Fremmede

Kapitel 37


16 år siden 0 kommentarer 52 kapitler Romaner

2Vieux-Lyon
Vognen glider op ad kabelbanen. Søren kigger ud på gamle, stejle ... [...]
Noveller
11 år siden
1Komplimenter
'Du er så smuk.' · 'Jeg kan slet ikke få nok af dig! du er så sød o... [...]
Noveller
11 år siden
1Solhverv - Kapitel 7
--- · 8. · --- · Ved aftensmaden bliver der ikke talt meget, og bornhol... [...]
Romaner
11 år siden
0Støvregn
1 · De står ved togstationen, hvor der kun er to spor og en billet-... [...]
Noveller
13 år siden
0Solhverv - Kapitel 6
"Der er et spøgelse herude," siger Viktor nøgternt ved morgenbord... [...]
Romaner
13 år siden
0Solhverv - Kapitel 5
"Har herrerne sovet godt?" spørger Henrik for at bryde tavsheden ... [...]
Romaner
13 år siden
0Solhverv - Kapitel 4
Viktor har lyst til at drikke sig fuld; han har lyst til at drikk... [...]
Romaner
13 år siden
1Andre folks pis
"Jeg kunne godt knalde hende dér," siger Harald. · "Hvem?" siger je... [...]
Noveller
14 år siden
0Solhverv - Kapitel 3
Jakob er faldet tilbage i puderne i et slemt hosteanfald. Viktor ... [...]
Romaner
14 år siden
0Solhverv - Kapitel 2
"Har herren sovet godt i nat?" spørger Henrik ved morgenbordet; d... [...]
Romaner
14 år siden
0Solhverv - Kapitel 1
Der ligger en blød tåge over landskabet nu. Hestekærren rumler ne... [...]
Romaner
14 år siden
2Rørt
Der var noget, der havde rørt ved hende. Kvinden lå i sin seng og... [...]
Noveller
15 år siden
3Dansende grædende
Hun danser fra sted til sted hele natten, fra fest til fest, så l... [...]
Kortprosa
15 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Erik Olsen (f. 1989)

Nikolaj møder en pige

   Sommerferien er slut, og det er Nikolajs første dag i 3.g. Han sidder ved det bagerste højre hjørne af klassens hestesko-sammensætning af borde. De har engelsk. De er ved at gennemgå J.D. Salingers Catcher in the Rye. Nikolaj kan ikke koncentrere sig.
   Han rejser sig og går stille ud af lokalet. Han skal ikke på toilet. Han trængte bare til at komme ud derfra.
   Han går ned af den brede trappe til Gaden, den åbne, aflange plads midt i bygningen. Der er varmt og fugtigt under gymnasiets drivhus-agtige glastag. Der er helt øde i Gaden nu. Alle er til time. Nikolaj sætter sig på en af jernbænkene. Han stirrer frem for sig, mens han med den ene hånd river små flager af den krakelerede hvide maling på bænkens brædder. Han tænker på den gamle mand.
   Nikolaj kan ikke huske, hvornår han sidst har grædt.
   Nu græder han. Det er ikke særlig dramatisk. Han ryster lidt, skælver lydløst, som om han fryser. Han kan føle de varme, sviende tårer trille ned ad kinderne. Han bliver ved med at tænke på den gamle mand. Han kan ikke engang huske hans ansigt eller hans navn. Det var et eller andet helt almindeligt, pæredansk navn. En eller to stavelser.
   "Hey, er du okay?"
   Det er en piges stemme. Hun lyder ikke spor nervøs eller genert. Nikolaj kigger op. Hun står et par meter fra ham, stille som en saltstøtte. Døren til Nord-huset smækker i bag hende. Hun holder en pung i hænderne foran sig, fingrene frosset fast, som om hun var ved at lede efter kontanter i den. Hendes klasse holder vel pause lige nu, og så var hun på vej over til kantinen.
   Nikolaj mener, han har set hende før her på gymnasiet. Hun er en bleg, tynd pige med langt blondt hår. Vistnok en 2.g'er nu.
   "Øh, ja, jeg er okay," siger han. Stemmen lyder grødet i hans egne ører, og hun kan nok se, han har grædt. Men det føles ikke pinligt af en eller anden grund. Han føler sig helt ligeglad.
   "Sidder du der og græder?" Nu går hun langsomt hen til ham. Sætter sig på bænken ved siden af ham.
   "Ja."
   "Hvad er der sket?"
   "Ikke noget." Han tvinger et lille, tørt grin frem og tørrer kinderne med håndryggen. "Jeg græder, fordi der ikke er sket noget."
   "Nå." Hun virker svagt nysgerrig. Som om hun halvt vil vide, hvad der er galt, og halvt bare vil lade ham være et fremmed menneske for hende. Et mysterium.
   "Ej, det er bare fordi ... Det er bare fordi, der er sådan en gammel mand, jeg kendte. Eller, nej, jeg kendte ham ikke rigtig. Jeg snakkede med ham én gang. Til en kedelig frokost, ude hos mine bedsteforældres venner på deres lille kedelige pensionist-vej. Og vi snakkede ikke rigtig om noget som helst. Ikke noget særligt. Men ... så senere fik jeg at vide, at han er død. Han har begået selvmord. Og så bliver jeg bare ved med at tænke på, hvor underligt det er."
   "Hvor underligt hvad er?" spørger pigen.
   Han trækker på skuldrene og stirrer ned på tyggegummi-pletterne på fliserne, mens hun stirrer på ham. "At man kan møde et andet menneske på den måde og snakke med dem og lade som om, man har det helt fint. Og så er det alligevel helt tilfældigt. Helt, jeg ved ikke, meningsløst. Han virkede som sådan en normal gammel mand, og så har han hele tiden skjult, at han gik med den slags tanker indeni. Er det ikke underligt at tænke på? Og det er først nu, at jeg ved det. Det er først nu, at jeg kender ham på den måde."
   De er begge to stille et stykke tid. En kantine-dame ruller en vogn med færdigretter forbi. Hun kaster et svagt nysgerrigt blik over på de to elever, før hun forsvinder ind i køkkenet.
   "Alle mennesker er vel ..." Pigen trækker på skuldrene. "... fremmede overfor hinanden."
   Nikolaj nikker langsomt. Han smiler. Det var lige præcis det ord, han havde på tungen. 'Fremmede.'
   "Jeg har også tænkt meget på at begå selvmord," siger hun så. Det kommer nærmest skødesløst frem, som om det er en ligegyldig, triviel ting at sige. Information han ikke kan bruge til noget.
   Nikolaj kigger op på hende. Han vil ikke opmuntre hende til at fortælle mere, og han vil ikke få hende til at stoppe.
   "Jeg tænker ikke så meget på det længere," siger hun. "Jeg ved ikke hvorfor. Jeg er ikke blevet ... lykkelig eller noget. Der var én gang, hvor jeg slugte en masse panodiler. Men så turde jeg alligevel ikke. Så jeg fik mig selv til at kaste op." Hun stirrer på Nikolaj, som om hun pludselig er overrasket over, at det er ham, der sidder dér. En fuldstændig fremmed dreng. "Jeg har aldrig fortalt nogen om det her før. Ikke engang mine veninder. Eller min familie."
   Der er en lang stilhed mellem dem. Så tænker Nikolaj pludselig på, at de skal tilbage til deres timer. Men han vil ikke. Han vil væk herfra. Han vil væk sammen med hende. Den fremmede pige.
   "Skal vi ikke tage et eller andet sted hen?"
   Hun ser overrasket ud, men så smiler hun. "Lige nu?"
   "Lige nu."
   Hun bider sig i læben og kigger væk. Så nikker hun. "Okay. Hvorhen?"
   "Det ved jeg ikke. Kan vi ikke bare gå, lige nu? Bare gå langt væk."

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 08/11-2007 16:27 af Erik Olsen og er kategoriseret under Romaner.
Teksten er på 903 ord og lix-tallet er 21.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.