Fyldepennen · Digtsamlinger

10 svar
Senest opdateret 7 år siden · 5 bruger(e) deltager
7 år siden

Jeg har spekuleret på, hvorfor ingen samler deres digte i samlinger og på den måde sætter dem ind på Fyldepennen. Som det er nu oversvømmes pennen af enkeltdigte. - Jeg ved naturligvis, at nogle digte egner sig bedst til at stå alene, men samlinger kan da være gode, fordi de forskellige digte spejler og supplerer hinanden.

Kåemer

7 år siden
7 år siden

Der er nogen, der har gjort det fra tid til anden, men det er længe siden. Måske skyldes det, at det nu er blevet muligt at udgive dem som e-bøger.

7 år siden
7 år siden

Der er naturligvis digte som står bedst alene, helst længere digte der udgør et sluttet værk i sig selv. Ja før i tiden var der digtere der skrev hele romaner på vers, f.eks. Paludan-Müllers "Adam Homo" og Christian Winters "Hjortens flugt". En genre der vist helt er forsvundet. Andre digte står helst alene, f.eks. H.C. Andersens, Piet Hein og Halfdan Rasmussen, for bare at tage nogle tilfældige. Og så er der de samlinger der er opbygget omkring et bestemt tema eller en person, f.eks. den elskede.

Hver genre har sin berettigelse, men jeg skulle ønske at nogen ville samle deres digte i samlinger. Som det er nu dominere digtene hele Pennen, og man kan godt få det indtryk, at det overvejende er en digtside.

Kåemer

7 år siden
7 år siden

Jeg troede ikke man måtte lægge op i samlinger? Så vidt jeg husker, står der i reglerne, at teksterne der lægges op (foruden e-bøger) skal være enkelt-tekster, ét digt eller ét kapitel af en roman, fx.

7 år siden
7 år siden

Det forekommer mig, Kåemer at du har været inde på det før. (Jeg kan tage fejl!)

Og det er et godt spørgsmål. Dog tror jeg at svaret ligger ligefor.
Med nok ret få undtagelser vil pennefyldernes digte blive produceret et ad gangen, og når et digt er skrevet færdigt, har poeten en meget forståelig længsel efter at dele det med andre. Tålmod der rækker til års venten på flere digte, der i tal når op på dem der ofte ses i de digtsamlinger man ser udgivet på forlag, har nok kun de færreste og dermed mest indlysende poetiske talenter.

Når det er sagt kan jeg ikke tro at der fra Fyldepennens side skulle være noget til hinder for at indsende flere digte under en fælles, samlende titel, på samme måde som et enkelt digt kan bestå af mange adskilte strofer.
Ville et digt, hvor hver strofe var forsynet med en egen underordnende titel være diskvalificeret?

Et digt kunne være betitlet: "Processen." De tre strofer kunne nu betegnes: "Loven brydes," "Retten træder sammen" og "Dommen afsiges."
Det er dog ét digt.
Men en digtsamling kunne også have en samlende titel som for eksempel "Under vejr med mig selv," (for nu at vælge Rifbjerg.) Men under denne titel ligger nok mange andre titler på separate digte.

Jeg kan ikke dømme om reglernes ordlyd, men jeg har svært ved at tro at en digtsamling skulle afvises, hvis der blot er en fælles titel at referere til. Så kan det jo endnu fungere som en "EDB-mæssigt" simpel ting.

7 år siden
7 år siden

Jeg har da selv lagt en samling ud, ganske vist kun på fire digte, og ikke en kat har gøet af det.

Naturligvis skal det være et enkeltværk, men en samling hvor de enkelte digte på en eller anden måde hører sammen ER vel et enkeltværk.

Ganske vist er der regler her på Fyldepennen, men så rigide er de altså heller ikke.

Kåemer

7 år siden
7 år siden

Jeg har altid samlet mine digte i samlinger - det er vist blevet til 7-8 samlinger, og de afspejler hver for sig en periode i ens liv. Man bliver jo bedre og dygtigere, både med livet og med digtene.
En digtsamling fylder jo ordmæssigt nok det samme som en gennemsnitlig novelle. Men jeg ved ikke om reglerne tillader at man under digte sætter en samling ind?

7 år siden
7 år siden

Irene Haffner

Hvad skulle dog være begrundelsen for at forbyde digtsamlinger..

Kåemer

7 år siden
7 år siden

aner det ikke - men en samling med 25 digte på én gang er jo lidt fyldig - men vil da overveje det!
irene

7 år siden
7 år siden

Irene Haffner

25 digte i en samling her på Fyldepennen, efter som man jo ikke kan blade i den som en bog, men må tage dem i den rækkefølge de står.

Dels kommer det vel også an på hvor lange digtene er, og dels må man jo bruge almindelig sund fornuft. Hører digtene naturligt sammen.Nogle noveller er da også temmelig lange, for ikke at tale om at der ligger hele romaner her.

Kåemer
.

7 år siden
7 år siden

Romaner er også det, som læses og kommenteres mindst her på Pennen netop på grund af længden. Det er forståeligt nok, for hvor mange har tid mellem alt det andet, som vi jo skal passe?

7 år siden

Besvar debattråd

Debatten Digtsamlinger er startet 24/02-2017 13:54 af Kåemer Asmussen (Kåemer) og er placeret under Fyldepennen.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

45Dagens DJ
1 dag, 9 timer siden · AnsuLa
4Digtteknikker: GAS-sætninger
7 dage siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
7 dage siden · Tungnemt
7Dage med Ralf.
23 dage siden · David H
0Astronautens Poetik
28 dage siden · Tungnemt
0Løn er tabu
29 dage siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
1 måned, 3 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 12 dage siden · AnsuLa
10Berøringsangst mht. kommentarer?
2 måneder, 24 dage siden · David H
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
3 måneder, 6 dage siden · Kafkaesque
25Digte
3 måneder, 13 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
3 måneder, 13 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
3 måneder, 17 dage siden · Ansu
1Politiken promoverer pædofili
3 måneder, 18 dage siden · David H
6Overgreb er tortur - lovforslag
3 måneder, 20 dage siden · Ansu
1Kreative hjemmesider
3 måneder, 20 dage siden · Tungnemt
4163Dagens ord
3 måneder, 27 dage siden · Savanti
11Hvad sker der for, at ingen læser m...
4 måneder, 11 dage siden · Løvinde

Fyldepennen

4Venne/følge liste.
11 måneder, 2 dage siden · Ansu
23Kommentarer
1 år, 3 måneder siden · Ansu
3Høj opløsning billed redigering
1 år, 6 måneder siden · switch
2Fyldepennen
1 år, 6 måneder siden · Ansu
4NATO
2 år siden · Engbo
2Datid og fortid
2 år siden · Filia
0Musik
2 år siden · Savanti
3Hvis du kunne vælge
2 år siden · Engbo
2Hvordan finder jeg gamle debatter o...
2 år siden · Eddie
1Internationalt
2 år siden · MerakiPLyhne
27Skal vi starte et skrive- fortællef...
2 år siden · Anniina
2Navne
3 år siden · Engbo
2Må eller må man ikke?
3 år siden · Savanti
4Sortering af dagbog
3 år siden · Prem
1Er glad for at....
4 år siden · Eddie
2Hjælp - flyt af tekst til anden kat...
4 år siden · knudkp
3Sletning af profiler
4 år siden · NAHansen
2Har du osse været ude for det?
4 år siden · NAHansen