Noget for sig selv

18. kapitel


19 år siden 0 kommentarer 58 kapitler Romaner

1Til minde om en god aften
Hvordan beskriver man højt til loftet, væg til væg bøger og maler... [...]
Digte · kunst, socialrealisme
11 måneder, 22 dage siden
2Du har sat Havet imellem os
Ude af øje, ude af sind · virker ikke med dig. · Du fylder ligeså meg... [...]
Digte · venskab, afstand, savn
5 år siden
3Ovenpå
Munden kører på dig. · Dine pupiller er så udspilede at den blå far... [...]
Digte · stoffer, venskaber, samtaler
5 år siden
1Punkerne på langebro
Vores møde har varet under 5 sekunder, men hans ansigt har allere... [...]
Kortprosa · punk, møde, indtryk
6 år siden
3En aften
Mig · "Sover du?" · Han svarer med det samme: · "Nej, gør du?" · Mig: · "Må... [...]
Kortprosa · venskab, aften
6 år siden
6Hvor er ærligheden?
Jeg ville ønske at der var plads til at være ærlige. · Men ærlighed... [...]
Digte · livet, ord, tanker
6 år siden
3Fra nu af
Vil årets første sommerdag · Minde mig om · Alkoholfri vin · En dobbelt... [...]
Digte · sommer
6 år siden
5Rusen
Ulempen ved rusen er, at den er midlertidig. · Du tager stoffer for... [...]
Digte · sårbarhed, venskaber, alkohol
6 år siden
8Kaffen
Vi kender den alle sammen · Alligevel er den forskellig for de fles... [...]
Digte · hverdagslivet, mennesker, kaffe
6 år siden
7Jeg kan ikke trække vejret
Jeg drukner i overfladen · Jeg kan ikke trække vejret heroppe · hvor ... [...]
Digte · fuldskab, ærlighed, fortrydelse
6 år siden
6Sorgen over at være i live
Han kigger på mig, med omsorg i øjnene. · Og jeg kan se på ham, at ... [...]
Digte · sorg, stilhed, følelser
6 år siden
6Jeg er fortabt
Jeg ved godt, at jeg ikke spiser så tit som jeg burde eller helt ... [...]
Digte · drømmeverden, mistet kontrol, fortabt
6 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Tenna Hermansen (f. 1986)

Et stort mørkt rum fyldt med frygt
   (Nyt liv?)

   Bilen stoppede med et sæt der vækkede både Angel og Ewan. Turen havde varet halvanden dag og alle var udmattede af den anstrengende tur. Uden varsel blev døren indtil lastbilen hevet op og sollyset strømmede ind og blændede folk. Angel holdt hånden op for øjnene og skyggede for solen, og selvom at hendes øjne endnu ikke havde vænnet sig til lyset, kunne hun alligevel skimte hvordan mændene i sort begyndte at hive folk ud af bilen. De råbte og skreg, luften var fyldt af støj og forvirring. Også Angel og Ewan blev skubbet ud af vognen og presset frem af mængden, men det lykkedes dem alligevel at holde sammen. De fulgte en indhegnet sti hen mod et stort pakhus. Det mindede mest af alt om de indhegninger man brugte til heste der hvor Ewan kom fra, han genkendte systemet, men han sagde ikke noget. Pakhuset virkede meget mindre indenfor end det havde gjort udenfor. Der sad allerede halvanden hundrede i pakhuset, og nu blev de, af de nyankomne, tvunget til at rykke tættere sammen dybere inde i mørket. Da alle var inde var der omkring tohundrede sjæle i rummet, plus alle de mænd i sort tøj der stod som vagter hele vejen rundt.
   Med et blev lyset tændt. Et sæt gik gennem forsamlingen. Dørene var blevet lukket og en høj mand stod frem på en slags scene.
   "I undre jer nok over hvorfor I er her, hvem jeg er og hvad I skal?" En ubeskrivelig stilhed sænkede sig over forsamlingen, og manden fortsatte.
   "Mit navn er R. K. Reinholt! Jeg er førende leder i dette område, og jeg forventer at mit ord bliver overholdt!" Han holdt en kort pause, gav ordene en chance for at falde på plads, før han fortsatte.
   "Grunden til at i er her, er den virus der for nyligt er brudt ud..." der gik et sus igennem folkemængden da han udtalte ordet "virus". Selv Angel og Ewan var overraskede over det. Så fandtes den altså?
   "Ja jeg ved godt at I er overraskede, men denne virus er ikke bare rygter, den findes og den er dødelig... Vi har set enkelte tilfælde af smitten verden over, men ingen troede at det var noget alvorligt, før vi fandt ud af hvad den gør ved folk... Jeg ville gerne beskrive symptomerne for jer, men der er nok også en del der gerne vil skånes, og derfor har jeg besluttet ikke at komme nærmere ind på dette. Det sidste vigtige der er at sige om virussen er, at den spredes ved hjælp af husdyr. Hunde, katte, heste, grise. Ingen af slagsen er sikre mere. Det bringer mig også videre til, hvorfor i er blevet indsamlet fra store dele af byen på denne måde. Det er simpelthen en metode der gør det lettere for os at holde folket udenfor smittefare, og samtidig sørge for mad til en stor befolkningsmængde uden at hvert enkelt individ løber den risiko der er ved at omgås spisevenlige husdyr ."
   En forsigtig hånd blev rakt i vejret et sted nede bagi, og da "lederen" nikkede i retning af den, rejste en spinkel mand sig og spurgte forsigtigt,
   "Hvad sker der hvis vi ønsker at gå tilbage til vores normale liv i stedet for at bo i denne... koloni?"
   Lederen tog imod spørgsmålet med åbne arme,
   "Det bringer mig videre til det næste jeg vil komme ind på. Modstand!"
   Idet han udtalte ordet kom Orlando frem på scenen...
   Blodet dryppede fra hans næse og mund, og den eneste grund til at han ikke faldt sammen, var de to mænd der holdt ham oppe.
   Angel prøvede at komme frem mod scenen, men Ewan holdt hende tilbage. I det samme gav de to mænd slip på Orlando, og gav ham et lille skub ud over scenekanten. Han ramte gulvet hårdt, og blev liggende...
   "Sådan kommer det til at gå alle der bryder reglerne!" det var det sidste "Lederen" sagde, inden han forlod scenen.
   Folk blev siddende tilbage. Slugte ordene. Indtrykkene. Kun en bevægede sig gennem mængden. Angel. Hun kæmpede sig igennem de tæt stående mennesker indtil hun fandt der hvor Orlando var faldet til jorden.
   "Orlando! Er du okay?" En stille hvisken gik gennem salen, og alle begyndte for første gang at tale sammen... Angel vendte Orlando om så han lå på ryggen og lagde hans hoved i sit skød. Han åbnede forsigtigt øjnene og prøvede at smile da han så at det var Angel, men det blev kun til en forpint mine.
   "Det okay..." Angel tørrede noget blod væk fra hans kind med sit ærme. I det samme kom Ewan hen til dem.
   "Hvad har de dog gjort ved ham?" Ewan kiggede på Orlando med et udtryk der fortalte at han forestillede sig hvilke pinsler Orlando måtte have været igennem. Pludselig blev, den efterhånden høje, snak afbrud. En høj herre, også i sort tøj, var gået frem på scenen, og det havde fået hele salen til at bryde ud i total stilhed.
   Manden kiggede ud over dem der var tilstede, før han omsider åbnede munden og begyndte at tale:
   "I vil nu hver især blive delt op i forskellige grupper, og vil så blive sat til at udføre et stykke arbejde matchende til jeres standart..."

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 06/06-2005 22:06 af Tenna Hermansen (Tenna) og er kategoriseret under Romaner.
Teksten er på 875 ord og lix-tallet er 27.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.