Bøger, forlag og litterært · Gode forlag (uden medfinansiering)

6 svar
Senest opdateret 7 år siden · 5 bruger(e) deltager
7 år siden

Jeg savner lidt en liste over gode forlag, hvor man ikke selv skal have penge op af lommen for at blive udgivet (jeg syntes at jeg har læst et sted, at den findes herinde, men har ikke været i stand til at finde den).

Jeg syntes bare det kunne være rart med lidt overblik over gode forlag, hvor man får en god kritik og bliver behandlet godt, selvfølgelig udover de gængse som Gyldendal :)

Selv har jeg haft gode oplevelser med det helt nye "forlaget POËTA" og har hørt rigtig meget godt om "Forlaget Vild Maskine"...

Men jeg er mere interesseret i hvad I ved? ;)

7 år siden
7 år siden

ordtanken virker som en god oversigt. Ved ikke lige hvordan man kan finde ud af om et forlag har medfinansiering. Jeg ved Mellemgaard hvertfald er medfinansiering. Der er vel næsten kun at prøve sig frem. At samle erfaringer herinde kunne være nice hvis folk ville det, så man kan danne sig et overblik.

7 år siden
7 år siden

Ingen af de store har medfinansiering.
Af de mellemstore er Tellerup og turbine rigtig gode forlag, der betaler det hele selv. Alvilda, Valeta, Silhuet, og Facet skulle også være gode og uden betaling.

De FLESTE forlag skriver det på deres hjemmeside, hvis du selv skal betale. Står der ikke noget om det, er det som regel forlaget der betaler.
HVIS de beder dig om penge, UDEN at skrivedet på deres hjemmeside, bør du holde dig fra dem.
(Generelt synes jeg du skal holde dig fra dem alligevel.)

Endeligt er det en god ide at tjekke forlagets profil, inden du sender til dem. Mange forlag har en profil, og det er fjollet at sende en voksenbog til et børnebogsforlag, eller en krimi til et fantasyforlag.

7 år siden
7 år siden

Tak Titken Toft og Jacob k

Ja, det er lidt en jungle - jeg kan umiddelbart heller ikke se den helt store fordel i medfinansieringsforlagene, udover det hjælp man få under processen...

7 år siden
7 år siden

Hvid du søger på google efter forlag dukker der rigtig mange op. Det er selvfølgelig vigtigt at du undersøger hvilke slags bøger forlaget udgiver og om dit manuskript vil passe ind.

Det er forskelligt om forlaget giver gode råd til, hvordan du kan stramme dit manus op, som udgangspunkt er det de færreste, som har tid til at give begrundet afslag, hvis du skulle modtage sådan et.

Der er også forlag som tager betaling for visse ydelser man kan få på manuskriptet, så det kan blive klart til udgivelse. Her skal man bare passe på så man ikke pludselig skal af med ekstra udgifter.

7 år siden
7 år siden

Ordtanken.dk skriver deres oversigt også kommer til at informere om forlaget har medfinansiering.

7 år siden
7 år siden

DreamLitt kræver heller ikke betaling :) Det samme gælder vist Carlsen

7 år siden

Besvar debattråd

Debatten Gode forlag (uden medfinansiering) er startet 11/03-2017 20:45 af Corby Wiley (Tiabisu) og er placeret under Bøger, forlag og litterært.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

45Dagens DJ
1 dag, 5 timer siden · AnsuLa
4Digtteknikker: GAS-sætninger
6 dage siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
6 dage siden · Tungnemt
7Dage med Ralf.
23 dage siden · David H
0Astronautens Poetik
28 dage siden · Tungnemt
0Løn er tabu
28 dage siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
1 måned, 2 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 12 dage siden · AnsuLa
10Berøringsangst mht. kommentarer?
2 måneder, 24 dage siden · David H
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
3 måneder, 5 dage siden · Kafkaesque
25Digte
3 måneder, 12 dage siden · Tungnemt

Bøger, forlag og litterært

8Poesi forlag søges
5 måneder, 1 dag siden · heksemutter
3Forlags forretnings-model
5 måneder, 24 dage siden · Ansu
4Vedrørende litteraturtidsskrifter
8 måneder, 4 dage siden · heksemutter
0Hvilket forlag passer til min bog?
11 måneder, 16 dage siden · David H
0Erfaringer med forlagene Wadskjær o...
1 år siden · Asger Nørlund
0Harry Potter - for yngre børn?
1 år, 3 måneder siden · Løvinde
7Anbefalinger til forlag?
1 år, 7 måneder siden · Krimi4Y
4Søger kritik af Digtsamlings opsætn...
2 år siden · Ansu
3Valg af forlag til digtsamling
2 år siden · belmindelig
0Presse meddelse.?
2 år siden · JesperSB
75Bibelen
2 år siden · Engbo