Skrivekonkurrencer · Skrivekonkurrence sparringsgruppe sparringstråd

19 svar
Senest opdateret 7 år siden · 5 bruger(e) deltager
7 år siden

Hej Pennen
Jeg overvejer at deltage i denne konkurrence:
http://www.forlage...ovellekonkurrence
Hvis du ikke gider læser linket, handler den om at omskrive et klassisk eventyr om til et moderne eventyr.

PT leger jeg med tanken om at omskrive drengen der ikke kunne blive bange til et bandemedlem der ALDRIG er bange og langsomt overtager det kriminelle miljø grundet hans frygtløshed. (I den oprindelige historie vinder han prinsessen og det halve kongerige.) I min historie skal han også have prinsessen, men historien slutter først, da han får en lille pige og bliver far. Først da lærer han frygten om at kende, og bliver meget bange for hvad der skal ske hende.

Hvad siger I til det?

Og har nogle lyst til at deltage i konkurrencen og være med i denne sparringstråd /gruppe? Tænker vi kan hjælpe hinanden i skriveprocessen?
Eller er der nogen der har en brandgod ide, de ikke selv gider bruge? Så kan de jo også dele den her.

Tænker vi også kan dele ideer og brainstorme lidt.

-K

7 år siden
7 år siden

Det lyder da som en god ide med en sparringsgruppe.

Synes dit plot lyder spændende.

Jeg har selv overvejet om jeg skulle skrive et bidrag til konkurrencen. Har en sped ide til tinsoldaten med at lave det om til en computerverden, hvor en slettet figur skal finde vejen tilbage til netop den computer, hvor hans brødre og den søde frøken et eller andet bor :-D

Jeg vil da gerne være med i sådan en gruppe.

7 år siden
7 år siden

Fedt :-)

Og lyder som en cool ide at lave tinsoldaten om til spil-figur :-) Men han skal næsten havde en glitch :-) Soldaten manglede jo et ben, så vidt jeg husker :-)

7 år siden
7 år siden

yes yes det har jeg skam tænkt på ;-) har lavet en masse notater. Jeg har bare ikke fået kigget mere på den. Men tænker at sådan en gruppe her vil være god til at sparke gang i eventyret :-D

7 år siden
7 år siden

Hvad er ideen med sparringsgruppe åg sparringstråd?
Jeg har omskrevet Den lille pige med svovlstikkene/tændstikkerne. Skulle vi alle lave en gruppenovelle hvor alle figurer kommer til at figurere? Eller sådan at vi skriver hver vores historier men at personerne i novellerne kommer i kontakt med hinanden?
Duppepennen

7 år siden
7 år siden

Næ, jeg tænkte bare vi kunne vende ideerne og kommenterer på plot, personer osv. Eventuelt søge gode råd.

Hvis man nu har svært ved en start, eller en slutning. Eller mangle en ide, eller bare godt kunne tænke sig at få lidt response på sin synopse.

Den slags.

7 år siden
7 år siden

Jeg må altså indrømme, at jeg slet ikke er gået i gang med at skrive på den endnu. Har lige et manus der skal gennemgåes, men regner med snart at hive fat i ideerne og se om jeg kan finde hoved og hale i dem. Og et egentligt plot har jeg heller ikke endnu

7 år siden
7 år siden

Tråden var også mest tænkt som en brainstorm til ideer!
Tornerose som narkoman, der går i koma?
Askepot som middelklassepige, der sniger sig med til fest på en rig klup?
Den grimme ælling om pigen der bliver drillet i klassen?
Andre gode?

Eller skal man hellere bibeholde de eventyrlige elementer, bare i en moderne verden?

Hvor meget skal men beholde af de originale eventyr? Skal de bare være lighedstræk eller skal det følge samme historie?

Hvad synes I er bedst?

7 år siden
7 år siden

altså jeg overvejede da at bruge nogle af samme elementer fra tinsoldaten, med hvad figuren kommer igennem og hvor mange gange. Gentagelse er jo en af de ting som definere et eventyr. Men tænker at man vel kan begge dele. Både følge den originale med twist eller kun at lade sig inspirere. Det er vel ikke udspecificeret i reglerne for at deltage?

7 år siden
7 år siden

Nej, nej. Det er helt frit hvad man gør. Ville bare hører hvad Pennen tænkte :-)

7 år siden
7 år siden

Jeg ved ikke, om jeg får tid til denne konkurrence, jeg håber det. Har altid tænkt, at skulle jeg gendigte et eventyr, skulle det være Historien om en moder, men en konkret idé har jeg ikke.

Jeg vil gerne beholde de eventyrlige elementer, er ikke så god til realisme. Spørgsmålet er så, om jeg vil komme lidt for langt væk fra det moderne. Synes, Jettes idé med tinsoldaten er pragtfuld.

Om man følger den oprindelige historie slavisk, kommer vel an på ens idé, hvad giver mening i historien.

7 år siden
7 år siden

Historien om en moder er da god og tidsløs? Og den kan vel ret let overføres til et morderne Danmark, eller?

Go for it! :-D

7 år siden
7 år siden

Jo da, temaet omkring død og overlevelse må siges at være aktuelt oven i købet. Men enten holder jeg mig til det strengt realistiske og så skal jeg researche en masse lægelige ting eller også skal jeg på en rejse efter Døden og så er det måske svært at se, at man er i et moderne Danmark.

Men jeg kan da godt mærke, at jeg er ved at blive lidt tændt. :-) Nu skal jeg lige have skrevet to kapitler på min bog og derefter skal jeg i princippet i gang med at skrive på toeren, men måske ...

Er du gået i gang med at skrive, Jacob?

7 år siden
7 år siden

Nej, jeg har samme problem som dig :-)
Jeg er ved at redigerer en roman og har en ude hos betalæsere. Og PT har jeg hver gang jeg er blevet færdig med den ene, fået den anden tilbage. Så jeg mangler det hul jeg skal bruge til at gå i gang. Hvilket, ikke for første gang, frustrerer mig.

Med fuldtidsjob og børn er der ALT for lidt tid, til at gøre det jeg virkeligt gerne vil! JO, at være sammen med mine børn er jo en af tingene, men jeg for stadig skrevet ALT for lidt!

Mon ikke der er mange her inde, der kender det problem :-)

7 år siden
7 år siden

Det der job tager alt for meget af ens tid. :-) Hvor gamle er dine børn? Mine er teenagere, så der er lys forude. :-)

Skal man mon skrive i en fortællende eventyrstil eller står det også frit for? Det gør det vel, tænker jeg.

7 år siden
7 år siden

Sad lige om læste konkurrencereglerne igen.
Der står :" Det valgte eventyr skal være genkendeligt og titlen skal være den samme som den oprindelige, men derudover må der gerne tvistes på handlingen; eksempelvis laves om på god og ond eller give eventyret en helt ny slutning."

For mig lyder det som at man skal kunne genkende det oprindelige eventyr i teksten. Er derfor lidt i tvivl om hvor meget man så kan ændre på historien.

Hvad tænker I om dette?

7 år siden
7 år siden

Tror du kan ændre ret meget, så længe grundtemaet er det samme.

EN askpot historie er jo bare en kvinde, der har det skidt men ender med at få prinsen mod alle odds. Der er så også det tvist i askepot, at hun mister ham igen og han skal finde hende. Ofte i form af en sko eller lignende som KUN askepot kan passe.

Mulighederne er ret vide, men jeg tænker det kunne være godt at bruge aktantmodellen, da den jo er grundstenen i det fleste eventyr.

Eller måske skulle man bare lade være, og gøre noget helt andet.

7 år siden
7 år siden

jeg springer fra denne her. Kan ikke nå at skrive den før deadline :-/

7 år siden
7 år siden

Det kan jeg desværre heller ikke. Brugte påsken på en masse nørklerier med Tågespind.

7 år siden
7 år siden

Jeg havde et andet eventyr, og så knokler jeg løs på at få en roman i tip top stand før den skal rejse ud til et forlag, så jeg har rigeligt om ørene. Påsken brugte jeg på at betalæse for en anden.

7 år siden

Besvar debattråd

Debatten Skrivekonkurrence sparringsgruppe sparringstråd er startet 12/03-2017 11:54 af Jacob k og er placeret under Skrivekonkurrencer.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

0Krimikonkurrence Leitura
4 timer, 19 minutter siden · heksemutter
45Dagens DJ
3 dage siden · AnsuLa
4Digtteknikker: GAS-sætninger
8 dage siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
8 dage siden · Tungnemt
7Dage med Ralf.
25 dage siden · David H
0Astronautens Poetik
1 måned siden · Tungnemt
0Løn er tabu
1 måned siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
1 måned, 4 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 14 dage siden · AnsuLa
10Berøringsangst mht. kommentarer?
2 måneder, 26 dage siden · David H
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
3 måneder, 7 dage siden · Kafkaesque
25Digte
3 måneder, 14 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
3 måneder, 15 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
3 måneder, 19 dage siden · Ansu
1Politiken promoverer pædofili
3 måneder, 20 dage siden · David H
6Overgreb er tortur - lovforslag
3 måneder, 21 dage siden · Ansu
1Kreative hjemmesider
3 måneder, 22 dage siden · Tungnemt
4163Dagens ord
3 måneder, 29 dage siden · Savanti
11Hvad sker der for, at ingen læser m...
4 måneder, 13 dage siden · Løvinde
1Hjælp til et spørgsmål i Adventure ...
4 måneder, 22 dage siden · Skriverkunstner
3Fortivlet: Ægteskab uden romantik -...
4 måneder, 25 dage siden · Maria77
8Poesi forlag søges
5 måneder, 3 dage siden · heksemutter
3Dagens Dok
5 måneder, 17 dage siden · HamDenKorte
5God digital bogside
5 måneder, 17 dage siden · HamDenKorte
3Dansk eller Engelsk?
5 måneder, 18 dage siden · cell
5Dagens Sketch (del en sketch/joke)
5 måneder, 19 dage siden · HamDenKorte
8Hjælp og råd vedr. Økonomisk værgem...
5 måneder, 23 dage siden · David H

Skrivekonkurrencer

0Krimikonkurrence Leitura
4 timer, 19 minutter siden · heksemutter
1Skrivekonkurrence
6 måneder, 25 dage siden · grkemacar
2Skrivekonkurrence
10 måneder, 21 dage siden · heksemutter
4Kronikkonkurrence
10 måneder, 22 dage siden · heksemutter
2Hvad med en skrivekonkurrence for f...
4 år siden · hermanøv
6Vind en forfatterkontrakt!
5 år siden · Crystal Butterf...
19Skrivekonkurrence sparringsgruppe s...
7 år siden · Babyangel85
3Hvad med en udfordring?
7 år siden · MIMIK
7Det her er en stram deadline men ha...
7 år siden · Marie Alexander
2Ikke en konkurrence, men en ide til...
7 år siden · HanneR