Fremmede

Kapitel 4


16 år siden 0 kommentarer 52 kapitler Romaner

2Vieux-Lyon
Vognen glider op ad kabelbanen. Søren kigger ud på gamle, stejle ... [...]
Noveller
11 år siden
1Komplimenter
'Du er så smuk.' · 'Jeg kan slet ikke få nok af dig! du er så sød o... [...]
Noveller
11 år siden
1Solhverv - Kapitel 7
--- · 8. · --- · Ved aftensmaden bliver der ikke talt meget, og bornhol... [...]
Romaner
11 år siden
0Støvregn
1 · De står ved togstationen, hvor der kun er to spor og en billet-... [...]
Noveller
13 år siden
0Solhverv - Kapitel 6
"Der er et spøgelse herude," siger Viktor nøgternt ved morgenbord... [...]
Romaner
13 år siden
0Solhverv - Kapitel 5
"Har herrerne sovet godt?" spørger Henrik for at bryde tavsheden ... [...]
Romaner
13 år siden
0Solhverv - Kapitel 4
Viktor har lyst til at drikke sig fuld; han har lyst til at drikk... [...]
Romaner
13 år siden
1Andre folks pis
"Jeg kunne godt knalde hende dér," siger Harald. · "Hvem?" siger je... [...]
Noveller
14 år siden
0Solhverv - Kapitel 3
Jakob er faldet tilbage i puderne i et slemt hosteanfald. Viktor ... [...]
Romaner
14 år siden
0Solhverv - Kapitel 2
"Har herren sovet godt i nat?" spørger Henrik ved morgenbordet; d... [...]
Romaner
14 år siden
0Solhverv - Kapitel 1
Der ligger en blød tåge over landskabet nu. Hestekærren rumler ne... [...]
Romaner
14 år siden
2Rørt
Der var noget, der havde rørt ved hende. Kvinden lå i sin seng og... [...]
Noveller
15 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Erik Olsen (f. 1989)

Ole kan ikke lide hjemmehjælperen

   Støvsugeren larmer som ind i helvede. Og nu kommer hun ind i dagligstuen med den. Ole går hen og slukker for radioen. Han kan umuligt høre Rachmaninoff koncerten når støvsugeren larmer sådan. Og hun er så langsom. Når han tænder for radioen igen vil Rachmaninoff koncerten sikkert være forbi. Sikke noget juks.
   Han kigger på hendes navneskilt. "Dorte, behøver De at være så grundig?" spørger han.
   "Hvad?" siger hun.
   "Jeg siger, behøver De at være så grundig?"
   "Ja, selvfølgelig," siger hun med et lille smil og lidt sønderjysk accent. Hun er i 40'erne og har en grim, grånende page-frisure og et mindst ligeså grimt ansigt. "Tænk, for nylig gjorde jeg rent ude hos en kvinde, der sidder i rullestol, og hun indgav klage hos kommunen, fordi jeg ikke havde støvet ordentligt af på en kommode. Hun måtte ha' spist søm."
   "Jeg er sgu da ligeglad med om mine møbler er lidt støvede; De skal bare sørge for, at det ikke ligner en komplet svinesti."
   "Så så, tal nu ordentligt, hr. Friisberg."
   Han er lige ved at sige undskyld, men han gider ikke rigtig alligevel. Uden at sige noget sætter han sig ned i en lænestol og ser hende arbejde. Fedtet hænger i laskede-daskede poser fra hendes arme. Hun har en stor, firkantet røv. Han prøver at gætte, hvornår hun sidst er blevet kneppet. Hun ligner en skilt kvinde. Han ved ikke hvorfor, men hun ligner bare typen der er skilt. Og hun har nok ikke forældremyndigheden.
   "Jeg var ved at høre en koncert i radioen," siger han. Han ved ikke hvorfor han vil fortælle hende dette, nok bare ud af kedsomhed. "Glimrende optagelse. Rachmaninoffs symfoniske danse. Kender De det stykke?"
   "Næh, det tror jeg nu ikke jeg gør," siger hun og slukker for støvsugeren efter hun er færdig med det sidste hjørne af dagligstuen.
   Ole tænder for radioen igen og skruer lidt op. Koncerten er stadig i gang. "Det er fantastisk musik. Fantastisk."
   "Jeg lytter ikke rigtig til sådan noget klassisk noget." Hun ryster de små tæpper og puder på sofaen, bøjer sig ind over sofaen så han har perfekt udsigt til hendes frastødende, firkantede røv. "Jeg var til Bob Dylan koncert forleden, henne i slotsparken. Jeg kan nu godt lide hans musik."
   "Ham amerikaneren? Nej, da må jeg vel nok sige, den mand har den mest irriterende stemme, man kan forestille sig."
   "Jeg synes nu, han er god nok."
   Så er de begge to stille i et stykke tid igen. Hun henter en klud og gør spisebordet rent. Hun flytter nogle stearinlys-holdere og bøger over på skænken for at komme til. "Hemingway?" siger hun da hun flytter Den gamle mand og havet over på skænken. "Læser du Hemingway?"
   "Ja, han er en ganske god forfatter."
   "Var det ikke ham, der var forelsket i sin søster?"
   "Nej."
   "Nå. Det tror jeg bare jeg hørte et sted. Måske var det en anden forfatter."
   "Ja, det var det vel."
   De er igen stille i lang tid. Ole lukker øjnene og nyder koncerten i radioen. Den slutter af med et brag. Lyden af det sidste gong-slag forplanter sig i gulvet med det fine bas-system i Oles højtalere. Dorte er ved at gøre skænken ren nu.
   "Hvorfor blev De hjemmehjælper?"
   "Hvad?" Hun hørte ham godt, men han kan se på hendes ansigt at hun bare er overrasket.
   "Hvorfor blev De hjemmehjælper? Der er da ikke megen fremtid i sådan et arbejde."
   "Det ... vil jeg nu ikke sige. " Hun lyder lidt fornærmet. Han er ligeglad. Hun er en dum gås efter hans mening. "Se bare på én som Pia Kjærsgaard."
   "Og hun er vel nok også en fornuftig kvinde," siger Ole uden at lægge skjul på sarkasmen.
   "Tja, det kan man så diskutere. Men jeg har heller aldrig bekymret mig om fremtiden. Jeg kan bare godt lide at hjælpe de mennesker, der har brug for det. Og så er det da hyggeligt at man arbejder hjemme hos folk. Så derfor blev det hjemmehjælpen for mig." Hun smiler, mens hun vander nogle blomster i en vase på skænken.
   På dette tidspunkt indser Ole, at han hader kvindemennesket.
   "De behøver sgu ikke at vande mine blomster. Det, af alle ting, kan jeg fandme selv finde ud af."
   "Så så, rolig nu, hr. Friisberg." Hun bliver ved med at hælde friskt vand i vasen.
   Han synker tilbage i lænestolen. I radioen debatterer nogle tyskere et eller andet politisk.
   "Føler De Dem ensom herude, hr. Friisberg?"
   Han bliver helt chokeret. "Så hold dog op med at kalde mig hr. Friisberg. Jeg hedder sgu da Ole," siger han. Det var fandme en underlig ting at spørge ham om. Om han føler sig ensom.
   "Undskyld, Ole."
   De snakker ikke mere sammen den dag.
   Hun tager af sted efter hun har vandet de sidste potteplanter i huset. Han står alene i dagligstuen og stirrer ud af vinduet. Solen skinner svagt bag nogle trevlede, grå skyer. Han har slukket for radioen. Der er helt stille i huset.
   "Ensom," mumler han.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 08/11-2007 10:00 af Erik Olsen og er kategoriseret under Romaner.
Teksten er på 833 ord og lix-tallet er 25.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.