Fremmede

Kapitel 15


16 år siden 0 kommentarer 52 kapitler Romaner

2Vieux-Lyon
Vognen glider op ad kabelbanen. Søren kigger ud på gamle, stejle ... [...]
Noveller
11 år siden
1Komplimenter
'Du er så smuk.' · 'Jeg kan slet ikke få nok af dig! du er så sød o... [...]
Noveller
11 år siden
1Solhverv - Kapitel 7
--- · 8. · --- · Ved aftensmaden bliver der ikke talt meget, og bornhol... [...]
Romaner
11 år siden
0Støvregn
1 · De står ved togstationen, hvor der kun er to spor og en billet-... [...]
Noveller
13 år siden
0Solhverv - Kapitel 6
"Der er et spøgelse herude," siger Viktor nøgternt ved morgenbord... [...]
Romaner
13 år siden
0Solhverv - Kapitel 5
"Har herrerne sovet godt?" spørger Henrik for at bryde tavsheden ... [...]
Romaner
13 år siden
0Solhverv - Kapitel 4
Viktor har lyst til at drikke sig fuld; han har lyst til at drikk... [...]
Romaner
13 år siden
1Andre folks pis
"Jeg kunne godt knalde hende dér," siger Harald. · "Hvem?" siger je... [...]
Noveller
14 år siden
0Solhverv - Kapitel 3
Jakob er faldet tilbage i puderne i et slemt hosteanfald. Viktor ... [...]
Romaner
14 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Erik Olsen (f. 1989)

En opgave læreren ikke kan løse

   "Da dette er lig med den forudsætning, vi startede med, har vi bevist sætningen," siger Christian og skriver QED efter den sidste linie i beviset. Det er årets sidste time før den mundtlige eksamen i matematik på C-niveau, og de sidste par timer inklusive den her har været ren repetition. De elever, der fortsætter med matematik på B-niveau næste år - omtrent halvdelen af klassen - er ikke mødt op, bortset fra én. Det viser godt nok hvor engagerede de fleste af dem er, tænker Christian i sit stille sind.
   "Skal vi tage det næste bevis?" spørger han de 13 elever og kigger ned i sine papirer. "Det er mere trigonometri. Sinus-relationerne."
   "Vi har fri om fem minutter," siger en af drengene.
   "Ja, kan vi ikke bare stoppe her? Der er altså nogle af os der skal nå bussen," siger en af pigerne.
   "Okay, okay," siger Christian, og eleverne begynder straks at pakke sammen. "Så ... held og lykke med eksamen!"
   Der kommer nogle hurtige "tak" og "så ses vi dér" rundt omkring i lokalet.
   "I får brug for det," tilføjer han med et skævt smil.
   "Hey!" siger en af pigerne og lyder fornærmet. Nogle af drengene griner bare. Mens Christian pakker sine papirer sammen, går Mikkel op til katederet med sin opgave-bog åbnet på en bestemt side. Mikkel er den ene elev, der fortsætter med matematik næste år og derfor kun skal til skriftlig årsprøve i det. Alligevel er han mødt op til den her time og har fulgt godt med i repetitionen af det mundtlige stof. Han er klassens bedste elev i faget.
   "Øh, Christian? Jeg har prøvet at lave de små blandede opgaver bagest i bogen, som en slags træning til skriftlig årsprøve, ikke?"
   "Ja, det er en god idé," siger Christian.
   "Men der er den her, jeg ikke kan finde ud af." Han lægger bogen på katederet og peger på en af opgaverne. Christian læser den hurtigt igennem. Det er noget med at finde de værdier af a, for hvilke en parabel skærer x-aksen i to forskellige punkter ... og parablen har ligningen y = ax^2 + bx + c ... går gennem punktet (1,2) ...
   Christian stirrer på opgaven i et minut. To minutter. Mikkel venter uden at sige noget eller bevæge sig. Han stirrer bare på Christian, som stirrer på opgaven. Christian begynder at skrive en udregning ned på noget kvadreret papir, han har liggende ved siden af. Så stopper han.
   "Det giver ikke mening," siger Christian endelig.
   "Nej, vel?" Mikkel lyder lettet.
   "Det må være en fejl. Der mangler en eller anden oplysning. Man kan ikke løse den."
   "Der er ellers en løsning i facit-listen ..."
   "Jamen, det må være en fejl. De burde have givet os én til oplysning. Den kan ikke løses." Han streger sine beregninger ud. "Glem den."
   "Nå. Ja, okay." Mikkel tager sin bog, går tilbage til sin plads, begynder at pakke sammen. Alle de andre elever er gået nu. Der er helt stille. "I folkeskolen havde vi engang sådan en matematik-bog med illustrationer. Små tegninger. Der var en tegning, hvor tallet 0 stod udenfor to døre, og på dørene stod der 'De positive tals klub' og 'De negative tals klub'. Og 0 stod udenfor og græd og sagde 'Jeg må ikke være med nogen steder.'"
   Christian er stille et øjeblik. Han rynker på panden. "Hvorfor fortæller du mig det?"
   "Det ved jeg ikke," siger Mikkel og tager sin jakke på. "Jeg kom bare til at tænke på det."
   "Nå. Jamen, held og lykke med eksamen."
   "Tak tak."
   "Men det får du vel ikke brug for."
   "Næh," siger Mikkel og smiler til Christian, før han forsvinder ud ad døren.
   Christian lægger de sidste papirer ind i mappen. Så går han over i lærerværelset for at holde frikvarter inden den næste time.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 08/11-2007 15:41 af Erik Olsen og er kategoriseret under Romaner.
Teksten er på 634 ord og lix-tallet er 27.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.