Fremmede

Kapitel 50


16 år siden 0 kommentarer 52 kapitler Romaner

2Vieux-Lyon
Vognen glider op ad kabelbanen. Søren kigger ud på gamle, stejle ... [...]
Noveller
11 år siden
1Komplimenter
'Du er så smuk.' · 'Jeg kan slet ikke få nok af dig! du er så sød o... [...]
Noveller
11 år siden
1Solhverv - Kapitel 7
--- · 8. · --- · Ved aftensmaden bliver der ikke talt meget, og bornhol... [...]
Romaner
11 år siden
0Støvregn
1 · De står ved togstationen, hvor der kun er to spor og en billet-... [...]
Noveller
13 år siden
0Solhverv - Kapitel 6
"Der er et spøgelse herude," siger Viktor nøgternt ved morgenbord... [...]
Romaner
13 år siden
0Solhverv - Kapitel 5
"Har herrerne sovet godt?" spørger Henrik for at bryde tavsheden ... [...]
Romaner
13 år siden
0Solhverv - Kapitel 4
Viktor har lyst til at drikke sig fuld; han har lyst til at drikk... [...]
Romaner
13 år siden
1Andre folks pis
"Jeg kunne godt knalde hende dér," siger Harald. · "Hvem?" siger je... [...]
Noveller
13 år siden
0Solhverv - Kapitel 3
Jakob er faldet tilbage i puderne i et slemt hosteanfald. Viktor ... [...]
Romaner
14 år siden
0Solhverv - Kapitel 2
"Har herren sovet godt i nat?" spørger Henrik ved morgenbordet; d... [...]
Romaner
14 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Erik Olsen (f. 1989)

Jakob

   "Hej, skat!" siger Harald, mens han lukker og låser hoveddøren bag sig. Han tager jakken og skoene af og smider dem i et hjørne. Stella springer op ad ham, og han smiler og klør den i dens kraftige, sorte pels. Så går han hurtigt gennem entréen og ind i dagligstuen, hvor hans kæreste sidder stille på sofaen. Stella følger med ham, hurtigt trippende, mens den tygger på en sok, som enten Harald eller Jakob nok har været dum nok til at lade ligge på gulvet et eller andet sted. "Nu skal du høre; den dér samtale med ham fra TV2 Zulu gik rigtig godt, og jeg tror ... Hey, er du okay?"
   Det er først nu, at Harald bliver nervøs. Jakob sidder nærmest ubevægelig i hjørnet af sofaen. Han stirrer ned på gulvet, ansigtet udtryksløst. Han har slet ikke kigget op på Harald eller smilet til ham på den kærlige måde, han plejer at smile, når Harald kommer hjem.
   "Jeg ved godt, at du har været sammen med en eller anden dreng," siger han med en streng, fast stemme. "Martin og Robin så dig sidde ved baren den aften, okay? De har fortalt mig det. At du gik sammen med ham drengen."
   "Jakob, det er altså ..." Haralds mund åbner og lukker sig og åbner sig igen. "Det er altså ikke sådan at ..."
   Jakob kigger op på Harald og rejser sig fra sofaen i én hurtig bevægelse, der giver et lille sæt i Harald. "Ved du hvad, jeg er helt ligeglad med dine undskyldninger! Jeg gider fandme ikke høre flere undskyldninger, okay? Lad os nu bare få det her overstået."
   "Nu slapper du lige helt af!" siger Harald og løfter en advarende pegefinger. Han føler sig lidt dum, da han tænker, at han ligner en irettesættende folkeskolelærer. Stella begynder at gø, mens den tripper frem og tilbage mellem de to mænd. "Lad os lige snakke om det her stille og roligt!"
   "Nej, nu skal det kraftedeme ikke være stille og roligt længere!"
   "Slap du nu lige helt af -"
   "Jeg slår op med dig!"
   "Nu holder vi begge to kæft og sætter os ned og snakker om det her stille og -"
   "Jeg slår op med dig!"
   "Nu synes jeg bare vi skal slappe lidt af og -"
   "Hold nu kæft, din store idiot! Jeg slår op med dig!"
   Harald holder op med at råbe. Han er helt stille nu. Armen med den advarende pegefinger falder slap ned ved hans ene side.
   Han stirrer på Jakob med store, skræmte øjne.
   Stella er holdt op med at gø nu. Den sidder bare og kigger op på de to mænd med sine sorte, udtryksløse øjne.
   "Du skal flytte ud af min lejlighed," siger Jakob. "Du skal flytte ud og få dig dit eget liv. Måske får du en dag succes som, hvad hedder det, stand-up komiker eller hvad fanden du vil være. Måske får du ikke succes. Det ved jeg ikke. Det er jeg ligeglad med. Du skal bare flytte ud og lade mig leve mit eget liv. Jeg er træt af, at du ligger her hele dagen lang og drikker. Og jeg skal fandme ikke have en kæreste, der er mig utro med en eller anden fucking trækkerdreng."
   "Du kan ikke gøre det her," siger Harald og ryster lidt på stemmen. "Du kan da ikke gøre det her. Jeg har ikke nogen steder at tage hen."
   "Så find dig et sted at tage hen. Bare, bare tag af sted i aften. Tag hen på et eller andet hotel. Eller hen til din søster eller, eller dine stand-up venner. Bare tag af sted i aften." Jakob lader luften hvisle ud mellem tænderne. Han lyder mere træt end vred. Han lader sig synke ned på sofaen igen.
   Harald stirrer på ham et langt øjeblik. Han knytter hænderne sammen i næver med hvide knoer. "Okay," siger han så, og fingrene retter sig ud igen. "Okay."
   Han vender sig om. Han går gennem entréen og ind i soveværelset. Inde i dagligstuen kan Jakob høre en kuffert blive trukket ud af skabet, lagt på sengen og åbnet. Så kan han høre Harald begynde at tage alt sit tøj ud af skabet og smide det ned i kufferten, hulter til bulter.
   Jakob udstøder et lille suk. Ikke et trist suk, bare et suk af ren og skær lettelse. Som om han har løst en opgave, der virkede langt sværere, end den egentlig var.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 08/11-2007 17:35 af Erik Olsen og er kategoriseret under Romaner.
Teksten er på 735 ord og lix-tallet er 19.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.