Fremmede

Kapitel 43


16 år siden 0 kommentarer 52 kapitler Romaner

2Vieux-Lyon
Vognen glider op ad kabelbanen. Søren kigger ud på gamle, stejle ... [...]
Noveller
11 år siden
1Komplimenter
'Du er så smuk.' · 'Jeg kan slet ikke få nok af dig! du er så sød o... [...]
Noveller
11 år siden
1Solhverv - Kapitel 7
--- · 8. · --- · Ved aftensmaden bliver der ikke talt meget, og bornhol... [...]
Romaner
11 år siden
0Støvregn
1 · De står ved togstationen, hvor der kun er to spor og en billet-... [...]
Noveller
13 år siden
0Solhverv - Kapitel 6
"Der er et spøgelse herude," siger Viktor nøgternt ved morgenbord... [...]
Romaner
13 år siden
0Solhverv - Kapitel 5
"Har herrerne sovet godt?" spørger Henrik for at bryde tavsheden ... [...]
Romaner
13 år siden
0Solhverv - Kapitel 4
Viktor har lyst til at drikke sig fuld; han har lyst til at drikk... [...]
Romaner
13 år siden
1Andre folks pis
"Jeg kunne godt knalde hende dér," siger Harald. · "Hvem?" siger je... [...]
Noveller
13 år siden
0Solhverv - Kapitel 3
Jakob er faldet tilbage i puderne i et slemt hosteanfald. Viktor ... [...]
Romaner
14 år siden
0Solhverv - Kapitel 2
"Har herren sovet godt i nat?" spørger Henrik ved morgenbordet; d... [...]
Romaner
14 år siden
0Solhverv - Kapitel 1
Der ligger en blød tåge over landskabet nu. Hestekærren rumler ne... [...]
Romaner
14 år siden
2Rørt
Der var noget, der havde rørt ved hende. Kvinden lå i sin seng og... [...]
Noveller
15 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Erik Olsen (f. 1989)

Gæster

   Det er en lun, tør fredag aften - den slags aften, hvor naboerne griller og de fleste teenagere fester ude i byen eller nede på stranden. Nikolaj lægger sig på sengen og samler den tændte joint op fra bordkanten. Han tager et langt hiv af den. Han har stillet stolen op mod døren med stoleryggen under håndtaget.
   Han er lige begyndt at læse videre i 'Således talte Zarathustra', da det ringer på døren nedenunder. Han kan høre sin mors skingre stemme: "Det er dem, Christian!" Så ringer klokken, der sidder øverst på dørkarmen, da hun åbner hoveddøren og lukker gæsterne ind.
   Nu kan Nikolaj huske, hvad det var, der skulle ske i aften. Christian har fået nogle nye kolleger ude på gymnasiet - en ung mand og en ung kvinde; de er vistnok forlovede. De tager sikkert rundt og mødes privat med alle lærerne på gymnasiet lige for tiden. De prøver vel at gøre et godt indtryk. Nikolaj kan høre de fire stemmer og noget afdæmpet latter nede fra entréen.
   "Nå, men I skal da lige have en rundtur her i huset," siger Christian.
   "Fuck," mumler Nikolaj. Han skynder sig at skodde jointen og smide den i papirkurven. Han tøver lidt. Så roder han op i papirkurven, indtil jointen er gemt i bunden under en hel masse andet lort. Han næsten løber hen til vinduet, river de stramme hasper op, skubber det åbent og sætter krogen på. Selv hvis de kan lugte røgen, når de kommer herind, så vil de vel bare tro, han har røget en almindelig cigaret.
   Han løfter stolen og sætter den hen foran skrivebordet, forsigtigt og lydløst.
   Han har lige sat den fra sig, da der bliver banket på døren, og den går op, før Nikolaj har svaret.
   "Hej, Nikolaj," siger Stef med et stort smil. Hun har taget en lyseblå, langærmet kjole på. Christian har også klædt sig fint på - eller i hvert fald 'fint' efter hans standarder - med en hvid skjorte stoppet ned i hvide bukser.
   "Øh, hej," siger Nikolaj.
   De to nye lærere står bag Nikolajs forældre og smiler til drengen. De er nok begge et-eller-andet-og-20 år og har klædt sig lidt mere skødesløst på end deres værter. Kvinden er en blondine med et venligt ansigt uden make-up. Manden har karseklippet brunt hår og er ubarberet, måske med vilje, måske ikke. Nikolaj ved ikke helt hvorfor, men han gætter på, at kvinden er dansk-lærer, og manden er biologi-lærer.
   "Det er så Nikolaj," siger Christian.
   "Hej, Nikolaj," siger kvinden. "Jeg hedder Anne-Lise; jeg er en ny lærer ude på din fars gymnasium."
   "Hej." Nikolaj går hen til døråbningen og smiler og trykker gæsternes hænder. Anne-Lises hånd er blød og nærmest cremet.
   "Hej, jeg hedder Anders," siger manden.
   "Hej," siger Nikolaj.
   Der er en lidt akavet stilhed i et sekund. Anders ser underligt bekymret ud. Så siger Christian: "Nå, men I skal da også se loftet! Nikolaj, vi kalder på dig, når vi skal spise."


* * *

   Nikolaj sidder for enden af middagsbordet med hans forældre på den ene side og gæsterne på den anden. Samtalen kører derudaf uden at han selv behøver at komme med bidrag, hvilket passer ham fint. De spiser noget paella, salat og tomatbrød, som Stef har lavet, og som Anne-Lise ikke kan holde op med at komplimentere hende for. Det viser sig, at Anders rent faktisk er biologi-lærer, og Anne-Lise er engelsk- og samfundsfagslærer. De skal giftes engang i efteråret.
   "Nå, ved du så, hvad du vil gøre efter gymnasiet, Nikolaj?" spørger Anne-Lise og nipper til sin rødvin. Hun sidder tættest på ham.
   "Øh ..." Nikolaj stirrer på den lyserøde dug.
   "Nikolaj har ikke helt besluttet sig endnu," siger Stef.
   "Nåh," siger Anders med et forstående smil. "Ja, han har jo også god tid. Han kan jo også altid tage et fjumre-år."
   Christian og Stef ler, som om det var en vits snarere end en seriøs mulighed.
   "Og han går så på Amtsgymnasiet?" siger Anne-Lise. "Han gad ikke gå på gymnasiet her i byen?"
   "Nej, selvfølgelig ikke," siger Christian og smiler til sin søn. "Ikke dér hvor far underviser."
   Nikolaj tvinger et smil frem og ler sammen med de voksne.
   "For resten, der skete noget rigtig sjovt for nylig," siger Stef. "Nikolaj kom hjem en søndag eftermiddag, hvor han havde været ude ved stranden med sin veninde - hvad er det nu, hun hedder?"
   "Nana," siger Nikolaj.
   "Ja, Nana," fortsætter Stef, "og ved I hvad? Det var rigtig dårligt vejr, rigtig gråt og koldt, og så var de faldet i vandet! De gik hånd i hånd, og så snublede én af dem vist og kom til at trække den anden ned med sig."
   Anders og Anne-Lise venter et øjeblik, som om de forventer, at der skal komme en sjov pointe nu. Da der ikke kommer nogen pointe, ler de alligevel.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 08/11-2007 17:23 af Erik Olsen og er kategoriseret under Romaner.
Teksten er på 800 ord og lix-tallet er 28.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.