Fyldepennen · Engelske tekster?

7 svar
Senest opdateret 7 år siden · 4 bruger(e) deltager
7 år siden

Hej fyldepennen

Jeg prøvede på et tidspunkt at uploade en engelsk tekst jeg har skrevet, men konstaterede at jeg ikke kunne uploade den da var engelsk. Er der nogen bestemt årsag til at man ikke kan uploade engelske tekster eller skyldes problemet at jeg har uploadet den under en forkert chance?

Mvh. DFN

7 år siden
7 år siden

Vi har tidligere fået at vide at engelske tekster ikke må komme med.
Der kan være flere årsager, men en god årsag er efter min mening, at man i så fald ikke kan forsvare at man diskriminerer tysk, tjekkisk, urdu og kinesisk.
Problemet ved disse fremmede sprog er at man ikke kan kontrollere hvad der står. Måske står der blasfemiske, injurierende eller racistiske ting i de tekster som Fyldepennens ledelse ikke kan stå inde for.
Men engelsk er da nemt at kontrollere? Ja, men hvad med gælisk som også er derovre fra? Er det en slags engelsk? Måske kan nogle ikke engelsk, men polsk? For dem er polsk naturligt.

Så man har sat grænsen ved dansk. Så har man styr på tingene.

7 år siden
7 år siden

Hej Dani

Det er for årevis siden bestemt, at Fyldepennen kun skal være for danske tekster, ud fra den tanke, at engelske tekster er der mulighed for mange steder, men meget få for danske.

Kåemer
.

7 år siden
7 år siden
#3

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

7 år siden
7 år siden

Hej

I retrospekt kan jeg egenlig godt årsagen til at man har set en grænse for hvilke sprog der kan ligges op. Jeg synes alligevel bare det er lidt synd da det netop sætter nogle grænser. Noget af det jeg elsker ved at skrive er nemlig at alt er muligt hvis du har fantasien til forestille dig det og sproget til at bakke det op. Det kan jo sagtens lade sig gøre at tjekke tekster for ting der ikke skal være der uden at kende pågældende sprog. Man bare opstille algoritme, der ud fra allerede kendte sprogdatabaser markere ukendte og uønskede fraser hvorefter de hurtigt kan undersøges og eller fjernes i stedet for at hele teksten tjekkes.

Okay, det var rart at vide og det skal jeg huske til en anden gang. Så må jeg nok bare droppe at lægge teksten op for. Den ikke rigtigt oversættes for så ryger alle rimene og versefødderne; jeg kan nemlig ikke rappe på dansk.

Mvh. DFN

7 år siden
7 år siden

Måske er det ikke lige "bare" at gøre sådan. Det handler jo ikke om ét sprog, men alle. Og hvor megen tid gider Pennens ledelse bruge på sådan noget?

Vi ved godt at der er meget engelsk med inde i kulturen i Danmark. Jeg kan godt forstå at der er noget der ikke rigtig fungerer på dansk. Selv synes jeg nok at Dansk er tilstrækkeligt ordrigt og nuanceret til at alle tanker kan udtrykkes. Men det ændrer jo ikke på at visse genrer er udviklet på engelsk baggrund og nok virker fjollede på dansk.

Yngre poeter af idag excellerer nok ikke i stilarter som "vi" kender fra Aakjær og Aarestrup.
Jeg tror dog man nok kunne "rappe" til "Jeg er havren," men nok ikke uden en humoristisk tone.

7 år siden
7 år siden

Hej

Nej, selvfølgelig sætter man sig ikke bare ned og programmere en algoritme. Jeg påpegede blot at det kunne lade sig gøre at rette sprog man ikke forstår rimelig simpelt ved brug af en algoritme, - ikke at de er nemme at lave.

Dansk som sådan er et rimelig nuanceret sprog med omkring 1 million ord at vælge mellem, så det er ikke problemet. Jeg har lidt svært at forklare hvorfor jeg foretrækker engelsk, da forklaring virker underlig og jeg har ingen fakta til støtte op om det med, men jeg skal prøve. Ud fra de emner jeg vælger, oplever jeg ofte at den måde hvorpå de engelske ord lydmæssigt ligger sig op af hinanden passer på engelsk end på dansk. Det behøver ikke gælde for alle og skyldes nok snare min skrivestil end det danske sprog.

Jeg skal ikke afvise at du har ret da jeg måtte google hvem Aakjær og Aarestrup for at finde ud af hvem de var. Jeg tror så mere det er et spørgsmål interesse end egenlig kunnen at knapt så mange unge skriver noget lignende. (har læst bøger på engelsk fra jeg var 13 år så jeg kender derfor næsten ingen danske forfattere. Så jeg er nok ikke den bedste til at udtale mig om hvad unge mennesker læser i dag)

Man kan sagtens rappe til "jeg er havren", det er bare utrolig svært da rytmen er så langsom.

Mvh.
DFN

7 år siden
7 år siden

Jo, du er nok bedre kvalificeret til at tal om unges litteraturvalg end jeg.

Jeg læser yderst lidt engelsksproget litteratur. Jeg skriver ind imellem engelske breve på jobbet, Men jeg ville aldrig vælge engelsk for sjov - altså til skønlitteratur.
Med hensyn til (sproglig) "smag" er jeg nok noget af det mest "kulturkonservative" på Fyldepennen.

Der er rigtig mange unge der interesserer sig for den stil du omtaler, og mon ikke de fleste foretrækker engelsk?
Selvom engelsk er et godt sprog - og sikkert på rigtig mange måder - så synes jeg det er en skam at så mange ikke synes at dansk dur til noget.

Den engelske ny premierminister Theresa May holdt for nylig en tale på TV. Det var skønt at høre hende tale. Hun kan formulere sig smukt. (Så kan man altid diskutere indholdet, men det er jeg ligeglad med i dene sammenhæng.)

7 år siden

Besvar debattråd

Debatten Engelske tekster? er startet 06/02-2017 14:35 af Dani F. Nagel (DenFrieNukleotid) og er placeret under Fyldepennen.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

45Dagens DJ
2 dage, 12 timer siden · AnsuLa
4Digtteknikker: GAS-sætninger
8 dage siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
8 dage siden · Tungnemt
7Dage med Ralf.
24 dage siden · David H
0Astronautens Poetik
29 dage siden · Tungnemt
0Løn er tabu
1 måned siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
1 måned, 4 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 13 dage siden · AnsuLa
10Berøringsangst mht. kommentarer?
2 måneder, 25 dage siden · David H
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
3 måneder, 7 dage siden · Kafkaesque
25Digte
3 måneder, 14 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
3 måneder, 15 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
3 måneder, 18 dage siden · Ansu
1Politiken promoverer pædofili
3 måneder, 19 dage siden · David H
6Overgreb er tortur - lovforslag
3 måneder, 21 dage siden · Ansu
1Kreative hjemmesider
3 måneder, 22 dage siden · Tungnemt
4163Dagens ord
3 måneder, 29 dage siden · Savanti
11Hvad sker der for, at ingen læser m...
4 måneder, 12 dage siden · Løvinde
1Hjælp til et spørgsmål i Adventure ...
4 måneder, 22 dage siden · Skriverkunstner
3Fortivlet: Ægteskab uden romantik -...
4 måneder, 24 dage siden · Maria77

Fyldepennen

4Venne/følge liste.
11 måneder, 3 dage siden · Ansu
23Kommentarer
1 år, 3 måneder siden · Ansu
3Høj opløsning billed redigering
1 år, 6 måneder siden · switch
2Fyldepennen
1 år, 6 måneder siden · Ansu
4NATO
2 år siden · Engbo
2Datid og fortid
2 år siden · Filia
0Musik
2 år siden · Savanti
3Hvis du kunne vælge
2 år siden · Engbo
2Hvordan finder jeg gamle debatter o...
2 år siden · Eddie
1Internationalt
2 år siden · MerakiPLyhne
27Skal vi starte et skrive- fortællef...
2 år siden · Anniina
2Navne
3 år siden · Engbo
2Må eller må man ikke?
3 år siden · Savanti
4Sortering af dagbog
3 år siden · Prem
1Er glad for at....
4 år siden · Eddie
2Hjælp - flyt af tekst til anden kat...
4 år siden · knudkp
3Sletning af profiler
4 år siden · NAHansen
2Har du osse været ude for det?
4 år siden · NAHansen
1Redigering af kategori efter public...
4 år siden · NAHansen
0Spam fra profilen : Ellen baby
4 år siden · knudkp