Fyldepennen · Fyldepennens start

35 svar
Senest opdateret 7 år siden · 14 bruger(e) deltager
7 år siden

Kan nogen fortælle mig, hvornår Fyldepennen blev oprettet? Jeg var selv med næsten fra begyndelsen, men har glemt hvornår det var. Er her andre tilbage fra den tid?

Kåemer

7 år siden
7 år siden

Jeg kom selv på i 2004, og jeg mener at Fyldepennen på det tidspunkt kun var få år gammel, måske er det omkring årtusindskiftet den er startet.

7 år siden
7 år siden

Hej Mons

Nåja, du hører jo også til den gamle garde. Der var mere liv i debatten dengang, hva'. - Jeg kom til at tænke på, at jeg jo kunne se hvornår jeg satte de første historier ind, og det var i 2003. Så det må jo have været kort inden da.

Kåemer

7 år siden
7 år siden

Ved copyright-symbolet står der 1999-2017, så starten ligger trolig tilbage til 1999.

7 år siden
7 år siden

Hej Kaemer
Ved et tilfælde stødte jeg for noget tid siden ind i kvinden der startede "fyldepennen" Lise-Lotte Gerding hedder hun. Hun skriver selv om hvad der startede pennen. k.h. Ulla

7 år siden
7 år siden

Hvor er det sjovt at læse om - jeg fik faktisk min første profil herinde ("Juwely") i 2003, var lige inde og kigge i gamle mails! Det føles godt nok som længe siden.

- Polina.

7 år siden
7 år siden

Du har ret Kåemer, der var mere gang i debatten den gang, hvad årsagen så end er. 1999, ja, tænk, at Pennen så virkelig har været her så længe.

7 år siden
7 år siden
#7

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

7 år siden
7 år siden

Angrebene på Fyldepennens debatforum har i årenes løb periodevis været ganske mange - berettiget eller det modsatte.
Mange indlæg mod debatforummet har gået på, at Fyldepennen hovedsageligt var for litterært interesserede og i mindre grad for debattører, der ikke bidrog med andet end meninger om dette eller hint.
Den modstand har i alle tilfælde afholdt undertegnede fra at oprette nye debatoplæg herinde.
Jeg synes, at det er lidt beklageligt, da Fyldepennens debatforum tidligere både var interessant og levende. Ligesom den gav plads for mange interessante meninger og holdninger, der tit vinklede tingene ret så uortodoks.
Jeg savner den da.

Med venlig hilsen
Kattegat

7 år siden
7 år siden

Erindrer også debatter 2006-08...
Sjove, omend de havde tendens til "at tabe tråden"...
-hvorfor blander Kenny sig ikke her?
Han burde næsten ku gi dato og år...
- ja. LiseLotte Gerding...
Det var hende der startede det hele...
Ca 97-99 tror jeg...

Hilsen levi

7 år siden
7 år siden

DK-Hostmaster siger oprettet 8. september, 1999, så en gang i det sene efterår 1999 passer nok meget godt.

7 år siden
7 år siden

Tak, weird...
Godt nok spøjs og effektiv vej at vandre...
-stort grin herfra
Levi

7 år siden
7 år siden

Ja, Fyldepennen blev startet i - 99. Jeg kom til i 2002. Dengang Lise-lotte Gerding kaldte sig Lottemor og man kunne deltage i de dengang livlige debatter uden at have en profil.
Når der ikke længere er så meget liv i debatterne skyldes det nok bl.a at man nu kan debattere på Facebook m.v.
Er stadig glad for at være med her. Meget. Men er ikke helt så aktiv som dengang i starten.

Vh. Pia H

7 år siden
7 år siden

Som blandet yder = både debatstarter, debatdeltager og indsender af egne "litterære" værker. vil jeg gerne sige min personlige mening:
Hvis ikke der på debatten også havde været deltagelse fra nogle der primært eller måske udelukkende har været debattører - så ville det godt nok have været en kedelig omgang. Der har været en perlerække af herlige slagsmål, hvor også andre end de "litterære" typer har været med. Og ikke kun slagsmål - bestemt også meget hvor man har kunnet lære noget man ikke vidste i forvejen.

7 år siden
7 år siden

Jeg kom til i 2002. Det var dengang man skulle have godkendt sin tekst hos en af de to moderatorer, inden det blev lagt op. Det er godt nok længe siden.

7 år siden
7 år siden

Åh ja. Når text så var godkendt, hvilket godt ku tá op mod et par uger, blev den somme tider flyttet til anden, og mere passende kategori...
Jo. Mor Lottes øje hvilede på Pennen!

7 år siden
7 år siden

I lighed med Pia Hansen tror jeg også, at Facebook og andre sociale medier gør meget til, at debatten er blevet stille. Andre debatfora på Nettet taler også om, at de er gået ned ad bakke, fordi folk nu debatterer disse sites. Her er det jo også lettere for de fleste at starte eget debatforum.
Jeg kan også huske, hvordan det nogen gange tog tid at få en tekst op, fordi den skulle godkendes. Har det ændret substansen i teksterne?

7 år siden
7 år siden

Jeg tror ikke, det har ændret substansen synderligt; når jeg læser gamle mails fra Lise-Lotte vedr. mine novelleindsendinger (i øvrigt helt tilbage til 2002 endda - wayback-maskinen kan være nyttig!), så var godkendelsesprocessen ikke præget af rettelser eller anden fokus på indhold. Det kan selvfølgelig have været anderledes for andre, men jeg mener - jeg var 16 år og skrev emo-historier på engelsk (det måtte man nemlig godt dengang)...

- Polina.

7 år siden
7 år siden

Jeg benytter ikke Facebook, men jeg formoder der eksisterer en slags "zuckerbergradar" som man bør holde sig under. Er den sag i orden, kan man vist råbe som man vil på ansigtbogen.
Også på Fyldepennen er der ret vide rammer for vore udgydelser, men der er nok et noget mindre publikum her.
Og det er det jeg kan lide ved Fyldepennen - dens relative lidenhed.
At "alle" er på Facebook gør min deltagelse klart kontraindiceret. Jeg gider ikke noget som alle gør.
Sært forøvrigt, at der ikke er opstået en konkurrent som hedder "Blækhuset!" Den er da lige til "højrebenet." (Eller skulle den hedde "tonerpatronen?")
Skulle man lave noget til den hele verden, kunne man kalde det for: "Gigaphone." Det synes jeg kunne være et godt navn. i hvert fald bedre end Facebook og Twitter.

7 år siden
7 år siden

Hvad med Kuglepennen eller Blyanten? :-)

7 år siden
7 år siden

Jovist, Mogens. Jeg kommer også i tanker om skifertavlen, som, med hensyn til formgivning, har en morsom lighed med en IPAD.

Tænk om man kunne sende en IPAD tilbage i tiden til skifertavlens dage og vise den til den "dybt reaktionære overlærer."

7 år siden
7 år siden

Ja, og den mest påfaldende lighed mellem skifertavlen og iPad er, at de er bedst egnede til korte tekster ;-)

7 år siden
7 år siden
#22

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

7 år siden
7 år siden

Det sidste, Engbo, levet du i hvert fald op til selv! Ellers har jeg da taget meget fejl. :-)

7 år siden
7 år siden

Jeg kom til i 2008. Det er blevet til ca. 125 tekster.
Kan godt huske Lottemor og at teksterne skulle godkendes inden de blev lagt ind. Sjovt at tænke på. Hvad mon hun var bange for?

Jeg har lært meget i løbet af årene.
Min situation er lidt en anden nu, fordi jeg er så heldig at få udgivet mine bøger fra et forlag.
Så synes jeg ,jeg er bundet af min kontrakt i forhold til, at Forlaget har førsteret til eventuelle nye tekster.
Men jeg slipper ikke Fyldepennen og de gamle bekendte her.

Jytte Westendahl

7 år siden
7 år siden

Engbo

"Det er vigtigt at alle meninger er afprøvet En enig konklusion er det bedste."

Det er jeg bestemt ikke enig i. Dette er jo et debatforum, ikke et parti, eller en forening der arbejder hen mod et bestemt formål. Vi skal ikke beslutte noget. Men vi kan berige hinanden ved at give udtryk for og forklare vort specielle syn på tingene. Måske kan vi endda flytte nogen.

Respekt for hinanden må være et nøgleord, og det er noget andet end enighed. Når debatten går højt kan nogen nok føle sig trynet, men normalt er det ikke hensigten, selvom det jo kan ske, at der ryger en finke af fadet. Det må man så tage med, og det gør heller ikke noget, hvis grundtanken er respekt..

Jeg har mange gange sagt, at jeg kan respektere alle slags meninger og livssyn, undtagen fundamentalisme. Og fundamentalisme forekommer ikke kun i religionen, men i alle livets forhold. Når nogen mener, at de sidder på den endelige sandhed, så er den gal.

Sandheden har mange aspekter, og er meget sjældent entydig.

Kåemer

7 år siden
7 år siden
#26

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

7 år siden
7 år siden
#27

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

7 år siden
7 år siden

Engbo

Ja hvad er sandheden? Son sagt i de foregående indlæg, så er den ikke entydig. Det gælder også dette.

Kåemer

7 år siden
7 år siden
#29

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

7 år siden
7 år siden

Ja, Engbo. Du har såmænd ret i det hele. Men de "sandheder" der når frem til os, uanset hvilke kilder vi bruger, har først været gennem en række filtre, og her tænker jeg ikke på egentlig censur, selvom den da også spiller ind. Trods al teknik, så er det mennesker der bringer disse "sandheder" frem til os, og om disse mennesker har den bedste vilje til at give os den rene klare sandhed, så har de deres egen indstilling, og da får sandheden let et lillebitte drejning. Og det er da også det der får mennesker til at bruge de medier, som de synes ligger nærmest deres egen indstilling.

Jeg har da prøvet at opleve begivenheder, som jeg så senere har set omtalt i avisen, og da var det ikke til at genkende. Og dette har været så, banale hverdagshistorier, som journalisten ikke har haft nogen grund til at fordreje. Hvad da med komplicerede verdensbegivenheder.

Som skrevet står: En lille surdej syrer hele dejen.

Kåemer

7 år siden
7 år siden

Nu ligner debatten sig selv: uanset hvad tråden handlede om, så ender den på det samme kæpheste. Kan det være en af årsagerne til, at mange ikke kommer på den så meget mere?

7 år siden
7 år siden

Det tror jeg ikke. Jeg tror mere - som sagt tidligere af andre - at folk har travlt med at debatere på Facebook nu.

7 år siden
7 år siden

Jeg er ikke på FB, Tweeter eller andre lignende medier, men har da fundet udveje for at give mine meninger til kende via læserindlæg i aviserne og andre fora.
Dog! - Savner jeg alligevel lidt den mere intime debatform, som tidligere var på Fyldepennen.

Med venlig hilsen
Kattegat

7 år siden
7 år siden

Samme her, selv om jeg må tilstå at jeg sjældent tjekkede debatterne herinde. De sidste mange år var jeg kun herinde for at chatte, men selv da kunne det være rart med en håndfuld debatter til at undersøge hvad der rører sig.

7 år siden
7 år siden
#35

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

7 år siden

Besvar debattråd

Debatten Fyldepennens start er startet 14/02-2017 09:06 af Kåemer Asmussen (Kåemer) og er placeret under Fyldepennen.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

44Dagens DJ
16 timer siden · AnsuLa
4Digtteknikker: GAS-sætninger
2 dage, 19 timer siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
2 dage, 19 timer siden · Tungnemt
7Dage med Ralf.
19 dage siden · David H
0Astronautens Poetik
24 dage siden · Tungnemt
0Løn er tabu
24 dage siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
28 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 8 dage siden · AnsuLa
10Berøringsangst mht. kommentarer?
2 måneder, 20 dage siden · David H
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
3 måneder, 1 dag siden · Kafkaesque
25Digte
3 måneder, 8 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
3 måneder, 9 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
3 måneder, 12 dage siden · Ansu
1Politiken promoverer pædofili
3 måneder, 13 dage siden · David H
6Overgreb er tortur - lovforslag
3 måneder, 15 dage siden · Ansu
1Kreative hjemmesider
3 måneder, 16 dage siden · Tungnemt
4163Dagens ord
3 måneder, 23 dage siden · Savanti
11Hvad sker der for, at ingen læser m...
4 måneder, 7 dage siden · Løvinde
1Hjælp til et spørgsmål i Adventure ...
4 måneder, 16 dage siden · Skriverkunstner
3Fortivlet: Ægteskab uden romantik -...
4 måneder, 18 dage siden · Maria77
8Poesi forlag søges
4 måneder, 27 dage siden · heksemutter
3Dagens Dok
5 måneder, 10 dage siden · HamDenKorte
5God digital bogside
5 måneder, 11 dage siden · HamDenKorte
3Dansk eller Engelsk?
5 måneder, 12 dage siden · cell
5Dagens Sketch (del en sketch/joke)
5 måneder, 12 dage siden · HamDenKorte
8Hjælp og råd vedr. Økonomisk værgem...
5 måneder, 16 dage siden · David H
162Hvad er du taknemmelig for i dag?
5 måneder, 16 dage siden · Ansu
2Voldtægts-kultur
5 måneder, 17 dage siden · Ansu
3Forlags forretnings-model
5 måneder, 20 dage siden · Ansu
521Kontraster
5 måneder, 20 dage siden · Brehmer
5Jeg er ny og vil gerne rigtigt i ga...
5 måneder, 21 dage siden · Skriverkunstner
3Din yndlings kirken salme sang
5 måneder, 22 dage siden · Skriverkunstner
34Hvad inspirerer dig
5 måneder, 22 dage siden · Skriverkunstner
6Word og teknik.
5 måneder, 29 dage siden · MollyTrine
3Egen hjemmeside⁸
6 måneder, 14 dage siden · David H
1Skrivekonkurrence
6 måneder, 19 dage siden · grkemacar
4Vedrørende litteraturtidsskrifter
8 måneder siden · heksemutter

Fyldepennen

4Venne/følge liste.
10 måneder, 27 dage siden · Ansu
23Kommentarer
1 år, 3 måneder siden · Ansu
3Høj opløsning billed redigering
1 år, 5 måneder siden · switch
2Fyldepennen
1 år, 6 måneder siden · Ansu
4NATO
2 år siden · Engbo
2Datid og fortid
2 år siden · Filia
0Musik
2 år siden · Savanti
3Hvis du kunne vælge
2 år siden · Engbo
2Hvordan finder jeg gamle debatter o...
2 år siden · Eddie
1Internationalt
2 år siden · MerakiPLyhne
27Skal vi starte et skrive- fortællef...
2 år siden · Anniina
2Navne
3 år siden · Engbo
2Må eller må man ikke?
3 år siden · Savanti
4Sortering af dagbog
3 år siden · Prem
1Er glad for at....
4 år siden · Eddie
2Hjælp - flyt af tekst til anden kat...
4 år siden · knudkp
3Sletning af profiler
4 år siden · NAHansen
2Har du osse været ude for det?
4 år siden · NAHansen
1Redigering af kategori efter public...
4 år siden · NAHansen
0Spam fra profilen : Ellen baby
4 år siden · knudkp
10Danmark
4 år siden · dino
16Chettoer
4 år siden · Engbo
5Norges bjerge
4 år siden · Engbo
0Lidt sjov med statestikken
5 år siden · knudkp
0Opfindelse til fyldepennen
5 år siden · Savanti
2Hvorfor ?
5 år siden · Brehmer
2Google
5 år siden · Savanti
6Skriveøvelser
5 år siden · Miss-Leth
0Sjovt!
5 år siden · knudkp
0Statestik
5 år siden · knudkp
2Statestikken der gik
5 år siden · knudkp
3Krav om 5 kommentarer før tekst kan...
5 år siden · Birkmand
2Grundvand . Spildevand .
5 år siden · dino
2Sekventielt
5 år siden · knudkp
0Varmepumpen .
5 år siden · Savanti
2Næsten 500 gange Lort på Pose
5 år siden · knudkp
0500 gange er Nedsmeltning set
5 år siden · knudkp