Fremmede

Kapitel 10


16 år siden 0 kommentarer 52 kapitler Romaner

2Vieux-Lyon
Vognen glider op ad kabelbanen. Søren kigger ud på gamle, stejle ... [...]
Noveller
11 år siden
1Komplimenter
'Du er så smuk.' · 'Jeg kan slet ikke få nok af dig! du er så sød o... [...]
Noveller
11 år siden
1Solhverv - Kapitel 7
--- · 8. · --- · Ved aftensmaden bliver der ikke talt meget, og bornhol... [...]
Romaner
11 år siden
0Støvregn
1 · De står ved togstationen, hvor der kun er to spor og en billet-... [...]
Noveller
13 år siden
0Solhverv - Kapitel 6
"Der er et spøgelse herude," siger Viktor nøgternt ved morgenbord... [...]
Romaner
13 år siden
0Solhverv - Kapitel 5
"Har herrerne sovet godt?" spørger Henrik for at bryde tavsheden ... [...]
Romaner
13 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Erik Olsen (f. 1989)

Jørgen kommer hjem

   Han går ind ad bagdøren til villaen, op ad kældertrappen og ind i køkkenet. Grith står og hakker løg til aftensmaden. Der er en sydende larm fra et eller andet, der steger på komfuret.
   "Her lugter godt," siger han med et stort smil. "Er alle møgungerne blevet hentet for i dag?"
   Grith sender ham et surt blik, selvom hun ved, han bare kalder dem 'møgunger' for at drille hende lidt. "Børnene er ude af huset." Hun er dagpleje-mor her i kvarteret.
   "Hvordan var der så på arbejdet? Kan du hjælpe dem?" spørger hun og smiler tilbage til ham over skulderen. Hendes ansigt er ved at falde hen i 30'ernes folder, mens Jørgens allerede er i 40'ernes rynker med et par leverpletter.
   Han går ud i entréen og hænger jakken op på en bøjle. "Du ved, jeg ikke må fortælle dig om dem ..."
   "Jaja, det var bare for sjov, Jørgen. Jeg gider ikke høre om alle dine skøre små patienter."
   Han går ud til hende igen. Kigger på maden. God gammeldags hakkebøf med salat. Han ved godt, hun bare kalder patienterne 'skøre' for at drille ham lidt.
   "Har du læst den der artikel i Urban i dag? Om at universitetsstuderende, der lige er flyttet hjemmefra, bliver ensomme og deprimerede ..."
   "Nej, og det har jeg ikke tænkt mig, Grith," siger han. Lyder afslappet, ikke sur.
   "Jeg tænkte bare du ville være interesseret. Det er jo sådan lidt sociologisk."
   Han sætter sig ned ved køkkenbordet og begynder at bladre i en bunke reklamer. "Hvis du tænker på Rasmus ..."
   "Nej nej. Nej, jeg snakkede med ham i dag. Han siger det går helt fint; han har masser af venner i gangen og på fysik-holdet ..."
   "Ja, det ved jeg. Rasmus skal nok klare sig. Han er ikke typen, der bliver ensom."
   "'Typen der bliver ensom'?" siger Grith med en lille, hurtig latter. "Det lyder vel nok som noget psykologisk fagsprog, doktor Petersen ..."
   "Vil du hellere have jeg skal analysere min søn?" siger han med et smil. "Finde alle hans neuroser og sindsforstyrrelser?"
   "Du godeste nej. Du bliver aldrig færdig. Der må jo være tusindvis af dem, når vi nu har været sådan nogle dårlige forældre."
   Jørgen griner.
   Så er de begge to stille i et stykke tid. Grith står med ryggen mod Jørgen. Hun smiler mens hun hakker det sidste løg i små tern.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 08/11-2007 10:24 af Erik Olsen og er kategoriseret under Romaner.
Teksten er på 395 ord og lix-tallet er 20.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.