Fremmede

Kapitel 34


16 år siden 0 kommentarer 52 kapitler Romaner

2Vieux-Lyon
Vognen glider op ad kabelbanen. Søren kigger ud på gamle, stejle ... [...]
Noveller
11 år siden
1Komplimenter
'Du er så smuk.' · 'Jeg kan slet ikke få nok af dig! du er så sød o... [...]
Noveller
11 år siden
1Solhverv - Kapitel 7
--- · 8. · --- · Ved aftensmaden bliver der ikke talt meget, og bornhol... [...]
Romaner
11 år siden
0Støvregn
1 · De står ved togstationen, hvor der kun er to spor og en billet-... [...]
Noveller
13 år siden
0Solhverv - Kapitel 6
"Der er et spøgelse herude," siger Viktor nøgternt ved morgenbord... [...]
Romaner
13 år siden
0Solhverv - Kapitel 5
"Har herrerne sovet godt?" spørger Henrik for at bryde tavsheden ... [...]
Romaner
13 år siden
0Solhverv - Kapitel 4
Viktor har lyst til at drikke sig fuld; han har lyst til at drikk... [...]
Romaner
13 år siden
1Andre folks pis
"Jeg kunne godt knalde hende dér," siger Harald. · "Hvem?" siger je... [...]
Noveller
14 år siden
0Solhverv - Kapitel 3
Jakob er faldet tilbage i puderne i et slemt hosteanfald. Viktor ... [...]
Romaner
14 år siden
0Solhverv - Kapitel 2
"Har herren sovet godt i nat?" spørger Henrik ved morgenbordet; d... [...]
Romaner
14 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Erik Olsen (f. 1989)

Hjemmehjælperen bliver ikke lukket ind

   Dorte har ringet og banket på i et par minutter nu. Hun spekulerer på, om han er på toilettet. Men så kunne han i det mindste have råbt noget ud til hende. Toilettet er ikke så langt væk fra hoveddøren i huset. Hun ånder et langt, dybt suk. Måske vil han helst bare være alene. Nogle af pensionisterne kan være lidt asociale, lidt skøre i bolden. På den her vej plejer de ellers at være meget venlige og glade for hendes hjælp. Det er et rart nabolag. Dorte vil godt selv bo sådan et sted, når hun engang skal på pension.
   Hun ringer på en sidste gang og råber: "Ole! Er du der?"
   Stadig intet svar.
   Så bliver hun pludselig bange. Måske har han fået et hjerteanfald. Måske ligger han på gulvet derinde og har brug for hendes førstehjælp. Hun har lige været til et kursus i det for nylig, og hun kan godt huske, hvordan man skulle give hjertemassage og kunstigt åndedræt til de der klamme dukker. Tænk, hvis hun får brug for det nu!
   Hun går hen ad stien i forhaven, hen foran vinduet ind til dagligstuen. Hun læner sig henover bedet med pelargonier og skærmer med hænderne for at se gennem refleksionen i ruden. Et øjeblik stirrer hun bare på dagligstuen. Den ser tom ud. Så ser hun Ole ligge i lænestolen. Der er noget ved hans hoved, der glimrer og ser underligt ud. Noget plastic?
   "Åh Gud! Åh Gud, åh Gud, åh Gud!" Hun løber hen til hoveddøren igen og prøver at slå den ind. Der går lang tid, alt for lang tid, hvor hun bare hamrer skulderen ind i det solide, hvidmalede træ og føler sig som en idiot. Hun råber efter hjælp, men vejen er helt øde. Hvad skal hun gøre? Hvad var det første skridt, de lærte på kurset? Stands ulykken, stands ulykken, stands ulykken ...
   Hun ser sig omkring efter noget at slå ruden i hoveddøren ind med. Der er intet. Kun buske og blomsterbede. Det hele føles absurd og surrealistisk. Hun løber gennem forhaven hen til skuret og trækker den tunge trædør til side. Inde i skuret griber hun fat i en økse og løber tilbage til hoveddøren. Hun løfter den tunge økse og svinger den ind mod ruden. Hun taber den første gang; den er så tung og hendes hænder er helt glatte af sved. "Pis! PIS!" råber hun. Hun føler sig så nytteløs, så dum.
   Hun samler øksen op igen og nærmest kaster den ind mod ruden. Den ryger helt igennem, og larmen, da ruden knuses og tyveri-alarmen går i gang, får hende til at skrige og fare sammen. Så stikker hun en hånd ind mellem glas-stumperne og låser døren op indefra. Hun løber gennem entréen, braser ind i dagligstuen, løber hen til lænestolen og river plastic-posen af Oles hoved. Han er blevet helt bleg, ligger helt stille som en lille rynket porcelænsdukke. Hun får kvalme, bliver helt svimmel. Nej. Hun er nødt til at huske kurset nu. Andet trin. Andet trin. Hvad fanden var det andet trin? 'Giv livreddende førstehjælp'? Eller var det 'tilkald hjælp'?
   Hun rusker i den gamle mand. "Hallo! Er du der? Vågn op, for fanden! Vågn op!"
   Han må være bevidstløs. Hun løber hen til telefonen på det lille bord i hjørnet af stuen og ringer til 112. Hun fortæller alt, sådan som de lærte det på kurset. Hvor det er sket, hvad der er sket, hvor mange der er involveret, og hvorfra hun ringer.
   Hun smækker røret på og løber tilbage til Ole. Hun skaber fri luftvej, undersøger om han trækker vejret. Nej. Nej, der er ikke noget. Ikke noget som helst. Hun giver to indblæsninger gennem hans sprukne, tørre læber. Ingen livstegn. Ingen vejrtrækning. Ingen puls. Han har brug for en defibrillering. Lige nu. "Pis! Pis, pis, pis!" Hun græder nu. Hendes varme, sviende tårer falder ned på hans tørre, kolde hud.
   Hun giver ham hjertemassage, 30 tryk og 2 indblæsninger, sådan som hun har lært. Han er død, ligeså død som dukken, de øvede sig på ved kurset. Men hun bliver ved, mens hun venter på ambulancen. Hun bliver ved.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 08/11-2007 16:09 af Erik Olsen og er kategoriseret under Romaner.
Teksten er på 695 ord og lix-tallet er 21.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.