk udefra.

Men kriminalitet og kriminalitet ...
En begavet og tilmed flittig studerende bliver smidt ud fordi han arbejder lidt for meget og derved bryder en regel om hvor stor en del af tiden de studerer ... Det føles forkert for mig. Her må man kunne bøje reglen en smule og ikke skride til udsmidning. Han gjorde jo ikke en flue fortræd.

Men de der kun kan nasse og hertil udsprede had til Danmark og påvirke unge til at begå terror og drap på jøder - Det kan kun gå for langsomt med at få dem så langt væk som muligt.
Og når de tilmed har fået utallige advarsler om at de er på gale veje - ud med dem - nu.

7 år siden
7 år siden

Hej Dino

Nu er du altså lidt for banal. Du siger det som alle, eller i hvert fald de fleste vil være enige i - også jeg. Jeg har ingen medlidenhed med dem der begår kriminalitet. Vi kunne for den sags skyld smide vore egne kriminelle ud samtidig.

Men jeg prøver at gribe sagen an fra en anden vinkel. Hvad gavner det? Bør vi ikke klare vore problemer selv? Er det fair at kaste byrden over på andre?

Kåemer

7 år siden
7 år siden

Jeg synes ikke vi skal smide vore egne kriminelle ud. De er jo netop vore egne.
Hvis andre lande ville klare deres problemer, kan vi nok overkomme vore.
Udlændinge (ikke danske statsborgere) er netop ikke vort problem. Og hvis man begyndte at smide udlændinge ud som begår alvorlig kriminalitet, kunne det jo være det hjalp.

Vi er indtil videre et rigt land. Men med store årgange på pension og små til at arbejde, kan der hurtigt vendes op og ned på det.
Derfor gælder det om at minimere problemer, der ikke retteligt er vore. Og for øvrigt forøge værdiskabelsen, men det er en anden historie.

7 år siden
7 år siden

Dino

Mener du virkelig, at vi burde lukke af, og skabe vort eget lille paradis bag sikre grænser. Hvordan er det nu digtet lyder: "Du puslingland der hygger dig i smug, mens hele verden brænder om din vugge ..." Er det idealet? For mig lyder det noget klaustrofobisk.

Jeg ser Danmark som et åbent land (med de problemer det giver), som en del af Europa og i sidste ende af den vide verden.

Principielt mener jeg, at alle skulle kunne rejse frit og slå sig ned på jorden hvor de ville. Det har danskere jo altid gjort i tidligere tider. Men jeg ved da godt, at som verden ser ud i dag, er det ikke så enkelt og ikke principielt. Reguleringer er nødvendige, men idealet må vi altid have for øje.

Kåemer

7 år siden
 
Viser kun 10 af i alt 58 indlæg
7 år siden

Dino

Ja, det var måske en god idé at lære arabisk. Vi har i julen fået læst hele Koranen - på dansk, naturligvis. Men jeg har hørt at man først fuldt forstår den, når den læses på arabisk. Så måske ... Nå, det er jeg vist blevet for gammel til.

Op med humøret Dino. Du ser for tungt på det. Måske vi alle skal til at tale arabisk om få år. Det bliver da spændende.

Jeg er vist ikke særlig naiv. Bare fordi man ikke er sortseer som du. Jeg kan udmærket se alle farerne. Vi lever i en verden der nærmer sig det håbløse. Men bliver den bedre af at vi går og er ængstelige. Har vi ikke større mulighed for at påvirke den positivt, hvis vi selv er positive?

Godt nytår!

Kåemer

7 år siden
7 år siden

Nu er det egentlig ikke Koranen jeg tænker på her. Det er arabisk i almindelighed. Hvad folk siger på gaden og den slags. Og hvad drengene siger til læreren i skolen. Hvad de siger om de danske piger. osv. osv.

Det er et problem at landets autoriteter ikke forstår befolkningens sprog.

7 år siden
7 år siden

Måske er det nok et problem, at de taler arabisk indbyrdes, men et meget lille problem, synes jeg nok. Det er jo ikke sådan at myndighederne lytter med på alt vi siger til hinanden. Det håber jeg i hvert fald ikke. Men hold da helt kæft, hvis de hørte alt vi vælter ud af os mellem år og dag - på dansk, arabisk, urdu - ja der tales mange sprog blandt indvandrere. - Selvfølgelig skal de lære dansk. Vi er jo i Danmark, og dansk er jo vedens smukkeste sprog, er det ikke? Det synes jeg.

Kåemer

7 år siden
7 år siden

Rigtigt, Kåemer. Ikke til hverdag. Men i en tilspidset situation - for eksempel en demonstration på kanten af det lovlige - kan det være praktisk at højlydt udråbte budskaber faktisk kan forstås af politiet.

7 år siden
7 år siden

Sidste år sneg antallet af indvandrer ansøgere til politiuddannelsen sig op på de ønskede 4 %.
Dertil kommer, at såvel politiet og forsvaret i fremtiden vil respektere de nye danskeres religiøse helligdage og andre etniske ønsker i et rimeligt omfang.
Så mon ikke sprogproblemerne finder sin naturlige løsning, når vi begynder at acceptere såvel vore egne, som andres forskellighed.

Med venlig hilsen
Kattegat

7 år siden
7 år siden

Ja, Dino, men selvom de lærer aldrig så meget dansk, mon de så ikke i en demonstration på kanten af det lovlige alligevel ville falde tilbage på det arabiske. Og det samme udråbt på dansk, ville det være bedre.

Kåemer

7 år siden

Besvar debattråd

Debatten Udvisning er startet 06/12-2016 11:26 af Kåemer Asmussen (Kåemer) og er placeret under Religion, politik og samfund.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

0Krimikonkurrence Leitura
11 timer, 29 minutter siden · heksemutter
45Dagens DJ
3 dage siden · AnsuLa
4Digtteknikker: GAS-sætninger
9 dage siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
9 dage siden · Tungnemt
7Dage med Ralf.
25 dage siden · David H
0Astronautens Poetik
1 måned siden · Tungnemt
0Løn er tabu
1 måned, 1 dag siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
1 måned, 5 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 14 dage siden · AnsuLa
10Berøringsangst mht. kommentarer?
2 måneder, 26 dage siden · David H
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
3 måneder, 8 dage siden · Kafkaesque
25Digte
3 måneder, 15 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
3 måneder, 16 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
3 måneder, 19 dage siden · Ansu
1Politiken promoverer pædofili
3 måneder, 20 dage siden · David H
6Overgreb er tortur - lovforslag
3 måneder, 22 dage siden · Ansu
1Kreative hjemmesider
3 måneder, 23 dage siden · Tungnemt
4163Dagens ord
4 måneder siden · Savanti
11Hvad sker der for, at ingen læser m...
4 måneder, 13 dage siden · Løvinde
1Hjælp til et spørgsmål i Adventure ...
4 måneder, 23 dage siden · Skriverkunstner
3Fortivlet: Ægteskab uden romantik -...
4 måneder, 25 dage siden · Maria77
8Poesi forlag søges
5 måneder, 4 dage siden · heksemutter
3Dagens Dok
5 måneder, 17 dage siden · HamDenKorte
5God digital bogside
5 måneder, 18 dage siden · HamDenKorte
3Dansk eller Engelsk?
5 måneder, 18 dage siden · cell
5Dagens Sketch (del en sketch/joke)
5 måneder, 19 dage siden · HamDenKorte
8Hjælp og råd vedr. Økonomisk værgem...
5 måneder, 23 dage siden · David H
162Hvad er du taknemmelig for i dag?
5 måneder, 23 dage siden · Ansu
2Voldtægts-kultur
5 måneder, 23 dage siden · Ansu

Religion, politik og samfund

1Politiken promoverer pædofili
3 måneder, 20 dage siden · David H
6Overgreb er tortur - lovforslag
3 måneder, 22 dage siden · Ansu
3Dagens Dok
5 måneder, 17 dage siden · HamDenKorte
162Hvad er du taknemmelig for i dag?
5 måneder, 23 dage siden · Ansu
2Voldtægts-kultur
5 måneder, 23 dage siden · Ansu
3Din yndlings kirken salme sang
5 måneder, 28 dage siden · Skriverkunstner
11Filosofi
1 år, 2 måneder siden · Bullensohn
4Tro og juletid
1 år, 5 måneder siden · Inghard
42Menneskerettighederne
2 år siden · BjørnLangkilde
11Troen og kirken
2 år siden · MariaMolgaard
3Gør ægte kærlighed blind?
2 år siden · dino
22Lykke
2 år siden · Engbo
137Virus
3 år siden · dino
46Big Brother Is Watching You!
3 år siden · Wernn
3Socialkonstruktivisme og socialkons...
3 år siden · Wernn
0Regering ser rødt. Apoteket .dk
3 år siden · Savanti
105Skyder de; fordi, der er krig?
3 år siden · Wernn
230Forbyde kritik?
3 år siden · Engbo
11Metwo-two
3 år siden · dino
11668
3 år siden · Wernn
26JULEN
3 år siden · Wernn
14Aftægtens objektive problem
3 år siden · dino
185Den frie verdens leder
3 år siden · Wernn
0Kringsat
3 år siden · Engbo
221Hvad betyder én menneskehed for dig...
4 år siden · Wernn
27SAS
4 år siden · Morpheus
379Gud
4 år siden · Wernn
19Penge-tro vs. religion eller?
4 år siden · dino
5Verdens økonomi
4 år siden · dino