Helbred · Rent vand

6 svar
Senest opdateret 7 år siden · 5 bruger(e) deltager
7 år siden

Man skal drikke meget, særlig i min alder. Og helst vand, tak. Jordens dejligste drik. Jeg stiller derfor en kande frisk vand frem hver morgen, som jeg så drikker af i løbet af dagen. Eventuelt med påfyldninger.

Der er aldrig andet end rent vand i kanden, så man skulle ikke tro, der nogensinde var behov for at vaske den. Men efter nogle dage danner der sig et tyndt slimlag i kanden, og så må den have en omgang med sulfo og opvaskebørsten. - Hvad er det slimlag, hvad består det af, kan nogen svare på det?

Kåemer

7 år siden
7 år siden

Jeg oplever det samme som dig. Slimlaget består til at begynde med af mikroskopiske urenheder i vandet, som udfælder sig på bunden af kanden. Dette danner så grundlag for mikroskopisk dyre- og planteliv og hvad deraf følger. Det er ufarligt at drikke vandet i hanen, men en kande vand, der står urengjort med vand i flere dage i træk, bliver nærmest en petriskål med sit eget mikroklima.

7 år siden
7 år siden

Uha! Ja, jeg ved det jo godt, men det er godt at få sat ord på det. Jeg synes det er svært at få et fornuftigt forhold til bakterier. Dels vil jeg jo gerne undgå smittefaren, og dels vil jeg undgå hysteriet. Tænk hvis vi virkelig kunne se de milliarder af bakterier der omgiver os hver dag, som er i mad og drikke, kravler i vore senge og blander sig i vores elskedes kys. - Jeg har hørt en sige, at man ikke skal være bange for de tusindvis af bakterier man får i sig af et kys, for man kommer af med lige så mange.

Kåemer

7 år siden
7 år siden

Jeg tænkte på, at i dette litterære forum må der være en der kan skrive en gyser om en gal videnskabsmand der kommer på den ide at hvis bakterier var synlige for det blotte øje, ville det være lettere at bekæmpe dem. Han finder så en metode, så alle bakterier vokser så de bliver på størrelse f.eks. myrer. Kors, hvilket mylder det ville blive, og vi ville alle blive spist på et øjeblik.

Kåemer

7 år siden
7 år siden

Alt om, og i os er liv
Deres eget...
Bare se en Danablu, eller anden moden ost under mikroskop...
I min barndom forlød det, at man ska ha syv pund skidt om året...
-men vælg det nu med omhu
Det er ikke uden grund, at der er noget der hedder sidste salgsdag...
(Gælder vist også os?)

7 år siden
7 år siden

Hej

Der er bakterie alle steder hvor forholdene er fordelagtige - der er bakterier der kan overleve i vulkaner. Der findes både godartede og skadelige bakterier og vores immunforsvar er i stand til at håndtere en del så der er ingen grund at at gå i panik. Med meget få forholdsregler man kan undgå langt de fleste skadelige bakterier i ens vejrdag. VI som mennesker har halvanden kilobakterier i tarmene og i øjeblikket forskeres der faktisk hvad tarmfloraen betyder for vores krop. Der er for eksempel allerede blevet draget et link mellem tarmfloraens betydningen for ens vægt og generelle sundhed. En gyser om bakterier kunne være spændende, vil dog anbefale at der laves en temmelig heftig research da der findes mane forskellige typer af bakterier.

I forhold til holdbarsdatoer, så sættes de udfra et vælg af parametre. Jeg kan ikke huske det helt præcis da det er et stykke tid siden jeg have haft levnelseskemi, men de basere det blandet andet på hvornår folk bliver syge af pågældende produktet. Det vil altså sige at der udregnes hvor mange bakterier der opstår i produktet over tid og så sætter de holdbarheden før det bliver kritisk, men så tæt på som de udfra lovgivningen kan tillade sig. Det handler jo i bund og grund om penge fra producenternes side. Det er selvfølgelig mere kompleks end beskrevet ovenfor, men tænker at der ikke er nogle pointe i at drage en masse tekniske detaljer og begreber ind i forklaringen.

Mvh.
DFN

7 år siden
7 år siden

Vor atmosfære er fuld af kim, som gør brød muggent, ost skimlet og vand dårligt.
En vandkande der står fremme længe bør være proppet til. Ellers bør man tappe fra hanen, når man skal have sig et glas.
Nu ved jeg at der kan være mnemotekniske grunde til at sætte en kande frem til ihukommelse af vort behov for vandtilførsel. Men jeg ville bestemt vælge en tillukket kande.

Mon ikke det var sådan skimmelosten blev "opfundet?"
En hyrde havde i en hule noget ost som han kunne spise af. Men en dag kommer han og ser at det er blevet skimlet. Øv! Hvad nu? Han spiser det alligevel, for han har ikke andet. Han erfarer at han overlever, og det smagte udmærket, selvom smagen var anderledes.
Det KUNNE være gået sådan til. Men det må man kalde held, for mikrobernes angreb er normalt destruktive og generelt noget vi bør undgå.
Idag ved vi at nøje selektion af mikrober kan give produkter, som har værdi for os.

7 år siden

Besvar debattråd

Debatten Rent vand er startet 16/04-2017 07:09 af Kåemer Asmussen (Kåemer) og er placeret under Helbred.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

2Krimikonkurrence Leitura
50 minutter siden · heksemutter
45Dagens DJ
4 dage siden · AnsuLa
4Digtteknikker: GAS-sætninger
9 dage siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
9 dage siden · Tungnemt
7Dage med Ralf.
26 dage siden · David H
0Astronautens Poetik
1 måned, 1 dag siden · Tungnemt
0Løn er tabu
1 måned, 1 dag siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
1 måned, 5 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 15 dage siden · AnsuLa
10Berøringsangst mht. kommentarer?
2 måneder, 27 dage siden · David H
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
3 måneder, 8 dage siden · Kafkaesque
25Digte
3 måneder, 15 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
3 måneder, 16 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
3 måneder, 20 dage siden · Ansu
1Politiken promoverer pædofili
3 måneder, 20 dage siden · David H
6Overgreb er tortur - lovforslag
3 måneder, 22 dage siden · Ansu

Helbred

4Videoer med terapeutiske øvelser
3 måneder, 20 dage siden · Ansu
8Hvordan har du det
2 år siden · Engbo
13Hvorfor kan jeg ikke det samme som ...
3 år siden · dino
0DI Georges syndrom. Helbreds opdate...
4 år siden · Savanti
7Helbred opdatering.
5 år siden · Savanti
11Sofies 5-trins selvværds-kursus
5 år siden · Kåemer
4lagt op til debat
5 år siden · Savanti
3smerter når jeg læser
6 år siden · cronio
6Rent vand
7 år siden · dino
4Mary Shelley og tarmfloraen
7 år siden · dino
8Sovepiller
8 år siden · dino