Religion, politik og samfund · Skat

53 svar
Senest opdateret 7 år siden · 5 bruger(e) deltager
7 år siden

Læser lige i min avis, at skattevæsenet og dermed staten kan vinke farvel til 100 mia. i skyldige skatter og andre forfaldne skyldsposter.
Det er da noget man kan tage at føle på.
Måske man skulle overveje selv at betale sin egen andel af fællesskabets udgifter.
Hvad mener I.

Med venlig hilsen
Kattegat

7 år siden
7 år siden

Jeg er også opdraget med at man skal svare enhver sit. Så jeg har ikke dårlig samvittighed. :-)

Jeg ved ikke hvem der skylder så mange penge. Men det virker voldsomt. Ved 5 mio. danskere svarer til 20.000 pr hoved.
Det virker ikke så voldsomt i forhold til de 380.000 jeg skylder kreditforeningen, men tænk hvor mange jetjagere man kunne købe for 100.000.000.000 kr! Mindst en 30-40 stykker! Det batter virkelig noget.*







*Sagt i spøg, hvis nogen er i tvivl.

7 år siden
7 år siden

dino! En af de nye jetjagere koster 0,75 mia. Såeeee ;o)

Med venlig hilsen
Kattegat

7 år siden
7 år siden

Så er det jo en anden sag. For 100 mia kr kan vi så få 133 stk. Det er jo ganske billigt.
Problemet ved sådanne jetjagere er at deres computer nok er koblet til nettet. Så de kan måske hackes?
Man kunne fristes til at sige at Internettet har fanden skabt. Men det er jo nok at rette bager for smed.
Jeg ville nok også foretrække at bruge pengene lidt anderledes. Selv hvis de skulle anvendes militært.

7 år siden
7 år siden
#4

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

7 år siden
7 år siden

I gamle dage opkrævede kongen, kirken og andre magtfulde instanser skat. Man kan diskutere legitimiteten af dette.

Idag ser mange nok sådan på det, at vi alle er flettet sammen på forskellige måder. Vi har ikke alle skyld i vore begrænsede midler og vi har ikke alle selv æren for vor succes.
Skal vi være fælles om ulykkerne i landet, må vi også i nogen grad være fælles om udbyttet.
Måske har vi råd til en fin bil. Men hvem betaler for vejene, som får bilen til at rulle så godt?
Måske har vi råd til en super vaskemaskine, men hvem betaler for at få vand, elektricitet og kloak ført frem? Det finansieres nemlig ikke ved købet af vaskemaskinen. Hvis man selv betalte for forsyningen, ville vaskemaskinen nok koste mange hundrede tusind.
Måske har vi fået et godt job til en høj gage. Men hvem byggede universitetet, hvor vi fik vor fine eksamen?
Måske kan vi ansætte nogle flittige arbejdere i vor virksomhed. Men hvem fodrede og klædte disse folk da de var børn? Og hvem hjælper dem videre den dag hvor vi ikke mere har brug for dem?

Derfor må vi i et vist omfang stå sammen og være med hvor der skal løftes og bæres. Og skat er en måde at administrere dette princip. Vore politikere beslutter så hvordan pengene skal fordeles.
Man kan være uenig i meget. Balancen imellem individet og fællesskabet kan flyde på mange måder.
Men hvis vi ikke vil betale skat, bør vi huske på at der er mange goder som vi så heller ikke har ret til. Som kun findes fordi de mange andre betalte deres del.

Det er meget svært at stå af det alt sammen med mindre man vil flytte til Spanien, som visse andre jo også gør. Men også dernede er man nok en del af samfundet. Og benytter sig af det som andre har betalt. Selv Robinson Crusoe blev sejlet til sin ø.

Selv er jeg ingen ven af topskat og knækket på kurven til betaling af ejendomsskat og grundskyld. Disse princippet handler for mig at se ikke om retfærdighed, men om misundelse.
Jeg kan tilslutte mig at de store skal betale mere end de små. Men ikke "over-proportionalt meget." Det er en pisk der straffer de flittige og dygtige. Og ja - også de heldige, der naturligvis ikke har fortjent deres rigdom.

Men basalt mener jeg at vi må være fælles om visse ting.

7 år siden
 
Viser kun 10 af i alt 53 indlæg
7 år siden
#48

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

7 år siden
7 år siden

Søren

Nu er du i hvert fald ikke sød. Hvad er der i vejen med pensionister? Jeg troede det bare var min civilstatus, men nu er vi bare nogle laverestående væsener der ikke kan fornærme nogen. Tænk så på al den tid du har spildt ved at skrive med os. Jeg ligger for dine fødder og be'r om tilgivelse.

Kåemer

7 år siden
7 år siden
#50

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

7 år siden
7 år siden

Nej, men hvad er specielt ved at blive fornærmet af "et par pensionister". Og så skulle du altså tage at finde lidt godt humør frem. Du skriver nok hahahahaha, men der er ikke meget glæde i det.

Det er ingen fornærmelse at blive kaldt Glistrup Han var en politiker med nogen meget specielle idéer om det at betage skat, og det er da sjovt at se beslægtede idéer dukke op fra en helt anden kant.

Kåemer

7 år siden
7 år siden
#52

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

7 år siden
7 år siden

Tak for dit sidste ønske, Søren, selvom der er både salt og peber i det.

Kåemer

7 år siden

Besvar debattråd

Debatten Skat er startet 25/04-2017 10:16 af Kattegat og er placeret under Religion, politik og samfund.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

0Krimikonkurrence Leitura
14 timer siden · heksemutter
45Dagens DJ
3 dage siden · AnsuLa
4Digtteknikker: GAS-sætninger
9 dage siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
9 dage siden · Tungnemt
7Dage med Ralf.
25 dage siden · David H
0Astronautens Poetik
1 måned, 1 dag siden · Tungnemt
0Løn er tabu
1 måned, 1 dag siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
1 måned, 5 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 14 dage siden · AnsuLa
10Berøringsangst mht. kommentarer?
2 måneder, 26 dage siden · David H
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
3 måneder, 8 dage siden · Kafkaesque
25Digte
3 måneder, 15 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
3 måneder, 16 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
3 måneder, 19 dage siden · Ansu
1Politiken promoverer pædofili
3 måneder, 20 dage siden · David H
6Overgreb er tortur - lovforslag
3 måneder, 22 dage siden · Ansu
1Kreative hjemmesider
3 måneder, 23 dage siden · Tungnemt
4163Dagens ord
4 måneder siden · Savanti
11Hvad sker der for, at ingen læser m...
4 måneder, 14 dage siden · Løvinde
1Hjælp til et spørgsmål i Adventure ...
4 måneder, 23 dage siden · Skriverkunstner
3Fortivlet: Ægteskab uden romantik -...
4 måneder, 25 dage siden · Maria77
8Poesi forlag søges
5 måneder, 4 dage siden · heksemutter
3Dagens Dok
5 måneder, 17 dage siden · HamDenKorte
5God digital bogside
5 måneder, 18 dage siden · HamDenKorte
3Dansk eller Engelsk?
5 måneder, 18 dage siden · cell

Religion, politik og samfund

1Politiken promoverer pædofili
3 måneder, 20 dage siden · David H
6Overgreb er tortur - lovforslag
3 måneder, 22 dage siden · Ansu
3Dagens Dok
5 måneder, 17 dage siden · HamDenKorte
162Hvad er du taknemmelig for i dag?
5 måneder, 23 dage siden · Ansu
2Voldtægts-kultur
5 måneder, 24 dage siden · Ansu
3Din yndlings kirken salme sang
5 måneder, 28 dage siden · Skriverkunstner
11Filosofi
1 år, 2 måneder siden · Bullensohn
4Tro og juletid
1 år, 5 måneder siden · Inghard
42Menneskerettighederne
2 år siden · BjørnLangkilde
11Troen og kirken
2 år siden · MariaMolgaard
3Gør ægte kærlighed blind?
2 år siden · dino
22Lykke
2 år siden · Engbo
137Virus
3 år siden · dino
46Big Brother Is Watching You!
3 år siden · Wernn
3Socialkonstruktivisme og socialkons...
3 år siden · Wernn
0Regering ser rødt. Apoteket .dk
3 år siden · Savanti
105Skyder de; fordi, der er krig?
3 år siden · Wernn
230Forbyde kritik?
3 år siden · Engbo
11Metwo-two
3 år siden · dino
11668
3 år siden · Wernn
26JULEN
3 år siden · Wernn
14Aftægtens objektive problem
3 år siden · dino
185Den frie verdens leder
3 år siden · Wernn
0Kringsat
3 år siden · Engbo
221Hvad betyder én menneskehed for dig...
4 år siden · Wernn