Fremmede

Kapitel 44


16 år siden 0 kommentarer 52 kapitler Romaner

2Vieux-Lyon
Vognen glider op ad kabelbanen. Søren kigger ud på gamle, stejle ... [...]
Noveller
11 år siden
1Komplimenter
'Du er så smuk.' · 'Jeg kan slet ikke få nok af dig! du er så sød o... [...]
Noveller
11 år siden
1Solhverv - Kapitel 7
--- · 8. · --- · Ved aftensmaden bliver der ikke talt meget, og bornhol... [...]
Romaner
11 år siden
0Støvregn
1 · De står ved togstationen, hvor der kun er to spor og en billet-... [...]
Noveller
13 år siden
0Solhverv - Kapitel 6
"Der er et spøgelse herude," siger Viktor nøgternt ved morgenbord... [...]
Romaner
13 år siden
0Solhverv - Kapitel 5
"Har herrerne sovet godt?" spørger Henrik for at bryde tavsheden ... [...]
Romaner
13 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Erik Olsen (f. 1989)

Den nye lærer fortæller Christian noget

   "Tusind tak for, at du kører os hjem," siger Anders igen. Han sidder i passager-sædet ved siden af Christian i den gamle Toyota.
   "Ja, tusind tak," siger Anne-Lise fra bagsædet.
   "Det var da så lidt. I tog jo bussen herud, ikke?"
   "Ja."
   "Og I har ikke bus-kort?"
   "Næh."
   "Ja, så kan det jo blive meget dyrt."
   "Det kan det jo."
   Der er stille inde i bilen, mens de passerer lejlighedsbygninger og kiosker. Fortovene er næsten helt øde. Der er ingen stjerner og ingen synlig måne på nattehimlen. Christian kigger på uret i instrument-brættet. 23:45. Han troede slet ikke, det var blevet så sent. Tiden har virkelig fløjet af sted. Han og Stef har været meget mere på bølgelængde med hans nye, unge kolleger, end han havde regnet med.
   "Christian ... Der er noget, jeg godt vil fortælle dig," siger Anders.
   "Hvad?" Christian rynker på panden. Anders lyder helt uhyggeligt alvorlig.
   "Jeg snakkede med Anne-Lise om det her, mens I var ude i køkkenet og gøre desserten klar. Og ... Og vi synes begge to, at dig og Stef bør vide det her. Det er måske ikke på sin plads, at en fremmed person fortæller dig det her, men ..."
   "Du er da ikke en fremmed person. Men, øh, hvad bør jeg vide?" siger Christian med et nervøst smil. Han sætter farten lidt op. "Jeg forstår ikke helt ..."
   "Der lugtede af røg inde på din søns værelse," siger Anders.
   Christian ler i ren og skær lettelse. "Ja, jeg tror, han ryger en gang imellem," siger Christian. "Han prøver selvfølgelig at holde det skjult for os, men jeg har lugtet røg derinde før. Men det er ikke rigtig et stort problem. Det er nok bare en fase, han snart går ud af."
   Anders udstøder et lille, træt suk. "Nej, Christian, det var ikke cigaret-røg."
   "Hvad skal det betyde?" Christian kan slet ikke lide tonen i Anders' stemme nu. Den gør ham urolig.
   Så forklarer Anders det, hurtigt, som om det bare er noget, han vil have overstået. Som at rive et plaster af. "Anne-Lise og jeg har nogle venner i Christania, som vi besøger en gang imellem, selvom vi ikke rigtig kan lide det derude. Men, øh. Vi kunne genkende den lugt, der var inde på din søns værelse. Det var sødligt. Det lugtede nærmest af gran, ikke?"
   "Gran?" siger Christian og føler sig mere og mere forvirret. "Jo, det lugtede vel lidt af gran."
   "Det lugtede af hash," siger Anne-Lise lavmælt omme fra bagsædet.
   Christian bremser hårdt.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 08/11-2007 17:23 af Erik Olsen og er kategoriseret under Romaner.
Teksten er på 419 ord og lix-tallet er 23.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.