Fremmede

Kapitel 3


16 år siden 0 kommentarer 52 kapitler Romaner

2Vieux-Lyon
Vognen glider op ad kabelbanen. Søren kigger ud på gamle, stejle ... [...]
Noveller
11 år siden
1Komplimenter
'Du er så smuk.' · 'Jeg kan slet ikke få nok af dig! du er så sød o... [...]
Noveller
11 år siden
1Solhverv - Kapitel 7
--- · 8. · --- · Ved aftensmaden bliver der ikke talt meget, og bornhol... [...]
Romaner
11 år siden
0Støvregn
1 · De står ved togstationen, hvor der kun er to spor og en billet-... [...]
Noveller
13 år siden
0Solhverv - Kapitel 6
"Der er et spøgelse herude," siger Viktor nøgternt ved morgenbord... [...]
Romaner
13 år siden
0Solhverv - Kapitel 5
"Har herrerne sovet godt?" spørger Henrik for at bryde tavsheden ... [...]
Romaner
13 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Erik Olsen (f. 1989)

Nikolaj har lidt tømmermænd

   Efter han er vågnet op, ligger han i sengen i omtrent et kvarter. Han prøver at huske hvad der skete i går aftes. Han prøver at huske, hvad der skal ske i dag.
   Nikolajs tænder føles store og rustne, og hans fingerspidser føles sammenpressede, som om neglene er blevet klemt ind i kødet af en eller anden stor vægt. Hele hans krop lugter af øl og røg.
   Nikolajs seng støder lige op mod væggen der deler huset i to. Det unge ægtepar inde ved siden af har to tvillinger, der vist er et par måneder eller et par år gamle. De skriger altid. Tvillingerne altså. De skriger og hyler og græder. Her på denne lørdag morgen vræler de bare på en skinger, forpint måde. Udenfor kvidrer fuglene højt og monotont. Nikolaj ved ikke hvem han har mest lyst til at slå ihjel. Tvillingerne eller fuglene.
   Tvillingernes skrig når et sandt crescendo af smerte. Nikolaj løfter armene, knytter hænderne sammen og viser væggen sine to langfingre. "Hold så kæft. Små fucking parasitter."
   Tvillingerne skriger videre.
   Nikolaj river dynen til side. Han sætter sig langsomt op; han har en lille, dump hovedpine bagerst i kraniet.
   Han kigger ned på uret på natbordet. Halv 12. Hans farfar og farmor kommer på besøg i dag, som sædvanlig på hver lørdag, og så skal de alle sammen spise fin, hyggelig frokost sammen. Nikolaj, hans forældre og farfar og farmor.
   Nikolaj tager en badekåbe på over sin pyjamas og samler alt sit tøj fra i går op fra gulvet. Tøjet stinker endnu værre end hans krop. Han går ud fra soveværelset og ud i den korte gang på anden etage af huset, hvor han smider tøjet i kurven og går videre ind på badeværelset. Han tager et langt brusebad, mens han river den af.
   Bagefter tager han noget rent tøj på, går ind på sit værelse, lukker døren. Døren kan ikke låses. For at være sikker på at hans forældre ikke kan komme ind lige pludselig, sætter han en stol hen med stoleryggen under håndtaget. Han har gjort det før.
   Han finder en joint frem fra nederst i skrivebordsskuffen, får ild på den og begynder at suge røgen dybt ned. Han åbner begge vinduer for at den sødlige gran-lugt ikke skal blive hængende herinde. Hans forældre ved nok ikke, hvordan hash lugter, men de ville stadig blive mistænkelige hvis de lugtede den lugt.
   De skriger stadig inde ved siden af, men nu er Nikolaj ved at være ligeglad. Han sætter sig ned på sengen med jointen og begynder at læse sin Nietzsche bog. Han er halvvejs igennem den. 'Således talte Zarathustra.'

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 08/11-2007 09:59 af Erik Olsen og er kategoriseret under Romaner.
Teksten er på 439 ord og lix-tallet er 29.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.