Hyggekrogen · Skam

5 svar
Senest opdateret 7 år siden · 3 bruger(e) deltager
7 år siden

Jeg tænker her på den norske ungdomsserie "Skam", som jeg er vildt begejstret for, skønt målgruppen er femten år. Men hva' - man går jo lidt i barndom. Jeg har set den hele, tre sæsoner, men problemet er, at jeg ikke forstår et ord af hvad de siger, og jeg har da boet i Norge i tolv år. Men det er det samme som med danske unge, at de mumler og snupper alle ord af når de taler, så er det altså svært at forstå.

Første sæson ligger på dr1 med undertekster, men de næste to har jeg bare set på norsk uden undertekster. Jeg får også meget ud bare af billedderne og et par ord her og der fanger jeg alligevel.

Men altså - er der andre her som ser den, og kender de et sted hvor man kan se den med undertekster.

Kåemer
.

7 år siden
7 år siden

Kåemer, jeg tror ikke du skal finde din manglende forståelse af det norske sprog i de unges udtale.
Jeg har selv lige rejst igennem Tyskland og har altid både talt og forstået sproget dernede.
Denne gang havde jeg besvær med at forstå selv gamle venner, når vi var flere samlet til en palaver.
Grunden var, fandt jeg ud af.
Jeg er simpelthen blevet døv for visse betoninger og opfatter kun halvdelen af det sagte.
Måske en god ting, så hører man jo heller ikke de overbærende let nedladende kommentarer, om gamle fjolsers forstokkede holdninger.

Med venlig hilsen
Kattegat

7 år siden
7 år siden

Kattegat

Du har ganske ret. Det er jo også et halvt århundrede siden jeg boede i Norge, så selvfølgelig er mit norske lidt rustent. Men jeg har nu alligevel haft norske kontakter, og har da også været deroppe mange gange.

Men så kom jeg i går ind på en anden udsendelse hvor de talte norsk, og da forstod jeg hvert ord. Det lettede.

Det er i øvrigt ikke bare de unges mumlen der er problematisk, Også de ældres og også danske. Det er som om yngre skuespillere for at komme væk fra gammeldags duartersprog er faldet i den modsatte grøft. Jeg mener at idealet må være at tale både naturligt og velartikuleret. Det er jo sørgeligt, at det kan være nødvendigt med undertekster når det er dansk eller et beslægtet sprog.

Kåemer

7 år siden
7 år siden

Jeg har lyst til at vise et glimt af, hvor genial den norske serie er, hvor godt handlingen, skuespillet og musikken spiller sammen. Og jeg tror det er første gang jeg set kærligheden mellem to unge mænd beskrevet så fint, ikke som et problem i sig selv, men som en forelskelse, med de problemer det kan medføre. Isak er for kort tid siden blevet svigtet af sin ven, Even, på en forfærdelig måde og er fortsat i sorg og chok, da forældrene inviterer ham på en kirkekoncert. Men midt under koncerten får han en sms fra vennen ...

Gå ind godt midtvejs her:
https://tv.nrk.no/serie/skam

Kåemer

7 år siden
7 år siden

Du kan vælge norske undertekster. Tryk på symbolet med en flad linje i nederst højre hjørne af vidoerne (lige til venstre for der, hvor skruer op og ned for lyden).

7 år siden
7 år siden

Vacca foeda

Hurra! Ja, der var den. Tusind tak. Jeg vil betænke dig i min aftenbøn.

Kåemer

7 år siden

Besvar debattråd

Debatten Skam er startet 10/12-2016 18:47 af Kåemer Asmussen (Kåemer) og er placeret under Hyggekrogen.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

0Krimikonkurrence Leitura
13 timer siden · heksemutter
45Dagens DJ
3 dage siden · AnsuLa
4Digtteknikker: GAS-sætninger
9 dage siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
9 dage siden · Tungnemt
7Dage med Ralf.
25 dage siden · David H
0Astronautens Poetik
1 måned, 1 dag siden · Tungnemt
0Løn er tabu
1 måned, 1 dag siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
1 måned, 5 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 14 dage siden · AnsuLa
10Berøringsangst mht. kommentarer?
2 måneder, 26 dage siden · David H
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
3 måneder, 8 dage siden · Kafkaesque
25Digte
3 måneder, 15 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
3 måneder, 16 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
3 måneder, 19 dage siden · Ansu
1Politiken promoverer pædofili
3 måneder, 20 dage siden · David H

Hyggekrogen

45Dagens DJ
3 dage siden · AnsuLa
26Dagens citat
3 måneder, 16 dage siden · Ansu
5Dagens Sketch (del en sketch/joke)
5 måneder, 19 dage siden · HamDenKorte
0Den kærlighed
8 måneder, 18 dage siden · MariaMolgaard
5Alternativer til Fyldepennen?
1 år siden · Arndal k
2I need a vacation ;-)
1 år, 2 måneder siden · DeuceF43
10But why?
1 år, 3 måneder siden · DeuceF43
3Færdig med digtsamling
1 år, 7 måneder siden · DeuceF43
5Blive til noget?
1 år, 7 måneder siden · DeuceF43
1Rette hylde?
1 år, 7 måneder siden · DeuceF43
0Erotisk billede tilladt?
1 år, 7 måneder siden · DeuceF43
1Hvad skal du i aften du lyst til at...
2 år siden · Provenceflemmin...
0HAR DU SET MÅNEN kl 17:30
2 år siden · MariaMolgaard
4Din søndag min søndag
2 år siden · AnnaPigen3
0Alexander Woods musiker
2 år siden · MariaMolgaard