Fremmede

Kapitel 5


16 år siden 0 kommentarer 52 kapitler Romaner

2Vieux-Lyon
Vognen glider op ad kabelbanen. Søren kigger ud på gamle, stejle ... [...]
Noveller
11 år siden
1Komplimenter
'Du er så smuk.' · 'Jeg kan slet ikke få nok af dig! du er så sød o... [...]
Noveller
11 år siden
1Solhverv - Kapitel 7
--- · 8. · --- · Ved aftensmaden bliver der ikke talt meget, og bornhol... [...]
Romaner
11 år siden
0Støvregn
1 · De står ved togstationen, hvor der kun er to spor og en billet-... [...]
Noveller
13 år siden
0Solhverv - Kapitel 6
"Der er et spøgelse herude," siger Viktor nøgternt ved morgenbord... [...]
Romaner
13 år siden
0Solhverv - Kapitel 5
"Har herrerne sovet godt?" spørger Henrik for at bryde tavsheden ... [...]
Romaner
13 år siden
0Solhverv - Kapitel 4
Viktor har lyst til at drikke sig fuld; han har lyst til at drikk... [...]
Romaner
13 år siden
1Andre folks pis
"Jeg kunne godt knalde hende dér," siger Harald. · "Hvem?" siger je... [...]
Noveller
14 år siden
0Solhverv - Kapitel 3
Jakob er faldet tilbage i puderne i et slemt hosteanfald. Viktor ... [...]
Romaner
14 år siden
0Solhverv - Kapitel 2
"Har herren sovet godt i nat?" spørger Henrik ved morgenbordet; d... [...]
Romaner
14 år siden
0Solhverv - Kapitel 1
Der ligger en blød tåge over landskabet nu. Hestekærren rumler ne... [...]
Romaner
14 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Erik Olsen (f. 1989)

Vita møder en bager

   Det er en lille café på torvet, der prøver at se mere sofistikeret ud, end den egentlig er. Vita kan ikke rigtig lide det her sted. Alligevel tager hun herhen hver lørdag til digt-oplæsningerne. Digtene er amatøragtige banaliteter, og det er i det hele taget nogle irriterende, unge mennesker, der kommer herinde. Vita sidder ved baren og kigger lidt på dem ud af kedsomhed. De har alle sammen mørkt, diskret tøj og et minimum af makeup på. De prøver alle sammen at se så modne og intellektuelle ud som muligt. De er velsagtens den type mennesker, der støtter Christiania og støttede ungdomshuset og prøver at argumentere fornuftigt for deres holdninger med begreber som 'fri kultur' og 'danskhed'. Og de stemmer sikkert på Enhedslisten.
   Digt-oplæsningerne for i dag er færdige, og nu vil Vita bare skynde sig at blive færdig med sin cappuccino og komme ud herfra.
   En af dem sidder for sig selv i et hjørne, en mand i 20'erne i en sort fleece-trøje. Han har briller med tykke, sorte, rektangulære stel. Hans øjne får kontakt med hendes i et sekund. Han ser overrasket ud; så smiler han. Vita vender hovedet og stirrer ned i sin cappucino igen. Åh Gud, kender han hende fra et eller andet sted? Kommer han herover nu? Han kommer herover nu. Pis.
   "Øh, undskyld," siger han.
   "Hvad er der?" Hun kigger hurtigt over på ham, tager en slurk af sin cappuccino.
   "Er De Vita Skovgaard?"
   Hun sænker langsomt koppen, vender sig mod ham, stirrer ham lige i øjnene med et neutralt ansigtsudtryk. "Hvorfra kender du mit navn?"
   Han smiler bredt, øjnene vidt åbne. "Ej, er det rigtigt? Er De Vita Skovgaard?"
   "Ja -"
   "Det var dog utroligt! Jeg har læst alle Deres digtsamlinger og noveller fra 60'erne og 70'erne. Jeg synes virkelig De er en af de bedste danske forfattere nogensinde."
   Han rækker hånden frem. Hun stirrer lidt forskrækket på den, som om det var en dolk. Så trykker hun den, hurtigt.
   "Du behøver ikke være dis med mig," siger hun så.
   "Undskyld, jeg er bare sådan helt ... ja, chokeret over at møde Dem, øh, dig. Jeg genkendte dit ansigt fra billederne på omslagene, men jeg tænkte stadig at det bare var min fantasi, og så er det rent faktisk dig! Det var dog utroligt," siger han igen.
   "Ja. Det var det vel."
   "Jeg skriver selv noveller." Han afslører det som om det var en stor hemmelighed. Venter spændt på hendes reaktion.
   "Nå."
   "Ja. Ja, altså. Jeg har sendt dem ind til forfatterskolen. To af dem. Det er anden gang nu. Første gang blev jeg afvist, men jeg synes selv jeg er blevet bedre siden dengang. Altså med de to noveller jeg har sendt ind denne gang. Jeg har ikke fået svar endnu."
   "Hvad hedder du?" spørger hun, svagt interesseret.
   "Jakob. Jakob Meyer. Ej, har du læst mine noveller? Var det dig der bedømte dem?" Han lyder som om han ikke engang ville blive sur hvis hun sagde ja. "Jeg ved godt, du arbejder på forfatterskolen. Altså, det stod på et af omslagene til en af dine digtsamlinger. Men har du læst det, jeg sendte ind? Jeg hedder Jakob Meyer." Han siger sit navn langsomt og tydeligt, som om hun er senil eller halv-døv eller begge dele.
   "Det tror jeg ikke," lyver hun. Vita har to noveller af Jakob Meyer liggende på sit skrivebord. Hun læste dem igennem i går aftes. De var frygtelige. Et fuglebur hed den ene; den handlede om en familie, hvor moderen mishandlede børnene, og faderen lod som om, det ikke skete. Den fattigste mand var et tørt melodrama om ulykkelig kærlighed.
   "Æv. Det kunne ellers være pudsigt hvis du havde. Synes du ikke?"
   "Ja, æh." Hun tager en lang slurk af cappuccinoen, prøver at blive færdig i en fart. "Har du så et arbejde ud over at være forfatter?"
   Han virker lidt forbavset over det halv-personlige spørgsmål. "Ja, jeg er bager. Altså jeg har jo ikke fået nogen af mine noveller solgt til nogen blade eller noget. Så det er vel mit, øh, mit eneste arbejde." Han smiler skævt. Han er en tiltrækkende mand, i hvert fald i forhold til en ældre kvinde som Vita. Hun er godt klar over forskellen. Hun så jo sig selv i spejlet her i morges.
   "Okay."
   "Ja."
   Hun drikker den sidste sjat cappuccino. "Nå. Men øh. Jeg skal også af sted nu."
   "Okay, det var hyggeligt at møde dig!"
   "Ja, i lige måde."

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 08/11-2007 10:01 af Erik Olsen og er kategoriseret under Romaner.
Teksten er på 746 ord og lix-tallet er 24.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.