Fremmede

Kapitel 12


16 år siden 0 kommentarer 52 kapitler Romaner

2Vieux-Lyon
Vognen glider op ad kabelbanen. Søren kigger ud på gamle, stejle ... [...]
Noveller
11 år siden
1Komplimenter
'Du er så smuk.' · 'Jeg kan slet ikke få nok af dig! du er så sød o... [...]
Noveller
11 år siden
1Solhverv - Kapitel 7
--- · 8. · --- · Ved aftensmaden bliver der ikke talt meget, og bornhol... [...]
Romaner
11 år siden
0Støvregn
1 · De står ved togstationen, hvor der kun er to spor og en billet-... [...]
Noveller
13 år siden
0Solhverv - Kapitel 6
"Der er et spøgelse herude," siger Viktor nøgternt ved morgenbord... [...]
Romaner
13 år siden
0Solhverv - Kapitel 5
"Har herrerne sovet godt?" spørger Henrik for at bryde tavsheden ... [...]
Romaner
13 år siden
0Solhverv - Kapitel 4
Viktor har lyst til at drikke sig fuld; han har lyst til at drikk... [...]
Romaner
13 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Erik Olsen (f. 1989)

Bageren snakker med sin kæreste

   Jakob låser sig ind i lejligheden og tænder lyset i den smalle, rodede entré. Stella, hans newfoundland-hund, kommer løbende ind fra dagligstuen med tungen hængende ud mellem de kraftige kæber. Den springer op ad ham, og Jakob bukker sig ned og pludre-snakker til den, mens han kører hænderne gennem dens bløde sorte pels.
   Inde i dagligstuen ligger Harald på sofaen og ser TV-Avisen. "Hey," siger han med et smil. Han går og keder sig herhjemme, mens Jakob arbejder. Harald er stand-up komiker, men han har ikke fået nogen tilbud om at optræde nogen steder på det seneste. Han bliver ved med at sige til Jakob, at han leder efter et normalt, fast arbejde, men det er ikke blevet til noget indtil videre.
   "Hej skat." Jakob går hen og kysser ham. Harald smager af Carlsberg. "Har du nu drukket igen?"
   "Bare et par øller til aftensmaden. Jeg lavede lasagne. Der er stadig lidt tilbage til dig hvis Stella ikke har hoppet op og ådt det," griner han mens Jakob går ud i køkkenet.
   I nyhederne er der et eller andet om Søren Krarups holdning til EU. "Søren Krarup er fandme sindssyg," råber Harald ud til Jakob.
   Jakob kommer tilbage fra køkkenet med et stykke lasagne på en pap-tallerken. "Det behøver du ikke fortælle mig." Harald sætter sig op og rykker sig lidt, så Jakob kan sidde ved siden af ham i sofaen.
   "Jeg ved godt, at opinions are like assholes - everybody's got one, ikke, men altså ... Kan du huske dengang han sagde bøsser er handicappede mennesker?"
   Jakob nikker og kysser Harald igen, et langt tungekys der nu smager af øl og lasagne. "Altså, jeg tror sgu Søren Krarup selv er skabsbøsse."
   "Ja, selvfølgelig!" Harald skraldgriner. "Det forklarer det hele! Han skammer sig bare rigtig meget!"
   De griner. Så er de stille i et stykke tid mens de ser TV-avisen. Jakob spiser sit stykke lasagne. Stella går rundt i køkkenet og æder de små klumper kød, der er faldet på gulvet.
   "Hey, gæt hvem jeg mødte i den der café i forgårs?"
   "Der hvor du tager hen og hører de der åndssvage digt-oplæsninger?"
   "De er ikke åndssvage! Men altså, jeg mødte Vita Skovgaard! Altså, hende jeg er så vild med."
   "Hende rødstrømpen der skrev de der stenede digte i 70'erne?"
   Jakob ruller med øjnene. "Ja, Harald, de 'stenede digte.' Men altså, jeg mødte hende dernede. Hun arbejder på forfatterskolen med at bedømme ansøgninger og sådan. Tænk hvis hun skal bedømme mine noveller og mine digte en dag! Ville det ikke være fedt?"
   "Sikkert."
   "Du lyder godt nok entusiastisk."
   "Jamen, Jakob ... du skriver jo fantastisk godt. Jeg er sikker på du nok skal komme ind på forfatterskolen en dag, lige meget hvem der bedømmer dig."
   "Synes du virkelig?"
   "Ja, seriøst! Du er genial! Jeg kan se på dine historier, at du bliver bedre og bedre. Du udvikler din helt egen stil."
   Jakob smiler.
   De kysser igen.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 08/11-2007 14:51 af Erik Olsen og er kategoriseret under Romaner.
Teksten er på 491 ord og lix-tallet er 24.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.