Ordet er frit · Godt nok!

12 svar
Senest opdateret 1 måned, 28 dage siden · Morpho, Blækhuset, Kåemer, polina s, dino
2 måneder, 2 dage siden

Når nogen siger "det er godt nok" om noget de selv laver, kan man være sikker på, at det ikke er godt nok.

Siger man derimod "det er så godt jeg kan", er det en anden sag. Ingen kan forlange mere af en.

Enten det nu er de daglige gøremål, eller det er digte eller andet litterært, så synes jeg det er lidt for præget af 2godt nok. Jeg savner, at nogen virkelig gør sig umage.

Hvad mener I?

Kåemer

2 måneder, 2 dage siden
2 måneder, 2 dage siden

Jeg ved ikke, Kåemer -
Omkring de daglige gøremål, så har jeg nok altid været præget af at jeg ikke gad gøre alt for meget ved det. Desværre.
Som barn fik jeg at vide at jeg havde evnerne, men jeg manglede flid og den der med at fastholde interessen længe nok og virkelig ville kæmpe for at opnå det gode resultat. Jeg har været præget af dovenskab og opgivenhed.

Vedrørende mine beskedne litterære præstationer, så har det nok også slået igennem der. Når jeg har skrevet noget og følt mig "favnet af musen," så har jeg nok ved den umiddelbare færdiggørelse ment at nu var det godt nok. Men først efter intenst og grundigt efterarbejde bliver resultatet for alvor godt nok. Ikke bare "godt nok."
Èt er korrektur, (som naturligvis kræver en indsats,) et andet er at heller ikke "musen" rammer plet i første forsøg!

Når man læser en bog af andre, synes man ofte at den "ligesom er skrevet i en øjeblikkelig inspiration og med perfekt teknik tillige."
Det er imponerende, men man kan nok ikke lige se hvor meget arbejde der fra forfatterens side er lagt i finish'en. For også det der ligner noget umiddelbart perfekt kan have krævet lange overvejelser og mange omskrivninger.
Det er"farligt" når man tror at det man lige har skrevet er perfekt. Men sådant kan ske når man svæver i "musens" forførelse. Og så springer man over og glemmer det grundige efterarbejde.
og resultatet er så derefter: "Godt nok," men absolut ikke GODT NOK!

2 måneder, 2 dage siden
2 måneder, 2 dage siden

Dino

Jeg forstår mig udmærket på dovenskab. Det meste af min tid er gået med, ikke at lave noget. Eller som min sidemand på hospitalet sagde: "Vi ender som mestre i den ædle kunst, at glo lige ud i luften." Nogle vil kalde det meditation. Nåja, dovenskab og meditation ligger måske ikke så langt fra hinden.

Men når noget så skal gøres, så skal det gøres ordentligt. Jeg har aldrig været forfængelig. Om andre synes om mit udseende, hvordan jeg klæder mig, og hvordan jeg lever mit liv, interesserer mig ikke og har aldrig gjort det, så i den forstand har jeg nok haft ord for, at været sjusket og doven. Men når jeg så skal præstere det som er min livsopgave, det jeg brænder får, så bliver det aldrig "godt nok", men måske nok "så godt som jeg kan".

Suzanne Brøgger sagde: "Man kan tage mig på alt, undtagen på ordet". Jeg siger omvendt: Tag mig på ordet, og ikke på noget andet.

Kåemer

2 måneder, 2 dage siden
2 måneder, 2 dage siden

Hmm... Personligt har jeg i hvert fald svært ved at lægge noget op, jeg ikke er tilfreds med - og selv da er jeg sjældent tilfreds!

Min kæreste introducerede mig til ballettens verden (som tilskuer!), et sted hvor "godt nok" vel nærmest ikke eksisterer - og dette quote fra Balanchine kommer til mig apropos: "Hvis du ikke føler dig udfordret, så foretager du dig ikke nok. (...) At være komfortable er dovenskab." Sådan synes jeg faktisk det er med alle kunstarter, havde det på samme måde med klaverspil, da jeg dyrkede det, selvom det bare var på hobbyplan.

Samtidig kan jeg godt nogle gange tænke, at man med skrivning kan komme til at blokere for sig selv, hvis alting hele tiden skal være fuldkomment - nogle gange kan "godt nok" måske også være en måde at komme fremad i stadier? Ved ikke. Jeg kan i hvert fald godt lide at vende tilbage til nogle af mine noveller fra tid til anden med friske øjne, men selvom jeg ender med at rette dem til, fortryder jeg ikke, at jeg har lagt dem op (man kan også tit få gode tips herinde til, hvordan det skrevne kan forbedres - det ville jeg heller ikke være foruden!).

Spændende spørgsmål.

- Polina.

2 måneder, 2 dage siden
2 måneder, 1 dag siden

Jeg kom til at tænke, hvor befriende det ville være, hvis godt nok, kunne slå til. Jeg skrev på et tidspunkt speciale og jeg brugte al min tid efter arbejde og familieliv var faldet til ro på at gøre det bedre end godt nok. Som månederne gik, skiftede fokus fra indhold til det sprogligt tekniske, hvilket er en af mine svagheder og netop derfor blev det en kæphest for mig, at der ikke måttr være fejl. Udfordringen blev, at det skabte en snæverhed, hvor det som i virkeligheden betød det meste for mig, indholdet, langsomt gik hen og blev en kompleks størrelse, som jeg fik skabt distance til og dermed mistede fornemmelsen af. Det blev en teknisk sproglig succes, men indholdsmæssigt mistede jeg overblikket. Siden hen har det ærgret mig på det groveste at jeg ikke formåede at holde fokus på det, der var min oprigtige interesse. Sagen!
Netop fordi, at denne kom klart frem, efter at jeg fik lagt distance til det tekniske.
Der var en deadline og helheden blev god nok, men absolut ikke i forhold til det, der var mit mål.

Kåemer!
Når du skriver, at du savner, at folk virkelig gør sig umage, så tænker jeg, at der er en problemstilling her.
Denne knytter sig til vores kulturs pligtetik, der i højere grad er knyttet til et kravfænomen fremfor fordringsetikken, hvor Løgstrup jo ganske rigtig, efter min mening, beskrev, at livsduelighed hænger sammen med vores evne til at udlevere os selv i mødet med, den anden.
Når vi skriver og det gør vi jo flittigt i dette forum, så udleverer vi dele af os selv, men hvor meget har vi i virkeligheden mod til at udlevere. Hvor meget tør vi give og dernæst, hvad driver os?
Er det et krav til os selv om at levere det bedste og i forhold til, hvilken målestok?
Eller er det vores lyst til at dele os selv, vores kreativitet og skabertrang, der driver os på vej?
Svaret vil formentligt være individuelt.
Nogle gange er godt nok, godt, hvis det har sit udspring i det rette motiv. Det kunne være at skabe en følelse af glæde hos andre, og hvis det lykkedes, hvor bare en blev glad, så er det vel godt nok, eller?
Vi skal da tænke på, i hvilket omfang vi kræver af andre, og kræver af os selv, så det ikke bliver det, der er det afgørende for selve udtrykket.

Personligt tænker jeg, at vi nok er vores egen værste dommer, når det kommer til stykket. Måske skal vi være hårdere, gøre os mere umage?
Men det ville blive så meget sjovere, hvis det var lysten til at skabe, der drev skabertrangen - frem for et kravfænomen, der læner sig op af den pligtetiske tænkning, hvor der netop ikke er plads til, godt nok, fordi det der leveres, skal leve op til sit ypperste.
Hvornår skal vi trække vejret og bare have fornøjelsen ved at levere, det - lysten ville, hvis vi hele tiden bliver målt af andre, men også af os selv.
Nogle gange kan et, godt nok, måske være befriende godt nok, også ud i skrivekunsten.

Men lidt selvkritik, har aldrig været nogen skade til. Det skal bare ikke have den modsatte effekt og blive begrænsende!

Hvem bryder sig om grænser?

Bh
Camilla

2 måneder, 1 dag siden
2 måneder, 1 dag siden

Godt nok...er det ikke noget der hører tiden til?
Som gammel grafiker, med en typografisk og perfektions uddannelse er det frygteligt at se alle de tryksager, skilte og elendige firma logoer der produceres af billige digital klamhuggere. Det er godt nok...det er billigt! Det er der alt for meget af...ingen værdsætter kvalitet og godt håndværk, vil heller ikke betale for det...man vil hellere have hvid vægge, en reproduktion på væggen...og skidt på gaden. Gå på restaurant og æd hvad du kan for 100 kr...det er godt nok...det er billigt...Giver man ansvar til alle...er der ingen der tager ansvaret...vi har det jo godt nok...men hvad hvis det hele kunne være bedre?
Poul

2 måneder, 1 dag siden
2 måneder, 1 dag siden

Hej Poul
Som talt ud af mit hjerte.

Camilla
Det forekommer mig, at det du beskriver her, særlig i første afsnit, er selve den litterære udvikling. Inspirationen kommer flyvende til en - fra himlen, fra dybet af ens sjæl, eller bare fra en livlig fantasi. Men for at det skal blive til litteratur skal der teknik til, naturligvis det basale, at kunne læse og skrive, men skal det blive læseværdig kunst skal der mere til. Teknikken kommer ikke automatisk sammen med inspirationen. Det kan føles som en spændetrøje, ens højtflyvende tanker skal presses ind i en fast form. Men det er jo bare et led i udviklingen. Jeg har før sagt, at man skal skrive hundrede dårlige sider før man kan skrive en god. Målet er, at blive så fortrolig med teknikken, at den ikke føles som en hæmsko, men som en selvfølgelighed. Som fodboldspilleren der ikke behøver at tænke på, at han ikke må røre bolden med hænderne. Han spiller først frigjort, når dette føles naturligt. Så er det teknikken der bærer ham frem, men teknikken er usynlig.

For stenaldermanden ville det være tortur at skulle tage et par moderne sko på, men for os er det ganske naturligt, og vi kan knapt nok gå uden. Sådan er det også med skriveteknik, den føles først som en hård tvang, men med tid og øvelse bliver den usynlig og umærkelig, men den bærer en frem, og man kan boltre sig helt frit.

Sagen er, at vi alle har lært at læse og skrive i skolen, og så skulle man tænke, at vi alle var potentielle digtere. Sådan er det ikke. At læse og skrive er det nødvendige grundlag, men der begynder det egentlige arbejde. "Øvelse gør mester", siger man, og det er mere sandt end man vist rigtig tænker over.

2 måneder, 1 dag siden
2 måneder, 1 dag siden

Som med alt andet, er jeg enig i, at man skal mestre sit håndværk for at kunne udføre til fulde.
Men den kunstneriske genialitet er kun de få forundt.
Flertallet må derfor nogle gange være tilfredse med det, der er godt nok.
Simpelthen fordi det sidste ikke evnes. Betyder det så, at flertallet skal lade være?
Nej for pokker! De skal da blive ved med at udtrykke sig, skabe og forfatte, alene af den grund, at de glæder sig selv og mindre i håbet om andres anerkendelse. Men til hver en tid, skal man gøre sig umage, fordi glæden findes i et ordentligt stykke udført arbejde. Men nogle gange - de gange, hvor man ikke orker umagen, skal man så afholde sig fra at udtrykke sig?
Nej, er svaret igen og så må man enten holde ordene for sig selv, eller tage imod den kritik der kommer og acceptere den, hvis skriverierne er lagt offentligt ud.
Hvis man sigter højere, så må man gøre sig vældig umage, for så er det hjerteblod, der leveres, og da er det væsentligt at helheden spiller fra a til z, både indholdsmæssigt og sprogligt. Velvidende, at man aldrig kan gøre alle tilfredse. Men der er det ikke godt at kunne sige, at ens arbejde er, godt nok.
Men alting handler om motivet for at skrive i sidste ende. Hvis man har noget der er vigtigt nok, så kommer det også til udtryk, for da vil man ikke stille sig tilfreds med et godt nok.
Men jeg mener sagen, eller det rejste tema er fyldt med nuancer og derfor ikke kun har et entydigt svar!

Nu vil jeg hoppe i det tyrkisblå hav. Det er helt fantastisk.

2 måneder, 1 dag siden
2 måneder siden

Camilla

"Men jeg mener sagen, eller det rejste tema er fyldt med nuancer og derfor ikke kun har et entydigt svar!".

Du har både ret og ikke ret, for vel har sagen mange nuancer, men hvis valget står mellem "omhu" eller "sjusk", så skulle valget vel ikke være så svært.

Min pointe har hele tiden været, at "godt nok" bestemt ikke er godt nok, men at "så godt jeg kan" er fint.

Selvfølgelig må vi alle stræbe efter de højeste mål, men hvis kriteriet skulle være litteraturens største mesterværker, hvem af os kunne da offentliggøre noget som helst? Ikke jeg i hvert fald.

Nej, "hver fugl synger med st næb". - Jeg så for nylig på YouTube en berømt operasanger undervise en elev. Eleven sagde: "Jeg kommer nok aldrig til at synge så godt som dig", og mesteren svarede: "Du skal aldrig sammenligne dig selv med nogen. Skulle jeg sammenligne mig selv med den store Pavarotti, så ville jeg straks opgive at synge." - Det betød ikke, at eleven godt kunne slappe af og nøjes med det der var "godt nok", men at han skulle stræbe efter det højeste på sine egne præmisser, med de midler der var hans, og med hjælp af de redskaber og den teknik som mesteren kunne give ham.

Kåemer

2 måneder siden
1 måned, 29 dage siden

Jeg venter stadigvæk i spændt forventning på ego genialitet. Det lader vente på sig, syntes jeg nok.
Indtil da må jeg leve med godt nok, dog udført med omhu. Vi er enig i hovedpointen!

1 måned, 29 dage siden
1 måned, 29 dage siden

Jeg kendte for nogle år siden en dame som skrev på en bog (som aldrig blev færdig). Vi talte om, hvad genialitet var. Jeg mente, at det var en kombination af høj intelligens og stærk koncentrationsevne. Hun svarede, at havde man det sidste, kunne man komme langt med en almindelig forstand.

Selvfølgelig er det godt med genier som kommer legende let til det de foretager sig. Vi andre må tage det hårde slid. Men det kan vi jo også bare gøre.

Kåemer

1 måned, 29 dage siden
1 måned, 28 dage siden

Camilla Weidinger ...en lille histore om - Godt Nok. Det handler ikke om at vi alle skal kunne noget..håndværk, kunstnerisk snilde og i den dur. Godt nok er, når man ikke tager stilling til den mængde valg/ tilbud/ ekspertise, der kan fremme det bedste. F.eks. Jeg bor i en andelsbolig med kun 8 andele. Huset er et Funkis fra start 30'erne. Da huset blev skabt var vinduerne todelte, hvert vindue kunne åbnes som normalt. Jeg kæmpede for huset. Jeg var bare gammeldags. Bestyrelsen ejer ikke meget begreb om æstetik og arkitektur historie...selv om der findes en arkitekt tegning...så vælger de alligevel det billigste, store åbne vippe vinduer...for at spare 40.000 kr. Sætter Formandens venner til at montere dem, det gøres ikke for godt...de har købt og bestilt standard til et murmester hus, her er der ingen mål der holder, presser standard vinduerne ind i hullerne...efterfølgende retssag, hvor andelshuset får ret på noget og taber på noget andet. Betal omkostninger 150.000,- Hvor mange rigtige vinduer, med en uvildig dygtig håndværker kan man få for de penge? Taberen er huset. Det ser så tom og ensomt ud med sine store tomme drivhus vinduer. Sådan skal det vel stå de næste 20 år. Inde bag vinduerne er vi alle ved at dø af varme, på grund af drivhus effekten...og det er svært at lufte ud, når vinduet kun kan svindes op...til en vis grænse, uden der skal et kostskaft til at holde det vandret ud fra huset.
Hver dag begræder jeg huset...for det var -Godt nok-
Poul (Blækhuset)

1 måned, 28 dage siden
1 måned, 28 dage siden

Poul
I dette tilfælde, der var, godt nok, også det bedste for huset.
Nogle gange er godt nok, -godt nok!
Jeg er enig i Kåemers hovedpointe, at man godt må gøre sig umage for at yde det bedste man kan.
I forhold til huset, blev der ikke truffet det bedste valg og ja du har ret i, at som tiden er nu, går mange efter kvantitet fremfor kvalitet, billige løsninger, som du tidligere har skrevet, kontra smukke, bedre og mere langvarige løsninger, fordi de på kort sigt n. koster mere.

Forleden da jeg sad og skrev på et digt, samtidig med, at debatten løb her, blev jeg enig med mig selv i, at digtet ikke var - godt nok. Det er først nu, i kontakten med fyldepennen og jer herinde, at jeg nu begynder at se kritisk på det jeg publicerer af lyriske tekster. I starten var det bare for sjov!
Det er absolut et spark i den rigtige retning og jeg er meget glad for de mange meninger og nuancer denne debat rummer.
Men, godt nok - kan være godt nok, som når du beskriver vinduesproblemstillingen.
Forleden var mit digt ikke godt nok rent lyrisk. Så jeg måtte kigge på ordene og indholdet igen, starte forfra. Nu er jeg helt blank, og skal lige overvinde mig selv igen. Jeg skal genfinde modet til at turde udlevere mig selv på skrift, og når jeg tør det, så oplever jeg, at noget lykkedes og jeg får måske mere selvtillid til at skrive noget, der er bedre end godt nok.
Så derfor vender jeg tilbage til min pointe tidligere, at man godt må være selvkritisk, men det skal være lysten, der først og fremmest driver værket og ikke så meget blikket på dommen.
Så må finesserne tillæres undervejs. Og da jeg nu er i gang med at rode mig ud i min kaos impulsramte hjerne igen, så stopper jeg mig selv.

Jeg kunne godt lide Kåemers fortælling om damen, der sagde, at hvis man evner koncentrationen, så kan man nå langt. Det lange seje træk.
Nå nu stopper jeg ikke mig selv alligevel, for fik en lille åbenbaring.

I forbindelse med den bog jeg skriver på, er jeg optaget af, at det lige nu er Pegasus og lysten, der må inspirere. Her er rådene fra jer meget givende, når jeg får en returkritik. For når den en dag er færdigskrevet, vil jeg selv have følelsen at, at jeg har gjort mit aller bedste i forhold til præcis denne fortælling, og her mener jeg at der skal ydes en grundig gennembearbejdning indtil fortællingen står kniv skarp.
Når jeg skriver digte, er jeg mere ukritisk, for der skriver jeg på en øjebliksstemning, hvor Den er vigtigere for mig at formidle, end så meget andet. Sådan har det ihvertfald været indtil for nylig:-).
Jeg bliver sgu så klog af at være i dette forum!

1 måned, 28 dage siden

Besvar debattråd

Debatten Godt nok! er startet 19/07-2017 07:47 af Kåemer Asmussen (Kåemer) og er placeret under Ordet er frit.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

1194Dagens ord
46 minutter siden · Naomi Wann
32Selvforsvar
4 timer, 20 minutter siden · thevoid
1Det der med at gøre opmærksom på si...
6 timer, 49 minutter siden · Eddie
3Ungdomsroman- længde?
3 dage siden · KiannaKitter
9Sikke en weekend!
5 dage siden · Mille82
2smerter når jeg læser
5 dage siden · Mille82
15Musik man kan lide, men ikke ved hv...
5 dage siden · Morpho
0Tankadigte
6 dage siden · Syrene Hvid
20Er ligestillingen umagen værd?
7 dage siden · Morpho
15How to søges: kontrakt, selvudgive...
9 dage siden · finniqan
1Litteratur festival for Horror m.m.
10 dage siden · Bondekonen
13Oplæsning ved festuge-event i Aarhu...
13 dage siden · Bondekonen
31Afslag
14 dage siden · Fynbogen
9Erfaringer med forlaget Mellemgaard
14 dage siden · Fynbogen
2Billede.
19 dage siden · Fink
12publiceringsbesvær - kan nogen hjæl...
19 dage siden · Mons1957
107 grunde til ikke at blive forfatte...
20 dage siden · louise1993
2Skrivegruppe Odense/Fyn søger nyt/n...
21 dage siden · anoa
0Skrivegruppe på Fyn/Odense
21 dage siden · MariaSH
10Fordomme
22 dage siden · Kåemer
8eventyrkonkurrencen.
23 dage siden · Morpho
0Belphegor, Louvre og Canterville.
23 dage siden · dino
4Inspiration af regn
24 dage siden · dino
9Følgebrev?
25 dage siden · DenFrieNukleoti...
4eventyrsamling
25 dage siden · Babyangel85
2adressse
28 dage siden · Kåemer
18Eternal DarkRay udkommer i 2 dele
29 dage siden · Mons1957
8Forskellen mellem at udskyde og at ...
1 måned, 2 dage siden · Kattegat
2Pris og design af forside til ebog?
1 måned, 6 dage siden · Ordspinderen
19Korrekturlæsning
1 måned, 9 dage siden · prefu
20Ligger-lægger
1 måned, 11 dage siden · Anni Idorn
1LÆSEKLUB ODENSE
1 måned, 12 dage siden · Hairy Poetter
15Løbet tør for ideer!!!
1 måned, 13 dage siden · prefu
7Den Lyriske Genres Væsenstræk
1 måned, 14 dage siden · Morpho
15Pop
1 måned, 19 dage siden · Kåemer
6To pun or not to pun?
1 måned, 20 dage siden · DenFrieNukleoti...
13Portræt
1 måned, 23 dage siden · Morpho
33Skyld
1 måned, 26 dage siden · Anni Idorn
22Bedste bog
1 måned, 26 dage siden · Anni Idorn
3Bog på fyldepennen
1 måned, 27 dage siden · thevoid
14Hvad sker der i samfundet lige nu?
1 måned, 28 dage siden · Engbo
7Flygtninge
1 måned, 28 dage siden · Morpho
12Godt nok!
9Komplimenter
1 måned, 29 dage siden · KiannaKitter
3Fantasi
2 måneder, 5 dage siden · Kåemer
10Matador marathon
2 måneder, 5 dage siden · dino
5Intet svar fra forlag om modtagelse...
2 måneder, 7 dage siden · Theplayer1978
4Hvedekorn
2 måneder, 8 dage siden · Theplayer1978
14Hvad er god poesi?
2 måneder, 8 dage siden · Theplayer1978
16De og du
2 måneder, 11 dage siden · Polo
2Bedste
2 måneder, 16 dage siden · dino

Ordet er frit

1Det der med at gøre opmærksom på si...
6 timer, 49 minutter siden · Eddie
1LÆSEKLUB ODENSE
1 måned, 12 dage siden · Hairy Poetter
12Godt nok!
9Komplimenter
1 måned, 29 dage siden · KiannaKitter
3Fantasi
2 måneder, 5 dage siden · Kåemer
6Sprogets kodeks
2 måneder, 18 dage siden · Morpho
14Hvad er det der gør dig til forfatt...
2 måneder, 26 dage siden · Bondekonen
3slevudgivelse
3 måneder, 5 dage siden · Mons1957
16Symboler
3 måneder, 9 dage siden · Kattegat
3Skal vi skrive en gyser sammen?
4 måneder, 8 dage siden · Flems
1Hjælp til det meste
4 måneder, 27 dage siden · Bondekonen
1Bogblogevent for selvudgivere
5 måneder siden · Mons1957
12Lidt hjælp tak.
5 måneder, 25 dage siden · HanneR
10Hvad kan man dele i sin dagbog heri...
5 måneder, 27 dage siden · Tranborg85
5Hjælp til brainstorm.
6 måneder, 7 dage siden · Willow Gram
8Hvad betyder dine drømme for dig?
6 måneder, 7 dage siden · Miss-Leth
1Hvorfor?
6 måneder, 19 dage siden · Engbo
4At huske og glemme
7 måneder, 19 dage siden · dino
3Interview i medier, hvad har I ople...
7 måneder, 20 dage siden · Jeremy Dusk
8Ringenes Herre - igen.
8 måneder, 3 dage siden · Kåemer
6Science Fiction på dansk
8 måneder, 13 dage siden · Jeremy Dusk
1Skriveøvelser
8 måneder, 25 dage siden · Syrene Hvid
17Lydbøger
9 måneder, 27 dage siden · Engbo
2Jeg vil ikke brokke mig
10 måneder, 5 dage siden · Miss-Leth
16Replik medhjælper
10 måneder, 13 dage siden · Kåemer
8Den gode søn, en dukke og en stor s...
10 måneder, 18 dage siden · Engbo
7Undskyld, men det er MEGA træls
10 måneder, 21 dage siden · Miss-Leth
29Tror du på det overnaturlige?
10 måneder, 21 dage siden · Miss-Leth
4Noget galt i halsen? Sprog og biolo...
11 måneder, 17 dage siden · dino
1Plot råd
1 år siden · Vacca foeda
11Holger Drachmanns grav
1 år siden · Miss-Leth
10Dine drømme og minder!
1 år siden · Miss-Leth
7Tiden - igen igen
1 år, 1 måned siden · Engbo
0Klæd din mandlig person på til mask...
1 år, 1 måned siden · Miss-Leth
6Nyskerrigheden
1 år, 2 måneder siden · Zofrost
3Hvis du skulle...
1 år, 2 måneder siden · Zofrost
10Så hvis du skulle...
1 år, 2 måneder siden · smukkehjerte
4Hvis solen kunne tale, hvad ville d...
1 år, 2 måneder siden · smukkehjerte
3Hvilken bog?
1 år, 2 måneder siden · Miss-Leth
7Artikelrække om udgivelse på Litter...
1 år, 2 måneder siden · Jeremy Dusk
13Respons på koncept om ny publicerin...
1 år, 3 måneder siden · dino
2Hvor er?
1 år, 4 måneder siden · Miss-Leth
13Hjælp med navne
1 år, 4 måneder siden · Miss-Leth
0HJÆLP :) grammatik
1 år, 4 måneder siden · annkuh
6Hvad var det nu det hed??
1 år, 5 måneder siden · Miss-Leth
4Fra digt til sang!
1 år, 5 måneder siden · Miss-Leth
2Er folk sure?