Fremmede

Kapitel 35


16 år siden 0 kommentarer 52 kapitler Romaner

2Vieux-Lyon
Vognen glider op ad kabelbanen. Søren kigger ud på gamle, stejle ... [...]
Noveller
11 år siden
1Komplimenter
'Du er så smuk.' · 'Jeg kan slet ikke få nok af dig! du er så sød o... [...]
Noveller
11 år siden
1Solhverv - Kapitel 7
--- · 8. · --- · Ved aftensmaden bliver der ikke talt meget, og bornhol... [...]
Romaner
11 år siden
0Støvregn
1 · De står ved togstationen, hvor der kun er to spor og en billet-... [...]
Noveller
13 år siden
0Solhverv - Kapitel 6
"Der er et spøgelse herude," siger Viktor nøgternt ved morgenbord... [...]
Romaner
13 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Erik Olsen (f. 1989)
August
   
Nikolaj hører om Ole

   Nikolaj og hans forældre er på besøg hos farfar og farmor. De sidder ved spisebordet og spiser en stikkelsbærtærte, som Stef selv har lavet med stikkelsbærrene fra haven derhjemme. Bornholmeruret tikker ligeså højlydt som altid. Der spiller noget klassisk musik i radioen. Vistnok Mozarts Tryllefløjten.
   "Ja, vi blev jo ganske chokerede lige for nylig," siger farmor og stryger det grå hår om bag sit rynkede, spidse øre. Hun nipper til sin te.
   "Hvorfor dog det?" spørger Stef med et nervøst smil.
   "En af ..." Farfar rømmer sig. "En af vores naboer her på vejen begik selvmord."
   "Jamen, neeej!" siger Stef med en slags teaterhvisken, mens hun trækker vejret ind. "Sikke noget."
   Nikolaj kigger op fra sit stykke tærte. Han havde siddet og faldet i staver, mens han lyttede til sine forældre og besteforældres samtale med et halvt øre. Ordet 'selvmord' rev ham ud af hans tanker.
   Selv Christian ser forbløffet ud. "Jamen, det ... det er jo sådan noget, man slet ikke tror kan ske i virkeligheden. Ikke så tæt på én selv."
   Farfar nikker langsomt. "Hjemmehjælperen fandt ham, men da var det for sent. Han skal begraves ved siden af sin kone på lørdag."
   "Han må have været ensom," siger Stef lavmælt.
   "Ja," siger farmor og sukker dybt. "Sådan noget kan vel ske. Det er godt, Svend og jeg stadig har hinanden." Hun lægger sin hånd over hans på bordpladen, og deres fingre fletter sig sammen. Pludselig føler Nikolaj sig lidt kvalm.
   "Var det én ... vi har mødt?" spørger Christian.
   "Ja," siger farfar. "Ole Friisberg. I mødte ham til frokosten hos Roelsgaards sidste uge."
   "Nå, ham," siger Stef, som om hun har gjort en vigtig, chokerende opdagelse.
   "Jeg snakkede lidt med ham," siger Nikolaj stille.
   "Virkelig? Jeg syntes ikke, han deltog særlig meget i samtalen med os andre," siger Stef. "Selvfølgelig bliver man vel lidt ... tilbagetrukken fra det sociale liv, når man ... går med den slags tanker."
   "Jeg snakkede med ham om, at jeg læser Nietzsche," siger Nikolaj tonløst og stirrer ned på nogle krummer på den hvide borddug. "Jeg ... jeg snakkede med ham."

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 08/11-2007 16:10 af Erik Olsen og er kategoriseret under Romaner.
Teksten er på 348 ord og lix-tallet er 24.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.